לחבר את שירותי הבריאות בעזרת USB

  Yan Vainter,  Freescale

ההזדקנות של אוכלוסיית העולם היא ההזדקנות של אוכלוסיית העולם היא עובדה קיימת בחברה שלנו. התינוקות מגל הריבוי הפרוע הפכו עתה לאזרחים בוגרים, המעשירים את תהליך הצמיחה של האוכלוסייה הבוגרת. כדי לענות לשינוי דרמטי זה באוכלוסין דרושים שינויים במערכות הבריאות שלנו. כיום, שינויים אלה כוללים טיפולים חדשניים וכלי אבחון מוקדם המבוססים על טכנולוגיות חיישנים ומיקרו-בקרים מתקדמות הנגישות לציבור הכללי.
מחלות בלתי-מדבקות מהוות כמעט 50% מתכולת המחלות העולמית, לפי ה-World Health Organization (WHO). ביניהן, השכיחות ביותר הן מחלות כרוניות מחמירות, כגון מחלות של הלב וכלי-הדם, בהן יתר לחץ-דם משחקות תפקיד נכבד (600 מיליון חולים בעולם), כמו גם מחלות מטבוליות , דוגמת סוכרת (90 מיליון).
הפתרון: טיפול מרחוק בבריאות
פתרונות הטיפול מרחוק מכוונים ישירות לבעיית המחלות המחמירות. מערכות חכמות האוספות נתונים מהתקני קצה, כגון מדי-גלוקוזה בדם (גלוקומטרים), מנטרי קצב-הלב, מדי לחץ-דם או מאזניים דיגיטליים, יכולות לרמוז לחולים על השלב המתאים לאימוץ מדידות או תרופות  חדשות.
מערכת ניטור בריאות מרחוק צוברת, מנתחת ומנטרת נתוני סימנים חיוניים ומשתמשת בטכנולוגיה קווית או אלחוטית כדי להעביר מידע זה לספק בריאות מרוחק לשם ניתוח נוסף, היכול לכלול מעקב אחר מחלה ניוונית כרונית או פיקוח על טיפול לאחר ניתוח. מערכת הטיפול מרחוק חייבת להבטיח שהנתונים מנותחים ומועברים בבטחה לספק שירותי הבריאות.
אחד היתרונות הרבים של סוג זה של מערכת הוא ההעברה המידית של נתונים עיקריים של המטופל למרכז רפואי מרוחק. למטרה זו, ניתן להשתמש בסוגים שונים של רשתות, כגון Ethernet קווי או אלחוטי באמצעות חיבור דרך רשת secure virtual private network- VPN, או רשת general packet radio service (GPRS) עבור מטופלים הגרים באזורים כפריים ללא גישה לרשת רחבת-פס.
סוג זה של טיפול מרחוק ניתן להתאמה אישית על-ידי הוספת ציוד עזר היקפי של איסוף נתונים, דוגמת  מדי לחץ-דם, גלוקומטרים, אוקסימטרי-דופק (למדידת רמות רווית החמצן בדם), מאזניים דיגיטליות ומדי-חום, ורבים אחרים, בהתאם לצורכי המטופל. לאחר שהנתונים נאספים תוך שימוש באחד מהתקני רכישת הנתונים הללו, יש להעבירם דרך קישור קווי או אלחוטי למרכז נתונים או למחשב אשר יעביר את הנתונים חזרה למרכז רפואי מרוחק. דוגמה של רשת טיפול מרחוק כזו מובאת באיור 1.

איור 1. ראיון מערכת הבריאות מרחוק

יתרונות ה-USB
הפרוטוקול הנפוץ והמקובל ביותר לקישור הפרוטוקול הנפוץ והמקובל ביותר לקישור בין התקני איסוף נתונים ומרכז הנתונים הוא ה-USB. הסיבה העיקרית להפיכת ה-USB לשכיח ביותר היא היותו הראשון מבין פרוטוקולי התקשורת הקווית שהפך לסטנדרט של Continua Health Alliance, תאגיד המורכב מיותר מ-200 חברות משוקי הטכנולוגיה וההתקנים הרפואיים. ה-Continua Health Alliance  מגדירה מערכת של פתרונות בריאות מרחוק אישיים המבטיחה עצמאות, מאפשרת לפרטים ולארגונים לנהל טוב יותר את הבריאות והשלומות (wellness) תוך שימוש בפתרונות ניהול בריאות ושלומות אישי.
ב-2007 הטכנולוגיה האלחוטית Bluetooth הפכה לתקן התקשורת הראשון המאושר על-ידי ה-Continua. בחיפושם אחר אפשרויות של קצב נתונים גבוה יותר (עד 400 Mbps), אנשי ה-Continua בחנו את ה-USB מאז שה-USB Implementers Forum מינה קבוצת עבודה שנועדה לחזק את מפרט ההתקן הבריאותי האישי personal healthcare device – (PHDC).


איור 2 מראה דוגמה של תקן USB עם תמינה ב- PHDC.
מפרט PHDC החדש איפשר להתקנים הקשורים לבריאות, כגון שרוולי לחץ-דם ושעוני אימונים, להתחבר דרך USB למוצרי צריכה אלקטרוניים, כגון מחשבים אישיים ואביזרי בריאות. יכולת הפעולה המשותפת של התקנים קשורים לבריאות ומוצרי צריכה אלקטרוניים מקלה על הקשר בין המטופל והרופא, המתאמן ומאמן הכושר, או בין איש מבוגר ומטפל מרוחק. קבוצת התקני ה-USB לבריאות אישית מכוונת לשלושה תחומים עיקריים:
• צרכני בריאות ושלומות יוכלו להשתמש בהתקן USB, כגון שעון אימון או מד-קצב הלב, להתחבר להתקנים אלקטרוניים, כגון מחשב אישי או טלפון נייד; מידע זה ניתן להעביר למאמן או מטפל אישי להערכה ושיקול.
• ניהול מחלה: אנשים בעלי מחלות כרוניות עשויים לבקש לנהל את הטיפול בהם על-ידי שליחת מידע משרוולי לחץ-דם או מנטרי גלוקוזה לכלים כגון אביזרי בריאות או התקני בריאות ניידים; מידע זה ניתן לשלוח למטפל לצורכי ניתוח ונקיטת פעולה.
• להתבגר באופן עצמאי: מידע מהתקני USB המנטרים את חיי היום-יום, כגון חיישני תנועה, ניתן לשלוח להתקני אלקטרוניקה צרכנית, כגון אביזר בריאות או מחשב אישי, והלאה למטפלים מרחוק או חברי משפחה.

התקָנים של הדור הבא
ב-2008 ה-Continua Health Alliance אישרה את ה-PHDC של USB, סוג מיוחד לשימוש בהתקנים רפואיים ביתיים ניידים, עבור מערכות הבריאות מרחוק של Continua. Freescale Semiconductor מספקת את פתרון הPHDC USB הראשון בשוק שהוא ‘Continua Ready’ עם ה-Medical Applications USB Stack. מערך (stack) זה, המבוסס על ה-PHDC של USB וה-IEEE-11073, מספק את ממשק התקשורת התִקני הנדרש על-ידי ההתקנים הרפואיים של הדור הבא. ה-Medical Applications USB Stack הוא פתרון משלים לקוד המקור הניתן להורדה ולניוד והנוח לשימוש. המערך מאפשר ללקוחות להרחיב את קישוריות ההתקנים הרפואיים שלהם על-ידי שימוש ב-USB במקום ממשקי הקישוריות הטוריים הקודמים.
ה-Medical Applications USB Stack הוא הצעד הראשון לתקינת הֵתקן USB רפואי ולהתאמתו לתקני התעשייה הרפואית דוגמת ה-Continua Health Alliance. המערך מרחיב את אפשרויות הקישוריות, מאיץ את פיתוח המוצרים ומבטיח יכולת הפעלה הדדית בין יצרנים מרובים. הצעד הבא של טיפול בריאותי יוגדר בעיקר בעזרת דור הבריאות מרחוק.  מערכות הבריאות מרחוק לא רק מעלות את רמת הטיפול בחולה, אלא גם מעודדות סיכויים להפחתת עלויות הטיפול בבריאות.
טכנולוגיות התקשורת המשמשות במערכות אלו יצוצו וייעלמו, פרוטוקולי אלחוט נוסח ה-Zigbee ® וה-Bluetooth Low Energy מתחילים להשתרש בשוק ובתוך ה-Continua Health Alliance, אבל קצב נתונים מהיר ובסיס התקנה ענקי מבטיחים שה-USB יוסיף לשמש במערכות בריאות מרחוק וההתקנים הרפואיים בשנים הבאות.

תגובות סגורות