חדשות היום

אינטליגנציה על ידי פשטות

לא בכל יום פוגשים חברה ישראלית שהחלה בארץ וגם ממשיכה בארץ את כל הפעילות שלה, כולל פיתוח וייצור. “אלמו היא חברה ישראלית, ואכן רוב פעילותה מתבצעת כאן”, מספר חיים מונהייט, מנכ”ל ומייסד החברה. “אלמו הוקמה ב1988- ומאז הקמתה החברה מתמחה ומתמקצעת בבקרה ושליטה בתנועות של מנועי סרוו (Motion Control), זו ליבת הפעילות של החברה, בה אנחנו מתמקדים ומשקיעים את מירב משאבינו וכשרוננו. בתחם ההינע המבוקר, אנחנו מוערכים כחברה חדשנית ומובילה טכנולוגית.

אז איך הכל התחיל?

חיים מונהייט, מנכ"ל ומייסד אלמו

חיים מונהייט,
מנכ”ל ומייסד אלמו

“הכל התחיל די במקרה”… מספר מונהייט “הייתי לקראת סוף השרות הצבאי ביחידה הטכנולוגית של חיל המודיעין וחבר ילדות ביקש ממני עזרה “מקצועית” למוצרי אלקטרוניקה שייבא מאירופה. שם נחשפתי בפעם הראשונה לבקרה תעשייתית ובקרת הינע. כשהשתחררתי החלטנו “להיות רציניים” והקמנו את אלמו (קיצור של אלקטריקל מושין). התחלנו כחברה שמייבאת מנועים ובקרות לתעשייה בעיקר מגרמניה וארה”ב ומהר מאוד הבנו שהתחום אולי מעניין אך הייבוא פחות, והיינו משוכנעים שאנחנו יכולים לפתח מוצרים טובים יותר בכוחות עצמנו. ואכן, בתקופה שבה תחום הבקרה התעשייתית עדיין היה מאוד בחיתולים ולא מפותח בארץ, והמושג “היי-טק” כלל לא היה קיים, פיתחנו בחברה של 3 אנשים מגברי סרוו חדשניים. אם אני לא טועה היינו החברה הראשונה בעולם שפיתחה מגברי סרוו מבוססי MOSFET, וזו הייתה מהפכה של ממש. החדשנות הטכנולגית איפשרה לנו כבר מהתחלה לייצא לארה”ב ואירופה. ומאז המשכנו להשקיע, להתפתח, לפתח ולצמוח עם דגשים על להיות תמיד בקו הראשון של הטכנולוגיה. פיתוח מוצרים כשלנו מצריך כשרון, מומחיות וניסיון רב במגוון רחב של התמחויות: הנדסת הספק, תכנון חומרת המרת אנרגיה, חומרה לבקרה ספרתית, מכניקה, בקרת סרוו ו-MULTIAXIS, תוכנת זמן אמת, תוכנת חלונות, אלגוריתמיקה, זיווד, ועוד… וכול המגוון הזה צריך לתפקד כתזמורת המנגנת בהרמוניה מושלמת. זה אתגר לא פשוט, אבל כשמצליחים הסיפוק גדול. אנחנו משקיעים המון כדי ל”הקדים קצת” את העולם. ואכן לא מעט מהטכנולוגיות – פתרונות שלנו נחשבות למובילות ומאוד חדשניות בתחום.

אסטרטגיה עיסקית

צוות אלמו

צוות אלמו

במשך שנים עבדנו עם מפיצים בישראל, אירופה, ארה”ב, סין ועוד. בשנים האחרונות נוצרו פערים ביננו למפיצים. התחום שלנו דורש מיומנויות לא פשוטות, הוא דורש השקעה גבוהה והרבה משאבים בפיתוח היישומים אצל הלקוח. רוב המפיצים איתם עבדנו לא יכלו לעמוד ברמת המיומנות הטכנולוגית לה נדרשו וחסרו את אורך הנשימה הארוך שנדרש עד שמגיעים להצלחה ולהחזר ההשקעה. ולכן, החלטנו להפיץ עצמאית מתוך ראיה עסקית ואסטרטגית. זה לא תהליך קל, מאוד יקר, ברמת סיכון מאוד גבוהה, אבל היא הדרך היחידה עבורנו לשווק, למכור, ליישם. בנוסף, אנחנו חווים דרישות של לקוחות ליחסי (Manufacture To Manufacture), לא מעט מהלקוחות האסטרטגיים שלנו התנו את שיתוף הפעולה איתנו בקשר ישיר בלבד. נוכחות לוקלית היא אחד היסודות להצלחה עם הלקוחות, שיטת ה”שלט הרחוק” נעלמה לגמרי מהתחום שלנו. יש לנו כיום שישה סניפים עצמאיים שהן חברות בת בבעלות מלאה של אלמו: ישראל, ארה”ב, גרמניה, איטליה, סין וקוריאה. ב-2016 כנראה נפתח עוד 2-3 סניפים במקומות שניווכח שהם כלכליים ומשתלמים עבורנו.  מבחינת פיתוח אלמו מאוד “מתפרעת”, משקיעה משאבים כמעט בלתי מוגבלים, פתוחה לרעיונות וניסיונות לא שגרתיים בעלי סיכון גבוה, “מהמרת” על פיתוחים וטכנולוגיות חדשניות, ומצד שני אנחנו מאוד שמרנים בתחום הפיננסי-כלכלי, שומרים עתודות כלכליות שמושגות בזמנים טובים לזמנים פחות טובים, וכך אנחנו מצליחים להיות פחות רגישים לעליות וירידות של השוק בעולם ובזכות מדיניות זו אנחנו יכולים לשמר את עובדינו ולהמשיך ולהשקיע גם בתקופות קשות של שפל כלכלי.

ישראל

ישראל הינה המרכז, הלב של החברה. בארץ פועלים הפיתוח, התפעול, הייצור, השיווק, וניהול המכירות. לשאלתי האם לא יותר זול לצאת ולייצר בחו”ל? ענה מונהייט: “אנחנו די חריגים בהיבט זה, כשרוב החברות בעולם נודדות למיקור חוץ, אנחנו רק מעצימים את ההשקעות שלנו ביצור העצמאי. זו החלטה עסקית המוצדקת כלכלית. חלק לא מבוטל מהמובילות שלנו הוא טכנולוגיות היצור. השכלנו להפוך גם את היצור למרכיב מאוד מהותי ותורם להצלחת החברה. המוצרים שלנו מאוד מורכבים, מאוד ממוזערים עם לא מעט טכנולוגיות ותהליכי יצור ייחודיים לנו. בנוסף, היצור מאופיין גם ב-Low Volume, High Mix. ולכן לייצר באיכות גבוהה, ביעילות מרבית, בגמישות ובטכנולוגיות יצור עדכניות ומתקדמות הכי “נוח” לנו לעשות את זה בבית. אנחנו מאוד גאים בהטרוגניות של עובדי אלמו, זהו מעין “כור היתוך” מאוד חיובי של עובדי יצור עם עובדי פיתוח. חו”ל? זול יותר זה לא יהיה, אבל בטח יהיו לנו פחות “כאבי ראש”. אבל, אלמו מתעקשת להיות גם חברה יצרנית ובארץ”.  חשוב לציין שיש לנו “לא מעט” לקוחות המודאגים מהמצב ה”גיאו-פוליטי” בארץ – באזור, אותם לקוחות חוששים מ-“מה יקרה אם?” אני מבין את הצורך לתת ללקוחות אלה את הביטחון שהאספקות אליהם יימשכו בלי תלות למה שקורה אצלנו. ולכן התחלנו עבודות ייצור דרך חברת בת שלנו בפולין המספקת את המוצרים שלנו ללקוחות המודאגים. היצור לא בא על חשבון היצור בארץ, נהפוך הוא, הביטחון שפעילות זו מקנה ללקוחות תורם להגברת המכירות.

טנק המרכבה

ב-2014 החברה קיבלה פנייה מצה”ל בבקשה לנסות ולפתור בעיית הינע שנוצרה בטנקי המרכבה, ואלמו החליטו להירתם למשימה. מונהייט מסביר: “הבעיות שנחשפנו אליהן היו בעיות איכות קריטיות (תקלות רבות) בתפקוד מערכות ההינע, הצידוד וההגבהה, של הצריח. הבנו את גודל המצוקה ושמנו בצד לא מעט פעילויות והתחייבויות, ובתוך זמן קצר של פחות מ-4 חודשים (שיא עולמי לדברי המומחים) שלטנו באמצעות מגברי הסרוו שלנו בצידוד ובהגבהה של צריח המרכבה. “אז איפה הציונות שאלתי? הרי לא הפסדתם כסף בתהליך” מונהייט: “הציונות הייתה ההתגייסות הטוטלית של עובדי אלמו, הסיכון שלקחנו על עצמנו בלהפסיק פרויקטים ללקוחות בעולם ולהעדיף את אתגר טנק המרכבה, אמנם השתמשנו במוצרי מדף שלנו, אבל את כל עבודת ההטמעה (אלפי שעות) עשינו ללא תמורה ומסביב לשעון. האלטרנטיבה של צהל הייתה להתחיל תהליך של פיתוח ארוך ומתיש, אלטרנטיבה שהייתה אורכת לפחות 3 שנים, כאשר קצב התקלות הגבוה ממשיך להשבית “המון” טנקים. תרמנו להשמשה מיידית, חסכנו סכומים ניכרים בעלויות הפיתוח וגם חסכנו לצה”ל סכומים משמעותיים בעלות השדרוג של מגברי הסרוו. הפתרון של אלמו עלה לצה”ל שני שליש פחות מהאלטרנטיבה. מדובר בחסכון של מאות מיליוני שקלים.

אינטליגנציה על ידי פשטות

פתרונות ומוצרי החברה מאוד מושקעים, “עתירי אינטליגנציה”, עשירים ביכולות בקרה ו-MOTION מאוד מתקדמות וחדשניות. אבל, ככול שהמוצר חכם ומתקדם יותר, כך המימוש והשימוש יותר מסובך, יותר קשה ואורך זמן רב. האתגר של אלמו הוא שהמיישם ה”סביר” יצליח להגיע לתוצאות מיטביות עם מוצרינו ב”קלות ובמהירות” ובלי להיות מומחה ב-MOTION. כיום אלמו משקיעה 30% ממשאבי הפיתוח לצורך זה, של “לפשט את תהליך היישום”. למשתמשים במוצרי אלמו עומדים ב”כלים”- תוכנות ” חינמיות” המביאות את המשתמש הסביר לתוצאות שהיו פעם נחלת האשפים. הודות לכלים הידידותיים אנחנו רואים יותר ויותר מיישמים “לא מנוסים” המשיגים תוצאות מעולות בכוחות עצמם, לקוחות חדשים שבוחרים בנו בגלל אותם כלים שמטייבים את התוצאות מאוד משמעותית.

מבט לעתיד

“בשנת 2016 נמשיך במאמצינו להגיע ליותר לקוחות, ליותר יישומים מאתגרים. אנחנו משקיעים כבר בדורות הבאים בדגש על “הכול חייב להיות משמעותית טוב יותר, אבל פשוט יותר למימוש”. בשנים האחרונות מתחוללת מעין מהפכה בתחום ה-SAFETY של מכונות. שינוי זה משפר משמעותית את הבטיחות, מוריד משמעותית את העלויות ליצרן המכונה, אבל מעביר חלק גדול מהאחריות לבטיחות המכונה מיצרן המכונה ליצרן רכיבי המכונה, כמו אלמו.  אחת ההשקעות הגדולות שלנו ל-2016 היא המשך הטמעת ה-SAFETY במוצרים תוך הקפדה לעמידה מוחלטת בתקנים וכמובן בלי לייקר את עלות המוצרים”.

ELMO INTERVIEW

 

 

 

 

 

 

 

מערכת ניו-טק מגזין גרופ

תגובות סגורות