חדשות היום

מחשוב צבאי ומוקשח – השילוב המנצח

מקובל לחשוב על מחשבים וצגים מוקשחים ברמה צבאית, כתוצרת התעשייה במערב, שהם בתאימות לתקנים הצבאיים. מי שמצוי בנושא זה, יודע היטב שחלק גדול מהמוצרים מיוצרים במזרח הרחוק, וביניהם גם המותגים הידועים ביותר.

ישנם יצרנים רבים במזרח הרחוק (טאייוון, סין וקוריאה) שלבד מהתאמת מוצריהם לדרישות הסטנדרטים הצבאיים המקומיים בארצותיהם, מאמצים את התאמת מוצריהם ל-MIL-STD-810Gול-MIL-STD-461 ודומיהם, הנדרשים במערב. התאמה זו הינה תופעה  שמתפשטת, ומאפשרת הוזלה משמעותית ללקוחות הפוטנציאליים.

מדובר במוצרים,  כמו מחשבים, מחשבים נישאים, טאבלטים, צגים ומחשבי מילואה (Panel PC), מגירות  תצוגה למסדים ועוד, המתוכננים, מיוצרים ונבדקים לעמידה בתנאי ה-MIL-STD האמריקאי הנדרש.

יש יצרנים עם מוצרי מדף, שמוצריהם עומדים בתקנים צבאיים, ואשר גם עברו בדיקות התאמה. לא כל מוצר מתוכנן לעמוד בכל הדרישות. בדרך כלל ישנה נטייה להציע עמידה בתנאי סביבה לפי

תקן MIL-STD-810G, עמידה בתחום טמפרטורות רחב וכן עמידה באיטום ברמה מסוימת (IP65 או IP67). מוצרים אלה משווקים תחת מותגים שונים של ספקים  במערב, שהם כביכול היצרן של המוצר.

קיימים יצרנים במזרח הרחוק, אשר צברו נסיון וידע, אשר מציעים  מוצרים  לפי דרישת הלקוח עם עמידה בכל התקנים הנדרשים ע”י לקוח. המחירים במקרים אלה גבוהים יותר ממוצר מדף אבל עדיין בגדר הסביר, ולקוחות היום מוכנים לקבל פתרונות כאלה.

בנוסף לאמור לעיל, בתעשייה הישראלית קיים רצון לקנות מוצרים צבאיים או מוקשחים אשר ניתן לרכוש בכספי סיוע (FMF) וגם ההפך נדרש, לקנות מוצר שאין צורך להצהיר על המשתמש הסופי. חברת יורוביז יודעת לתת מענה לרוב הנושאים המוזכרים לעיל באמצעות חברות המיוצגות על ידה.

בין החברות ישנו יצרן אמריקאי המייצר מגוון רחב של מחשבים וצגים, מחשבים הכוללים צגים, המיועדים לשימוש צבאי וימי. המחשבים  מבוססים על גירסאות שונות של המעבד i7 כולל דור רביעי, בהתאם לנדרש. הצגים מוצעים במגוון תצורות וגדלים הם החל מ-“10.4  ועד  “55. מדובר  ביצרן   שהינו מאושר GSA, מספק פתרונות בתקני MIL-STD-810G, MIL-STD-461F, MIL-STD-901D, , MIL-STD-454, וכן תקנים תואמי ניווט  IEC60945 & ECDIS, בעל יכולת התאמה לדרישות לקוח עם בצוע בדיקות תנאי סביבה בתחומי המפעל. היצרן  בעל יכולת לספק פתרונות  בכספי סיוע.

לעומת החברה האמריקאית, ישנן חברות בטאייוון, בסין ובקוריאה אשר מציעות מוצרים בתקן צבאי אמריקאי, עם התאמה לתחום טמפרטורה רחב, למגוון גדול של יישומים. החל מטאבלטים וכלה בצגים ומחשבים מוטסים.

החברות במזרח למדו את השיטות והטכנולוגיה של פיזור הספק  ללא מאוורר (Fanless) באמצעות צינורות חום (Heat pipes). צינורות חום הינם התקן המשלב שני עקרונות: מוליכות טרמית ומעבר פאזה (שהוא שינוי מצב צבירה) המאפשר את ניהול העברת החום בין שני ממשקים מוצקים בצורה יעילה  (איור 1)

איור 1 – עקרון של צינור חום  (Heat Pipe)

איור 1 – עקרון של צינור חום (Heat Pipe)

איור 1 מראה עקרון של צינור חום (Heat Pipe). שיטה זו נפוצה יותר ויותר גם במחשבים בשילוב עם מאוורר ובמערכות ללא מאוורר עם צלעות קרור (איור 2). כמובן שהשיטה הזו מצריכה לעתים התאמה מכאנית למערכת בה משלבים את צינורות החום, כדי שפיזור החום יהיה יעיל.

איור 2

איור 2

חברה טאייוונית מציעה סדרת מחשבים צבאיים  המבוססים על מעבד דור רביעי   intel®  Core® i7 Haswell וכן  ערכת שבבים  intel®  Q87 PCH,  אשר מיועדים לעבודה בתחום טמפרטורה של  -40°C  ועד  +70°C  ואשר תואמים לדרישות   בסדרה כרגע 3 דגמים  השונים זה מזה בממשקים שלהם. המשותף למחשבים אלה הוא מתח

הכניסה הרחב (9-36VDC),  כניסות Ethernet, ממשק טורי שניתן לבחור בו את התצורה הרצויה RS232/422/485,  ממשק  USB 3.0,  וכן יציאות  לתצוגה.

ישנו דגם עם 4 יציאות Display Port, המאפשר בזכות המעבד הגרפי 4 יציאות בלתי תלויות (איור 3)

איור 3

איור 3

דגם אחר מכיל ממשק  לתצוגה מסוג  DVI- וגם 2 יציאות  Display Port, וקיים דגם נוסף עם יציאת VGA ואשר מכיל מחברים  תעשייתיים אמינים ביותר אשר עומדים בהרעדות, מסוג  M12, אשר ניתן להחליפם במחברים צבאיים  מסוג MIL-STD-38999, לפי דרישה.

המבנה המוקשח בשילוב עם טכנולוגית פיזור החום איפשרו קבלת מוצר ברמה צבאית עם ביצועים מרשימים בתנאי סביבה קשים.

יש יצרנים ספורים בעלי יכולת מרשימה של הקשחת מוצרים קיימים או לעתים אף תכנון והתאמה לדרישות הלקוח, כל זה כתוצאה מנסיון וידע שנרכש עם הזמן, בשילוב מוצרי מדף קיימים. לדוגמא יצרן טאייווני, לא גדול, הנותן מענה במחשב מילואה  (Panel PC) צבאי. המחשב מבוסס על מעבד intel®  Core® i7, או מעבד אחר לפי מה שנדרש, בשילוב עם צג ומסך מגע החל מ-“15 ועד “20  עם איטום ברמה של IP67 ומחברים צבאיים MIL-STD-38999 בגב המחשב. מחשב המילואה מוצע לתחום טמפרטורה רחב ועם תאימות לתקן

MIL-STD-810G. ממשקי היציאה והכניסה סטנדרטיים או בהתאם לנדרש. הצג מוצע בבהירות גבוהה של 1,000nits, וכן ניתן לשלב בחזית מקשים לבקרה הניתנים לתכנות לביצוע פונקציות נדרשות.

בנוסף לאמור לעיל, ישנם יצרנים שנותנים מענה בהשבחת צגים ליישומים צבאיים. המדובר בתכנון ופיתוח של מודול תצוגה שיעמוד בדרישות הלקוח ואשר יתאים לממשק במערכת שלו, שזה יכול לבוא  לידי ביטוי  בנושאים הבאים:

  • בהגדלת עוצמת התאורה האחורית
  •  בהוספה של מסך מגע/ סיכוך (EMI/RFI) /מסך חימום
  •  בהדבקה אופטית
  • בחיתוך צג לריבועי  (3ATI, 4ATI, 5ATI)

לסיכום

ניתן למצוא צגים ומחשוב מוקשחים וצבאיים  מהמדף או לפי דרישה, גם במזרח הרחוק, דבר שהופך להיות יותר אטרקטיבי מבחינת המחיר. חשוב להגדיר היטב את הדרישות, כולל תנאי הסביבה והתקנים, בהם יש לעמוד. יש לוודא, שהיצרן יאשר שיש באפשרותו לתת מענה לנדרש.

זאב למפל, יורוביז

תגובות סגורות