הצלחה רובוטית

הצלחה רובוטיתמאת: אמיר בר שלום

אנחנו מפתחים, מתכננים ומיצרים מערכות מתוחכמות עבור רוב התעשיות בישראל”. כך פותח רפי ויז’ניצר מנכ”ל GBM אוטומציה ורובוטיקה בע”מ את שיחתנו במטה החברה בכפר סבא.
סיפור הצלחתה של GBM, שפרצה בשנים האחרונות הרבה מעבר לשוק המקומי, הוא בהחלט מקרה מעניין שבו חברה מצליחה לגדול ולפרוץ לשווקים חדשים למרות המשבר הכלכלי בעולם. חברת האוטומציה והרובוטיקה GBM שנוסדה בשנת 1978, נחשבת כיום לאחת החברות המובילות בעולם בתחום האוטומציה והרובוטיקה. בין לקוחותיה בישראל ניתן למצוא את מרבית התעשיות הביטחוניות וכן עשרות של מפעלי תעשיה וחברות עתירות ידע. כיום, 33 שנים לאחר הקמתה, נחשבת GBM לאחת מהחברות המובילות בעולם בכל הקשור לפתרונות אוטומציה ייעודיים, “Tailor made solutions”, עם ניסיון של למעלה מ-2,000 מכונות / קווים בכל סדר גודל.
“לרוב הקשר עם הלקוחות מתחיל אצלנו כבר בשלב איפיון המוצר”, אומר ויז’ניצר “כלומר יש רעיון ואב טיפוס שנוסה בדרך כלל בהצלחה. בשלב זה אנו נכנסים ובוחנים עם הלקוח  את הפתרונות והקונספטים לייצור חכם מדויק ומהיר. במקרים רבים המוצר עצמו משתנה בהתאם להמלצות שלנו, בדרך כלל כדי להתאים את המוצר לייצור אוטומטי יעיל, ישנם מקרים שהמוצר מגיע כבר אחרי ששלב האפיון הסתיים ולמעשה אנחנו מבצעים עבורו התאמות לייצור באוטומציה”.
לדוגמא, שינוי שצריך להיעשות במוצר כדי להתאימו לייצור אוטומטי. הרי לפעמים זה יכול לפגוע בתפקודו של המוצר כולו, ויש צורך לשנותו.
“זה כמובן חלק מהתהליך שעושים יחד עם הלקוח. בהרבה מקרים אנחנו מבקשים מהלקוח להוסיף חור או מגרעת בחלק או הרכבה ללא ברגים כלל, בטכנולוגיות מתקדמות, כדי להתאימו לייצור אוטומטי. במקרה כזה הדרישה מועברת, ועוברת בדיקת היתכנות אצל הלקוח, רק אחרי האישור שלו אנו נכנסים לבדיקת היתכנות אצלנו כדי לבדוק את התאמתו לייצור אוטומטי. אחרי שקבענו את התאמתו לייצור אוטומטי, מתחיל תהליך של תכן הנדסי ומכני, לאחר מכן, תכן הנדסי לחשמל ולבקרה. השלב הבא הוא רכש חומרי גלם וייצור החלקים. השלב האחרון למעשה הוא שלב האינטגרציה, הרכבת חלקי המכונה / קו הייצור והכנסתו לסדרת ניסויי ייצור. הלקוח מגיע אלינו, בודק ורק אחרי אישור שלו, המכונה מועברת למפעל הלקוח להרכבה והטמעה. תהליך כזה יכול לקחת בין שלושה חודשים לשנתיים, תלוי במורכבות המכונה / הקו המוזמנים”.

GBM AUTOMATION AND ROBOTICS LTD

GBM AUTOMATION AND ROBOTICS LTD

את המשבר האחרון בכלכלה העולמית הצליחה כאמור GBM לצלוח ללא זעזועים רבים הודות לצבר ההזמנות מכובד ממספר רב של לקוחות מהארץ ומחו”ל בתחומים מגוונים. בראיון שהעניק לפני שנתיים לכתב העת “פיתוח וייצור”, העריך ויז’ניצר נכונה, כי העולם התעשייתי האט רק באופן זמני: “אנחנו מאמינים מאד בתחום הרובוטיקה והאוטומציה בארץ. רמתם של המהנדסים שלנו גבוהה ביותר בכל הקשור לפיתוח וייצור מכונות אוטומטיות מהירות. בנוסף ליכולת הפיתוח וההנדסה מאפיינות אותנו גם יכולות ייצור מתקדמות למכונות ואנו מפתחים ומשתכללים כל הזמן. השילוב בין היכולת לייצר ובין כושר הפיתוח וההנדסה, מאפשר גמישות רבה בפרויקטים שלנו. איננו מקובעים לציוד קיים, אלא מפתחים ורוכשים ציוד על פי הצרכים שמציב כל פרויקט בהתאם לדרישות הלקוח ויכולותיו. העולם לא עצר מלכת, מכונות חכמות תידרשנה יותר לאחר המשבר העכשווי, במיוחד בעולם המערבי”.
בין לקוחותיה של GBM ניתן למנות היום את: סימנס העולמית, שבעבורה מתכננת ומייצרת GBM מכלולים לתעשיית האנרגיה הסולארית, MIS – יצרנית השתלים הדנטאליים הגדולה בישראל, נטפים – יצרנית מוצרי השקיה בכל העולם ותדיראן סוללות, מובילה בתחומה, בסוללות מיוחדות, וכן לקוחות מארה”ב וגרמניה, בנוסף לתעשיות הביטחוניות והרפואיות בארץ ובחו”ל. לכל אחד מהלקוחות האלה בנתה GBM פתרונות אוטומציה ורובוטיקה מובילה ברמה הגבוהה ביותר.
“ההתמחות העיקרית של GBM היא ייצור מכונות מכאניות מהירות, לדוגמא: Cam Driven. זו שיטה אמינה וותיקה שאנחנו למעשה לוקחים אותה קדימה מבחינת טכנולוגית. אנחנו מבטלים ומוסיפים פעולות של התהליך עצמו על ידי בקרה חיצונית. דוגמא נוספת היא הוספת מערכות ראיה ממוחשבות כדי לפקח על תהליך הייצור של המכונות ובמקביל לפקח על איכות המוצר. יש לנו מכונות שיכולות לזהות פגמים בתהליך הייצור, ברמות דיוק גבוהות, ולעצור את עבודת הייצור עד לפתרון הבעיה. המערכות הממוחשבות שלנו מבוססות על חיישנים אלקטרוניים, מצלמות משוכללות ומהירות, סיבים אופטיים וגששי מגע עם בקרות משוכללות. בשל כך, אחוז התקלות בייצור קטן באופן משמעותי, ובאופן טבעי הנצילות של תהליך הייצור גבוהה יותר. אנחנו מייצרים גם מכונות חצי אוטומטיות לייצור בקצב נמוך של עד כעשרה מוצרים בדקה, כתלות בקצב האדם, כלומר עד כמה מהר האדם טוען את המכונה. במכונה פניאומאטיות אנחנו מגיעים לקצבים של כ-30 מוצרים לדקה ובמכונות המכאניות הטווח נע בין כ-50 ועד מאות מוצרים לדקה”.
יכולות ייצור בקצבים אלו, בדיוק וברמה הזו נותנת יתרון למפעלים ואין זה משנה איפה בסופו של דבר הייצור נעשה בפועל, בארה”ב, ביפן, בגרמניה, ו / או בישראל הייצור עם מכונות משוכללות כאלו, הוא זול ביותר ונותן כושר ייצור ויכולת ייחודית גם למפעלים במערב.
GBM מוסמכת לתקנים הבינלאומיים הגבוהים ביותר ISO 9001-2000 ו-ISO 13485 לתקן רפואי. החברה פיתחה בין השאר עבור אחת החברות המובילות בעולם בתחום עדשות הראייה מכשיר הבודק את איכות העדשה ומידתה, המערכת משמשת ככלי עזר מרכזי לשימוש האופטומטריסטים. מוצר נוסף שלה הוא פיתוח מכשיר הנשמה חוץ גופי עבור לקוחות מחו”ל.
פעילות נוספת של החברה היא פיתוח הנדסה וייצור עבור חברות הייטק, כולל סטארטאפים מהארץ ומחו”ל GBM נותנת תמיכה טכנולוגית וטכנית בתחומים נרחבים, לחברות רבות.
“אני גאה לציין שכל הידע והיכולות שלנו ב-GBM גם ב-R&D וגם בהנדסה ובייצור הן “כחול לבן”.
“מעבר להתאמת המוצר לאוטומציה”, מסכם רפי ויז’ניצר, “המכונות שלנו הן אומנם Tailor Made, אבל גם מודולריות. כלומר ניתן לשדרג ולשנות חלקים בהן בהתאם להתפתחות המוצר או לחילופין בהתאם לדרישת הלקוח. כדוגמא מכונה שייצרנו לאחרונה בעבור אחד מלקוחותינו, היכולה בלחיצת כפתור לעבור מיצור של מוצר בגודל אחד  ליצור מוצר דומה בגודל אחר .המכונה הזו תוכננה לייצר שלושה גדלים שונים של מוצרים. מבחינת הלקוח זה פתרון חסכוני במיוחד ללא השקעה מיותרת במכונות נוספות ומאפשרת גמישות ייצורית. כשדיברתי לפני שנתיים על יכולת ההמצאה והייצור שלנו לזה בדיוק התכוונתי”.

תגובות סגורות