חדשות היום

רוחב פס ב-140 קמ”ש: יישומים בטחוניים לשימוש נייד

 מאת: אבי בראל, מנהל חטיבת פרויקטים אסטרטגיים, בינת

טקטיקות הקרב באזורים פתוחים ושטחים בנויים הולכות ומשתכללות עם הזמן, וכוללות יותר ויותר אלמנטים וכלי לחימה מבוססי טכנולוגיה מתקדמת.

iStock_000000088433Mediumעל מנת לענות על צרכים טקטיים של מגמה זו, מפותחים יישומים בטחוניים חדשים מתוחכמים מבעבר, אשר דורשים תעבורת נתונים גבוהה יותר, שתהיה מושתתת על תקשורת ברוחבי פס גבוהים מבעבר. דוגמא לכך הוא ה- Streaming Video Live, יישום שפועל על טכנולוגית Multi-Unicast/Multicast, עושה הפצת חוזי בזמן אמת ומשמש את כלל הגורמים המבצעיים לביצוע שיתוף תמונת מצב.

בתשתיות תקשורת נייחות הדבר אפשרי כבר בעשור האחרון עקב קיומם של קווי תקשורת קבועים ורחבים בין האתרים. הבעיה מתחילה כשיש צורך ליישם ולהפעיל יישום כזה בין רכבים (מאוישים או בלתי-מאוישים) או בני אדם הנמצאים בתנועה, לבין מרכז נייח או חיישן. מקרים כאלה הם נפוצים במגזר הביטחוני והסמי-ביטחוני וכן במגזר התחבורה והHome-Land-Security. לדוגמא, היישום “הגנת גבולות” – שפועל על טכנולוגית האלחוט BWA, מבצע כיסוי אלחוטי של קו הגבול ומשמש את רכבי הסיור והמפקדים לצורך הנגשת תמונות וידאו לאורך קו הגבול מכל נקודה ותוך כדי תנועה – Sensor to Shooter.

פתרונות לבעיה מצויים כבר היום בעולם התקשורת הניידת, אולם מעטים הפתרונות שנותנים מענה רחב-פס, התומך בתנועה דו-כיוונית של נתונים Uplink/ Downlink עבור רכבים הנעים במהירויות שמגיעות לעיתים גם לכ-140 קמ”ש, ולטווחי מרחק של מספר קילומטרים מנקודת הכיסוי.

אכן, טכנולוגיות כמו Mobile WiMax (IEEE 802.16e) ו- Mesh אמורות לספק מענה, אולם למעשה הן סובלות מתמיכה ברוחבי-פס צרים יותר, יכולת כיסוי נמוכה יחסית ובעיקר חוסר בשלות המתבטא בפער של מספר שנים משלב התקינה ועד מימוש הטכנולוגיה. הדבר בולט בעיקר כשמתקיימת תנועה במהירויות גבוהות ויש צורך במעבר Roaming מהיר ונטול הפרעות בין יישומים שונים על גבי אזורי כיסוי רדיו מרובים.

תמיכה ברוחב פס במהירויות תנועה גבוהות: הסבתBWA לתמיכה ניידת
פתרון ה-BWA Broad-Band Wireless Access) ) מאפשר לתת מענה ליישומי הגנה מרחבית, הגנת גבולות, הגנת מתקנים אסטרטגיים, וכן ליישומי העברת קול וידאו ונתונים לשטח, מעקב אחר נכסים מרוחקים, וקישור מרוחק ליישומים ארגוניים.

הפתרון מבוסס על מספר תחנות בסיס נייחות המותקנות לאורך הגבול/הגדר המתקנית, ומבצעות כיסוי של כבישי הגישה השונים תוך ביצוע חפיפה לטובת Roaming מהיר או תחנות פרושות וערכות המותאמות לרכבים ניידים. התחנות כוללות יחידת רדיו Client אשר יודעת להתחבר אל תחנת הבסיס האופטימלית ולבצע מעבר מהיר (פחות מ-2 שניות) בין תחנות בסיס שונות תוך כדי תנועה.

פתרון זה נמצא כבר בשימוש בהצלחה, שכן הוא מאפשר כיסוי לטווחים ארוכים וגיבוי תוך מעבר מהיר של הרכב בין סקטורים באותה תחנת בסיס וגם בעת מעברRoaming בין תחנות בסיס שונות. זאת תוך אספקת אבטחת מידע ברמה גבוהה הכוללת הצפנה, תעדוף בין Clients, יכולת שימוש בתדרי עבודה שונים, וכן רוחב-פס גבוה עבור משתמש בודד או כל תחנת בסיס, הכולל עשרות מגה-סיביות לשניה לשם תמיכה במספר משתמשים בו-זמנית באותו אזור כיסוי.

יתרונות אלה מאפשרים ליישם בעזרת פתרון זה יישומים המיועדים להעביר וידאו, נתונים וקול אל כלי רכב הנעים במהירויות גבוהות – הכל בזמן אמת. האפשרות של. הטכנולוגיה, המקיפה את כל האירועים המתרחשים כל אותה עת בשטח, מתאפשרת נותנת תמונת מצב מעודכנת, כולל ויזואליות, בזמן אמת לכוחות הנעים ולחמ”ל בו זמנית. בכך היא מאפשרת לכל הגורמים הביטחוניים הרלוונטיים להיות מעודכנים באופן מקסימלי במתרחש לשם פעילות חכמה ומשותפת – בבחינת ‘להיות בשטח’ ו-‘להרגיש בחמ”ל’.

תגובות סגורות