חדשות היום

חיפוי למבנה? לפחות תחסכו חשמל!

יורם חדד, קבוצת ‘נגב’

המגמה הירוקה מגיעה ליותר ויותר בתים ודירות מגורים בישראל, המעוצבים ברוח התקופה ומשלבים פתרונות ידידותיים לסביבה. דוגמאות אפשר למצוא למכביר: אדריכלים ומעצבים רבים החלו להשתמש לאחרונה בעיצובים אסתטיים כמו גם ידידותיים לסביבה המותאמים לשיטת הבניה הישראלית: אריחים דקים (ייצורם חוסך באנרגיה ומאפשר הפחתת זיהום בייצור ובפליטת פחמן דו חמצני), דבקים ירוקים, המשמשים להדבקת אריחים על משטחים קשים ומונעים ייצור פסולת במהלך השיפוץ, כיורי עץ, פרקטים מיוחדים – הכל למען מטרה עיקרית – עיצוב בר קיימא.
המעצבת הראשית בחברת נגב, גל יערי, מסבירה: “המושגים נקי וירוק השתרשו במהירות בעולם העיצוב. המודעות לכך שניצול המשאבים הטבעיים כיום מסכן את קיומנו בעתיד, השפיע על תהליך העיצוב בכל רמות הפיתוח, הייצור והתצוגה. משברים סביבתיים ודלדול משאבי כדור הארץ מונעים מהדורות הבאים ליהנות מסביבה בריאה ומצריכים מאיתנו לאמץ גישה חדשה לדרך בה בתי המגורים שלנו יפותחו ויעוצבו בעתיד”.
למעשה, כמעצבים חובתנו לסייע במגמה זו ואחריות רבה רובצת עלינו. לתחום החיפויים והריצופים, כמו לתחומים שונים בעולם הבניה, נכנסים חומרים חדשים ומעניינים, טכנולוגיות מתקדמות שלא בהכרח מקלקלות את המראה האסתטי של האריח, אלא נעשות בתהליך ייצור ייחודי החוסך שימוש באנרגיה ובחומרי גלם, ובכך מפחית את “טביעת הרגל האקולוגית” ועומד בתקנים הבינלאומיים לשמירת הסביבה:
אריחים שהולכים ונעשים דקים יותר  (כדוגמת אריחי נובו המגיעים לעובי של 7.5 מ”מ העובי המינימלי של התקן הישראלי, לעומת אריחים רגילים בעובי-10-12 מ”מ) , מיוצרים מחומרים טבעיים, נטולי עופרת, ידידותיים הן לסביבה והן לדיירי הבית, תינוקות וילדים, “גם דק וגם חזק”.

אריחים חוסכים חשמל צילום: ליאונד פדרול

פרקטים בעלי תו תקן FSC יער מבוקר בנגב

אריחים דקים - NEGEV

ECOGREEN (דרת פורצלן 13) ECOTECH

אריחים מונעי בקטריות בנגב

אריחי SINTERFLEX מתאימים אף לחיפוי קירות חוץ ומגיעים עד למידות שיא של 3 מטר X1מטר!!! ולעובי 3 מ”מ!! . בנוסף לעוביו המינימאלי האריח קל לניקוי, קליל ביותר וגמיש מאוד, וכן מתאפיין בעמידות גבוהה לשריטות, חומציות או חום ומיוצר בתהליכים ידידותיים לסביבה ובכך מטיב עם כדור הארץ .
סדרת אריחי פורצלן חדשה, ECOTECH, אשר קיבלה את תעודת ה ECOLABLE  האירופאי. התעודה מאשרת כי הסדרה ידידותית לסביבה בסטנדרטים הגבוהים ביותר. זאת ועוד, גווני האריחים מגיעים בצורתם הטבעית ובאנטי סליפ לריצוף חוץ ומכילים יותר מ- 50% חומרים ממוחזרים בהם השתמשו בתוך התערובת.
סדרת אריחים אנטיבקטריאלים מבית LEA, המיוצרת ב- 40% מחומרים קיימים שיוצרו קודם לכן ומוחזרו לשימוש חוזר, מצטיינת בבשורת הבריאות שלה: אריחי יוקרה בגימור המשלב לראשונה את טכנולוגית החומר Microban המוחדר לשכבה העליונה של האריח, ומונע גדילה של חיידקים ומיקרואורגניזמים זיהומיים שונים, בכל רגע נתון ובכל שעות היממה, מה שמבטיח בפעם הראשונה, מרחב נקי מחיידקים בין שטיפה לשטיפה ובין אמבט לאמבט ברמה הנושקת ל100% .
גם בתחום הפרקטים שהפכו לאחד מאמצעי החיפוי המועדפים על הישראלים מתחזקת המודעות האקולוגית ונרשמת עלייה בביקוש לפרקטים, המשלבים אסתטיקה עם התנהלות אחראית בכל הנוגע למשאבי כדור הארץ: פרקטים מבמבוק, מעצי אלון ואשור טבעיים כולם בעלי אות של ארגון ה- FSC, שמטרתו העיקרית היא לנהל את יערות העולם באופן אחראי ולהעניק תו תקן בינלאומי למוצרי יער שייצורם לא השחית את הסביבה.
יורם חדד, מנהל מחלקת תעשיות בניה בקבוצת ‘נגב’ מסביר כי המהפכה הירוקה מגיעה גם לחיפוי המבנים: החידוש המהפכני בתחום החיפוי, ההופך אנרגיה סולארית לאנרגיה חשמלית:  קולקציית “Kalesinterflex” משלבת פנאלים של תאים פוטו-וולטאיים (סופחי קרינה סולארית) על לוחות חיפוי לשימוש בחזיתות מבנים, כאשר באמצעות טכנולוגיית התאים הפוטו-וולטאיים ניתן להפיק אנרגיה חשמלית למבנה מה שממהווה חיסכון כלכלי אדיר, על ידי שימוש באנרגיה סולארית, שהיא אנרגיה נקייה, מתחדשת וירוקה.
קולקציית החיפוי של “Kalesinterflex” המשלבים פאנלים של תאים פוטו-וולטאיים, משמשים לניצול אנרגיית השמש ליצירת חשמל, בכדי ליצור מבנים היכולים להפוך לספקי אנרגיה נקייה ומתחדשת לצריכה עצמית, זאת כחלק מתפיסת השילוב בין הבנייה הירוקה ליצירת מבנים, כאשר באמצעות שמירה מירבית על הסביבה ניתן ליהנות מאנרגיה נקייה וחיסכון כלכלי משמעותי.
לדוגמא: לבית של כ- 100 מ”ר בו ישולב הפנאל הפוטו-וולטאי, הכולל 8 יחידות של 150X100 ס”מ של חיפוי, יספיק החיפוי לייצר את כמות החשמל הממוצעת הנצרכת לבית כולו.
החיפוי הייחודי של “Kalesinterflex”, נחשב לחיפוי חכם וצבעוני, כאשר הוא משתלב בקלות בסגנונות חיפוי שונים, והופך את החזית למרשימה ומעוצבת, אך בד בבד, כיצירה חסכונית ומושלמת, ההופכת את המבנה כולו ל’ירוק’ וחכם, החוסך את עלויות החשמל של המבנה.
תא פוטו-וולטאי מוכר בשימושים בייתיים ומסחריים. בשימוש ביתי ניתן למצוא את התא הפוטו-וולטאי במבחר מכשירים חשמליים המשתמשים בו כמקור כח במקום סוללות, כגון מחשבי כיס, שעונים ומטענים לסוללות. בשימוש מסחרי מוכרים התאים הפוטו-וולטאים כמקורות אנרגיה במקומות בהן לא ניתן להתחבר לרשת החשמל, כגון תאי טלפון מבודדים. חוות של תאים פוטו-וולטאים משמשים כמקורות ייצור חשמל ירוקים בתעשיית החלל לאספקת חשמל לתחנות חלל וללוויינים.
כעת כאמור, מטמיעה ‘נגב’ את היישום המהפכני בתחום הבנייה והחיפוי, כחלק מתפיסת החברה הרואה בבנייה הירוקה ערך ודרך חיים, כאשר כל הליכי הייצור שלה הפכו ל’ירוקים’ ומצטיינים בהגנת הסביבה, לצד חידושים טכנולוגיים ומגוון יישומים רחב.
יש לנו שנתיים לתקן את העולם….

תגובות סגורות