כיצד לזהות ממשקים של Wi-Fi

Wi-Fiשוק האלחוט העכשווי חשף אותנו למחברים רבים, חדשים וגם בחלקם מוכרים. התחום הרחב של אנטנות, נקודות גישה, נתבים, WLANs, התקנים סלולריים, כרטיסי PCMCIA, Bluetooth וציוד תקשורת לפס-רחב מוכנים עתה לאמץ דרישות Wi-Fi על-פי IEEE802.11a/b/g, יכול לעתים להיראות מביך. מהם מחברי המבוא והמוצא המשמשים עם מוצרים מאושרי Wi-Fi ® הכוללים :נקודות גישה, שערים, כניסות למגורים, כרטיסי PC, כרטיסי PCMCIA, התקני UB, שרתי הדפסה אלחוטיים, מחשבים תואמי WLAN, ציוד היקפי של PC, אנטנות, התקני גישה ל-LAN  ולאינטרנט? רבים מהמחברים הללו לא ניתנים לזיהוי קל. אנחנו ננסה להקנות לכם רקע צנוע אודות מחברי Wi-Fi הרגילים ומעט עצות שיסייעו לכם לזהות אותם.
בנוסף לממשקים מיוחדים שהם יחסית חדשים בשוק הקואקסיאליים, דוגמת ה-DMX, MC Card, MHF, קיימים שינויים בסגנונות מחברי RF תקניים העונים לדרישות ה-FCC Part 15 ו-802.11. השיטה המקובלת ביותר להשגת תאימות היא לבנות מחברים בגרסאות של קוטביות הפוכה, או גרסאות מגדר (gender) של BNC, MCX, MMCX, N, SMA, SMB ו-TNC.

QMA

מחברי QMA הם גרסאות מהירות-ניתוק של מחברי SMA; הם נתקעים בגע-תוק במקום להתחבר על-ידי סיבוב התבריג. QMAs מתחברים תוך שתי שניות במקום עשרים, אך עוד יותר חשוב, אפשר לסובב אותם 360o לאחר החיבור, דבר המקל על גמישות המתקנים ועמידות המגשרים (jumpers). מנגנון ההצמדה של ה-QMA יוצר מחבר-השקה (butt joint) של 360 מעלות הנשמר אף תוך כדי סיבוב, והגורם לזליגת RF נמוכה. מאחר שה-QMAs זהים פנימית ל-SMAs, הם מציעים ביצועי RF בעלי הפסדים נמוכים מ-DC עד 6 גיגה-הרץ, אך ניתן להשתמש בהם עד 18 גיגה-הרץ. הם מציעים את יכולת העמידה בפני הספקים גבוהים של ה-SMA עם היכולת לשמש בסביבה דחוסה יותר. זו אחת הסיבות שאנחנו עדים לשימוש המוגבר של ממשק 50-אוהם זה בזירת התקני ה-Wi-Fi.

FME

FME או מחברי “Euro-Nipple”  מקורם באירופה והם משמשים בעיקר בחיבורי אנטנה. הם בעלי עכבה של 50 אוהם ופועלים בתחום התדרים מ-DC עד 200 מגה-הרץ. הם מתחברים עם תבריגי M8XP .75 ולנקבה צורת פטמה מיוחדת.

F

ניתן למצוא מחברי “F” בעיקר ביישומי אנטנות וכבלי טלוויזיה. זהו המחבר המוכר ביותר לציבור הרחב בתור מחברים קואקסיאליים. למחברי F תקינים עכבה של 75 אוהם, מתח עבודה של 500 VRMS, הם פועלים בתחום התדרים בין DC ל-1 גיגה-הרץ, ובעלי תבריגי צימוד של 3/8-32. קיימות גרסאות לדחיפה, אך הן אינן מבטיחות חיבורים אמינים. יישומי אלחוט חדשים יותר דורשים לפעמים מחברי F “מדויקים”, הפועלים בתדרים גבוהים יותר ובעכבה אמיתית יותר.

MMCX  

ה-MMCX, ה-MCX” המיניאטורי”, הסדרה המיקרו-מיניאטורית של מחברי 50 אוהם פותחה בשנות ה-1990 לשימוש בתסדירי PCB מזוודים בצפיפות. הם כמחצית מגודל ה-SMB. מנגנון הצימוד lock-snap עם מגעים חיצוניים לא מחורצים מאפשר סיבוב של o360 מבלי לאבד את ביצועי הפס הרחב ועם החזרה נמוכה בין DC ל-6 גיגה-הרץ. מחברי MMCX תואמים למפרטי CECC 22000 האירופיים והחיבור snap-on מקצר את זמן ההתקנה. לתקעי MMCX אין מעטפת, יש להם פין מרכזי וטבעת נקישה חיצונית הנראית לעין. לשקעי ה-MMCX גוף גדול יותר, מגע במרכז השקע וחריצי קפיץ חיצוניים כדי לקבל את טבעת הנקישה החיצונית של התקע. אחת הדרכים להבדיל בין תקעי MCX ו-MMCX אם אין לכם פריטים נוספים להשוואה היא לזכור של-MCX יש אצבעות קפיציות חיצוניות מחורצות בעוד ל-MMCX מגע חיצוני מוצק עם snap-ring .

Reverse MMCX

לתקעי Reverse (RP) MMCX  שקע דיאלקטרי ומרכזי של תקע ה-MMCX בתוך הגוף של ה-MMCX. כדי לזהות אותם, יש להביט מקרוב במרכז המחבר. אם אתה מגלה מגע שקע בגוף בעל snap-ring חיצוני, יש לך תקע RP MMCX. הם לא יתאימו לשקעי MMCX רגילים. ניסיון לחבר ביניהם יפגע במגעים בשני המחברים. כל מאפייני הביצועים והפונקציות של מחבר ה-MMCX זהים ל-RP MMCX.

MCX

מחברי ה-MCX, המכונים לעתים OSX, נכנסו לשימוש ב-1980s והם עונים למפרטי CECC 22220. יש להם אותו מגע פנימי וממדים דיאלקטריים כמו ה-SMB, אך הקוטר החיצוני של תקע ה-MCX הוא קטן יותר בכ-30% מה-SMB. מחברי MCX של חמישים אוהם דורשים פחות כוח חיבור/ניתוק מאשר ה-SMBs ומציעים ביצועי פס רחב מ-DC עד 6 גיגה-הרץ עם מתח נקוב של 335 VRMS (בתלות בכבל שבשימוש), מתח עבודה מרבי של 250 וולט ומתח פריצה של 1,000 וולט. מחברי MCX מוצמדים ניתנים לסיבוב של 360o לשם כיוונון מדויק ללא הפחתה בביצועים. לתקעי MCX פין מרכזי, חומר דיאלקטרי או בידוד הגולש מעבר לפין, ושש אצבעות קפיץ מחורצות הסובבות בידוד זה. תקע ה-MCX נכנס לתוך גוף השקע. לשקעי MCX גוף גדול יותר המכיל את מנגנון הנעילה של קפיצי התקע, מבודד נסוג ומגע שקע מחורץ.

Reverse MCX

למחברי Reverse MCX שקעים ותקעים הפוכים. כל שאר התכונות והמאפיינים של ה-MCX התקני נשארים זהים.

N

המחברים מסוג N פותחו על-ידי Paul Neill, מהנדס RF ב-Bell Labs בשנות ה-1940 עבור מערכות צבאיות והיו המחברים הקואקסיאליים הראשונים בעלי ביצועי מיקרוגל אמיתיים. מחברי N משתמשים באטם פנימי כאוטם נגד פגעי מזג-האוויר ויש להם חריץ אוויר בין המגעים הפנימיים והחיצוניים. כאשר אתה מביט ב-N זכר, תראה את האטם בתוך קליפת הצימוד המסתובבת בעלת התבריג של 5/8-24 בבסיס לולאת ההארקה המחורץ החיצוני ופין בתור מוליך המרכזי. לנקבה של N יש מגע שקע מחורץ ומבנה פנימי ההולך וצר כדי ללכוד את טבעת ההארקה של המחבר הזכר. מחברי N של 50 אוהם תואמים לתקן MIL-C-39012 ופועלים בתדרים של עד 12 גיגה-הרץ. לגרסאות אחדות טבעות הארקה מוצקות ויכולים לפעול עד 18 גיגה-הרץ, אך אתם תמצאו את הגרסה המחורצת עדיין שימושית. מחברי N משמשים הרבה ביישומי פס-רחב, סלולריים ומיקרוגל אחרים. להם מחבר אנטנה מסחרי משותף, כך שתיאלצו לעתים לחבר בין ה-N למחברים אחרים, קטנים יותר.

Reverse N

במחברי N בעלי קוטביות הפוכה מגע השקע המחורץ וטבעת ההארקה נמצאים בגוף הזכר והפין בגוף הנקבה. רק המגעים הפוכים.

SMA

SMA, מחברי Subminiature version A (לעתים מכונים OSM) פותחו על-ידי Bendix Scintilla Corporation בשנות ה-1960 כיחידות מדויקות למחצה בנות 50 אוהם ובעלי ממדים קטנים, צימוד תבריגי 1/4″-36 ועמידות מכנית גבוהה. הם תואמים ל-MIL-C-39012 ו-CECC 22110/111 והם אחד מסוגי מחברי ה-RF/מיקרוגל הנפוצים ביותר המשמשים לתדרים מ-DC עד 18 גיגה-הרץ. לזכרי SMA מעטפת משושה בעלת אטם פנימי ופין הבולט מעבר לחומר הדיאלקטרי. לנקבות ה-SMA תבריג חיצוני ושקע מחורץ בגובה הדיאלקטרי.

Reverse SMA

מחברי Reverse SMA בעלי הקוטביות ההפוכה חולקים את אותם הביצועים האופייניים של SMAs רגילים, אך הפין והשקע הפוכים. אם אתה מביט בתוך המעטפת של המחבר הזכר ואתה רואה שקע ודיאלקטרי שטוחים במקום פין בולט, זהו SMA זכר בעל קוטביות הפוכה. פין בולט במחבר SMA נקבה מצביע על SMA נקבה בעל קוטביות הפוכה.

Reverse Thread SMA

שיטה אחרת לענות לתקני FCC Part 15 ו- 802.11b היא להפוך את תבריג המחברים בעלי צימוד תבריגי. אלה מכונים מחברי תבריג הפוך או שמאליים. מלבד זאת הם זהים למחברי SMA תקניים, אך לא יתחברו ביניהם. ניסיון לחברם עלול לפגוע בשני המחברים.

MHF

מחבר MHF מיקרו-קואקס שווה-ערך למחברים מסדרת Hirose U.FL ו-Ipex המצויים במוצרי WiFi רבים. יש להם פרופיל נמוך (2.5 ממ’ גובה חיבור) ותומכים ביישומי פס-כפול 3-6 גיגה-הרץ.

TNC

ה-TNC, Threaded Neill Concelman, תוכנן כגרסה מוברגת של מחבר BNC 50 אוהם בשנות ה-1950 המאוחרות, במטרה להבטיח שהמחברים לא יתנתקו תוך כדי רעידות חזקות. TNCs הם עמידים בפגעי מזג-האוויר באמצעות אטם פנימי ופועלים מ-DC עד 11 גיגה-הרץ. הם זהים בפנים למחברי BNC ועונים ל-MIL-39012  ו-MIL-STD-348. ל-TNC הזכר התקני יש מעטפת מסתובבת עם אטם, טבעת הארקה מחורצת עם חומר דיאלקטרי הנמשך עד לקצהו וחריץ אוויר גדול בין הטבעת הדיאלקטרית והפין המרכזי. ל-TNC הנקבה יש הברגה חיצונית ומגע שקע מחורץ שמסביבו גליל עשוי חומר דיאלקטרי. כאשר מתחברים, הדיאלקטרי המרכזי של המחבר הנקבה חודר לחלל של הטבעת הדיאלקטרית ב-TNC הזכר והחומה הפנימית ההולכת וצרה של ה-TNC הנקבה יוצרת מגע  עם האצבעות הקפיציות של טבעת ההארקה המחורצת של ה-TNC הזכר.

Reverse TNC

גרסת הקוטביות ההפוכה של מחבר ה-TNC מחליפה בין תצורת הדיאלקטרי והמגעים של הזכר והנקבה. טבעת ההארקה והגוף של הזכר אינם משתנים; כל שאר מאפייני הביצועים נשארים זהים.

Reverse Thread TNC

בגרסה זו של מחבר ה-TNC ההברגות הפוכות או שמאליות. אין שוני אחר מהמחבר
הרגיל.

DMX

מחבר בעל קוטביות סטנדרטית זה דומה בגודל ל-SMA בעל M8XP .75 שעבר שינוי, עם הברגה מטרית. נבנה עבור יישומי רוחב פס של WaveRider® ושל 802.11a/b.

MC CARD

מחברי MC CARD מתוכננים עבור התקני אלחוט וטלקום הפועלים בתדרים עד 8 גיגה-הרץ כאשר חלל הכרטיס והשלדה מוגבל.

תגובות סגורות