חדשות היום

מפעילי תקשורת בעידן ה- M2M

רבות דובר לאחרונה על “תעשיית התקשורת בין מכונות” (M2M). תעשיה זו מתבגרת ומעבירה את המיקוד משווקי נישה אל עבר אימוץ המוני נרחב. המונח “האינטרנט של הדברים” (IoT) משמש להמחיש את ההתקשרות המורחבת בין מכשירי קצה, אפליקציות ובני אדם.

מנועי הצמיחה העיקריים של תעשיית ה-IoT/M2M הינם עניין צרכני גובר והולך, ממשקי M2M ידידותיים, רשתות סלולאריות ואלחוטיות בעלות קיבולת גבוהה וכן טכנולוגיות סנסורים זולות. בנוסף, טכנולוגיות הענן והביג דאטה משמשות כזרז על ידי הנגשת תוכנות ומערכות ניתוח נתונים גדולות, בהתאמה לקנה המידה הדרוש (קרי סקאלביליות) ובעלות פחות יקרה. שחקני מפתח בתעשיית ה-M2M מעוניינים באופן טבעי למנף את הטרנדים הללו ומכוונים לאפליקציות שתהיינה מסוגלות לפעול בשווקים שונים במקביל ולעבד מידע של עשרות מיליוני מכשירי קצה.

חלקה של טכנולוגית M2M בכלכלה העולמית מתפתח אף הוא. על אף שלטכנולוגיה צפוי עתיד מזהיר, התעשייה צריכה להתמודד עם מספר אתגרים לפני שהפוטנציאל המלא יתממש. אתגרים אלה כוללים את התפלגות הטכנולוגיה למקטעים נפרדים, מחסור בתקנים טכנולוגים מתאימים, מורכבות בהטמעת הטכנולוגיה ובמידת מה, חוסר אמון צרכני.

החדשות הטובות הן, שמפעילי תקשורת ממוצבים היטב על מנת לעזור לתעשיית ה-M2M להתמודד עם האתגרים הללו ולהניע את התעשייה אל עבר השוק הרחב.

בעזרת פתרונות המשלבים בין שליטה מרחוק ויכולות הטמעה עם פונקציות M2M, מפעילי התקשורת יכולים לייצר סביבת M2M אמינה שתוכל להגיע ליותר מכשירי קצה, לספק ערך גבוה יותר ליזמים ולייצר רווח.

מפעילי תקשורת כבר משתמשים בתשתיות שלהם על מנת לספק קישוריות ליישומי M2M. אולם יש באמתחתם משאב שלא נוצל דיו עד כה – היכולת להטמיע ולשלוט במכשירי קצה בקנה מידה רחב.

על מנת להתחיל לממש את הפוטנציאל, תעשיית ה-M2M צריכה להתגבר על חוסר יעילות הקשורה להתחלקות הטכנולוגיה למקטעים, הטמעת מכשירי קצה וריבוי הפלטפורמות. חוסר היעילות בתחומים אלה מעלה את העלויות ומקשה על התעשייה לעבור אל מחוץ לתחומי הנישה.

תעשיית ה-M2M המסורתית מפולגת בגלל פרוטוקולים מפוצלים ויישומים ייחודיים. החלוקה מקשה על ניהול רציף של מכשירי קצה ופיתוח פתרונות הקולעים ליותר מסגמנט שוק אחד.

הפיצול בטכנולוגיה מעלה את המורכבות, הזמן והעלויות הכרוכות בתהליכי האינטגרציה. התעשייה חייבת להמשיך ולפתח תקנים שיקלו על האינטראקציה עם מכשירי הקצה, יפשטו את האינטגרציה וליצור יתרונות לגודל.

למפעילי רשתות יש ניסיון בניהול מכשירי מובייל ומכשירים ביתיים. את הניסיון הזה ניתן לנצל להפחתת המורכבות הקשורה לפיצול ב-M2M והטמעת מכשירים. בכל שנה, מפעילי תקשורת מוסיפים ומשדרגים בצורה בטוחה את התמיכה במאות דגמי מכשירי קצה המופיעים ברשתותיהם.

הדרך להצלחת M2M נמצאת ביכולת לרתום את הניסיון הזה לפעילות M2M ייעודית. הוספת תמיכה לפונקציות מנוהלות מכשירי קצה כמו אספקה, הגדרה, שידרוג חומרה וניתוח נתונים, יאפשר למפעילי התקשורת להרחיב את פעילותם בתחום ה-M2M ובכך להפחית עלויות. התאמת הקישוריות של התשתית עם ניהול מכשירי קצה בהתאם לתקנים, יפיק למפעילי התקשורת יתרונות באמצעות ניהול רשתות התקשורת בצורה יעילה יותר, על ידי הבנה לעומק אילו מכשירי קצה מחוברים לרשת וכיצד מכשירים אלה מנצלים את הקישוריות שלהם. בנוסף, איתור תקלות ושירותי התמיכה ללקוחות ישתפר ויבטיח את האמון של הצרכנים בכישוריו של מפעיל התקשורת לנהל מכשירי קצה רבים בצורה בטוחה ומאובטחת. כמו כן דרישת השוק למכשירי קצה ייחודיים תפחת ובסיס הלקוחות יגדל בעזרת אימוץ התנהגות של מכשירי קצה גנריים בורטיקלים מאוד ספציפיים.

ורטיקלים חדשים והזדמנויות חדשות

עם התפתחות יכולות השליטה במכשירי קצה, מפעילי רשתות תקשורת יוכלו להתחרות בשווקים חדשים ולתמוך בשיווק של בין 10 ל-100 מיליון נקודות קצה. לשם המחשה, מפעילים יוכלו למצב את עצמם כפלטפורמת M2M המציעות שירותים לחברות צד שלישי כגון חברות ביטוח המספקות פוליסות ביטוח רכב במודל “שלם כפי נסיעתך” (PAYD). במודל ביטוחי זה עלות והיקף הפוליסה מחושבות על בסיס נתוני מרחק וזמן נסיעה, מיקום והתנהגות כביש. לתמיכה ב-PAYD נדרש חיבור למערכות GPS הנמצאות ברכב ופונקציות ניהול מכשיר קצה כגון הקצאה ושדרוגי תוכנה.

מפעילים צפויים לראות הזדמנויות בתחום ה-M2M צצות במגוון שווקים, כאשר השווקים עם ההזדמנויות הקורצות ביותר יהיו שוק הרכב, האנרגיה ושירותי ממשל. גם תעשיית הרפואה המקוונת (eHealth) מספקת הזדמנויות מרתקות אך עדיין ישנם מכשולים משמעותיים להתגבר עליהם, כולל מנעד רחב מאוד של בעלי עניין, תחום שימוש נרחב וסביבה רגולטורית סבוכה.

היתרונות בניהול מכשירי קצה

ככל שאנחנו לומדים להעריך מידע סנסורי מבוסס M2M, היכולת שלנו לסמוך על אמינות המידע ויכולת מכשיר הקצה לספק אותו – רק מכשירי קצה מנוהלים אמינים באמת. ערכם של שווקים ממוקדי צרכנים המכילים מכשירים מתוחכמים כמו סמארטפונים, ממירים חכמים, ושליטה מרחוק כבר הוכח, מה שמבטיח עתיד דומה למכשירי M2M עתידיים בעלי שימושים מגוונים.

באמצעות שליטה מרחוק, לתעשיית ה-M2M תהיה את היכולת לתמוך בפעולות קריטיות לשיווק המוני כולל הגדרה אוטומטית של המכשיר, שדרוגי חומרה, איתחול מרחוק, איבחון ותפעול תקלות וכמובן אמינות ואבטחה של המכשיר.

שליטה מרחוק תהפוך בקרוב להיות קריטית לכל תאגיד או ממשלה שתהיה מעוניינת להשיק מקבץ גדול של מכשירי M2M. באמצעות הטמעת שליטה מרחוק בחבילת פתרונות ה-M2M מפעילים יסייעו לארגונים להפחית את עלויות התפעול שלהם ולהימנע מפתרונות ייחודיים. מתן שרותים יהוו ערך מוסף למפעילים המעוניינים להיות יותר מאשר מקשרי M2M.

תקני שליטה מרחוק

רוב פעולות השליטה מרחוק מבוצעות על ידי ספקי צד שלישי. יישומים אלה לרוב נבנים מאפס על מנת להתאים לדרישות ספציפיות של המכשיר, היישום או הוורטיקל. לרוב, חברות שיכולות להרשות לעצמן לתמוך ב-M2M תשכורנה מפתחים או אינטגרטורים שיבנו את הפונקציונאליות הדרושה אל תוך הפתרון הייחודי.

לספקים המספקים שירות ורטיקלי לשוק נישה אין עניין לשנות את תקני תקשורת ה-M2M, אלה רואים בתקנים איום על המיצוב שלהם. אבל יוזמות תקינה רבות מתחילות לפזול לשם. הן מייצרות תקנים המתאימים לשווקים רחבים יותר באמצעות הרחבת השליטה מרחוק באמצעות תקשורת M2M אל עבר כמה שיותר ורטיקלים. כמו כן, יוזמות אלה עומלות על יצירת API תקני שיוכל לתמוך בפעולות שליטה מרחוק אופייניות כגון הקצאות, הגדרות, עדכוני תוכנה/חומרה ותפעול תקלות. בנוסף, התעשייה מתחילה גם לפתח פתרונות שיתנו מענה ליישומי M2M רבים. חלק מהיוזמות הללו כוללות חשיפה והנגשת נתונים למנעד רחב ככל האפשר של מפתחים, ניסיון לנרמל מידע ולהכיל עליו פורמטים מוכרים ופיתוח חוקים, מנועים וכלי עבודה ישימים.

במבט מקרוב על פרוטוקול Lightweight M2M ()

פעילות קבוצות התקנים מדגישה את הצורך של התעשייה ליישום נרחב יותר. למשל, פרוטוקול LWM2M מנצל פרוטוקולים קלים בכדי לפשט את הניהול של מכשירי קצה M2M זולים. הפרוטוקולים הללו מפחיתים את עלויות הקישוריות ענן-מכשיר קצה, מגנים על המידע באמצעות הצפנת הקישוריות ומקלים באינטגרציה של מכשירי קצה על ידי תמיכה בלקוחות קטנים ודרישת משאבים נמוכה. לבסוף, פרוטוקלים קלים מספקים שליטה מרחוק בנוסף לתקשורת נתונים. בכך מובטח שספקי שירותי M2M יכולים ליהנות מיתרונות השליטה מרחוק בלי הצורך לייסד קו תקשורת נתונים נפרד.

להקל על הטמעה באמצעות בדיקות תאימות הדדית

בדיקות תאימות הדדית הן קריטיות בכדי לוודא שפתרון M2M יכול לעבוד בצורה אמינה על מנעד רחב ככל האפשר של מכשירי קצה. בדיקות אלו עשויות להפחית עלויות השקה ואינטגרציה, וכן מאפשרות למפעילי רשתות וספקי מכשירי קצה לעבוד יחד ולהאיץ את הגעת שירותי M2M לשוק ולהתאים יותר מכשירי קצה.

בדיקות תאימות הדדית לא יעילות או לא מספקות עלולות לייצר צורך בפתרונות נקודתיים ואינטגרציה ייחודית עם סיכוי גבוה לתקלות בעתיד. מכשיר קצה שלא נבחן לעומק עשוי לעבוד לזמן מסוים, אך אי התאמה שלא נבחנה עשויה בסופו של דבר לייצר תקלה. יש לכך השפעות כלכליות ותפעוליות משמעותיות בהשקות גדולות.

תעשיית הטלקום כבר מתרכזת בלייצר פתרונות שיסייעו למפעילי רשתות להתמודד עם הגידול המטאורי בתחום ה-M2M. פתרונות חדשניים אלה נועדו להביא את התחכום של שליטה מרחוק באמצעות M2M עם פיצ’רים מתקדמים המאפשרים שליטה בהרשאות, הגדרות, שדרוגי תוכנה וחומרה ופתרון תקלות מרחוק.

שלומי אנג'י,  CTO אלקטל-לוסנט

שלומי אנג’י,
CTO אלקטל-לוסנט

אלקטל-לוסנט שלומי אנג'י

תגובות סגורות