חדשות היום

הענן הגיע לתחום האבטחה הפיסית

זה היה רק עניין של זמן עד שגם שוק האבטחה הפיסית, המאופיין בשמרנות יתר (מסיבות מובנות) יעבור למיחשוב ענן. כמו בכל מקום אליו היא מגיעה, גם כאן פותחת טכנולוגיית מיחשוב הענן מגוון של אפשרויות מרתקות, ההופכות את המוצרים ושירותי האבטחה הקלאסיים לפריטים נחשקים בכל בית או בית עסק. “מחשוב הענן החל לתפוס מקום חשוב גם בעולם האבטחה ולשנות את התפיסה המוכרת בתחום, כשהטרנד מתחיל כאן בישראל”, אומר חמי פינצי, סמנכ”ל שיווק וניהול מוצרים בקבוצת ריסקו. “הבשורה שמביא הענן לאבטחה מאפשרת ליצרנים להציע לשוק מוצרים מתקדמים במהירות גבוהה יותר, קלים לתחזוקה וגמישים לשדרוגים (ובשל כך גם זולים יותר), עם דגש רב יותר על חווית המשתמש”.

קבוצת ריסקו הינה מובילה גלובלית בתחום פתרונות אבטחה טכנולוגיים. החברה מפתחת, מייצרת ומשווקת מעל 35 שנה פתרונות חכמים לתעשיית האבטחה המקצועית. טווח המוצרים רחב מאוד, החל מגלאי נפח, גלאים מתוחכמים לתעשייה, מערכות התרעת פריצה לבתים ולעסקים, פלטפורמות נרחבות לבקרת כניסה וניהול אבטחה בבניינים, בקומפלקסים מסחריים ומבני ציבור, אתרי תשתיות קריטיות, ועד לפרויקטי אבטחה בינלאומיים.

כיצד הענן משפר חווית משתמש בתחום האבטחה?

“פתרונות הענן מרחיבים מאוד את האפשרויות הקיימות של מערכות האזעקה, ובעיקר את האינטגרציות של המערכת עם מוצרים אחרים: מאפליקציה בטלפון החכם הכוללת שליטה מלאה במערכת האזעקה מכל מקום וזמן, דרך סנכרון מערכת האזעקה למצלמת וידיאו המאפשרת קבלת תמונות או וידיאו באירוע פריצה או לפי דרישה, השגחה מרחוק על קשישים, ועד שליטה במערכות נוספות בבית או בעסק כמו חשמל מים ומיזוג, באמצעות האפליקציה. הענן מאפשר לחברות בתחומים שונים להציע תוכנה כשירות (SaaS) וליצור חיבורים מפתיעים וחדשים. כמו כן, הזמן הוא גורם קריטי בתחום התראת פריצה, וכאן לשימוש בטכנולוגיית ענן יש יתרון מובהק של מהירות ומיידיות. כל חיישן מכל סוג שהוא המוצב במתחם המאובטח משדר את האינפורמציה ללוח בקרה ביתי או עסקי. לוח הבקרה מפענח את ההתראה, ואם היא אמיתית האות מועבר לשרת מרכזי של יצרן המערכת. כאשר הוא מגיע לשרת הלקוח מקבל התראה מיידית. בעזרת אפליקציה מיוחדת הוא מקבל את כל הנתונים כולל סרטון וידיאו של האירוע. אם בעבר הלקוח היה מקבל שיחת טלפון ממערכת האבטחה שלו, אשר מודיעה לו באיזה איזור בבית או בעסק יש חשש לפריצה, הרי שהיום הוא מקבל גם מידע חזותי – תמונות ו/או וידיאו חי מהשטח. זה נותן רמה גבוהה יותר של ביטחון וכמובן שקט נפשי”.

איפה באה לידי ביטוי החדשנות בפתרון שאתה מדבר עליו?

“פתרונות וידיאו מרחוק אמנם קיימים כבר באבטחה, אולם יש כאן חידוש בשני מובנים: במערכות האזעקה הקיימות עד היום, חייבים להציב באזור המאובטח שתי מערכות נפרדות, אחת שתיתן את ההתראה מהחיישן ותעביר אותה והשנייה שתצלם. בעזרת פתרון הענן אפשר ליצור סנכרון בין מערכת האזעקה למצלמות וכך לקבל את כל התמונה מיד”.

יתרון נוסף של הענן שחמי מציין הוא המחיר: “ההשקעה בחומרה היא בדרך כלל יקרה מאד ומצריכה תהליכי פיתוח ותקינה ארוכים מאד. בעצם הפיכת המערכת למבוססת ענן, לא משנים את החומרה עצמה אלא משפרים את השירות והגמישות התפעולית. לדוגמא: התראות ממערכות אחרות המבוססות סלולאר שפועלות על תשדורת SMS או MMS יכולות במקרים קיצונים להגיע גם יומיים אחרי ולא בטווח הזמן המיידי. המערכת על בסיס מחשוב ענן פועלת גם היא על רשת סלולאר בחלקה, אבל עוברת דרך ממשק ה-DATA שהוא רציף ומיידי. מבחינת המתקינים, הם יכולים למכור מוצרים נוספים הפועלים על בסיס הענן, לבצע תיקונים והתאמות ללא צורך בהגעה לבית הלקוח, וכך לשלוט בגלאים וברכזות מרחוק (למשל אפשר לשנות רגישות למניעת אזעקות שווא). ביטול הצורך בהגעת המתקין ללקוח, מאפשרת להוזיל את העלויות הכוללות למתקין וללקוח”.

מה הפיתוחים של ריסקו בתחום?

“קבוצת ריסקו פיתחה מערכת אזעקה עם יכולת מהפכנית, מעבר לשימוש הבסיסי לאבטחה. מערכת LightSYS 2 (‘לייטסיס 2’) מאפשרת יכולת צפייה בבית או בעסק בכל עת ומכל מקום, באמצעות קבלת סרטוני וידיאו ותמונות בזמן אמת באפליקציית סמארטפון משולבת. הווידיאו והאזעקה בפתרון זה משולבים באותה אפליקציה, בזכות קישוריות לענן, כך שניתן לוודא התרעות של מערכות אזעקה ואבטחה בזמן אמת, באמצעות צפיה בווידיאו חי – כסרטון או כתמונות וידיאו מהשטח המאובטח. הוידיאו מגיע ישירות לסמארטפון בתגובה להתרעת אזעקה על פריצה או אירוע בטיחות כמו אש או הצפה, וכן במקרה של לחיצה על לחצן מצוקה. הצפייה מאפשרת לבעל הבית או העסק לוודא מיידית אם מדובר באירוע אמת או אזעקת שווא. מלבד התראה ודיווח בזמן פריצה, למערכת יישומים נוספים המשקפים סגנון חיים חדש, של שליטה על הנעשה בבית או בעסק מרחוק. באמצעות האפליקציה ניתן לראות לפי דרישה בכל זמן נתון מה קורה עם הכלב, מה עושים הילדים ואפילו לקבל וידיאו חי מהעסק בזמן אמת, או להשגיח על הורה קשיש. המערכת מאפשרת גם לנהל דו-שיח עם השוהים בבית – בין אם אלה דיירי הבית, ובין אם זה, חלילה, הפורץ, שוודאי לא יאהב לשמוע את קולו של בעל הבית בזמן אמת…

כל חיישן מכל סוג שהוא המוצב במתחם המאובטח משדר את האינפורמציה ללוח בקרה ביתי. הלוח הביתי מפענח את ההתראה, והאות מועבר ל-RISCO Cloud, שירות הענן של ריסקו. כאשר הוא מגיע לחוות השרתים, הלקוח מקבל התראה מיידית. בעזרת אפליקציה מיוחדת הוא מקבל את כל הנתונים כולל וידיאו חי בזמן אמת מהאירוע. השימוש בענן מאפשר להמשיך ולשפר כל הזמן את רמת השירות ומגוון השירותים ללקוח הסופי”.

שימושים נוספים

חמי מסביר: “כיוון שפריצה היא לא עניין יום-יומי, המשתמש יקבל גם יישומים אחרים שיש בהם חוויית משתמש. הקישוריות לענן הינה חלק מטרנד ה-  (Internet of Things) שתופס תאוצה כיום ומאפשרת לספק על אותה פלטפורמה גם שירותי ‘בית חכם’, כלומר: שליטה מרחוק על כל מערכות הבית (מיזוג, מוסיקה, מים חמים, תאורה, מנעולים, וילונות, תריסים ועוד), כאשר כולן מקושרות לענן ומסונכרנות עם מערכת האבטחה הביתית. ‘בית חכם’ נתפש כיום כמוצר יקר מאוד, אבל הטכנולוגיה של ריסקו בשילוב טכנולוגיית הענן הופכות אותו לנגיש וזמין כמעט לכל כיס, כך שגם דירה בבניין ממוצע תוכל ליהנות ממערכת שבה אבטחה תהיה רק אחד היישומים, כאשר יישומים שימושיים אחרים הם הפעלה ושליטה מרחוק, מבוססות אפליקציה. בעזרת המערכת של ריסקו וחיבורה לשירותי הענן של החברה, יכול המשתמש לשלוט על המזגן, הבויילר, התאורה ואפילו על מערכת השמע הביתית שלו, שתקדם את פניו בבואו הביתה עם המוסיקה החביבה עליו”.

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות