סרגון נטוורקס על ההתמודדות עם דרישה להגדלת הקיבולת של רשתות התקשורת

מאת: אריק וינשטיין. לאחרונה הכריזה סרגון נטוורקס הישראלית כי חברת Bandwidth-PEG האמריקאית רכשה את המוצר החדש שפיתחה, ה-  FibeAir IP-20C®, עליו הכריזה בתחילת 2013. עם תקשורת אלחוטית בקצבים של עד 2 גיגה-ביט בשנייה, ה- FibeAir IP-20C מהווה למעשה את הרדיו-מיקרוגל היחיד המאפשר תעבורת נתונים בקצבים מהירים, הדומים לאלו של סיבים אופטיים, וגבוהים פי ארבעה בהשוואה למערכות מתחרות. גם סרגון, המפתחת פתרונות אלחוטיים בעלי קיבולת גבוהה ל-Backhaul  וגם Bandwidth-PEG, הבונה ומתפעלת רשתות Backhaul LTE/G4 עבור חברות טלקום מובילות, מתמודדות עם האתגר העיקרי בפניו ניצבות לקוחותיהן – הגדלת קיבולת הרשתות.  בראיון לניוטק, סוקר אודי גורדון, סמנכ”ל בכיר לשיווק ופיתוח עסקי בסרגון, את האתגרים והמגמות בשוק הטלקום בכלל והשוק הסלולארי בפרט.

“אין ספק שהבעיה המרכזית של מפעילי הרשתות – האופרטורים- היום היא הקיבולת של הרשתות הקיימות שלא עונה על הדרישה העכשווית” מסביר גורדון. “מצד אחד, המפעילים נדרשים להעביר תעבורה ההולכת וגדלה כתוצאה מגידול בהעברת דאטה ומצד שני הם לא מצליחים להניב רווחים מן הגידול בתעבורה ומן התוכן, כך שהם מוגבלים ביכולת ההשקעה בתשתיות הרשת, ברכישת תדרים ובהוצאות התפעוליות.”

אחת הסיבות העיקריות שההכנסות של המפעילים לא גדלות קשורה לפעילות של חברות המספקות שירותים על גבי האינטרנט,  המוכרות יותר כחברות OTT  (Over-the-Top), כמו  סקייפ או whatsapp לדוגמא. שחקני ה-OTT   גורפים חלק גדול מן ההכנסות הנובעות מתעבורה זו. אפליקציות אלו תלויות לחלוטין ברוחב הפס, הן צורכות קיבולת הולכת וגדלה, תפקודן תלוי בהגדלת תעבורת הרשת והן מחייבות את המפעילות לבצע שדרוג משמעותי של הרשתות. אין ספק שמצב זה יחייב שינוי בעתיד, וכבר כיום מדברים על כך שגם אפליקציות OTT יחויבו בתשלום ע”י האופרטורים – נושא הנבחן כבר במדינות שונות. דוגמה לכך יכולה להיות שעבור אפליקציה הדורשת  רמת איכות גבוהה כמו שיחת ועידה בוידאו למשל, הלקוח יצטרך לקנות מספק האינטרנט חבילה מיוחדת וחוזה שירות משודרג. האתגר שלנו בסרגון הוא לתת ללקוחות שלנו פתרונות שיוכלו להגדיל את קיבולת הרשתות גם או בעיקר תחת המגבלות התקציביות איתן הם מתמודדים היום.”

“פתרון נוסף אותו מנצלים האופרטורים הוא הקטנת עלויות דרך שיתוף רשתות. דוגמא לכך היא חברת Everything-Everywhere או EE שנוצרה ממיזוג רשתות אורנג’ ו Mobile – – T ומהווה כיום את חברת הסלולאר הגדולה בבריטניה. לשיתוף רשתות מסוג זה יש יתרון נוסף בהקמת אתרים סלולאריים חדשים: כיום כשהקמה של אתר חדש מחייבת אישורים רבים מגורמים שונים כגון המשרד לאיכות הסביבה, וועדות בינוי וגורמים נוספים – שני אופרטורים או יותר, החולקים רשת משותפת, מקטינים את מספר האתרים הכולל הנדרש. ברשתות העתידיות שתתבססנה, בין השאר, על מספר גדול של תחנות בסיס קטנות (small cells), יהיה הרבה יותר הגיוני מבחינת עלות, מקום ורישוי כי אופרטורים יחלקו רשתות משותפות  במקום שכל אופרטור יפרוס רשת משלו.”

מהם הפתרונות הטכנולוגיים שיאפשרו לאופרטורים  את הגדלת קיבולת הרשתות ?

“קיימים כמה פתרונות טכנולוגיים אותם בוחנים האופרטורים ברמת הרשת: פתרון ראשון הוא הורדת העומס מהרשת הסלולארית על ידי שימוש ב-W-iFi היכן שניתן. פתרון שני הוא שימוש ב- small cells, המשמשים כתחנות בסיס קטנות ואשר ניתן למקמם על עמודי תאורה, קירות בנינים וכדומה. פתרון שלישי אותו הם שוקלים הוא פתרון ה- Cloud-RAN שמתאים במיוחד לאזורים אורבאניים, ומאפשר במקום תחנות הבסיס הרגילות להשתמש במספר קטן יותר של תחנות בסיס גדולות מאוד, בעלות מספר רב של סקטורים. בניגוד לתחנות בסיס רגילות, ב- C-RAN האנטנות (או יחידות הרדיו – RRU) מפוזרות ברחבי העיר ומחוברות לתחנת בתצורה שנקראת Fronthaul. ארכיטקטורה זו של C-RAN  מפשטת את הרשת ומייעלת את ניהול המשאבים שלה על ידי הקצאה דינמית. כל שלוש השיטות אותן הזכרתי דורשות קישוריות לתחנת בסיס ‘גדולה’ או ל- Super Macro Cell Site , שתתפקד גם כתחנת בסיס וגם תבצע אגרגציה – קיבוץ של הנתונים מכל תתי-הרשתות ותעביר את המידע ל- Backhaul. סרגון מספקת פתרון מלא לשלוש התצורות שמניתי ומאפשרת חיבוריות אלחוטית מרשת ה-Wi-fi, תחנות small-cells מסוג Coordinated/Integrated וכן מיחידות הרדיו המבוזרות ב-C-RAN אל תחנת הבסיס. טופולוגיה זו מחייבת כי לתחנת הבסיס יהיה ערוץ תקשורת  של לפחות 1 Gbps ואני מאמין שזה יהיה הסטנדרט בעתיד. ה- IP-20C, שהשקנו רק לפני חודשיים, תומך גם בתצורת ה- Backhaul  וגם ב- Fronthaul  ומאפשר להשיג קצבים מהירים במיוחד של מולטי גיגה ביטים לשניה.”

מה מאפשר לכם להשיג יתרון טכנולוגי ב IP-20C ?

“סרגון השקיעה בשנים האחרונות משאבים רבים במחקר בתחום המיקרוגל. אנו מייצרים את השבבים ליחידות הרדיו בעצמנו, דבר שמאפשר לנו להגיע לרמת אינטגרציה גבוהה מאד,להקטין את המערכות ולפשט את תהליכי הייצור. כיון שהמערכת בנויה באופן אופטימאלי תוך שימוש במספר קטן של רכיבים, היא גם חסכונית יותר מבחינת צריכת האנרגיה ויעילה יותר מבחינת פיזור החום. טכנולוגיות נוספות הם אפנון ב- QAM 2048 המאפשר יעילות ספקטרלית גבוהה וכן שימוש בטכנולוגיית ה- MIMO LoS
(Line Of Sight). השימוש ב- MIMO  ב- IP-20C מאפשר להכפיל את נפח התעבורה בערוץ מבלי להשתמש בספקטרום נוסף – עובדה זו מעניקה לאופרטורים יתרון תחרותי ומבטלת את הצורך  ברכישת תדרים נוספים – דבר שחוסך להם המון כסף.”

כל שירותי התכנון והתמיכה, עד לפריסת הרשת והפעלתה

סרגון, החברה הגדולה ביותר בקבוצת רד הישראלית, פעילה בשוק המיקרוגל כ- 15 שנה ומעסיקה כ- 1,200     עובדים, מתוכם כ- 300 בישראל. החברה מוכרת ציוד ללקוחותיה, אך בד בבד, מתכננת עבורם את ארכיטקטורת הרשת, פורסת ומתקינה את הציוד ומספקת את כל שירותי התמיכה עד להפעלת הרשת ואחרי.

מוצרי החברה מתחלקים לשתי קטגוריות:

–          מערכות  Long-Haul המשמשות לחיבור הרשת לשדרה האחורית, כאשר בתחום זה החברה שולטת ברבע משוק ההתקנות’ והינה הספקית הגדולה בעולם של ציוד לתקשורת אלחוטית בתחום.

–          מערכות Short-Haul המשמשות בעיקר לאזורים עירוניים ולתחום ה- Access. סרגון הינה החברה המתמחה בתחום ה-Backhaul הגדולה בעולם בתחום ה Short-Haul

 

איך מתמודדת החברה מול ענקיות תקשורת כמו אריקסון, NEC   וחיוואווי ?

 

“היתרון המשמעותי שלנו  על פני המתחרות הגדולות טמון ביכולת ההתמקדות וההתמחות הגבוהה שלנו בתחום המיקרוגל וה- Mobile Backhaul בניגוד למתחרות, עבורן תחום זה מהווה רק חלק קטן מפעילותן. כבר זמן מה, אנו עדים לכך שחברות אלו הולכות יותר בכיוון של מכירת שירותים לאופרטורים, כמו  תפעול ותחזוקת הרשתות, כך שהחלק של ציוד התקשורת בכלל, וציוד המיקרוגל בפרט, מהווים היום חלק קטן מאד מעסקיהן. מגמה זו מתחזקת אצל חלק מהיצרנים שהחליטו כי תחום המיקרוגל וה- Mobile Backhaul  חורג מליבת העסקים שלהם, ולכן הפסיקו או מכרו את הפעילות, כמו למשל Nokia-Siemens. צד אחר של אותה מגמה מלמד כי האופרטורים הגדולים (Tier-1) מעדיפים לחלק את המכרזים להקמת רשתות בין ספקים שונים’ כדי להשיג את הפתרון הטוב ביותר בכל תחום ולבנות רשתות טובות יותר.  גישה זו מהווה יתרון במכרזים לחברה כמו סרגון, המתמחה בפתרונות מיקרוגל. הלקוחות שלנו יודעים שאנו ממוקדים בתחום זה, משקיעים תשומות רבות במחקר ופיתוח של התחום וגם מחויבים להמשיך ולהשקיע בו – דבר הבא  לידי ביטוי בבסיס של יותר מ- 400 לקוחות, בינהם חברות מובילות  כמו Telefonica ו-  PEG-Bandwidth האמריקאית שהוזכרה בתחילת הכתבה.”

[sam id=”1″ codes=”true”]

[sam id=”16″ codes=”true”]

תגובות סגורות