חדשות היום

חלון ראווה – החידושים הישראליים בתערוכת יורו-סאטורי 2014

מאת: אמיר בר שלום.

תערוכת יורו-סאטורי השנתית, הנערכת בכל שנה זוגית בלה בורג’ה שליד פריס, כללה גם השנה מספר רב של פיתוחים ישראליים חדשים.

חברת תעש, שרק לאחרונה חתמה על הסכם ההפרטה מול משרד הביטחון, הציגה פיתוח חדשני של רכב קרבי משוריין למתארי לחימה משתנים:
“שומר ראש” (COMBATGUARD) הוא רכב קרבי משוריין 4X4 המצויד ביכולות מיגון, עבירות ומהירות תנועה בתנאי שטח קשים במיוחד. “שומר ראש”, מוגדר כרכב קרבי משוריין בעל עבירות גבוהה בתנאי שטח שונים: חול, בוץ, שטח סלעי וטרשים. יכולותיו המבצעיות והטכנולוגיות מאפשרות לכוחות הלוחמים גמישות בניוד בין חזיתות, ומאפשר לכוחות הלוחמים להתערב במהירות בזירות לחימה משתנות – תוך מתן מיגון ללוחמים.
“שומר ראש” הותאם בבסיסו, לאתגרים מבצעיים משתנים, במשימות ביטחון שוטף לאורך הגבולות, פעילות במרחבים אורבאניים, בשטחים מורכבים באירועי טרור ובמלחמה.
ל”שומר ראש” מגוון דיגומים לרכב משימתי הניתנים להתאמה מודולארית פנימית וחיצונית לצרכיו המבצעיים של הלקוח. לדוגמא רכב סיור קרבי, רכב פיקוד ושליטה, רכב איסוף קרבי, רכש תקשוב ועוד. בין יתרונותיו הטכנו- מבצעיים: מבנה תא לוחמים בתצורת קפסולה (מונוקוק) לנשיאת 6 לוחמים על ציודם ומערכת נשק מתקדמת.
“שומר ראש” תוכנן על ידי התעשייה הצבאית וחברת “עידו שיפורי רכב” המתמחה בפיתוח רכבי שטח. “שומר ראש”, תוכנן מהיסוד לצורך ייעודו המבצעי. בשונה מרכבי שטח משוריינים אחרים הוא אינו פתרון של “הכלאה” בין קפסולה ממוגנת לשלדת רכב 4X4 מסחרי או צבאי. הרכב החדש מתאפיין בעלות הפעלה נמוכה לכל אורך חייו המבצעיים (LCC). שכן, תחזוקתו השוטפת מבוססת על מכלול אוטומטיבי וחלקי חילוף מהמדף.
יכולותיו של “שומר הראש מגוונות מאד: מהירות נסיעה של כ-150 קמ”ש, מעבר מכשולי מים לעומק של 150 ס”מ, טיפוס על מדרגות ומתרסים קדימה/אחורה 80 ס”מ. לרכב הקרבי המשוריין המצויד במנוע דיזל בהספק של למעלה מ-300 כ”ס, משקל כולל של הרכב GVW עד כ-8 טון מותנה בתצורה. הוא יכול לשאת שישה לוחמים על ציודם. מערכות המיגון שלו מודולאריות והן יכולות לכלול מיגון נגד: מטעני צד IED מסוג EFP, מיגון היקפי כנגד קליעי ח”ש ומיגון גחון כנגד מיקוש.
מניסויים השוואתיים שנערכו ל-“שומר ראש” מול רכבים קרביים אחרים, אשר כללו גם טיפוס על מדרגות ומתרסים בגובה של כ-80 ס”מ, עולה, כי יכולת העבירות במתארי בוץ ובשטח סלעי וטרשי, זהה, ולפעמים עולה על רק”מ זחלי.

חברת G-NIUS המשותפת לאלביט מערכות והתעשייה האווירית, ומתמחה בפיתוח רכבים בלתי מאוישים, חשפה בתערוכה פתרון ייחודי המאפשר להפוך כל רכב לבלתי מאויש, למטרות משימות הגנה, מודיעין ותצפית. המעבר לרכב בלתי מאויש מתאפשר באמצעות חליפה רובוטית המורכבת ממספר מערכות מתקדמות: מחשב משימה, יחידת ניווט, מערכת אודיו-וידאו ויחידת חלוקת כוח (PDU). כמו כן המערכת כוללת מצלמה תרמית לא-מקוררת ליישומי יום ולילה ומצלמות אחוריות וצדדיות, ומערכת קשר. בהתאם לדרישות המבצעיות, ניתן להוסיף מערכת לאיתור מכשולים וחיישן תצפית אופטי, וכן חיישנים נוספים בהתאמה אישית לצרכי הלקוח. המערכת קלה להתקנה וחסכונית במיוחד, וחסינה בפני תנאי מזג אוויר קשים.
בנוסף נחשף לראשונה רכב היברידי למשימות מבצעיות מגוונות הרכב הבלתי מאויש – היברידי, מאפשר ביצוע של מגוון משימות: תצפית, מודיעין, הגנה והגנת המולדת – סיור גבולות. הרכב החדש HMV מוצע בשתי תצורות: מנוע חשמלי ושקט במיוחד על מנת לשמור על פרופיל נמוך במהלך ביצוע משימות תצפית ומודיעין, וכן שילוב של מנוע חשמלי ודיזל על מנת לאפשר טווח נסיעה גדול יותר ויכולת נשיאת משא גדול יותר. הרכב כולל עמדת נשק מיוצבת מתקדמת מתוצרת אלביט מערכות.

התעשייה האווירית חושפת את מגן רוח – מערכת מכ”ם טקטית ניידת הנעה עם הכוחות המתמרנים לצורך הגנתם מפני איומים תלולי מסלול וירי ישיר. המערכת נמצאת בתהליכי אספקה לצה”ל.
מערכת מגן רוח מגלה, מאכנת ומתריעה על איומי תלול מסלול כמו רקטות, מרגמות ופגזים ומאפשרת בנוסף גילוי של מטרות אוויריות כמו מל”טים, גלשנים ועוד.
מגן רוח מאכן בצורה מהירה ומדויקת מאוד את מקור הירי ובכך מאפשר השבת אש יעילה לנטרול מקור האש. בנוסף, מגן רוח משערך את נקודת הפגיעה הצפויה תוך זמן קצר מהשיגור ובדיוק גבוה ומעביר התראה סלקטיבית לכוחותינו בטרם תתרחש פגיעה בהם.
המערכת ניתנת להתקנה על מגוון פלטפורמות – האמר, טרקטורון, נגמ”ש ורכבים מסוגים שונים וכן גם על אמצעים נייחים כמו מוצב צבאי ולמשימות סיור גבולות. יתרונה הגדול של מגן רוח הוא פשטות הפעלתה, תוך שמירה על רמת ביצועים גבוהה וייחודית.
המערכת פותחה על ידי אלתא מערכות, מבוססת על מרכיבים בשלים ומבצעיים תוך שימוש בתוכנה ובאלגוריתמיקה מורכבת שהוכחה מבצעית.
מגן רוח מורכב ממכ”ם בעל יכולת סריקה אלקטרונית (ללא צורך בסיבוב מכני) היכול לגלות ולעקוב אחר מטרות רבות במקביל. המכ”ם מתאפיין ביכולת גילוי לטווחים גדולים של מטרות בעלות שטח חתך מכ”מי נמוך (מטרות “קטנות” מבחינת גילוי מכ”מי) ובמגוון מהירויות. למערכת יכולת ניידות גבוהה ומאפשרת פריסה והפעלה מהירה פשוטה מאוד. המערכת מצטיינת באמינות גבוהה – ללא חלקים נעים וללא אמצעי קירור אקטיביים.

רפאל מציגה בתערוכה גרסה חדשה של מערכת “מעיל רוח” להגנה אקטיבית מפני טילי נ.ט. המערכת החדשה Trophy – LV מותאמת לשימוש והרכבה ברכבים קלים. המערכת שעברה התאמת משקל לרכבים הקלים, מזהה ומשמידה כל טיל או רקטה שמשוגרים לעבר הרכב על ידי שיגור רקטה מתוך מחסניות המוצבות על הרכב עצמו. ה-Trophy-LV הותאם במיוחד לפלטפורמות קטנות מבלי שהדבר יפגע בביצועי המערכת. בדיוק כמו הגרסה הכבדה יותר לכלי רכב משוריינים, גם גרסת ה-Trophy-LV מספקת הגנה של 360 מעלות לרכב. במהלך ניסויי המערכת הוכחה יכולת זיהוי והשמדה של כל האיומים הנמצאים בזירה כולל פגזי טנקים. בשונה מהמערכות המוצבות על גבי כלים משוריינים, ב-Trophy-LV הותאמה נקודת היירוט של האיום רחוק ככל האפשר מהרכב עצמו, כדי למנוע חדירת רסיסים ופגיעה ביושבי הרכב.

תגובות סגורות