חדשות היום

Phoebus Energy חוסכת הרבה כסף וזיהום לאתרים מסחריים ולכולנו

פבוס אנרגיה (Phoebus Energy), חברה בוגרת מחממת הסטארט-אפים של טרה ונצ’ר פרטנרס (TERRA VENTURE PARTNERS), פועלת בתחום ההתייעלות האנרגטית ומובילה ברמה עולמית את תחום טכנולוגיות חימום וקירור של אתרים מסחריים בינוניים וגדולים כגון בתי מלון, בתי חולים, מרכזי ספורט, בתי אבות ומגדלי מגורים. רונן בוצר, מנכ”ל Phoebus Energy מספר על הרעיון שעומד מאחורי המוצר של החברה והיתרונות שהוא מספק ללקוחות.

רונן בוצר, מנכ"ל Phoebus Energy

רונן בוצר, מנכ”ל Phoebus Energy

כל ארגון מחפש כיצד להתייעל ולהוזיל עלויות בזכות פיתוחים טכנולוגיים הקשורים להתייעלות אנרגטית וחיסכון באנרגיה, וכך נוצר גם רווח סביבתי/חברתי מעל הרווח הכלכלי. המגמה הירוקה תופסת יותר ויותר תאוצה ברחבי העולם ובמיוחד לאחר ההחלטות הדרמטיות שהתקבלו לפני חודש בוועידת פריז לאיכות הסביבה. פבוס אנרגיה הינה דוגמא לחברה שחוסכת 50% ויותר של עלויות האנרגיה לחימום וקירור ובו זמנית מקטינה את פליטות המזהמים באתר ביותר מ-80%. “תוצאה יוצאת דופן זאת עוזרת לבעלי האתרים המסחריים להשיג את מטרותיהן באופן מיידי בלי צורך להמתין עד 2020 וזאת תוך כדי הגדלה מיידית של שורת הרווח הסופית”, מתגאה רונן בוצר.

מה הפתרון שאתם מספקים?
אנחנו מתמקדים בפיתוח פתרונות היברידים לחימום וקירור עבור אתרים מסחריים בינוניים וגדולים כגון בתי מלון, בתי חולים, מרכזי ספורט, בתי אבות ומגדלי מגורים. מדובר בגופים וארגונים, אשר צורכים כמויות אדירות של חימום מים לבריכות וחללים בחורף, וקירור ומיזוג במהלך כל השנה, ולכן חיסכון אנרגטי בתחומים אלה הוא מאוד משמעותי מבחינת הוצאות ותפעול. המערכת מאפשרת חיסכון של כ-70%-90% בצריכת הדלקים או הגז שמשמשים לייצור החום, צמצום דרמטי של כ-80% בפליטות המזהמים, וכל זאת לצד הפחתת עלויות האנרגיה באופן משמעותי של כ-50%. בנוסף לכל היתרונות האלה, המערכת לא דורשת שטח ענק בגג להתקנת קולטים וגם לא שטח גדול יקר בתוך המלון, שלרוב נמצא במרכזי הערים איפה שמחיר הנדל”ן הוא יקר ביותר. אנחנו תופסים פינה קטנה יחסית לצד הבוילר המסורתי ולכן קל לנו להתקין את המערכת ללא הפרעה או הפסקות של המערכות.

איך נולד הרעיון ?
עלויות של חימום מים הן נושא כאוב… הוצאות החימום והקירור מהווים כ-50% מסך הוצאות האנרגיה באתר מסחרי, במיוחד כאשר מדובר בגוף גדול כגון בית מלון או מתקן רפואי, אשר נזקק לזרימת מים חמים ומיזוג אוויר כל השנה, 24X7. באופן מעשי, מדובר בשוק פוטנציאלי אינסופי. במהלך 2008 פיתחנו פתרון הכולל חומרה ותוכנה, ומטרתו הייתה להוזיל את עלויות חימום המים ב-50% ויותר. התהליך הראשוני החל בדגם ניסיוני שהותקן באחד הקיבוצים בארץ, אשר עמד בציפיות ואף יותר מכך, והוריד את עלות חימום המים בכ-60%. בעקבות ההצלחה, הצלחנו לבצע גיוס משמעותי והתחלנו לעבוד על המוצר המרכזי שלנו – Hydra Balance, שמייצר חיסכון משמעותי למערכות החימום ולמערכות מיזוג האוויר.

המערכת בקראון פלזה עזריאלי

המערכת בקראון פלזה עזריאלי

מה הסיפור מאחורי החברה, מי הקים אותה, כמה כסף הושקע בה ואיפה היא עומדת כיום?
החברה הוקמה על ידי שלושה שותפים מייסדים – היזם יואב בן יעקב, ד”ר הרולד וינר וד”ר אסטורה מודנה, שותפים מנהלים בטרה ונצ’ר פרטנרס, שהיא קרן-חממה המשקיעה בהשקעות אימפקט בעולמות האנרגיה ואיכות הסביבה ובבעלותה חממת TERRALAB VENTURES ביוקנעם. מאז הקמתה, הושקעו בפבוס אנרגיה כ-6 מיליון דולר מטרה ונצ’ר פרטנרס, גליליאה גרופ ומספר משקיעים פרטיים. החברה מונה כיום צוות של 20 עובדים המורכב מאנשי פיתוח, מהנדסי מכונות, מנהלי פרויקטים ואנשי שיווק ומכירות.

לאחר הצלחת הפיילוט, מה הייתה נקודת המפנה שסימנה את הצלחת החברה?
בשנת 2010 ביצענו את ההתקנות המשמעותיות הגדולות הראשונה שלנו. מערכת של 450 קילוואט במלון ענבל ו-700 קילוואט במלון רמדה, שניהם בירושלים – מלונות מרכזיים, גדולים ומאד יוקרתיים. כאן בעצם היתה נקודת המפנה הראשונה של החברה, כאשר החלטנו בעקבות ההצלחה הזו להתמקד בשוק המלונאות.

במה אתם מתמקדים היום?
כיום החברה מתרכזת בייצור והפצה של מוצר מהפכני ומתקדם שנקרא Hydra Balance – פתרון המנצל את האנרגיה התרמית שפולטות מערכות המיזוג של המלונות, לטובת חימום מי הצריכה. זה ניצול מקסימלי ומיטבי של אנרגיה תוך חיסכון אדיר בעלויות, לצד פתרון המתחשב בסביבה באופן היעיל ביותר.

איך בעצם פועלת המערכת של Hydra Balance?
המערכת נשלטת באמצעות תוכנת ענן שמבצעת אופטימיזציה אקטיבית ו”לומדת” את תהליכי ייצור החום והקור במלון או בכל אתר אחר. המערכת יודעת לנבא מהי הדרך האופטימלית לייצר את החום הנדרש עבור מערכת המים במלון ומבצעת פעולות אקטיביות של ייצור חום ביעילות גבוהה, ובמקביל שואבת אנרגיה חינמית ממערכת מיזוג האוויר. מערכת Hydra Balance מאפשרת חיסכון בעלויות החימום תוך חיסול כמעט מלא של הצורך בשימוש בדלק כגון גפ”מ או הסולר ובו זמנית חוסכת בחשמל בצד המיזוג.

מה לגבי השוק הבינ”ל?
עד לשנת 2015 המיקוד אכן היה ישראל וגם ייצור מערכת Hydra Balance נעשה כולו בישראל. המערכת מותקנת ברשתות פתאל, ישרוטל, קראון פלאזה וביותר מ-100 אתרים מסחריים נוספים בישראל שכוללים בתי חולים, אוניברסיטאות, בתי אבות, מרכזי ספורט וגם במתחמי מגורים גדולים.
החל מאמצע 2015 פרצה החברה לשוק הבינלאומי וחתמה הסכמים להתקנת מערכות לחיסכון באנרגיה בספרד, מקסיקו, הודו, הונג קונג, יוון וכמו כן באיים הקריביים והאיים הקנריים. מערכות פבוס פועלות ברשת מלונות העולמית STARWOOD – במלון לה מרידיאן בהונג קונג, שרתון קזינו בפורטו ריקו, שרתון תל אביב. בימים אלו אנחנו בוחנים הסכם נוסף עם רשת שרתון בברצלונה.

האם היה מהלך משמעותי בחברה לאחרונה?
בהמשך לפריצה שלנו לשוק הבינ”ל חתמנו לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי כולל תמיכה כלכלית משמעותית עם חברת ג’ייביל סירקווט (Jabil Circuit), ספקית שירותי הייצור האלקטרוני השלישית בגודלה בעולם. במסגרת ההסכם, המערכות של פבוס ייוצרו בארה”ב, תוך שיפור האיכות וזמן האספקה ללקוחות בעולם כולו.
ההסכם יאפשר לנו להיכנס לשווקים בינ”ל נוספים, והוא מוערך בעשרות מיליוני דולרים בשנים הקרובות.

מה היו המכשולים בדרך?
תהליכי החדירה לגופים מסחריים גדולים דוגמת רשתות מלונות גדולות, הינם ארוכים יחסית למרות הערך המוסף המפליא של פבוס לאותן הרשתות, הן בהיבט הכלכלי והסביבתי, כך שללא ההתמדה יוצאת הדופן שלנו לא היינו מסוגלים למכור לרשתות כמו רשת STARWOOD העולמית.
כדי להתגבר על השמרנות בארגונים, אנו מאפשרים ללקוחות שלנו ליהנות מהחיסכון ומהפחתת המזהמים ללא צורך בהשקעה כלשהי, ע”י מימון של פבוס והסכמים רב שנתיים המבוססים על החיסכון בפועל, כלומר, “לא חסכת, לא שילמת”. מודל עסקי זה מאפשר חדירה מהירה יותר והוא אחד הגורמים האטרקטיביים ביותר בהצעת הערך הכוללת של פבוס.
במה אתם הכי גאים?
לצד המטרה שהצבנו לעצמנו לאפשר לארגונים חיסכון ויעילות, חשבנו כמובן על ההיבט הסביבתי והחיסכון האנרגטי. בשנת 2013 דורגנו בין מאה החברות המובילות בעולם בתחום הקלינטק, על ידי ארגון הקלינטק העולמי (Global Cleantech Organization). עבורנו דרוג זה מהווה אישור של כבוד שאכן עמדנו במשימה. בשנת 2015 שוב נבחרנו להיכלל ברשימה במכובדת של מאה החברות וזאת לאור ההצלחה בשוק הבינלאומי עם מערכת ה- HYDRA BALANCE.

החיסכון והיעילות לארגונים ברורה… איך ההישגים שלכם באים לידי ביטוי בהיבט הסביבתי?
הישג משמעותי שלנו בא לידי ביטוי בכך שעד היום חסכנו פליטת מזהמים האקווילנטית לנטיעה של כ-15,000,000 עצים. אנו ממשיכים לעשות זאת וגדלים במהירות. לא סתם נבחרנו לאחת מחברות ה-Cleantech המובילות בעולם. בהיבט של הלקוחות אנחנו חוסכים לארגונים מיליוני דולרים כל שנה ובהיבט הגלובלי אנחנו תורמים למלחמה בהתחממות העולמית כמו ששום טכנולוגיה לא עושה באופן כה קיצוני.

מערכת ניו טק

תגובות סגורות