תמסורת פלנטארית ותמסורת כדורית

תמסורת פלנטארית ותמסורת כדורית

תמסורת פלנטארית ותמסורת כדוריתמאת: עידו קרפנקופ, קונלוג בע”מ. ממסרה היא התקן המתאם בין “התקן מניע”, לבין “התקן מונע” כלשהו, ומאפשר לשנות את היחס בין מהירותם ועוצמת המומנט, שהם מפעילים בין זה לזה, כאשר שינוי המומנט הוא ביחס הפוך לשינוי המהירות.

שני סוגים מעניינים של ממסרות הם הממסרה הפלנטארית והממסרה הכדורית.
הממסרה הפלנטארית: כשמה כן היא, מורכבת מתשלובת גלגלי שיניים, כך שגלגל שיניים מרכזי (שמחובר לציר הכניסה של הגיר), סובב סביב עצמו, שלושה גלגלי שיניים נוספים משיקים אליו, כאשר נוצר סיבוב בגלגל המרכזי הוא מסובב את שלושת גלגלי השיניים המשיקים, סביב עצמם וסביב הציר המרכזי. שלושת גלגלי השיניים מוקפים בטבעת משוננת המשמשת גלגל שיניים בעצמה, היא משיקה לגלגלי השיניים המשיקים ותנועת הסיבוב שלהם גורמת לתנועה של הטבעת, אשר מחוברת לציר היציאה של הגיר.
רוב יצרני הגירים הפלנטאריים בעולם מייצרים גירים בעלי דרגת הפחתה אחת או שתיים. היחס הסופי המתקבל בגיר דו דרגתי הוא מכפלת היחסים בכל אחת מהדרגות. היחס המירבי לכל שכבה הוא 1:10 ועל כן ניתן לקבל יחסים של עד 1:100.
חברת Apex מייצרת גירים זוויתיים ביחסים של עד ל-1:200 וגיר בתצורת T ביחסים של עד 1:500 . יחסים אלו מושגים באמצעות יחס ביניים נוסף בגיר ב-Bevel (זווית ה-ͦ 90).
יתרונות מרכזיים לגיר זה: דיוק גבוה במיוחד, מימדים קטנים, משקל נמוך. תודות למבנה הגיר, ציר היציאה ממורכז, דבר המקל על התקנת הגיר.
נצילות הגיר הפלנטארי היא גבוהה מאד (בערך 95%~97%).
הגירים נבדלים לרמות ה-Backlash השונות. בגירים האיכותיים רמת ה-Backlash היא Arc. Min ואילו בגירים הפשוטים יותר Arc. Min (כמובן ישנן רמות ביניים).
גירים פלאנטריים זוויתיים: בדומה לגירים הפלאנטריים הישרים, גירים פלאנטריים זוויתיים מבוססים על עיקרון הפלאנטה, רק שפה מוסיפים גלגלי שיניים
Bevel – של 90 מעלות, מה שמאפשר תמסורת זוויתית מדויקת. מספר הערות על גירים זוויתיים: בגלל תוספת הזוית בגלגלי השיניים, אם נשווה גיר זוויתי לגיר ישר מאותו הדגם, נראה פיחות במומנט המקסימאלי ביציאת הגיר, בנוסף נראה ירידה ברמת ה-Backlash, זאת בגלל תוספת המכאניקה (תוספת של גלגל שיניים), אך למרות חסרונות אלו לעומת הגיר הישר, ובהשוואה לגירים זוויתיים קיימים בימינו, אין ספק שגיר פלנטארי הוא גיר בעל רמות Backlash נמוכות מאד (ב-Apex ניתן לקבל בסדרת ABR, AFR רמת Backlash נמוכה
מ-2 דקות).
הממסרה הכדורית: מורכבת מכדוריות, אשר מוחזקות בתוך מבנה מעגלי. הכדוריות מוצמדות למבנים דמויי חצי צילינדר (מעיין צורת פרח, כאשר בין עלי הכותרת ישנן הכדוריות) ובמקביל באות במגע עם מבנה מעגלי שונה בגודלו, המכיל גם הוא כדוריות אשר באותו האופן נוגעות במבנה גדול מהם וכך הלאה, יחס הגיר נקבע על פי מספר הטבעות המכילות כדוריות, כאשר המשתמש מסובב את ציר הכניסה של הגיר הוא בעצם מסובב את הכדוריות שמסובבות את המבנה דמוי הפרח ובמקביל את הדרגה הבאה של הטבעות.
גיר כדורי זוויתי: מכיוון שעיקרון ההפעלה של הגיר הכדורי (בניגוד לגיר הפלאנטרי), מבוסס על חיכוך גלגול של כדוריות לעומת מבנים דמויי צילינדר, לא ניתן להשתמש בגלגלי שיניים על מנת להעניק זוית של 90 מעלות לגיר, לכן משתמשים בעיקרון הבורג הכדורי, בנוסף למבנה הפרח של הגיר הכדורי, נוסף במאונך למבנה הפרח בורג כדורי, הכדוריות עוברות דרכו ובחזרה אל מבנה הפרח וכך יוצרות תנועה אותו יחס הפאזות של הבורג לעומת מבנה הפרח. מכיוון שישנו שימוש בבורג כדורי, הגיר הכדורי יכול לבוא בתצורה של גיר T או גיר זוויתי.
בניגוד לגיר הפלנטארי, מכיוון שיש לנו שימוש בבורג כדורי על מנת לשנות את הפאזה של הגיר, אין השפעה על רמות ה-Backlash של הגיר הכדורי והוא עדיין יהיה
Anti-Backlash אמיתי, כמו כן כמעט ולא תהיה השפעה על מומנט היציאה של הגיר.
יתרונות מרכזיים לגיר זה: Zero Backlash אמיתי, יחסי תמסורת מאד מגוונים
(לדוגמה בחברת KAMO היפנית המתמחה בגירים מסוג זה ניתן להשיג יחס גיר עד
1:1600) ללא שינוי גודל הגיר.
דוגמאות לחברות שמייצרות גירים אלו הן:
חברת APEX לה יש מגוון גירים פלנטאריים החל מגירים ישרים וכלה בגירים זוויתיים, בדיוקים גבוהים של החל מ-8 דקות ועד 5 דקות.
חברת KAMO היפנית, המתמחה בתמסורות כדוריות, החל מגירים ישרים וכלה בגירים זוויתיים וגירי . חברת KAMO יכולה לתת פיתרון נח מאד לאפליקציות מדויקות בעלות מומנט גדול במיוחד, אך בו זמנית לתת פתרונות לאפליקציות פשוטות יותר תודות למגוון רחב של יחסי התמסורות ב-Zero-Backlash.

תמסורת פלנטארית ותמסורת כדורית

תגובות סגורות