חדשות היום

להיות בטוח בצעד הבא

דודו כהן, אלקטרונדארט

לחזור וליהנות מהחיים באופן מלא – לטייל חסר דאגות במרכזי קניות, לדווש באופניים עם חברים או אולי אפילו לטייל בהרים. עם רגל תותבת מתאימה, היכולת להיות פעיל יכולה להיות שוב חלק מחיי היום–יום. חברת Ottobock וחברת Maxon Motor מעניקות לאנשים איכות חיים חדשה.

התותבת ®C-leg היא תותבת רגל חכמה שמתאימה את עצמה לצעידה של המשתמש בה - 2011 ©Ottobock

התותבת ®C-leg מחזירה את השמחה להליכה - 2011 ©Ottobock

בתותבת ®C-leg החדשה מאפשרים מגוון של כיוונונים מכניים ואלקטרוניים לשפר את הבקרה על שלב התנופה - 2011 ©Ottobock

אנשים שנאלצים לחיות לאחר כריתת איבר כלשהו, חייבים לא פעם להתגבר על מכשולים רבים על בסיס יומיומי – בין אם אלו מדרגות או נתיב משובש בחורשה. הם יכולים להתגבר בקלות על מכשולים אלו בעזרתה של הרגל התותבת המתאימה. ®C-leg הינה רגל תותבת חכמה שהופכת את חייהם של מטופלים אשר עברו קטיעה של עצם הירך, להרבה יותר קלים. יותר מ-40,000 אספקות של מערכת הרגל התותבת ®C-leg ברחבי העולם מוכיחות את היתרונות הטמונים בטכנולוגיה ייחודית זו. חברת Ottobock, המומחית בטכנולוגיה רפואית, פיתחה את הרגל התותבת. במשך שנים רבות, Ottobock מציגה גידול יציב כמובילה בעולם בתחום התותבות, והיא קובעת את נקודות הייחוס עבור התעשייה. החברה מתבססת על טכנולוגיית ®C-leg הוותיקה, אשר הוכיחה את עצמה פעם אחר פעם, מאז 1997. וכך עד עתה, הפיתוח של טכנולוגיית ®C-leg מתמשך ומתקדם בהתמדה. פיתוחים רבים מומשו בדגם הנוכחי שיצא לשוק ביולי 2011. הרגל התותבת מאושרת מעתה לשימוש עבור משקל גוף של עד 136 ק”ג.
מפרק הברך החכם מבצע בקביעות גילוי של השלב הנוכחי במחזור הצעידה ומתכוונן בהתאם בזמן אמת. חיישן זווית הברך מספק את המידע הנדרש לצורך בקרה דינמית של שלב התנופה, בתלות באורך הצעד ובקצב הצעידה המתאימים של המשתמש בתותבת. המפרק מגביל באופן הידראולי את זווית הכיפוף המרבית במהלך שלב התנופה, כלומר, כאשר תותבת הרגל נמצאת באוויר במהלך מחזור הצעידה. כוונונים מכניים ואלקטרוניים שונים בתותבת ®C-leg החדשה מאפשרים בקרה משופרת של שלב התנופה. כתוצאה מכך, למשתמש בתותבת יש יכולת לצעוד באופן טבעי יותר עם קלות תנועה משופרת במפרק הברך. בין אם המשתמש בתותבת עולה במדרגות או מתמרן בקניון עמוס באנשים, משתתף בטיול של בילוי ביום שבת או ממהר לעבודתו – מערכת ®C-legמתכווננת באופן אוטומטי לכל המצבים. קרקע משובשת, חשיכה או סביבה צפופה באנשים אינן עוד בעיות שאין להתגבר עליהן, מאחר שהתנגדות גבוהה מאבטחת את תותבת ®C-leg במהלך שלב העמידה ומפרק הברך עובר לשלב התנופה רק כאשר יש צורך בכך.
כל אלה מקטינים באופן משמעותי את הסכנה לנפילה בעת השימוש בתותבת של רגל.
®C-leg מציעה גם מצב מיוחד המאפשר לקבוע את הקונפיגורציה שלו עבור פעילויות שונות כגון החלקה על שלג או רכיבה על אופניים ברחבי הארץ. במצב פעילות נוסף זה, כמות השיכוך ההידראולי תלויה בזווית של הברך. אפשר להגדיר את הקונפיגורציה של השיכוך ההתחלתי בנפרד מהקונפיגורציה של המהלך. לכן, אפשר לתכנת את ההתנהגות של תותב הרגל עבור מגוון של פעילויות מעבר להליכה רגילה.
על מנת לאפשר לתותבת לעמוד במאמצים שהיא נתונה בהם מדי יום, המסגרת של התותבת המיועדת לפעילות רבה עשויה מפחמן, שהוא חומר יציב ביותר, באיכות גבוהה וקל משקל. המסגרת מכסה את המערכות האלקטרוניות וההידראוליות ואת הסוללה.

מנוע RE 10 למתח ישר - 2011 ©maxon motor

כריכות ללא ברזל עם תמיכה עצמית, תכנון על ידי maxon

מה עומד מאחורי זה?
כיצד בדיוק פועלת טכנולוגיית ®C-leg? הבקר החכם של מערכת התותבת מסתגל לצורת הצעידה של כל אדם כפרט. פעולות הבקרה מבוצעות באמצעות יחידה הידראולית המבוקרת על ידי בקר מיקרו שמכוונן באופן דינמי את המערכת לכל מהירויות הצעידה. את מנגנון הבקרה הזה, שנוסה ונבדק, אפשר להשיג באמצעות מערכת חיישנים מורכבת. החיישנים רושמים את העומס מדי 0.02 שנייה, או ליתר דיוק, החיישנים מודדים את המומנטים של הקרסול מעל לרכיב ההתאמה של הרגל וכן את הזווית ואת מהירות תנועת הזווית של מפרק הברך. באופן כזה מפרק הברך מבצע בקביעות גילוי של שלב הצעידה הנוכחי של מי שמשתמש בתותבת. סוללת ליתיום מפעילה את תותבת ®C-leg במשך 48 שעות בערך.

מנוע קטן, אפקט גדול
המאפיינים של המערכת ההידראולית מותאמים באמצעות שסתומים, אשר מכוונים על ידי מנועי מתח ישר מסוג RE 10 של maxon. שני מנועים משמשים בכל תותבת ®C-leg. בתחום זה, אחד היתרונות העיקריים של מנוע RE 10 הוא הגודל הקומפקטי שלו. עם קוטר של 10 מ”מ בלבד, המנוע הוא מנוע המתח הישר השני הקטן ביותר בתיק מוצרי המנועים של maxon. עובדה זו, בשילוב עם מערכת CLL המספקת חיי שירות ארוכים, מילאה חלק חשוב בהחלטתה של חברת Ottobock להשתמש במנועים אלו, בעלי הדיוק הגבוה. בנוסף יש למנועים כריכות ללא ברזל ומגנטי ניאודימיום אשר מאפשרים ביצועים מעולים בגודל מזערי.
מברשות ממתכת יקרה משמשות לקומוטציה המכנית של המנועים. באופן כזה אפשר להבטיח פעולה רציפה של מנועי maxon, גם במהירויות נמוכות.
המגעים נפתחים ונסגרים ברציפות במהלך הפעולה, באמצעות המברשות, דרך העומס ההשראי של המקטעים הבדידים שבכריכות המנוע. הניצוצות שנוצרים בשעה שהמגעים נפתחים פוגעים במברשות המתכתיות ובקומוטטור של המנוע על ידי התכה של פני השטח שלהם. “ניצוץ מברשות” זה מקצר את אורך החיים של מערכת הקומוטציה שבמנוע. בעזרת קבל, המשולב במנוע, מתארך אורך החיים באופן משמעותי.
המשמעות של עיקרון מערכת CLL (חיים ארוכים עם קבל) היא שקיים אלמנט נוסף בין שני מקטעים סמוכים של הקומוטטור, כלומר במקביל למגע שנפתח. בעזרת השימוש בעיקרון CLL, קיימת הנחתה רבה מאוד של ניצוץ המברשות. בנוסף, להנחתת הניצוץ יש גם השפעה חיובית על הקרינה האלקטרו-מגנטית. מנועי maxon שבתותבת ®C-leg, צריכים לפעול במצב פולסים או במצב פעולה לסירוגין (intermittent), כלומר, המנוע מופעל לפרקי זמן קצרים בלבד לביצוע כוונונים, ואין הוא נמצא בשימוש כל העת. Ottobock מעריכה שמתבצעים 9 מיליון כוונונים כאלו על פני אורך החיים של תותבת ®C-leg. המנוע מבצע 10 סיבובים בממוצע עבור כוונונים אלו.

עמידה על שתי הרגליים
עבור רבים מבין קטועי הרגליים, השימוש בתותבת ®C-leg הוא חוויה חדשה לחלוטין. בניגוד לשימוש בתותבות אחרות, המשתמש בתותבת ®C-leg אינו צריך להתרכז בכל צעד. “זה לא מעייף כלל, זה פשוט במידה מרשימה והייתי באמת מופתע. כיום ההליכה שוב מהנה – כמעט כפי שהייתה בעבר,” אומר אד מארה”ב, שאיבד את רגלו בתאונת דרכים ולמרות זאת עובד בעמידה במאפיה כבר שנים רבות. סיפור ההצלחה של ®C-leg ממשיך ככל שיותר אנשים עוברים להשתמש בתותבת רגל חכמה זו ומשיגים בעזרתה הישגים מרשימים. רולאנד צאהן, בן 74, חצה בשנת 2011 את גרמניה ברגל, מלייפציג לטובינגן עם המלווה הנאמן שלו, הלא היא התותבת ®C-leg, ואישה בת 60 טיפסה על הרי ההימלאיה עד לגובה של 4000 מטרים עם התותבת שלה.

תגובות סגורות