חדשות היום

מתיחת פנים לנחש

.מאת: אמיר בר שלום

בחודש יולי 2013 הוציא חיל האוויר הודעה דרמטית. סגירת מערך מסוקי “הצפע” והוצאתם משירות בתוך חודש. ההודעה הזאת, שנפלה כרעם ביום בהיר על טייסת 160, הגיעה אחרי עבודת מטה בחיל האוויר ובמטכ”ל. השורה התחתונה הייתה כי חיל האוויר, לנוכח הקיצוץ בתקציב הביטחון, לא יוכל להמשיך להטיס את מסוקי התקיפה הותיקים. הכוונה הראשונית של חיל האוויר הישראלי הייתה להמשיך לטוס עם מערך “הצפע”, עד לתחילת 2018, ורק אז להוציאם משירות. אלא, בנוסף לקיצוץ בתקציב, נאלץ הפיקוד הבכיר של חיל האוויר להתמודד עם שאלת התיישנות המערך. במרץ 2013, שלושה חודשים לפני ההודעה על סגירת מערך הקוברה, התרסק מסוק ששב מטיסת אימונים בדרום הארץ, סמוך לבסיס תל נוף ושני הטייסים סגן אלוף, נועם רון ורב-סרן ארז פלקסר ז”ל נהרגו במקום. חקירת ההתרסקות הצביעה על סדקים מזעריים בגוף המסוק שגרמו להתנתקות הרוטור. בחיל האוויר חיברו את שני הנתונים, התיישנות המערך מחד וקיצוץ גדול בתקציב הבטחון מאידך, לשורה תחתונה ברורה, ויתור על מערך מסוקי “הצפע” ששירת בחיל במשך כמעט ארבעה עשורים.

מי שהחליט שלא לוותר על המסוק הוותיק היו המרינס האמריקנים. כמו חיל האוויר הישראלי גם במרינס בחנו חלופות לקוברה, שמכונה בארצות הברית AH-1W. ההחלטה האמריקנית הייתה ללכת לפרויקט שידורג חלקי, כלומר, חלק מהמסוקים הישנים יעברו שדרוג וחלק יוצאו משירות ובמקומם יוכנסו מסוקים חדשים AH-1 Z, המכונה “סופר קוברה”. ה”סופר קוברה” נחשב למסוק מתקדם המקביל בחלק מהיכולות שלו לאפאצ’י לונג בו. כיום מפעיל פיקוד המרינס האמריקני כ-150 מסוקי תקיפה מהדגם הישן של הקוברה, ה-AH-1W. למכרז השדרוג ניגשו כמה חברות, בהן גם אלביט הישראלית דרך חברת הבת שלה בארצות הברית והיא זו שנבחרה בסופו של דבר, הודות לשתי המערכות שהציעה: TVDL
(- Helmet Display Tracker System).
“אין ספק שהמערכות שלנו נתנו את המענה הטוב ביותר לדרישה המבצעית שהמרינס האמריקנים הציבו לחברות שהתחרו”, אומר פיני פישר ראש מינהל פתרונות למסוקים באלביט. “הפעילות האינטנסיבית של המרינס בעיראק ואפגניסטן יצרה עבורם תרחישי לחימה חדשים. התכונה המרכזית שנדרשה מטייסי הקוברה הייתה סגירה מהירה של מעגלי אש – TIME TO SHOOT, על מטרות שזמן החיים שלהן קצר מאד. כדי לפתור את זה, הצענו את שתי המערכות,
ה-TVDL שמאפשרת שיתוף מידע בזמן אמת כולל יכולות צילום מתקדמות, וה-HDTS שמאפשרת תפעול מהיר ויעיל של מערכות הנשק שעל המסוק עצמו”.

מערכת ה-HDTS
המערכת פותחה על מנת לאפשר לטייס לטוס עם הראש “מחוץ לחלון”, ולהקל על התמצאות מרחבית הן בטיסות יום והן בטיסות לילה. מערכת זו מבוססת על מערכת ANVIS/HUD. המערכת מתואמת למסוקי תובלה, מסוקים ימיים, ומסוקי קרב. ה-HDTS הותקנה על למעלה מ-6,500 מסוקים מסוגים שונים, בלמעלה מ-20 מדינות ברחבי העולם (צברה
כ-2 מיליון שעות טיסה), והיא משולבת כדרישה מבצעית רשמית ברבים מחילות האוויר בעולם.
ה-HDTS משפרת את בטיחות הטיסה על ידי צמצום תנועות הראש והעין שהטייס צריך לבצע אל תוך הקוקפיט על מנת לקבל חיווי של נתוני הטיסה מהשעונים המותקנים בקוקפיט. תוך כדי הסתכלות אל העולם שמחוץ לקוקפיט דרך העינית, לאורך הטיסה מקבל הטייס את הנתונים הרלוונטיים והחשובים לו, בכל קטע של הטיסה, מבלי שיצטרך להוריד ראש לחפש אותם בלוח השעונים בתוך התא.
שתי יחידות תצוגה פועלות במערכת משולבת אחת – יחידה עליה מוקרנת הסימבוליקה לשימוש באור יום, אשר מתחברת ישירות לתפס בקסדת טייס סטנדרטית, ויחידה שניה עליה מוקרנת הסימבוליקה לשימוש בטיסות לילה. יחידה זו מתחברת למשקפת ראיית לילה סטנדרטית שמתחברת אל אותו תפס בקסדת הטייס.
מערכת HDTS בגרסתה החדישה ביותר, עושה שימוש בטכנולוגית עקיבה אחר קו הראיה של הטייס, בסמנים צבעוניים ותלת-ממדיים. המערכת מאפשרת הכוונת (שיעבוד) סנסורים ונשקים לקו הראייה של הטייס ולהפחית זמן התגובה והירי. היא מאפשרת הכוונה/סנכרון של נקודת ההסתכלות של שני הטייסים בקוקפיט ומפחיתה הצורך בתקשורת מילולית ביניהם.
סמנים תלת ממדיים מעוגני שטח מאפשרים גם יכולת לטוס או לנחות בתנאי ראות קשה, על ידי המחשה תלת ממדית של תוואי השטח, המחשת מיקום המסוק וכיוון ההסתכלות של הטייס, בתוספת ציוני דרך חשובים למשימה. באמצעות סמנים אלו תמרונים מסובכים בתנאי מזג אוויר גרועים ותנאי ראות נמוכים, בגבהים נמוכים או בלילה יכולים להתבצע בבטיחות עם שרידות משופרת.
מערכת הראש המתקדמת, הכוללת יכולות “עוקב ראש” (Line of Sight) מאפשרות לעקוב אחר קו הראייה של הטייס ולשעבד מערכות שונות במסוק לתנועת הראש של הטייס, כולל התאמת קווי ראייה בין הטייסים, וכן להציג במרחב נתונים בזמן אמת, כגון מיקום מטרות ניווט, איומים, מודיעין וכו’. המערכת משפרת את היכולות המבצעיות של הטייס על ידי שיעבוד מערכות התצפית ומערכות החימוש לראשו ובכך מתאפשרת לטייס סגירת מעגלים באופן המהיר ביותר.
“HDTS ו-TVDL הן שתי טכנולוגיות שמטרתן העיקרית היא הצלת חיים”, אמר רענן הורוביץ, נשיא ומנכ”ל אלביט מערכות אמריקה. “מסוקי ה-AH-1W נמצאים בקו הראשון של חזית הלחימה בכל המקומות שבהם פועלים כוחות אמריקניים. הטכנולוגיות החדשות האלה מעניקות לכוחות המרינס יכולות ורמת בטיחות שלא היו בעבר”.
הדברים האלה נאמרו אחרי שמספר מסוקים משודרגים החלו לפעול בעיקר באפגניסטן. על פי מקורות באלביט, ביצועי המסוקים עמדו בכל הדרישות המבצעיות שהוצבו. בזירת הלחימה באפגניסטאן ובחלקיה הצפוניים של פקיסטאן, יש לכוחות האמריקנים הצלחות גדולות בשנתיים האחרונות. בעיקר הודות למודיעין איכותי בזמן אמת. מערכת ה-Tactical Video Data Link – TVDL מאפשרת למעשה ראייה רשתית של שדה המערכה.
מערכות ה-TVDL מוסיפות למסוקים עורקי נתונים לווידיאו טקטי המספקים לצוותי האוויר את המידע הנחוץ לאיתור, זיהוי ומתן מענה מהיר לאיומים. המידע יכול להתקבל באמצעות סנסורים מוטסים או ממקורות חיצוניים כגון כוחות קרקע או כלי טיס אחרים.
ה-TVDL היא מערכת מתקדמת לקליטה ושידור חוזי ונתונים בין פלטפורמות מוטסות ומהן אל הקרקע. המערכת, שתוכננה במיוחד לפריסה במסוקי קרב, ומשמשת גם כממסר חוזי בזמן אמיתי ותואמת את רוב סוגי מסופי החוזי מרחוק הנמצאים בשימוש כיום.
מערכת ה-TVDL מאפשרת לקלוט תמונות חוזי ונתונים הנאספים על ידי מטענים יעודיים (מטע”דים) המותקנים על גבי מטוסים מאוישים, מטוסים ללא טייס (מל”טים) או במסוקים עצמם, ואף על ידי סנסורים קרקעיים. המידע הנקלט מהסנסור המוטס מוצג ישירות מול צוות המסוק ומופץ בצורה מוצפנת אל כלי טיס אחרים ואל הכוחות המתמרנים על הקרקע. כך נוצרת שפה חזותית אחידה, המשותפת לכל הכוחות הפועלים בזירה, ומתאפשר ניהול קרב מסתגל ותאום משופר בין הכוחות. בזכות תמונת החוזי המתקבלת ומוצגת בזמן אמיתי, נמנע הצורך בחילופי מידע מסורבלים במערכות הקשר, יכולת שמקצרת באופן משמעותי את הזמן לזיהוי ודאי של המטרות וסגירת מעגל האש לתקיפתן.
ה-TVDL מגביר את יעילות פעולתם של מסוקי התקיפה על ידי מסירת מידע חזותי מדויק ומיידי על המצב בזירה – דבר המאפשר לטייסי המסק”רים להינעל על המטרות במהירות ובצורה מדויקת. לא פחות חשוב, ערוץ החוזי מאפשר להקטין את חשיפת המסוק לאיומים מהקרקע, על ידי הארכת טווח הפעולה נגד המטרות והרחקת המסוקים מאיומים אלה בזמן ההיערכות וקביעת טקטיקת התקיפה והעסקת היעדים. ה-TVDL מאפשר ממסור החוזי הנקלט למטוסים אחרים בזירה ולכוחות המתמרנים, ובדרך זו יכולים צוותי האוויר והלוחמים על הקרקע לבחון ולהכיר את היעד ממרחק של עשרות קילומטרים.
יתרון חשוב נוסף הוא הגברת רמת הסמך – הן של צוות המסוק והן של קצין בקרת הירי – בתהליך תאום המטרות וחלוקת משימות התקיפה בין המסוקים, לשם הקטנת הסכנה לנזק משני ומניעת פגיעה מאש ידידותית.
שילוב מערכות הראש והמפה משפרות את ההתמצאות הסביבתית, תוך אינטגרציה של מערכת המפה עם מערכת הראש – המטרה מופיעה על המפה, והבסיס, מפקדת האם ויתר הכוחות מעודכנים מיידית לגבי מיקום האיום ויתר המידע הקריטי המוזרם במהירות באמצעות מערכת עורקי הנתונים TVDL.

לסיכום
מתברר שלמרות גילם המתקדם של מסוקי הקוברה, עדיין מפעילות אותו מספר רב של מדינות מלבד ארצות הברית. הקוברה הוותיק טס באיראן, סין, טורקיה, דרום קוריאה, יפן, פקיסטאן, ירדן ותאילנד. מה שפותח בפני אלביט שוק גדול מאד של לקוחות. מלבד איראן, סין ואולי גם טורקיה…
מעבר לכך, מערכות HDTS ו-TVDL שנבחרו על ידי המרינס שולבו כבר במספר חילות אוויר בעולם, בחלקם במערכי מסוקים מתוצרת מזרח אירופה.
“אחת התכונות הבולטות של המערכות שלנו היא הארכיטקטורה הפתוחה. כלומר יכולת ההתאמה שלהן לכל פלטפורמה מוטסת ולכל חימוש”, אומר פיני פישר.
“המערכות האלה עובדות על מסוקי מי 17 ו-מי 24 מתוצרת רוסית ומספקות את אותה מעטפת ביצועים. אלה מערכות שמתאימות לא רק למסוקי תקיפה אלא גם למסוקי סער מסוגים שונים. בסופו של דבר מדובר כאן בתוכנה מתקדמת בעלת יכולת אינטגרציה גבוהה מאד”.

תגובות סגורות