חדשות היום

ברלין להמונים

ברלין בירת גרמניה מסמלת עבור ישראלים רבים את יוקר המחיה הישראלי לעומת זה האירופאי. גם אם ההשוואה אינה מדוייקת היא עדיין לטובת ברלין והדבר מוביל רבים לבדוק אפשרויות מגורים בה לצרכי מחיה בתנאים טובים יותר, אם בתחום ההיי טק המתפתח, סצינת האומנות הגואה או כל סיבה אחרת. רבים אחרים עדיין מסתפקים בביקור ראשון בעיר ויש רבים שכבר הספיקו לבקר בעיר פעמיים שלוש בשנים האחרונות ואין סיבה שלא. העיר מציעה מגוון אתרים עצום לביקור עם סצינת תרבות וחיי לילה עשירים במיוחד.

אלו חלק מהאתרים היותר מומלצים בביקור ראשון בעיר:

חומת ברלין

החומה, ששימשה סמל ועדות למלחמה הקרה בין גרמניה המערבית לגרמניה המזרחית-הקומוניסטית, הוקמה ב-1961 על ידי הרוסים, אשר רצו ליצור חיץ בין החלק שנשלט על ידם, לבין זה שנשלט על ידי המערב. כך חולקה ברלין לשניים: ברלין המזרחית וברלין המערבית. אמנם החומה עצמה כבר לא קיימת אך ישנן שאריות שלה ונקודות בהן ניתן להתרשם מהרעיון של הפרדת העיר לשניים בתום המלחמה.

הרייכסטאג

בניין הרייכסטאג (Reichstag) בברלין החל לשמש כמקום מושבו של הפרלמנט הגרמני בשנת 1894. בשנת 1933 פרצה במבנה שריפה מסתורית והוא ניזוק מאוד. בשנת 1999 שב המבנה לשמש כמקום מושב הפרלמנט של גרמניה, זאת לאחר שעבר שיפוץ מאסיבי. מעבר למשמעותו ההיסטורית-פוליטית של המבנה, מדובר ביצירה אדריכלית יוצאת מהכלל, שמשקפת את אחד ממאפייניה הבולטים של העיר ברלין – שמירה על פרטי העבר, לצד קידמה והתחדשות. חזית הבניין העשוייה מאבן היא חזיתו המקורית ואילו כיפת המבנה, העשוייה זכוכית, היא תוספת מודרנית ומרשימה, שמבקשת להעביר מסר של ממשל, הפועל בשקיפות. מבנה הרייכסטאג הפך לסמל לאחדות העיר ולאחר נפילתה של חומת ברלין בשנת 1989, הוכרז בו על איחודה מחדש של העיר. מגג המבנה ישנה תצפית מרהיבה על מבני העיר ועל חלקיה הירוקים. במרכז הכיפה ניצבת תצוגה קטנה, המתעדת את ההיסטוריה של הבניין. הפרלמנט הגרמני חזר לשמש את העם הגרמני לפני מספר שנים לאחר עשרות שנות הגליה לעיר בון וזהו בהחלט מבנה מרשים ויוצא דופן.

הרייכסטאג נחשב לאחד מאתרי התיירות בברלין, ששום ביקור בעיר איננו שלם, ללא ביקור בו. כיום, יש לתאם מראש את הביקור בכיפת הרייכסטאג. ניתן לעשות זאת על ידי שליחת מייל לאתר הרייכסטאג, כחודש לפני מועד הביקור, לציין את שמם המלא של המבקרים, את תאריך הלידה ואת יום ושעת הביקור הרצויים (מומלץ לרשום שלושה תאריכי ביקור אפשריים). האישור יישלח במייל תוך כשלושה שבועות ובו יופיע האישור למועד שנקבע. ניתן להירשם לביקור אונליין, בקישור visite.bundestag.de

שער ברנדנבורג

השער (Brandenburger Tor) הוא אולי סימלה הידוע ביותר של העיר ומסמל את הנקודה בה יצאו צעדות רבות של הצבא הגרמני והינו מבנה ארכיטקטוני מרשים ביותר. אחד מסמליה המרכזיים של העיר ברלין ואחד מאתרי התיירות הבולטים בעיר. זהו השער היחיד, שנותר מהחומה שהקיפה את העיר בתקופת האימפריה הפרוסית. בשנים שלאחר הקמתו, היה שער ברנדנבורג סמל לשלום, אך במהלך המלחמה הקרה ועד לנפילתה של חומת ברלין ב-1989, הוא סימל דווקא את ההפרדה השוררת בין שני חלקי העיר. עם נפילת החומה, התהפכו היוצרות והשער הפך לסמל של אחדותה של גרמניה, סמל שנותר על כנו על היום.

צ’ק פוינט צ’ארלי

נקודת מעבר מרכזית בין מזרח ומערב העיר. זהו מעבר הגבול המפורסם ביותר של החומה, מצויין כיום על ידי קיר לבנים ושחזור של עמדת השמירה של הצד המערבי. לאחר נפילת החומה ועד לאיחודה של גרמניה, המשיך לשמש מעבר גבול זה זרים ודיפלומטים. מוזיאון צ’ק פויינט צ’רלי הסמוך מתעד את ההיסטוריה של החומה. קפה אדלר (Cafe Adler), שנמצא מול מעבר הגבול, הוא עדות נוספת לאותה תקופה עגומה בהיסטוריה של גרמניה.

בניין הטלויזיה

מגדל הטלוויזיה (Fernsehturm, “פרנזהטורם”) הוא המבנה השלישי בגובהו באירופה. כיום גובהו הרשמי הוא 368 מטר. בראש המגדל תמצאו מרפסת תצפית ומעליה מסעדה מסתובבת המשלימה הקפה כל 20 דקות. ניתן להזמין כרטיסים מראש באתר הרשמי של המגדל, לצד הצעות מעניינות נוספות. המגדל נמצא בחלקה המזרחי של העיר והפך לאחד מסמלי העיר המודרנית. משמש נקודת תצפית נפלאה על כל העיר ומחוצה לה.

ארמון שרלוטנבורג

טירת שרלוטנבורג היא ללא ספק מהמרשימים במבני ברלין. הטירה נחנכה בימיה האחרונים של המאה ה-17, וקיבלה את שמה מהדיירת הראשונה שלה – הנסיכה סופי שרלוטה לבית הוהנצולרן.

הטירה המפוארת, ששמשה את נשיא גרמניה בזמן עבודות השיפוצים בארמונו ב-2004, מוקפת גנים מרהיבים הנקראים בלשון הברלינאים “פארק הטירה” (Schlosspark). בטירה עצמה מוצגים כמה אוספים של הקרן לאוצרות התרבות הפרוסים, המפעילה את המקום. כמו כן, מתקיימים במקום קונצרטים ומוצגות תערוכות. מהארמונות הגדולים באירופה והגדול ביותר בברלין ששימש במשך שנים שושלות של מלכים ונסיכים. מבנה מרשים וגדול במיוחד.

אנדרטת השואה

בלב ברלין, לא רחוק משער ברנדבורג, ניצב מונומנט עצום ומוזר למראה. זוהי אנדרטת השואה, ששמה הרשמי הוא “אנדרטה לזכר יהודי אירופה”. האנדרטה שונה מאוד מאלה המוכרות לנו, ומורכבת מ-2,711 גושי בטון חשופים בגדלים ובגבהים שונים המוצבים במרחקים שווים אלה מאלה. בין אבני הבטון יש שבילים צרים, המאפשרים לצופה לחצות את האנדרטה.

את האנדרטה תכנן האדריכל פיטר אייזנמן, יהודי שחי בארה”ב, והיא הושלמה בשנת 2004. יש סברות רבות לגבי צורתה הבלתי שגרתית של האנדרטה: מרבית האנשים סבורים כי גושי הבטון מזכירים קברים, ובכך מנציחים את מיליוני קורבנות השואה. אחרים טוענים כי הגלים שיוצרות האבנים, שאינן שוות בגובהן, מזכירים את גלי האנטישמיות ששטפו את אירופה לפני השואה, וממשיכים לשטוף גם היום. כך או כך, ההליכה בין האבנים יוצרת תחושה של קלסטרופוביה ושל חוסר יציבות, הממחישה את מצבם של יהודי גרמניה בעת המלחמה ולפניה.

לאחר הביקור באנדרטה כדאי להקדיש זמן גם לביקור במוזיאון הקטן שלידה, המציג כמה תערוכות מעניינות ומרגשות (הכניסה חינם).

כיכר פוצדאם (Potsdamer Platz)

שוכנת במרכז ברלין, מוקפת כיום בגורדי שחקים חדשניים ובבניינים מודרניים, בהם ה”סוני סנטר” המרשים, אולם עד שנת 1989 היה זה אזור חיץ בין מערב העיר למזרחה. במקום זה ניצבה חומת ברלין, וכיום ניתן לראות כמה לוחות אבן מעוטרות בגראפיטי צבעוני, שהרכיבו בעבר את החומה העצומה וכיום משמשים עדות לתקופה הקשה ההיא.

הכיכר נמצאת מדרום לשער ברנדנבורג. בתקופה שלפני המלחמה היה המקום הומה אדם. מאז נפילת החומה הכיכר עברה מתיחת פנים ארכיטקטונית וכיום יש כאן מספר גורדי שחקים (הבולטים כאן הם בנין של חברת סוני ובנין של חברת דימלר-בנץ). ניתן לצפות בעוברים והשבים תוך כדי שתיית קפה הם בישיבה ליד החלון בבית הקפה Alex.

אלכסנדר פלאץ (Alexanderplatz)

אלכסנדרפלאץ (Alexanderplatz) היא הכיכר המפורסמת בלב שכונת מיטה בברלין. תוכלו למצוא שם מגוון חנויות ודוכנים תיירותים. סניפים סטארבקס, מקדונלדס, C&A, H&M ועוד. מהאזור יוצאים גם סיורי תיירות מאורגנים בכל רחבי העיר.

אלו הם רק חלק מהאתרים שיש לברלין להציע וכל מי שעולים על אחת ממספר טיסות לברלין היוצאות מישראל מדי יום, לבטח יהנה גם מחיי הלילה התוססים של העיר עם שפע של ברים, מועדונים ומופעים מכל הסוגים מדי ערב ובעיקר בסופי השבוע בנקודות שונות בעיר.

(באדיבות אתר: http://www.readwritearticles.com/)

זיסמן מיכל

תגובות סגורות