פלטפורמות המבוססות על מעבדי Intel® Atom מסדרות N2000 ו-D2000 ליישומי מערכות חכמות

מאת: אריק וינשטיין. סדרות N2000 ו-D2000 מבוססות מעבדי Intel® Atom מציגות רמות חדשות בביצועים לוואט, ופותחות את הדלת להתקנים משובצים חכמים שהם תמיד במצב דלוק ותמיד מקושרים (Always On Always Conected) המבוססים על תהליך ייצור של 32 ננומטר. סדרות אלו מציעות הורדה משמעותית בצריכת ההספק ושיפור בביצועים כדי לספק זמן תגובה הטוב ביותר שהיה למעבדי Intel® Atom משובצים. הסדרות מציעות תחום של הספקים (TDP) החל מ-3.5 וואט ועד 10 וואט ליעילות בהספק, לתכנון מערכות משובצות ללא מאוררים (fanless) עם ביצועים גרפיים גבוהים בווידאו ותמיכה זיכרון מערכת עד 4GB מסוג DDR3.
המעבדים כוללים: Intel® Atom N2600, Intel® Atom N2800 ו- Intel® Atom D2550. מעבדים אלו ביחד עם שבבי Intel® NM10 Express מספקים יכולות I/O רחבות וכן גמישות בעזרת ממשקים בעלי רוחב פס גבוה כמו ה- PCI Express, Serial ATA, ו-Intel® High Definition Audio.
הפלטפורמות הללו מציעות פתרונות מתאימים לפלחי שוק שונים בתחום המערכות המשובצות כגון שילוט
דיגיטלי חכם, עמדות אינטראקטיביות
(), thin clients, התקנים רפואיים ובקרה תעשייתית. המעבדים תואמים באריזה וכן תואמים לאחור בתוכנה עם ושבבים משלימים.

תיאור תוכנה. היצרנים המספקים מערכות הפעלה ו-BIOS לפלטפורמה זו.

מעבדי Intel® Atom.

תכונות עיקריות
הסדרות מציגות את Intel® Atom הראשון המיוצר בתהליך Intel® 32nm logic העושה שימוש בדור השני של טרנזיסטורים בטכנולוגיית Hi-k Metal Gate. הליבה המציגה הספק נמוך במיוחד כוללת יישומי מעגלים ל-low standby/always-on וכן טרנזיסטורי I/O למתח גבוה המאפשרים להתקנים משובצים להיות יותר יעילים בצריכת אנרגיה, קטנים יותר ולהציע יותר יכולות רובסטיות.
טכנולוגיית Intel® Rapid Start מספקת התחלה מחדש (resume) מהירה, טכנולוגיית Intel® Smart Connect מאפשרת חווית always-updated גם במצב standby.
Intel® Graphics Media Accelerator 3600/3650 משולב עם בקר זיכרון ומספק ביצועים ותגובתיות מערכת משופרים.
מפענח מואץ בחומרה מאפשר הרצה ו-streaming של ווידאו full-HD בצורה חלקה ( עד ל- 1080p ) וזאת בצריכת הספק חלקית ביחס לדורות הקודמים.
eDP/DP, LVDS, VGA ו-HDMI מספקים תחום רחב של יציאות לתצוגה לצורך גמישות בתכנון ויכולת הרחבת התצוגה.
טכנולוגיית Intel® Deep Power Down מקטינה באופן משמעותי את ההספק במצב Idle כך שדליפת הספק בטרנזיסטורים פנימיים היא מינימלית (זמין ב-N2600 ו-N2800).
טכנולוגיית Intel® Hyper Threading ת(2 תהליכונים) מספקת יעילות בביצועים גבוהים לוואט ב-in-order pipeline להגדלת תגובתיות המערכת בסביבות מרובות תהליכים. ליבה אחת שרצה נראית כשני מעבדים לוגיים, ותהליכים שרצים במקביל מבוצעים על ליבה אחת עם משאבים משותפים.
Intel® Streaming SIMD Extensions () ו-SSE3 מאפשרים לתוכנה להאיץ עיבוד מידע בתחומים מסוימים כמו חישובים אריתמטיים מורכבים או קידוד ופיענוח ווידאו.
ביחד עם אקוסיסטמה חזקה של יצרני חומרה ותוכנה, כולל חברות שהם חלק מ-Intel® Embedded Alliance, אינטל עוזרת לעמוד באתגרי הפיתוח בצורה חסכונית ולהאיץ זמן הגעה לשוק (TTM).

איור-1: מערכת הכוללת מעבד Intel® Atom ו- Intel® NM10 Express

Intel® Boot Loader Development Kit () תומכת באופטימיזציה לקושחה כדי להקטין זמן עלייה ואת גודלה.
Intel® Boot Loader
Development Kit
(Intel® BLDK)
Intel® BLDK היא ערכת כלי תוכנה שמאפשרת יצירת קושחה (firmware) לאתחול המותאמת ואופטימלית לפלטפורמות מבוססות מעבדי ®Intel. ה-Intel® BLDK מאפשרת פיתוח קושחה מהיר למערכות משובצות עם פונקציונליות קבועה – מערכות הדורשות אתחול ופונקציונליות בסיסיים ולא אלו המסופקות ע”י ה-BIOS המוכר לנו. כמו כן Intel® BLDK מאפשרת אתחול פלטפורמה ויכולת ל-Boot המשתווה בביצועים ועלות לפתרונות אחרים הזמינים למערכות משובצות. בגלל קלות השימוש וארכיטקטורה פתוחה, ה-®Intel BLDK מספקת התחלה מצוינת למפתחים המעבירים את הפתרונות המשובצים שלהם לארכיטקטורת ®Intel.
מרכיבי ערכת כלי התוכנה:
בסיס רחב של קוד: מבוסס על Unified Firmware Interface (), ערכה זו מספקת מבחר גדול של תכונות ופונקציונאליות הדרושים במערכות משובצות.
יישומים לדוגמא: דוגמאות תוכנה מכרטיסים של ®Intel מספקים קו התחלה ממנו מפתחים יכולים להתאים (customize) את הקושחות הנדרשות למערכות שלהם.
כלי GUI: סביבת עבודה משולבת (IDE) מאפשרת ניווט, שינוי וניפוי שגיאות של הקוד. בחירת מודול וכלי build מאפשרים יצירת קבצי image מותאמים ללא שינויים ישירים בקוד.
תיעוד: מסמכי הדרכה מקיפים מאפשרים תמיכה עצמית ויעילה ללא תלות בגודל הפרויקט.
Intel® BLDK
מבוסס תקנים
תקן UEFI מגדיר את השכבה בין מערכת ההפעלה והקושחה של הפלטפורמה. התוצאה היא סביבה סטנדרטית להרצת יישומי pre-boot ולתהליך ה-boot של מערכת ההפעלה. המימוש האחרון של ®Intel ל-UEFI Specifications Version 2.3 נמצא ב-() (Intel® UDK2010), שמשמש כיסוד ל-®Intel BLDK. לפיכך Intel® BLDK תואם במלואו עם תקן UEFI האחרון ומתאים לשימוש עם כלי ההידור (debugger) ו-UEFI 2.0 Shell של Intel® UEFI Development Kit.

זמינות קוד מקור
בגלל ש-Intel® BLDK מבוסס על תקן UEFI פתוח ומימוש UDK2010, חלק משמעותי מקוד המקור הוא פתוח וזמין. רק הקוד בשכבה הנמוכה של אתחול המעבד וה-chipset הנוספים יהיו מופשט (abstracted) בספריות בינאריות. בעוד Intel® BLDK מספק כלים וסביבת פיתוח להשגת תצורות והתאמות נפוצות, זמינות קוד המקור מספקת גמישות מלאה להתאמה של קוד אתחול הקושחה.

פלטפורמות נתמכות
מימוש ראשוני של Intel® BLDK תומך בפרויקטים העושים שימוש במעבדי –
Intel® Atom:
סדרת Intel® Atom E6xx עם Intel® Platform Controller Hub EG20T
פלטפורמות מבוססות סדרת Intel® Atom E6x5C
Intel תגדיל מספר זה תוך כדי כיוון לפלטפורמות משובצות שמתאימות למעבר של לקוחות ל-Intel® Architecture.

תגובות סגורות