חדשות היום
טכנולוגיה צבאית

תותחני העתיד

תוכנית עוזאמיר בר שלום

בימים אלה עוסק צה”ל בגיבושה של התכנית הרב שנתית החדשה שלו, שזכתה לשם “עוז”. התכנית מגיעה אחרי שנה קשה מאד למערכת הביטחון, שנה שבה נעצרו פרויקטים רבים בשל התקציב הדו שנתי שאושר ב-2010 והקיצוצים שהגיעו אחר כך. אם לא יחולו שינויים של הרגע האחרון מצד הממשלה החדשה, צפוי צה”ל להציג בחודשים הקרובים את תכנית ההתעצמות שלו לדרג המדיני, כדי שזו תאושר ותצא לדרך. אחד הפרויקטים המעניינים בתכנית הוא “כידון קסום” של התעשייה הצבאית, תעש.
זוהי רקטה ארטילרית מדויקת מאד בהשוואה למקבילות בעולם, לטווח של עד 40 ק”מ.
“כידון קסום” מתבסס על מנוע רקטי בקוטר 160 מ”מ אשר פותח ויושם בעבר ברקטות ארטילריות חופשיות של תעש מסוג לאר 160. בנוסף, פותחה מערכת הנחייה מבוססת ג’י פי אס ומערכת ניהוג מתקדמת מבוססת פולסרים (מנועים רקטים זעירים).
המערכת הזו שצפויה להיכנס לשימוש מבצעי בתוך שנה אמורה להיות גורם דומיננטי מאד במערך האש המדויקת שבונה צה”ל לעשור הקרוב. “כידון קסום” משוגר ממשגר ה”כותש” אשר גם הוא פותח על ידי תעש ונחשב לאחד הפיתוחים הבולטים של משגרי רקטות ארטילריות.
“כידון קסום” מסוגל לשאת ראשי קרב מסוגים שונים אשר ניתן להתאימם למשימות מגוונות, כמעט בכל מתאר לחימה אפשרי. הטיל מתוכנן לפגוע ולהשמיד מטרות קרקעיות כגון: סוללות ארטילריות, מפקדות וריכוזי חי”ר של האויב.
אחת המסקנות הראשוניות ממבצע “עמוד ענן” הייתה ההצלחה בהפעלת האש המדויקת. חלק ניכר מהלגיטימציה הבינלאומית לפעולה הישראלית הייתה כתוצאה מפגיעה כירורגית במטרות חמאס וג’יהאד ללא פגיעה המונית בבלתי מעורבים. די להביט על נתוני מבצע “עופרת יצוקה” שבה היו עשרות הרוגים בלתי מעורבים לעומת בודדים ב”עמוד ענן”, כדי להבין את משמעות יכולת הדיוק באש למרחב הפעולה של הדרג המדיני.
נזכיר, בעקבות הפגיעה בבלתי מעורבים הוחלט באום על הקמת ועדת גולדסטון. הדוח שהגיע אחריה, אף שהיה לא מדוייק ומוטה לטובת הפלסטינים, מהווה עד היום תמרור אזהרה לישראל בכל הקשור להפעלת אש בסביבת אוכלוסייה אזרחית.
רקטת “כידון קסום”, השיגה בניסויי הירי שלה בשנים האחרונות דיוק פגיעה של עד עשרה מטרים לטווח 40 קילומטרים. הרקטה תיקרא בצה”ל “רומח” והיא אמורה לשאת 20 ק”ג של חומר נפץ בראש הקרב שלה. קצין בכיר במערך התותחנים בצה”ל אמר בראיון לעיתון “הארץ” מיד לאחר החלטת הרכש על ידי זרוע היבשה בחודש מרץ האחרון: “בעזרת היכולת הזו, שהיא מעין מיני-פצצה, ניתן לשלוט בעוצמת הנזק. אתה לא רוצה רק לפגוע במטרה, אלא לעשות זאת בעוצמת הנזק שאתה רוצה לגרום. ההחלטה על ההצטיידות ברקטה החדשה לא באה בהשפעת הדין הבין-לאומי או דו”ח גולדסטון. היום אני תלוי באופן מוחלט בחיל האוויר, וראינו את זה גם במבצע עופרת יצוקה וגם במלחמת לבנון השנייה. השאיפה היא לאוטונומיה יבשתית בהפעלת האש”.
במלחמת לבנון השנייה הפעיל צה”ל באופן נרחב את מערך רקטות ה-MLRS שלו. הרקטות שנורו פיזרו עשרות פצצות קטנות (מצרר) מעל המטרות. בדיעבד התברר כי הירי הזה לא רק שלא השיג את האפקטיביות המבצעית, אלא יצר גם הרבה מאד נפלים בשטח שהתפוצצו אחר כך ופגעו באזרחים.
“כידון קסום” מתבסס בשלב הראשוני שלו על יכולת ניהוג מדויקת מבוססת ג’י פי אס. בצה”ל ובתעשייה הצבאית כבר עובדים על דור הרקטות הבא של פרויקט “כידון קסום”, ובו רקטות מדויקות ללא תלות במערכת הניווט הלוויינית. אחד האיומים בעימותים העתידיים, הם שבשי הג’י פי אס ולכן כבר עתה נבנית יכולת נוספת לניהוג הפצצות המדויקות בין אם הן של כוחות היבשה ובין אם של כוחות האוויר והים.
התעשייה הצבאית שבדרך כלל זוכה לכותרות בשל מצבה הכלכלי הקשה, בשל חובות עבר כבדים, נחשבת היום לאחת החברות המובילות בעולם בכל הקשור ליכולת מדויקת של פצצות ורקטות למיניהן. אחת העסקאות האחרונות של החברה הייתה מכירת פצצות מרגמה מדויקות בקוטר 120 מ”מ לכוחות האמריקנים הפועלים באפגניסטן. האמריקנים חיפשו יכולת פגיעה מדויקת של מטרים בודדים בעמדות של הטליבאן בהרים ויכולת הדיוק שהציגה תעש, הביאו את האמריקנים לרכוש את המערכת.
בנוסף למערכת “כידון קסום” לטווח של עד 40 ק”מ מפתחים בתעש גם את ה”אקסטרא”, רקטה מאותה משפחה לטווח של 150 קילומטרים. הרקטה, שתהיה אחת מהרקטות בעלות הטווח הארוך ביותר בעולם, תצויד במגוון של ראשים קרביים להשמדת מבנים וכלי רכב משוריינים.
ה”אקסטרא” מיוצרת גם היא במפעל גבעון של התעשייה הצבאית. הרקטה בקוטר של 300 מ”מ, ואורכה כ- 4 מטרים. “אקסטרה” תוכל לשאת ראש קרבי במשקל של 120 ק”ג, או חודרן מיוחד לפגיעה במטרות איכותיות. לדברי גורמים בתעש, גם בשיא הטווח תוכל הרקטה להגיע לדיוק של
כ-10 מטרים. בצה”ל כבר נתנו שם לרקטה, “להב” והיא אמורה להיות כפופה לרמת הפיקודים שיפעילו אותה למטרות עומק, במקום להזדקק לסיוע אווירי.
בכדי להוזיל את עלויות מערך האש המדויקת, הציגה תעש את משגר ה”כותש”. מדובר במשגר המוצב על רכב גלגלי, שמאפשר לו ניידות גבוהה בכל תוואי שטח . ה”כותש” יכול לשגר את שני סוגי החימוש “כידון קסום” ו”אקסטרא” ובכך למעשה נוצר מערך אחיד של משגרים עם חימושים שונים. למערכת יתרון טכנולוגי ומבצעי, המאפשר לטעון מחדש את המערכת ברקטות בלוחות זמנים קצרים של פחות מעשר דקות. נתון שמאפשר רציפות וזמינות של אש מדויקת לדרג המתמרן בחזית.

תוכנית עוז

תגובות סגורות