חדשות היום
בלילה HD

גם בלילה HD

צילום לילה ברזולוציה גבוהה (HD) דרך מצלמה טרמיתמאת: אמיר בר שלום. הסיור במפעל תמ”מ – תעשיות מערכות מיוצבות של התעשייה האווירית, מתחיל בלבישת חלוקים לבנים לפני הכניסה לאולם ההרכבה. “מפעל תמ”מ הוא מהמובילים בעולם בתחום המטען הייעודי”, אומר יגאל מבורך מנהל השיווק של המפעל. מיד אחרי הדברים האלה אנו פונים לאחד ממסכי המחשב באולם ההרכבה ושם מדגים מבורך את אחד החידושים האחרונים של תמ”מ, צילום לילה ברזולוציה גבוהה (HD) דרך מצלמה טרמית..
“אין ספק שזהו חידוש פורץ דרך”, מספר מבורך. “הצגנו את היכולת הזאת בתערוכה AUSA האחרונה בוושינגטון לפני חודש, וההתעניינות הייתה גדולה מאד”. אני חייב לציין שלמתבונן מהצד זה נראה כמעט דמיוני. תמונה טרמית המועברת ברזולוציה גבוהה עד כדי יכולת להבחין בפרצוף. את המצלמה המיוחדת הזו ברזולוציה של 1280X1024 פיקסלים, בונה מפעל תמ”מ בעצמו, ומשלב אותה במתלים ייעודיים עם יכולות מגוונות. חיישני ה-HD החדשים הם בעלי רזולוציה גבוהה ביותר ומשמשים את מערכות תמ”מ לסריקת שטח רחב ומשימות מודיעין מתמשכות, כמו גם לתצפית לטווחים ארוכים. המערכות החדשות כוללות גם עיבוד תמונה מתקדם ותכונות המאפשרות דחיסת וידאו באיכות FHDTV) Full High Definition TV) והתאמתו לכל מערכת downlink.
היכולת הזו של צילום HD יום ולילה מוטמעת כבר בסדרת המטע”דים החדשה שהציגה התעשייה האווירית בוושינגטון והם כוללים שלושה דגמים: POP300D-HD ,MOSP3000HD ו-MiniPOP-HD.
MOSP3000-HD – בקוטר 15 אינטש, שוקל 31 ק”ג, כולל מספר חיישנים רבי עוצמה – ערוץ יום המצויד בגלאי 1920X1080 פיקסלים (FHDTV), ערוץ תרמי HD הכולל גלאי בעל 1280X1024 פיקסלים וזום אופטי X30, מציין לייזר, מד טווח לייזר וסמן לייזר.
POP300D-HD – בקוטר 10 אינטש שוקל 20 ק”ג, כולל ערוץ יום עם גלאי 1920X1080 פיקסלים (FHDTV), ערוץ תרמי HD הכולל גלאי בעל 1280X1024 פיקסלים, סמן לייזר, מד טווח ומציין לייזר.
MiniPOP-HD – בקוטר 8 אינטש, הוא מטע”ד קומפקטי במשקל 6.5-9 ק”ג (בתלות בתצורה), בעל ערוץ יום עם גלאי 1920X1080 פיקסלים (FHDTV), ערוץ תרמי HD הכולל גלאי 640X480 פיקסלים, סמן לייזר, מד טווח ואופציה למציין לייזר.
“תאר לך את מקבל ההחלטות שיושב מול מסך בקרון בקרה כלשהוא כאשר התמונה שהוא מקבל ברורה מאד”, אומר מבורך. “היכולת הזאת להבחין בפרטים ברמה כל כך מדויקת מקצרת תהליכים ומקלה מאד על החלטה”.
את היכולות המתקדמות של כלי הטיס הבלתי מאוישים ניתן היה לראות בעימות האחרון ברצועת עזה. די לעקוב אחרי הסרט המפורסם שבו נראית מכוניתו של רמטכ”ל חמאס, אחמד ג’עברי כדי להבין את היכולות של חיל האוויר, שחלק גדול מהן מגיע ממפעל תמ”מ של התעשייה האווירית. היכולת החדשנית של צילום HD טרמי הוצגה כבר לחיל האוויר ונראה שזה רק עניין של זמן ובעיקר תקציב עד שהיא תוטמע בצה”ל. כיום נמצאים מטע”דים מסוג פופ ומיני פופ גם בשירות חיל הים הישראלי, על ספינות הבט”ש וספינות האבטחה המהירות.
אחד המוצרים הקטנים ביותר של תמ”מ הוא המיקרו פופ, שמיועד למל”ט “מיני ברדלס”. מל”ט המיני ברדלס הוא בעל יכולות נחיתה אנכיות כמו מסוק ומותאם לפעילות בסביבה אורבנית צפופה. המיקרו פופ מגיע בערכה של שתי מצלמות נפרדות יום ולילה. הפרופיל המבצעי שלו הוא בהפעלה לטווחים קרובים ולכן המפעיל הוא זה שמחליף בין המצלמות ובתוך דקות המל”ט יכול להמריא שוב לפעילות.
“למעשה יש לנו שני אתגרים טכנולוגים גדולים” ממשיך מבורך. “מטע”ד הוא מתקן שחי בניגוד מובנה. יותר יכולת וביצוע אל מול פחות משקל. בתוך המתח המובנה הזה אנחנו אמורים לתת ללקוח את הפתרון האופטימאלי. לכן ככל שאנחנו מצליחים למזער את המערכות כך אנחנו מצליחים לשלב יותר יכולת בפחות משקל. לפני שמונה שנים מטע”ד עם יכולות של המיני פופ שקל 30 ק”ג, היום המיני פופ שוקל 8 ק”ג והוא בעל יכולות גדולות יותר כמו למשל מערכות הלייזר. אנחנו בהחלט עוסקים ברמת המיקרו טכנולוגיה וככל שהננו טכנולוגיה תתקדם כך נוכל להשיג יותר ביצועים בהרבה פחות משקל”.

ומה לגבי חומרים אחרים, כמו למשל חומרים מרוכבים שכבר משולבים היום בעולם התעופה כמו למשל בגוף הבואינג 787 החדש?
“אנחנו משתמשים בחומרים מרוכבים בחלק מהמוצרים. זה נכון שזה פותח לנו קשת אפשרויות, בנוסף אנחנו משתמשים גם במתכות מיוחדות כמו טיטניום ומגנזיום. שוב, הנוסחא כאן היא מאד פשוטה, פחות משקל יותר טווח טיסה”.

על איזה כיוונים עתידיים אתם עובדים כרגע?
“זה לא סוד שעולם כלי הטיס הבלתי מאוישים הולך וצובר מקום גדול יותר בעולם התעופה, כל שכן תעופה צבאית. לכן עוד לפני שנדבר על הטכנולוגיה העתידית כבר אפשר לומר שהביקוש לכלי טיס בלתי מאוישים על המערכות השונות שמוטמעות בהם, ילך ויגדל. כיום עולם המודיעין הולך לכיוון של תמונה רחבה ככל הניתן עם יכולות ניטור וזיהוי מיידיות. את הכיוון הזה אנו רואים במערכות הבוהות, בין אם הן מתמונה אלקטרונית של מכ”מ ובין אם הן בתמונה ויזואלית של מצלמה. היכולת הזו בשילוב טכנולוגיית ה-HD, היא בהחלט הכיוון שלנו. מעבר לכך, אחת היכולות של המערכת היא יכולת העקיבה. כלומר נעילת המצלמה על אובייקט קבוע, מה שמאפשר מעקב רציף אחרי מטרות. הכיוון הוא להגדיל באופן משמעותי את טווח העקיבה. בנוסף אנחנו משפרים כל הזמן את ייצוב המערכת. בסופו של דבר היכולת לשדר תמונה יציבה בכל תנאי מזג אוויר, מאפשר קשת רחבה של יכולות מבצעיות”.

ציינת את כל המגמות מלבד חמקנות. אנחנו יודעים שלארצות הברית יש מל”טים חמקנים, RQ170, אחד מהם אפילו נחת נחיתת חירום באיראן ונפל בשלמותו לידי משמרות המהפיכה. האם זה כיוון שנבחן?
“חמקנות זה עניין של מטלורגיה – תורת המתכות וידע מצטבר. אם אפשר לבנות מל”ט חמקן והאמריקנים עשו זאת, אז סביר להניח שהם בנו גם מטע”ד מתאים…”

POP300D-HD ,MOSP3000HD ו-MiniPOP-HD

 

תגובות סגורות