יעילות היא הנתיב לקיימות

מאת: פיליפ ברמי

לקוחות מחפשים כל העת אחר דרכים להפחית את צריכת האנרגיה שלהם. הסיבות שמניעות אותם הן כלכליות וסביבתיות – מחירי האנרגיה מזנקים והביקושים צפויים להכפיל את עצמם עד שנת 2050, ובתוך כך, כולנו חייבים להפחית את פליטת הפחמן הדו חמצני שלנו, על מנת להגן על כדור הארץ מפני שינויי אקלים נוספים.
שינויי האקלים הקיצוניים דחפו לפיתוח פתרונות לפתרון בעיות אלו, וזימנו לנו הזדמנויות להיות אופטימיים באשר לסוגיית האנרגיה. שילוב בין שיפור נצילות האנרגיה והפחתת עלויות התפעול יסייע להפחתה משמעותית של פליטת הפחמן הכוללת.
התייעלות אנרגטית: חיסכון של 10% בהוצאות, ושיפור הרווח
התייעלות אנרגטית חוסכת אנרגיה, כסף, ומצמצמת את פליטת הפחמן. התייעלות אנרגטית היא הדרך הזולה, המהירה, הקלה והיעילה ביותר שבה ממשלות, חברות ואזרחים יכולים להתמודד עם סוגיות האנרגיה שלהם.
התייעלות אנרגטית מסייעת לממשלות להפחית את פליטת הפחמן שלהן ולעמוד ביעדי ההפחתה שלהן. היא מאפשרת להתמודד עם הפער הגדל והולך בין הביקוש לאנרגיה ליכולת הייצור, וכך תורמת לאורך זמן להוזלת חשבון האנרגיה של המדינה והאזרח.
מרכיב נכבד מהוצאות החברות כיום מוקדש לסעיף האנרגיה, כאשר מכל תהליך יצור במפעל מוקדשים כ-25% מהעלויות לרכיב האנרגיה. למרות עובדה מדהימה זו, ההתייחסות לניהול אנרגיה בחברות רבות משולה להתייחסות לנודניק התורן שתמיד מבקש לכבות את האור כשיוצאים מהחדר. גם כאשר יש הכרה בחשיבות ניהול יעיל של אנרגיה, הדרך ליישום עדיין רחוקה, מאחר והיא דורשת תכנון לטווח רחוק – דרישה שחברות רבות מתקשות להתמודד עמה.
התייעלות אנרגטית מסייעת לכל החברות להפחית את השפעות פליטת הפ

 

חמן (Carbon footprint) שלהן, וכך לתת מענה לחששות הסביבתיים של בעלי המניות. התייעלות אנרגטית מאפשרת לכולנו, בבית, לעשות משהו עבור כוכב הלכת שלנו. כיום, לא ניתן לבנות אסטרטגיית ניהול אנרגיה ללא התייעלות אנרגטית.
הצעד ראשון בתכנית זו יהיה לחנך את מגזרי התעשייה והמסחר להתייחס להוצאות אנרגיה לא כאילוץ שיש להתמודד אתו, אלא כהזדמנות. ניהול נכון של אנרגיה יכול לחסוך כ-10% בהוצאות, ולהוביל לשיפור של1%- עד 2% בשורת הרווח. בשונה מבעבר, אז הוערך כי ההחזר על ההשקעה בתהליכי התייעלות אנרגטית יתקבל תוך חמש עד שבע שנים, כיום עומדות ההערכות העדכניות על תקופה של שנתיים עד שלוש שנים להחזר ההשקעה.

להפוך את הניידות לחכמה וירוקה
שילוב כלי רכב חשמליים בתחבורה של ימינו ובנוף האנרגיה של ימינו צריך להיעשות בצורה בטוחה וחכמה. פשוט אי אפשר להתעלם מהמעבר למכוניות חשמליות; היתרונות גדולים מדי.
כמובן שבעוד שההוצאה הראשונית על מכוניות חשמליות עשויה להיות גבוהה יותר, התועלות כוללות הפחתה מיידית וברורה בעלויות הדלק, צפיפות נמוכה יותר, כמו גם ירידה בעלויות התחזוקה והביטוח.
יתרה מזאת, בכל הנוגע לחששות שהיו בעבר, באשר לתשתית שתוכל לתמוך בגידול כזה, הרי ש-Schneider Electric הייתה מעורבת לאחרונה בהשקת רשת הטעינה המהירה הראשונה בבריטניה. נקודות הטעינה ממוקמות במוסכי שירות בכל רחבי המדינה, ומאפשרות לנהגים להטעין את הסוללות הריקות במלואן בתוך פרק זמן של 30 דקות.כיצד רשת החשמל החכמה הופכת חכמה יותר

רשת החשמל של ימינו דומה מאוד לרשת החשמל שהייתה קיימת לפני מאה שנה -היא מעבירה חשמל מתחנות ייצור מרכזיות למשתמשים בבתים פרטיים, בניינים ומתקנים שונים. אך הרשת עוברת כעת מהפכה בשל מספר גורמים – ראשית, עקב עלייה מתמדת בביקוש לאנרגיה; בנוסף, תהליך יצור החשמל מהווה פולט פחמן מרכזי, והתעשייה פועלת כיום לצמצם את פליטות הפחמן. פולט פחמן מרכזי. זאת ועוד, הצורך לשלב ברשת מקורות אלטרנטיביים לאנרגיה מתחדשת, הנפרדים מעצם טבעם ומבוזרים בתכנונם, והתשתיות הקיימות ההולכות ומתיישנות, ואינן עומדות בעומס או זקוקות לתחזוקה גבוהה – מציבים אתגרים רבים בפני מתכנני ומתחזקי רשתות החשמל.

רשת החשמל חייבת להיות חכמה יותר, על מנת שתוכל להתאים לסביבה המשתנה והמורכבת הזו. ה”חוכמה” שברשת זו תיגזר מאספקה של חומרי גלם לייצור הכוללת שילוב יעיל של מקורות אנרגיה מתחדשת, הפצה גמישה, וכן ניהול של הביקוש באמצעות הפיכת בתים ומשרדים לחסכוניים באנרגיה, ומענה לביקוש שיאזן בינו לבין יכולת היצור.
חסכון, אבטחה ושליטה לבעלי בתים כולם רוצים בית בטוח ונוח, אבל עם עליית מחירי האנרגיה, בתי האב משגיחים בצורה הדוקה על הצריכה שלהם. שילוב מערכות המייצרות בית חכם ונשלט, כולל בקרה על מערכות המיזוג, תאורה ומכשירי החשמל, יכול לסייע בחיסכון החשמל ובניהול חכם של הבית.
שיפור הידע על אודות אנרגיה טכנולוגיות מתקדמות מועילות רק כאשר לאנשים יש את היכולת להטמיע אותן. Schneider Electric פיתחה מספר תוכניות לשיפור הידע של שותפינו, של סטודנטים ושל הציבור הרחב.
דוגמה מצוינת היא ה-Schneider Electric Energy University, קהילה לימודית מקוונת חינמית, שפתוחה לכל מי שמעורב בניהול אנרגיה, וכוללת מידע עדכני וחסר פניות בנוגע לניצולת אנרגיה. כל הקורסים של אוניברסיטת האנרגיה זכו לאישור ה-Construction CPD Certification Service, כך שכל מי שמשלים קורס – זכאי לנקודות CPD.
פעמים רבות אומרים ששינוי הוא הדבר הקבוע היחיד, וזה מעולם לא היה נכון יותר מאשר בזירת ניהול האנרגיה. כעת הגיע הזמן לפעול, לאמץ את עקרון הקיימות ואת כל ההיבטים הנובעים ממנו, על מנת להוביל בתחום ניצולת האנרגיה.

פיליפ ברמי, מנכ”ל שניידר אלקטריק ישראל

תגובות סגורות