חדשות היום

בית חכם- טכנולוגיה שמבצעת פעולות שרובנו שוכחים או מעדיפים לשכוח

בית חכםמאיר שי, שניידר אלקטריק ישראל

הבית החכם, מה שנראה היה פעם פנטזיה מעולם בדיוני לעשירים בלבד, ניתן כיום להשגה בעלות של לא יותר ממטבח ממוצע. מערכת כוללת של ניהול הבית החכם מציעה אפשרויות לניהול אנרגיה, שליטה במערכות התאורה ובקרת האקלים, בצורה בטוחה ונוחה לשנים רבות ובנוסף מאפשרת גם חסכון באנרגיה ותורמת לעליית ערך הנכס.

בבית חכם כל המערכות החשמליות מנוהלות בשלט רחוק, בטכנולוגית KNX, תקן בינלאומי למערכות חשמל חכם. בפועל הבית החכם מבטל את הצורך לבצע פעולות יומיומיות מייגעות שרובנו שוכחים או מעדיפים לשכוח. כיבוי או הדלקת המערכות החשמליות והאלקטרוניות בבית תוך כדי התרוצצות ממקום למקום היא הפעולה הראשונה שניתן בקלות מאוד לפשט עם מערכת הבית החכם. ניתן להגדיר לחצן “כיבוי כללי” ביציאה מהבית ובעת לחיצה האורות יכבו, התריסים והצלונים יסגרו, מערכת מיזוג האויר תעבור למצב המתנה, הפתחים בבית ינעלו ומערכת האזעקה תופעל. שליטת מערכות זו היא דוגמא קלאסית ליישום אחד של הבית החכם אך השמים הם הגבול. ניתן כמובן לבצע את פעולת הכיבוי בשיחה מטלפון נייד, מרשת האינטרנט, וע”י הודעת טקסט (SMS). בנוסף, אין צורך לחזור הביתה כדי לוודא שכל מכשירי החשמל כבויים, ניתן לקבל פידבק טלפוני/אינטרנטי מהמערכת לגבי המצב של כל אלמנט חשמלי בבית ואז לבחור אם לכבות או להדליק אותו. כך למשל אפשר להדליק את הדוד או להפעיל את מערכת המיזוג כבר בדרך הביתה. עם התחזקות המגמה הירוקה עולות הדרישות לפתרונות חדשניים לחסכון באנרגיה, בתים חכמים יותר חוסכים אנרגיה. תאורה דולקת ומיזוג פעיל בחללי הבית שאינם מאוישים מגדילים את חשבון החשמל, וצריכת האנרגיה המיותרת. בעזרת גלאי נוכחות בחללי הבית, ניתן לכבות את האלמנטים החשמליים באופן אוטומטי. ניתן להגדיר זמני פעילות לכל אלמנט חשמלי בבית ולחסוך גם כך.

אבזרי השליטה של בית חכם גם מעוצבים יותר. מפסק חכם אחד נותן פתרון ידידותי ואסתטי, המתאים לקו העיצוב הכללי של הבית, ומחליף את הכמות הגדולה של המפסקים הרגילים המפוזרים על הקירות. בין מוצרי הבית החכם: מסכי מגע, שלטים, מתגים חכמים המשלבים חיישנים ותרמוסטטים בתוך אותה מסגרת לשמירה על קו עיצובי אחיד. לרוב, מותקנים בבית חכם טיפוסי שתי סדרות של מתגים: אחת למתגים חכמים והשנייה למתגים רגילים (עבור שקעי-כח, שקעי טלפון, מחשב וכדומה). שניידר אלקטריק פיתחה שתי סדרות של מתגים חכמים ורגילים בעלות קו עיצובי זהה ומשיקה בימים אלה את סדרת המתגים החכמים המודולאריים למסגרות מרובעות תחת המותג Unica KNX, וכן סדרת מתגים חכמים מודולאריים למסגרות מלבניות תחת המותג Allegro KNX . ניתן להתקין במסגרת מודולרית עד עשרים וארבעה לחצנים חכמים בעיצובים שונים.

מהוא חשמל חכם בטכנולוגיית KNX?
טכנולוגיית KNX היא למעשה תקן בינלאומי למערכות חשמל חכם  ISO/IEC14543. בשנת 2009 אימץ מכון התקנים הישראלי את התקן הבינלאומי ובכך נקבע בישראל תקן לבית חכם ת”י 14543. איגוד KNX העולמי ממוקם בבריסל, ומאגד תחתיו מעל ל- 130 חברות יצרניות וכ- 7000 מוצרים שונים! תקן זה מבטיח את תאימות המוצרים המיוצרים לפיו. כך למשל, ניתן להתקין מוצרים של חברות שונות המייצרות את מוצריהן לפי תקן KNX וכולם “ידברו” באותה שפה. ההצלחה חסרת התקדים של תקן  KNX בעולם גרמה לחברת שניידר אלקטריק לייצר את מוצרי הבית החכם לפי התקן המקובל בעולם ובכך להפוך לאחת מ-130 החברות המאוגדות תחת איגוד KNX.

מוצרי ניהול אנרגיה העומדים בתקן KNX מבטיחים ללקוחות:

שרידות: במידה ויחידה תפסיק לפעול, היחידות האחרות ימשיכו לעבוד. המערכת ללא “לב מרכזי”!
קומפקטיות: בקרים קטנים המשתלבים בלוחות חשמל קטנים יחסית וחוסכים מקום בבית הלקוח.
איכות: מוצרים המאופיינים באיכות גבוהה ונבדקים ע”י האיגוד העולמי בהקפדה
חסכון באנרגיה: למערכת רכיבי חישה הקולטים את מצב הסביבה וחוסכים אנרגיה
חדשנות: מגוון מוצרים חדשים מושקים חדשות לבקרים
תאימות: בין יצרנים שונים המייצרים לפי התקן
מוניטין: היסטוריית התקנות במוסדות ומבנים ברחבי בעולם מעל ל- 20 שנים
עתיד: תאימות המוצרים לשנים קדימה בטכנולוגיה שעתידה מובטח

* מאיר שי הינו מנהל מוצר IS&C, בחברת שניידר אלקטריק ישראל.

תגובות סגורות