חדשות היום
איסטרוניקס EASTRONICS

בדיקת מודולי GSM ו–GPS של מערכת eCall בעזרת התקן יחיד

מחולל האותות הווקטורי SMBV100A של ROHDE & SCHWARZ  הוא פתרון יעיל וגמיש ביותר בתיבה אחת לביצוע מדידות במקלטי GPS ו–GSM של מערכת eCall.

המשימה

האיחוד האירופי עומד להוציא לשוק מערכות בטיחות חכמות לרכב מבוססות טלמטיקה, על מנת להפחית את מספר ההרוגים ואת מספר הפצועים באופן קשה בתאונות דרכים.

eCall (קריאת חירום) היא מערכת בטיחות אלקטרונית למכוניות, אשר יוצרת קשר באופן אוטומטי עם שירותי החירום הרפואיים במקרה של תאונת דרכים. המטרה היא לשפר את העברת ההודעות על תאונות דרכים ולספק סיוע חירום במהירות.

כאשר מתרחשת תאונת דרכים, מערכת eCall מעבירה קבוצת נתונים מוגדרת בתקן, דרך רשת התקשורת הסלולרית, אל שירותי החירום המקומיים. קבוצת הנתונים כוללת מידע, כגון המועד המדויק שבו ארעה התאונה והמיקום הגיאוגרפי – הקואורדינטות – שלה. בנוסף, נוצר חיבור תקשורת קולית, כדי שמי שנמצא (נלכד) במכונית יוכל לדבר.

מערכת eCall במכונית מורכבת מכמה רכיבים, בהם יחידת טלמטיקה עם פונקציונליות ממומשת של eCall (יחידת בקרה), מודול GSM ייעודי עם אנטנה לשידור קריאת החירום, מקלט GPS עם אנטנה לקביעת מיקום התאונה, חיישני ריסוק לגילוי התאונה, מיקרופון ורמקול עבור התקשורת הקולית, ספק כוח למצב חירום ולחצן להפעלה ידנית של קריאת eCall.

כמערכת בטיחות, נדרשת למערכת eCall אמינות גבוהה. במהלך התכנון והייצור, יש צורך לבדוק את רכיבי המערכת על מנת להבטיח את פעולתם התקינה. בדרך כלל נדרשים שני מכשירים נפרדים כדי לבדוק את מקלט GPS ואת מקלט GSM של מערכת eCall: מערכת הדמיית לווין GPS ומחולל אותות GSM.

איור: עקרון העברת הנתונים של eCall
מחולל האותות הווקטורי SMBV100A של ®R&S

פתרון T ו–M

מחולל האותות הווקטורי SMBV100A של ®R&S מאפשר יצירה של אותות GPS ו-GSM בתיבה אחת, ועל כן הוא נמצא מתאים באופן מיוחד לבדיקה של הרכיבים החשובים במערכת eCall.

SMBV100A של R&S הוא מחולל אותות וקטורי רב תכליתי, כדאי מבחינת העלות ובעל ביצועי ת”ר (RF) יוצאי דופן. הוא יכול ליצור אותות GSM בזמן אמת או ליצור את זיכרון מחולל צורות הגלים האקראיים (ARB) לצורך בדיקה של מקמ”שי קול ונתונים אלחוטיים.

לא רק שמחולל האותות SMBV100A של ®R&S יכול ליצור אותות עבור כל תקני התקשורת העיקריים, הוא גם מהווה מערכת בשלה לחלוטין להדמיית לוויינים של מערכות ניווט גלובליות כדוגמת GPS ו-Galileo. מחולל האותות SMBV100A של ®R&S יכול ליצור הדמיה של מגוון רחב של תרחישים, ממערכות פשוטות עם לוויינים סטטיים יחידים, דרך כל סוגי המערכות, ועד תרחישים הנוצרים בזמן אמת עם 12 (מקסימום) לוויינים דינמיים. כמה לחיצות מקשים בודדות בלבד נדרשות על מנת ליצור את התרחישים המורכבים ביותר, שאינם מוגבלים בזמן עם החלפה של לוויינים תוך כדי פעולה, כולל מצבים של מערכת GPS בשילוב עם מערכת Galileo.

משתמשים יכולים לטעון קובץ אלמנכי או קובץ RINEX על מנת לקבל את מסלולי הלוויינים המעודכנים. במחולל אפשר ליצור הדמיות של מיקומים גיאוגרפיים נייחים וגם של תרחישי תנועה, אשר בהם יש הדמיה של תנועת המקלט, כלומר של מכונית, עם נתיב כלשהו בהגדרת המשתמש. כמו כן, מחולל האותות SMBV100A של ®R&S יכול גם לבצע הדמיה של מצבי שידור אמיתיים באמצעות שימוש ביצירה של אות בנתיבים מרובים ויצירת מודל של השפעות אטמוספריות. הדמיה של מיקומים גיאוגרפיים שונים ושל תנאי סביבה אמיתיים חשובה במטרה לבדוק אם המקלט יוכל לקבוע בשטח את קואורדינטות GPS הנכונות של המיקום הגיאוגרפי המדויק הנדרש. מעבר לכך, אפשר לשלוט בזמן אמת בעוצמת האות של כל אחד מהלוויינים על מנת ליצור הדמיה של התנאים הקיימים במצב של קליטה מוגבלת של הלוויינים, כפי שיכול להתרחש בקניונים (בעיר) או ביערות, שבהם קיימת סבירות להתרחשות של תאונות.

אפשרויות GPS ו-GSM של SMBV100A של ®R&S מאפשרות ליצרנים של מערכות eCall לבחון את הפונקציונליות של מקלטי GPS שלהם ובנפרד את הפונקציונליות של מודולי GSM שלהם באמצעות מכשיר יחיד.

על פי תוכנית הבטיחות בדרכים של ועדת האיחוד האירופי, כל המכוניות החדשות שנרשמות באיחוד האירופי חייבות לכלול את מערכת eCall כסטנדרט, החל בשנת 2013. לאחר שמערכת eCall תיכנס לשימוש פעיל, צפוי שמספר רב של יישומי טלמטיקה אחרים לרכב יתווספו במהירות. רכיבים מערכתיים רבים הדרושים עבור מערכת eCall, כמו לדוגמה יחידת הטלמטיקה, יכולים לשמש גם עבור שירותי טלמטיקה אחרים, כמו למשל מערכת עקיבה אחר כלי רכב ונגררים, תקשורת אלחוטית לרכב, מערכות ייעוץ מסחריות לנתיבי נסיעה, מידע לגבי מצב התנועה וכיו”ב. שירותים אלו יכולים להיות כרוכים בטכנולוגיות נוספות כדוגמת WLAN.

עבור כל היישומים שייתכן ויופיעו, מחולל האותות SMBV100A של ®R&S הוא השקעה שמוכנה עבור שימושי העתיד, מפני שבנוסף לאותות GSM, הכלי יכול לחולל אותות שתואמים לתקנים עבור תקשורת ספרתית בתקנים נוספים, כגון WCDMA, HSPA+, LTE, WLAN ו-WiMAXTM וכן גם עבור תקני רדיו כדוגמת FM stereo, XM RadioTM, Sirius, HD RadioTM ו-DAB.

Rhode&Schwarz,   EASTRONICS

תגובות סגורות