ישראלי באפגניסטאן- מל”ט האירולייט בשירות הכוחות המיוחדים האמריקנים

מאת: אמיר בר שלום

תארו לכם את הסיטואציה הבאה, כוח קומנדו נמצא סמוך לביתו של אוסמה בן-לאדן בשכונת אבוטאבאד בצפון פקיסטאן. הכוח המוסתר רוצה לקבל תמונת מצב עדכנית על הנעשה בבית המבוצר, מבלי שיתגלה. אחד החיילים שולף מתרמיל הגב שלו מל”ט קטן מפורק, מרכיב אותו ומטיס אותו מעל הבית במשך יותר משעתיים. תמונת המל”ט הקטן משודרת במקביל לכוח המסתתר, לחפ”ק האחורי אי שם באפגניסטן ומשם לחדר המצב המיוחד בבית הלבן, שם נמצאים הנשיא, מזכיר ההגנה והיועץ לבטחון לאומי. כולם ניזונים מתמונה ששולח מל”ט במשקל 3 ק”ג, שדקות קודם לכן היה מפורק בתרמיל גב. נשמע דמיוני? ממש לא. צוות ה-NAVY SEALS שהרג את בן-לאדן אולי לא השתמש במל”ט קטן שכזה, אבל תהיו בטוחים שתמונות מהבית באבוטאבד שודרו על ידי כלי טיס ומצלמות קרקעיות שהיו על הכוח.
אין ספק שפעולת חיסולו של בן-לאדן חשפה משהו על פעילות הכוחות המיוחדים האמריקנים בזירת הלחימה באפגניסטן ופקיסטאן. כחלק מהלמידה המבצעית של פעילות הכוחות המיוחדים, הוציא בשנת 2012, ה- (Combating Terrorism Technical Support Office) של משרד ההגנה האמריקאי חוזה פיתוח למל”ט קטן שישמש כוחות מיוחדים בפעולות עומק. חוזה הפיתוח הוענק לחברת “סטארק”, שהציגה לאחרונה את האירולייט, מל”ט נישא המופעל על ידי לוחם בודד.
האירולייט, הוא מל”ט טקטי המשוגר ידנית באמצעות מפעיל יחיד. מערכת זו מאפשרת לכוחות מיוחדים יכולות מודיעיניות של תצפית ועקיבה. המל”ט מורכב במהירות רבה, מה שמאפשר את שיגורו הידני על ידי המפעיל תוך 60-90 שניות מרגע הוצאתו מהמנשא. משך שהייתו של המל”ט הקטן באוויר הינו עד שעתיים וארבעים וחמש דקות, ומשקלו נמוך משלושה קילוגרם. האירולייט נושא מטע”ד (מטען ייעודי) אלקטרו אופטי לראיית יום ולילה הכולל סמן לייזר, וכן מערכת תקשורת מתקדמת. הוא מותאם לפעילות בתנאי סביבה ומזג אוויר קשים על מנת לתמוך במגוון משימות רחב.
“באירולייט באים לידי ביטוי מספר רב של טכנולוגיות מתקדמות”, אומר ניר סלומון, מנהל הפיתוח העסקי בחטיבת כלי טיס צבאיים בתעשייה האווירית. “הדרישות המבצעיות שמשרד ההגנה האמריקני הציב לנו, היו ספציפיות מאד וממוקדות משימה. כך למשל אחד הפתרונות הייחודיים שלנו הוא שילוח/המראת המל”ט. בדרך כלל מל”טים צריכים תנופה חזקה כדי לצבור מהירות המראה התחלתית. באירולייט חייל בודד יכול לשגר אותו בשכיבה מאחרוי מחסה. המל”ט בנוי להמריא ולנסוק מיד בזווית חדה ועל יד כך לצבור גובה למרות המהירות הנמוכה בזמן השילוח. מעבר לכך פיתחנו צורה ייחודית של כנף. הכנף באירולייט גדולה יחסית לכנפיים של מל”טים מקבילים מהגודל הזה, אבל הודות לגודלה וצורתה המעוגלת, היא מאפשרת לאירולייט זמן שהייה ארוך מאד באוויר. כאשר המל”ט חוזר אחרי כשעתיים וחצי של טיסה הוא מונחת על ידי המפעיל ליד הכוח, והמפעיל עצמו טוען לו סוללות חדשות. כך, בתוך פחות מדקה האירולייט מוכן לשיגור נוסף. זו גמישות מבצעית אדירה לכוח שפועל עמוק בשטח אויב”
פתרון יצירתי נוסף שפותח באירולייט הוא מנגנון ההנחתה. בזמן החזרה וההכנה לנחיתה, מקפל האירולייט באופן אוטומטי את המטע”ד לתוך גוף המטוס וכך מתאפשרת נחיתה רכה על הגחון המוקשח. המנגנון הייחודי הזה איפשר למפתחים להגיע למשקל גוף נמוך מאד, מה שהיה תנאי הכרחי של – CTTSO. מאז השלמת הפיתוח סופקו לכוחות המיוחדים האמריקאים 13 מערכות הכוללות 39 מל”טים וציוד קרקע נלווה.
יוסי וייס, מנכ”ל התעשייה האווירית אמר מיד אחרי האספקה הראשונה לכוחות האמריקנים: “אנחנו שמחים על ההישג של “סטארק”, שהיא חברת הבת של התעשייה האווירית בצפון אמריקה על ההישג הייחודי הזה של פיתוח, ייצור ואספקת המל”ט בארה”ב. פיתוחו של כלי טיס בלתי מאויש חדש, העונה במדויק לצרכיו של הלקוח, הוא עניין מורכב ומאתגר. אירולייט תספק לכוחות מיוחדים יכולות תצפית ועקיבה מתקדמות ואמינות תוך שמירה על ביטחונם”.
המערכות שסופקו לפיקוד הכוחות המיוחדים של צבא ארצות הברית כבר נוסו במספר הזדמנויות באפגניסטאן. עד כה הרשמים שהתקבלו בתעשייה האווירית היו חיוביים, אם כי שלב הניסוי וההטמעה עדיין לא הסתיים.
“בו נגיד כך, בינתיים זה בהחלט הולך בכיוון חיובי והמל”ט עומד בציפיות” אומר סלומון בזהירות המתבקשת. “אם נקבל בקרוב הזמנות נוספות מארצות הברית, ניתן יהיה לברך על המוגמר, בכל מקרה זה שלב מוקדם מידי של הפרויקט הייחודי הזה”.
שוק המל”טים הקטנים נמצא עדיין בתחילת דרכו בהשוואה למל”טים הבינונים והגדולים. חיל האוויר הישראלי מפעיל כיום שכבות של מל”טים גדולים ובינוניים, ואילו המל”טים הקטנים, הפועלים בשכבה הנמוכה, מופעלים על ידי כוחות היבשה. מל”ט דמוי אירולייט עדיין לא נמצא בשימוש בצה”ל, אם כי – למרות השתיקה של התעשייה האווירית בעניין – סביר להניח שהוא נבחן.
“האירולייט הוא בהחלט פורץ דרך מבחינת היחס של משקל מול ביצועים”, אומר סלומון.
“כל המל”טים המקבילים לו ביכולות שוקלים לפחות פי שתיים ויותר. מל”ט במשקל של שישה ק”ג מצריך כבר שני מפעילים בשל משקל המטוס והמערכות הנלוות. מעבר לכך, האירולייט בנוי בצורה ידידותית מאד למפעיל. הוא פורס את התרמיל גב/מנשא ובמהירות מרכיב את הגוף, הכנפיים והמטע”ד. בשלב הפיתוח והאיפיון המבצעי נתנו גם דגש על המנוע עצמו. מאחר ומדובר בכוחות מיוחדים, רעש מנוע יכול להיות בעייתי ולגרום לגילוי הכוח. באירולייט מורכב מנוע חשמלי שקט מאד, שבגובה הטיסה של המל”ט, כמעט ואינו נשמע. אם ניקח בחשבון את טווח הטיסה של האירולייט שעומד על 15 קילומטרים, הרי שעד שהוא מגיע מעל המטרה, הוא נמצא כבר בגובה רב וקשה מאד לשמוע או לראות אותו”.

תגובות סגורות