הזדמנות לשוק התקשורת הסלולרית באזורים מרוחקים

שוק התקשורת הסלולרית בעולם צמח כל כך עד שמנויים בעולם המפותח כבר כמעט ולא מצטרפים אליו. חדירת התקשורת הסלולרית באזורים אלו הגיעה ללמעלה מ- 100%. כלומר, ישנם יותר מנויים מאנשים. אך ישנה קבוצה דמוגרפית ענקית בשוק התקשורת הסלולרית העולמית, המהווה הזדמנות אדירה: קבוצה זו מונה קרוב ל- 2 מיליארד משתמשים פוטנציאליים הגרים מחוץ לאזורי הקליטה הסלולרית; בפרברים, בכפרים ובשאר אתרים מרוחקים. עד לאחרונה, מפעילי התקשורת הסלולרית לא היו אפילו מנסים להגיע ללקוחות פוטנציאלים אלו; הם לא יכלו להצדיק את הזמן והתקציב עבור פריסת תשתית מסורתית בנוסף ל- (AVERAGE REVENUE PER USER) נמוך. אך בזמן ששווקים אחרים מגיעים לידי רוויה, ובזמן שמחויבות שירות אוניברסלי ממשלתי (USO) דורשים יותר ויותר ממפעילים סלולריים לספק שירותים באזורים מרוחקים, משתמשים פוטנציאליים מרוחקים אלו מייצגים היום את החזית האחרונה לצמיחת השוק.

גוון את הרשת שלך

באופן אוטומטי, כאשר נושא הרחבת הרשת עולה, תאי מאקרו, עם הקיבולת הגבוהה שלהם והכיסוי הרחב, מקבלים את מירב תשומת הלב. זו תגובה טבעית; רוב הרשתות נבנו על בסיס תאי מאקרו, מפעילים סלולריים מבינים את הפריסה שלהם וסומכים עליהם להתמודד עם העומסים הכבדים בכל הנוגע לכיסוי. אבל אסטרטגיה מונוליטית להרחבת הרשת אינה לוקחת בחשבון את הניואנסים של דפוסי צריכת המידע באזורים מרוחקים.

רשתות סלולריות לרוב אינן כוללות כיסוי באזורים מרוחקים בשל ה-ARPU הנמוך שלהן. כאשר מפעיל רשת קובע שיש צורך בכיסוי באזור מרוחק, עליהם עדיין להתמודד עם עלויות גבוהות של תאי מאקרו. כל עוד קהילת המשתמשים לא גדלה באופן משמעותי, אין הצדקה לפריסת תאי מאקרו באזורים מרוחקים עקב הוצאות הוניות (CAPEX) והוצאות תפעוליות (OPEX) גבוהות.

לדוגמא: עלות כוללת לאורך התקופה (TCO), של תא מאקרו LTE בעל שלושה סקטורים, לאורך תקופה של חמש שנים מוערכת

בכ-279,000 דולר. לעומת זאת, TCO של 3G small cell באותו פרק זמן הינה פחות משישית מהמחיר (Senza Fili, 2012). אפילו פריסות מרובות של small cell אינן מצטברות לעלות פרישת תא מאקרו אחד. דמיינו אזורי מגורים מרוחקים טיפוסיים: כפר פה, כפר המרוחק ממנו ב-20 קילומטר, כפר שלישי במרחק של 30 קילומטר מעבר לכך. כפרים כאלו המרוכזים סביב מרכזי אוכלוסייה, מהווים מועמדים אידיאליים לפתרון small cell, הנפרס מהר יותר ובעלויות נמוכות בהרבה.

תאי מאקרו עדיין מהווים את עמודי התווך ברוב הרשתות הסלולריות. אך לארכיטקט רשת אשר יסכים לשלב מגוון שיטות במקום שיטה של מודל אחד המתאים לכל, סיכוי גבוה יותר לשגשג.

small cells אידיאלים להתמודדות עם האתגר בהרחבת רשת 2G/3G לאזורים חדשים. חברת המחקר Northern Sky Research צופה כי במהלך 10 השנים הקרובות הדרישה ל-small cells תהיה גבוהה יותר מאתרים מבוססי תאי מאקרו בהתקנות באזורים כפריים או מבודדים. למרות שלאלו יש את המגבלות שלהם, הם מהווים כלים משלימים שימושיים העומדים לרשות רשתות המתוכננות היטב. במיוחד בשוק האזורים המרוחקים, פתרון זה יכול להיות קריטי להצלחה.

טכנולוגיית small cells שימשה במקור את תעשיית הסלולר כפתרון להעצמת הכיסוי באזורים עירוניים, בהם תדרים גבוהים יותר אשר הוקצו לרשתות 3G לא יכלו לחדור למבנים ופגעו בקישוריות. על מנת לפתור בעיה זו, הם הוצבו בכל קומה במבנים גבוהים. לאחרונה מתייחסים אליהם כפתרון לאזורים מרוחקים בעלי אוכלוסייה דלילה, המאפשר כיסוי ברדיוס של 3 קילומטר. כאשר משולבים כראוי, הם מהווים פתרון קל להטמעה. small cells מתוכננים להתמודד עם העברת נתונים, עלותם נמוכה בהרבה מזו של התקנת תאי מאקרו והם צורכים כמות נמוכה יותר של אנרגיה.

שינויים עדינים בניתוב תשתית רשת סלולרית

רוב תשתיות הרשת הסלולריות מנותבות דרך כבלים פייבר אופטיים או מיקרוגלים. יש לטכנולוגיות אלו מקום ברשת, אך כמו שצוין למעלה בנוגע לתאי מאקרו, גישה מגוונת, היא לעיתים המשתלמת ביותר. הבה נביט קרוב יותר על המודלים עליהם מבוססים תשתיות רשתות סלולריות היום:

  • Fiber Lines – פתרון זה הינו הפופולרי יותר בשטחים עירוניים, בהם התקנה בודדת משרתת את תשתית הרשת הסלולרית לכמות העברת מידע גבוהה. ככל שתעבורת המידע מתפרשת לאזורים המרוחקים יותר גאוגרפית, כך שיטה זו הופכת פחות משתלמת כלכלית על רקע העלייה בעלויות ההתקנה והצמצום בהיקף השימוש. באזורים מרוחקים, המרחק העצום בין האתרים, תנאי שטח קשים, בניית תעלות וקצב התקנה איטי הופך את הנחת הסיבים לאפשרות מאד לא סבירה.

• מיקרוגל – פתרון זה תומך בכמויות גדולות של העברת מידע. אך גם להתקנת מיקרוגל יש מגבלות:

1. מרחק בין אזורי כיסוי – כאשר הפער בין האזורים המכוסים גדול ואינו מאוכלס, אין הצדקה כלכלית להוסיף מגדלים לגשר בין המרחקים.

2. תנאי שטח – בגלל שתקשורת מבוססת מיקרוגל דורשת קו ראות, פתרון זה אפשרי רק בתנאי שטח מסוימים. באזורים מרוחקים כגון ביערות הגשם או בהרים, פתרון זה אינו אפשרי.

•  תקשורת לוויינית – כיצד משתלבת האופציה של תקשורת לוויינית בתמונה זו? לתקשורת לוויינית אין מגבלות טופוגרפיות לפריסה, דבר ההופך תקשורת זו ליחידה האפשרית במקומות בהם המרחק, תנאי השטח או קו הראות מונעים אפשרויות אחרות של תשתית תקשורת סלולרית. מצד אחד, פתרון זה יקר יותר משאר הפתרונות, אך בר ביצוע – עם מגוון יתרונות של עמידה בזמני התקנה מהירים, מתן כיסוי, סקלאביליות ואמינות גבוהה.

על פי מחקר של NSR, נתח שוק התקשורת הלוויינית הסלולרית יהווה כ-4% מסך תשתית התקשורת הסלולרית ב-2021, נתון הצפוי לגדול באופן עקבי.

Small cell משולב עם תשתית תקשורת לוויינית סלולרית

ראינו כי תשתית תקשורת לוויינית סלולרית היא במקרים רבים הפתרון היחידי האפשרי לתקשורת באזורים מרוחקים, ושפתרון small cell אידיאלי להרחבת רשת באזורים מרוחקים. לעומת זאת, על מנת שהצעה זו תהיה המשתלמת ביותר, טכנולוגיה זו חייבת להיות מותאמת על מנת להקטין הן את ההוצאות ההוניות והן את ההוצאות התפעוליות ולעבוד ביעילות אל מול תשתית התקשורת הלוויינית הסלולרית. גילת, משתמשת בניסיון העשיר שלה בתקשורת לוויינית לעצב חבילה מלאה המשלבת small cell עם תשתית תקשורת לוויינית סלולרית מספק אחד. בעזרת פתרון ה-CellEdge של גילת, הטרמינל הלווייני SkyEdge II-c VSAT מותקן בסמיכות ל-small cell ומעביר נתונים לליבת הרשת דרך תשתית תקשורת לוויינית. טכנולוגיות אלו, תשתית התקשורת הסלולרית על ידי לוויין וה-small cell נמכרות בדרך כלל בנפרד. על מנת לעבוד ביחד ללא הפרעות ולאפשר את חווית משתמש הטובה ביותר, צריכת האנרגיה הנמוכה ביותר, ועלויות נמוכות יותר, נדרשת אינטגרציה ואופטימיזציה.

שילוב של small cell אקראי עם טרמינל לווייני VSAT אקראי יכול להיות לא אפקטיבי ועלול להוביל לתקלות. אינטגרציה יעילה כוללת :

• הקצאה יעילה של משאבי לוויין והפחתה של תקורה של הפרוטוקול

• האצת נתונים של פרוטוקול סלולרי להבטחת חוויית משתמש באיכות גבוהה

• איכות השירות (QOS), ובכלל זה העדפת איתות וקול על פני מידע

• מזעור השהיות והפרעות לכל אורך הדרך

פתרון ה-CellEdge של גילת כולל אינטגרציה של ה-small cells עם הטרמינל של SkyEdge II-c ופותר אתגרים אלו, ומציע פתרון כולל עם אופטימיזציית קול, כיווץ נתונים והאצת ביצועים.

צריכת אנרגיה נמוכה –

סיכון נמוך

CellEdge משתמש ב-small cell המותאם במלואו לתנאי שטח ומקורר פאסיבית – בניגוד לתחנת בסיס מבוססת תאי מאקרו, הוא לא זקוק לכיסוי או מיזוג. בגלל שה-small cell הינו קל משקל, ניתן להרכיבו על עמוד בעלות נמוכה או מגדל קל.  CellEdge מתאפיין בעוצמת שידור גבוהה על אף שצריכת האנרגיה נמוכה. במיוחד באזורים מרוחקים, היתרון בפתרון יעיל אנרגטית אינו רק בעלויות התפעול הנמוכות שלו, אלא גם באמינותו. הלוגיסטיקה באספקת אנרגיה לאזור מרוחק עלולה לכלול מסעות של מכליות דלק, דרכים עקלקלות, גניבת דלק ותנאי מזג אוויר קיצוניים. זהו אינו שיקול מינורי עבור כפרים מרוחקים, בהם מקורות אנרגיה, אם ישנם, לרוב אינם אמינים. פתרון המאפשר צריכת אנרגיה נמוכה עוקף שיקולים אלו. חוסר התקורה המקושר לפתרון זה בהשוואה לתאי מאקרו אטרקטיבי במיוחד למפעילי רשת. נוסף על כך, במקומות בהם אין תשתית, יכול ה-small cell לפעול על בסיס אנרגיה סולארית.

שיתוף הכנסות: רווח הן לספקי התקשורת הלוויינית והן למפעילי רשת סלולרית

דרך נוספת בה הטמעת small cell

אטרקטיבית ללקוחות היא מודל שיתוף ההכנסות המאפשר להגדלת רווחים מתשתיות קיימות. ספקי תקשורת לוויינית אשר כבר יש להם נוכחות באזורים מרוחקים, משתמשים ב-small cells המתחברים לרשת סלולרית, לאספקת כיסוי קול/נתונים לאזורים שאינם מחוברים. בתמורה, מפעילי תקשורת הלוויינית זוכים לנתח מההכנסות מתעבורה (traffic) הנוצרת ברשת. מצד ספק התקשורת הלוויינית, הם יכולים ליהנות מהתשתית הקיימת ומרוחב הפס שלא בשימוש לאספקת שירותים נוספים ולהגדלת ההכנסות. מצד ספקי התקשורת הסלולרית, הם יכולים להימנע מעלויות פריסת הרשת והתחזוקה וליהנות ממשיכת תנועת משתמשים באזורים בהם הנוכחות המקומית שלהם הייתה אחרת בלתי ישימה כלכלית. מודל עסקי זה שהפופולאריות שלו עולה בימים אלו הוטמע בהצלחה במקומות כמו אינדונזיה ומדינות נוספות באפריקה.

לא עוד כבישים בודדים

בקנדה המערבית, הכביש המהיר Alaska Highway משתרע לאורך של 1,909 ק”מ מדוסון קריק עד לגבול אלסקה. לאורך הכביש ניתן למצוא מידי פעם יישובים עם מאות תושבים או פחות. זהו יעד פופולרי למטיילים המעוניינים לגלות את הצפון וליהנות מנוף יפה במהלך הנסיעה. אבל בקיץ כביש דו נתיבי זה הופך למאד עמוס. משאיות, רכבים מסחריים ועבודות תשתית עלולים להאט את התנועה עד שעה. עד לאחרונה, כביש ארוך ובלתי צפוי זה לא כלל כיסוי סלולרי. אך אז גילת בשיתוף עם מפעיל התקשורת הלוויינית INTELSAT וספק תקשורת סלולרית מקומי RURALCOM החלו לרשת את הכביש. חלקים מהכביש כבר מותקנים והשאר יותקנו במהלך השנה. פתרון CellEdge יאפשר קישוריות 3G במרווחים קבועים לאורך כל הכביש, לרבות לתושבי העיירות לאורכו.  אזורים עם מצב דומה לזה בעולם הינם מועמדים מרכזיים ל-small cell עם תשתית תקשורת לוויינית סלולרית. אלו הם אזורים בהם הנחת סיבים אופטיים או מיקרוגל יקרים במיוחד ובסיס הלקוחות קטן, אך צרכי הבטיחות והתקשורת של נהגים ותושבים באזור, התלויים בתקשורת פס רחב, הכרחית. נוסף על כך, מפעילי תקשורת סלולרית יכולים להגדיל את הכנסותיהם על ידי גביית תשלום מגולשים המתארחים ברשת באופן זמני.

לגשר על הפער הדיגיטלי

בין אם בהחלטה ממשלתית או החלטה אסטרטגית, הרחבת כיסוי האינטרנט באזורים מרוחקים הינו מגמה שלא ניתן לבטלה. טכנולוגיית small cell המותאמת לענות לצורך זה ביחד עם טרמינלים לווייניים (VSAT) המאפשרים תשתית תקשורת סלולרית על ידי לוויין משלימה טרנד זה.

למידע נוסף אודות CellEdge, פתרון ה-small cell של גילת המשולב על גבי תקשורת לוויינית, בקרו באתר החברה.

דורית אורן, גילת

תגובות סגורות