חדשות היום

יבמ תפתח עבור חברת התרופות רוש מערכת זיהוי גנטי באמצעות העברת DNA דרך שבב סיליקון

אם יצליחו מאמצי הפיתוח של הטכנולוגיה הזאת, תוכל רוש להאיץ את תוכניותיה לפיתוח תרופות המתמקדות בקבוצות מוגדרות של מטופלים, במתכונת של רפואה בהתאמה אישית.
יבמ תפתח עבור חברת התרופות השווייצית רוש מערכת חדשה לזיהוי גנים, שתאפשר לקדם את חזון התרופות המותאמות אישית לחולה.
רוש תממן את המחקר הטכנולוגי שיתבצע על ידי יבמ ותעמיד לשירות הפרוייקט משאבים נוספים הזמינים בחברה הבת שלה העוסקת במיפוי גנטי. רוש תפתח ותשווק את כל המוצרים שיתבססו על הטכנולוגיה החדשה הזאת.
הטכנולוגיה בה תשתמש רוש מבוססת על טרנזיסטור ייחודי של יבמ, המאפשר למפות את רצף הגנים ברמת המולקולה הבודדת, באמצעות העברת ה- DNA דרך חרך זעיר בגוף הסיליקון, שכל גודלו אחד חלקי מיליון של מ”מ (ננוטמטר בודד). לאחר שהטכנולוגיה תפותח במלואה, בתהליך הצפוי להימשך שנים אחדות, יצנח מחיר הפיענוח של מכלול הגנים של אדם מסויים ל- 100-1,000 דולר בלבד – לעומת עשרות אלפי דולר כיום.
אם יצליחו מאמצי הפיתוח של הטכנולוגיה הזאת, תוכל רוש להאיץ את תוכניותיה לפיתוח תרופות המתמקדות בקבוצות מוגדרות של מטופלים, במתכונת של רפואה בהתאמה אישית. פיענוח מהיר ואמין של רצפי DNA יסייע לרוש לאתר חולים המגיבים טוב יותר לתרופות מוגדרות, לצמצם תופעות לוואי ולהוריד את עלויות הפיתוח של תרופות חדשות.
רוש משווקת כבר תרופות המיועדות לחולים בעלי פרופיל גנטי מוגדר. כך, למשל, מציעה החברה ערכת אבחון המודדת צמיחה של תאים מסויימים של סרטן השד – ומזהה את החולות הצפויות להגיב טוב לטיפול בהרצפטין. אשתקד מכרה רוש הרצפטין ב- 5 מיליארד פרנק שווייצי.
עם זאת, מציין מנהל מחלקת הביולוגיה החישובית במעבדות המחקר של יבמ, אג’אי רויורו, כי תהליך הפיתוח של הטכנולוגיה החדשה עשוי להמשך שנים. לאחר שיבמ פיתחה כבר טכנולוגיה להעברת ה- DNA דרך שבב הסיליקון, יידרשו עתה מאמצי מחקר אינטסיביים נוספים על מנת לשלוט בקצב המעבר הזה, באופן שיאפשר זיהוי מדוייק של רצף הגנים.

תגובות סגורות