חדשות היום

מחקר מדעי פורץ דרך מוכיח לראשונה כי ניתן לזהות תכונות גנטיות של עוברים באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית ללא צורך בבדיקה פולשנית

חברת הסטארטאפ הישראלית AiVF, שפיתחה פלטפורמה חדשנית לשיפור תוצאות טיפולי הפריה חוץ גופית באמצעות בינה מלאכותית (AI) וטכנולוגיות ראייה ממוחשבת, חושפת מחקר מדעי פורץ דרך המוכיח בפעם הראשונה כי ניתן לזהות מאפיינים גנטיים של עוברים באמצעות טכנולוגיות ראייה ממוחשבת. המחקר, שנחשף אתמול (ב’) בכנס המדעי השנתי היוקרתי של ESHERE (European Society of Human Reproduction and Embryology), בוצע על ידי חוקרים מ-AiVF ביחד עם צוות חוקרים בראשות ד”ר מרקוס מסגאר מיחידת הIVF- המובילהIVIRMA  מוולנסיה, ספרד.

כיום רופאים ואמבריולוגים בודקים את התכונות הגנטיות של עוברים באמצעות תהליך פולשני המכונה PGT-A שזוכה לפופולריות ברחבי העולם ובמיוחד בארה”ב. הבדיקות הללו להערכת המצב הגנטי של עוברים מסייעות לזהות את העובר הטוב ביותר להחזרה לרחם ולשפר בכך את סיכויי ההצלחה של ההיריון. בדיקת PGT-A מתבצעת באמצעות ביופסיה של כל עובר, תהליך מורכב ויקר וכרוך במיקרומניפולציה מאתגרת שעלולה לפגוע בעוברים ולמנוע את ההחזרה המוצלחת שלהם לרחם.

המחקר החדש מבוסס על נתונים מ-2,500 עוברים: 1,000 מהם שנמצאו תקינים מבחינה גנטית ו-1,500 שנמצאו בלתי תקינים מבחינה גנטית. המחקר בדק את היעילות המערכת של AiVF המשלבת בינה מלאכותית, ראייה ממוחשבת וביג דאטה. על פי המחקר, המערכת  זיהתה הבדלים משמעותיים בין עוברים תקינים ובלתי תקינים מבחינה גנטית במהלך חמשת ימי ההתפתחות העוברית. לעוברים בלתי תקינים מבחינה גנטית היה סיכוי גבוה יותר להגיע באיחור לכל שלב התפתחותי של העובר לעומת עוברים תקינים  – ופערי הזמנים בין ציוני הדרך ההתפתחותיים היה ארוך יותר בעוברים בלתי תקינים מבחינה גנטית. הגישה של AiVF לבדיקות גנטיות היא מהירה ויעילה מבחינה כלכלית, במיוחד בהשוואה לשיטות בלתי פולשניות אחרות שנבדקו.

“לשיטות המקובלות נדרשים מספר ימים כדי להפיק את התוצאות הללו בגלל הניתוח הגנטי המחייב  להקפיא את כל העוברים ולדחות את טיפולי הפוריות”, מסר ד”ר מרקוס מסגר, שהתייחס למערכת AiVF, והוסיף: “מערכת הבינה המלאכותית המתוארת במחקר היא תפישה פשוטה שניתנת ליישום באופן מיידי ועשויה לספק את הדרכים היעילות ביותר להערכת עוברים ולבחירת אלו שיוחזרו לרחם”.

דניאלה גלבוע, מייסדת שותפה ומנכ”לית הסטארט-אפ AiVF, ציינה כי: “המערכת של AIVF משפרת את היכולת של הרופאים לבחור את העובר היחיד הטוב ביותר, בעל פוטנציאל הקליטה הגבוה ביותר, שישפר את הסיכוי להיריון מוצלח”. גלבוע הוסיפה: “המערכת שפיתחנו תשפר דרמטית את סיכויי ההצלחה של הטיפולים, תוזיל אותם, ותקטין את הסבל של הזוגות שעוברים טיפולי הפריה חוץ גופית בעולם. החזון שלנו הוא לאפשר למיליוני זוגות ברחבי העולם להגשים את חלומם להוליד תינוק”.

המחקר הוא הישג נוסף של AiVF שהודיעה בחודש אפריל על קבלת אישור CE של האיחוד האירופי שסולל את הדרך לשימוש נרחב במרפאות ברחבי אירופה. החברה מחזיקה כיום במאגר הגדול בעולם של נתוני עוברים, שמאפשר לשפר את דיוק הצלחת המערכות של החברה.


תמונת צוות מוביל- AIVF- מימין לשמאל- פרופ’ דן אריאלי דניאלה גלבוע פרופ’ דני זיידמן. קרדיט צלם- אייל טואג

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות