חדשות היום

אלביט מערכות – עליונות אווירית

אלביטמאת: חלי פומרנץ

אלביט מערכות הינה מובילה בינלאומית בפיתוח, ייצור, השבחה ואספקת מערכות מתקדמות המיועדות לתחום האווירי. בין המערכות שהחברה מציעה בתחום: מערכות אוויוניקה מתקדמות ליישומים צבאיים ואזרחיים, מערכות ראש ותצוגה עילית, מפות דיגיטליות, מחשבי משימה, מערכות אוויריות לאיסוף מידע ומערכות חימוש מונחה.
בחודשים הבודדים הראשונים של שנת 2011 הספיקה אלביט מערכות לרשום מספר אבני דרך חשובות בתחום – החל במטוסים ללא טייס בישראל ובברזיל, עבור במטוסי אימון וכלה במערכות תצוגה עילית וקסדות עבור בואינג וצבא ארה”ב.
הלקוחות מס’ 1:
צה”ל וחיל האוויר הישראלי
מטוסי כיבוי
בעקבות השריפה הגדולה בכרמל בסוף שנה שעברה, החליטה ממשלת ישראל להקים מערך כיבוי אווירי, באחריות חיל האוויר הישראלי, אשר יתפקד הן בשגרה והן במצבי חירום. עבור תוכנית זו, הקימה אלביט מערכות צוות ייעודי בעל ניסיון נרחב בתחום הפעלת כלי טייס, לצד הניסיון בכיבוי אש מהאוויר של קבלנית המשנה בתכנית, כימניר.
מטוסי אימון מתקדמים
במחצית מרץ השנה, הודיעה אלביט על הקמת חברה משותפת לשם ביצוע פרויקט פוטנציאלי משותף של רכישת מטוסי אימון מתקדמים, תחזוקתם ומתן שירותים נוספים למשרד הביטחון הישראלי. במסגרת ההתקשרות, צפויה החברה המשותפת לפעול למציאת מקורות מימון לצורך הקמת התשתית והפעלת הפרויקט, לרכוש מיצרני המטוסים ומקבלני משנה אחרים את המטוסים ואת הציוד הנוסף הנכללים בפרויקט ולבצע את הפרויקט.
חיל האוויר הישראלי משתמש כבר מספר שנים במערכות האימון והסימולציה של מטוסי F-16 “נץ”, “סופה” ו”ברק”, הכוללים מערכות דימוי ותצוגת עולם חיצון ברזולוציה גבוהה המעניקות זווית ראייה רחבה של 180 מעלות מתא הטייס ושילוב מערכות אוויוניקה אמיתיות. מערכת אימון חדשנית במיוחד שמציעה אלביט הינה מערכת “מאמנים מקושרים”, המאפשרת לטייסים להתאמן בטיסה מבצעית במבנה ובשילוב עם כוחות נוספים, אוויריים ויבשתיים. מערכת זו מוכנסת לתכנית האימונים של חיל האוויר הישראלי, כחלק מפרויקט ענק לפיתוח ולהקמת מרכז לאימון משימתי עבור מערך מטוסי ה”ברק” (F-16C/D) וה”סופה” (F-16I) של חיל האוויר.
יכולות האימון החדישות מהוות פריצת דרך בתחום, מכיוון שהן מאפשרות אימון בתרחישים מבצעיים בזירות השונות ובסביבת האיומים הרלוונטית לכל זירה – יכולת חדשה שלא עמדה עד כה לרשות בחיל האוויר, ותאפשר לחיל לחסוך בגיחות אימון יקרות המבוצעות באמצעות מטוסי הקרב.
שני מל”טים ותחנה קרקעית אחת
בפברואר, הודיעה אלביט מערכות כי השלימה בהצלחה סדרת טיסות ניסוי, במהלכן הופעלו בו-זמנית שני מטוסים ללא טייס מסוגים שונים. המל”טים, הרמס 450, המל”ט המרכזי של צה”ל, והרמס 900, הכפול ממנו במשקלו ובביצועיו ואשר הוזמן על ידי צה”ל בסוף שנה שעברה, הופעלו מאותה תחנה קרקעית, והעבירו באמצעות ערוצי תקשורת נפרדים נתונים מודיעיניים למפעיליהם בתחנה הקרקעית.
משמעות השליטה הסימולטנית בשתי מערכות מל”טים שונות הינה גמישות מבצעית ייחודית, וזאת הודות ליכולת להתאים את סוג המל”ט לסוג המשימה ואף לנהל משימות משולבות תוך שימוש בתשתיות אחודות. בנוסף, ההפעלה של סוגי מל”טים שונים מאותה תחנה קרקעית מאפשרת לצוותים המפעילים לחסוך בעלויות אימון מאחר ותשתיות התוכנה ותוכניות הדרכת המפעילים הינן משותפות. קרון השליטה והבקרה האוניברסלי (UGCS) מתוצרת אלביט מערכות, המיועד להפעלה מיידית של מגוון מל”טים שונים, מאפשר ניהול שתי משימות נפרדות, בו-זמנית, וכן הסעה, המראה ונחיתה אוטומטית.
הרמס 900 משתלב בקלות ובטבעיות במערך ההרמס 450 מאחר והוא מופעל מקרון שליטה משותף המאפשר תפעול משימתי מתקדם, המשלב בין היתר מערכת הסעה, המראה ונחיתה אוטומטית המשותפת לכל מערכות המל”טים ממשפחת ההרמס. עובדה זו מאפשרת לכל ארגון המפעיל הרמס 450 לשלב את ההרמס 900 לפעולה מיידית ללא צורך בהקמת תשתיות מיוחדות.

להרמס 900 יכולת  שהייה ארוכה, יכולת לטוס בגובה של מעל 30 אלף רגל, נפח גוף גדול המתאים לנשיאת ריבוי ומגוון רב של מטעדים בגישה מודולרית וכן יכולת טיסה בתנאי מזג אוויר קשים. הוא מבוסס על מערכת ההרמס 450, מערכת אמינה עם נסיון מבצעי רב שצברה מעל 200 אלף שעות טיסה. משפחות המל”טים של אלביט מערכות – הרמס וסקיילארק – ממלאות כיום תפקיד מרכזי במלחמה העולמית נגד טרור בארץ ובעולם בשירותם של צבאות וכוחות ביטחון פנים ברחבי העולם.
אלביט מערכות בפרויקטים מרכזיים בחו”ל. המל”ט המרכזי של צה”ל – הרמס 450 – גם בברזיל
את שנת 2011 פתחה אלביט מערכות בחוזה משמעותי שקיבלה החברה הבת של בברזיל, AEL, לאספקת מטוסים ללא טייס (מל”ט) מסוג הרמס 450 של חיל האוויר הברזילאי.
אלביט מערכות הינה מובילה בשוק המל”טים העולמי. משפחות המל”טים שלה ממלאות כיום תפקיד מרכזי במלחמה העולמית נגד טרור בארץ ובעולם בשירותם של צבאות וכוחות ביטחון פנים ברחבי העולם אשר מסוגלים להתמודד עם אתגרים מתוחכמים, איתם היה ניתן להתמודד בעבר רק באמצעות מטוסים מאוישים.
אלביט זכתה בחוזה כחלק מתכנית רחבה של חיל האוויר הברזילאי לבניית יכולת עצמאית בתחום המל”טים שתאפשר פיתוח והפעלת מל”טים בברזיל. חברת AEL, הממוקמת בפורטו אלגרה שבדרום ברזיל, מבצעת מגוון של פרויקטים עבור חיל האוויר של ברזיל, כמו גם עבור זרועות אחרות של הצבא במדינה זו.  במסגרת פיתוח המל”ט העתידי עבור חיל האוויר של ברזיל תסתמך AEL על טכנולוגיות שפותחו בחברה האם, אלביט מערכות, ותשלב גם תעשיות מקומיות ברזילאיות.
לוחמה אלקטרונית בקוריאה
חוזה משמעותי נוסף שקיבלה אלביט מערכות בינואר התקבל באמצעות החברה הבת מרכזית אלישרא, אשר את רכישתה במלואה השלימה אלביט כחודשיים  לאחר מכן, בסוף מרץ 2011. החוזה שנחתם עם ממשלת קוריאה, בהיקף של כ-29 מיליון דולר, נועד לספק חליפות לוחמה אלקטרונית מוטסות ומערכות התראה מפני טילים עבור השבחת מערך מטוסי התובלה מסוג ROKAF CN-235 של צבא קוריאה, להגנה מפני סוגים שונים של איומים.
קסדות ומערכות תצוגה לארה”ב
אלביט מערכות היא מובילה בלתי מעורערת בעולם בתחום מערכות הראש וקסדות הטייס, הנמצאות במרבית הפלטפורמות האוויריות המרכזיות בשימוש של למעלה מ-30 חילות אוויר ברחבי העולם.


בתחילת מרץ, הודיעה אלביט על שתי זכיות חשובות של החברה הבת האמריקאית שלה, אלביט מערכות ארה”ב, בתחום זה. הזכייה הראשונה והאסטרטגית היתה עם חברת בואינג, בחוזה לפיתוח מערכות תצוגה עילית חדשות למטוסי תובלה מסוג C-17 עבור חיל האוויר של ארצות הברית. מטרת פרויקט השדרוג היא לאפשר למטוסי ה- C-17, אשר משמשים להטסת כוחות ואספקת ציוד מהירה לבסיסי צבא מרכזיים ולזירות לחימה שונות, לעמוד בדרישות הגוברות להטסת כוחות אמריקאיים ליעדים שונים בעולם.
הזכייה השניה שרשמה אלביט מערכות בארה”ב היתה הזמנת הצבא האמריקאי לאספקת חלפים לקסדות (IHADSS) למסוקים בהיקף כספי של 12.7 מליון דולר, כחלק מחוזה מסגרת לאספקת חלקי חילוף לקסדות. עד עתה התקבלו במסגרת חוזה זה הזמנות בהיקף כספי של כ-50 מילון דולר.
מערכות IHADSS תומכות בביצועים המשימתיים של מסוקי התקיפה אפאצ’י AH-64 בכך שמאפשרות לטייס ולטייס המשנה לטוס עם “ראש מחוץ לקוקפיט” וליהנות מקו ראיה מדויק. המערכת קלה להפעלה, אמינה ותורמת לבטיחות הטיסה ולהצלחת ביצוע המשימה.

תגובות סגורות