חדשות היום

חובקת עולם

את חודש פברואר האחרון פתחה “אלביט מערכות” עם אחת העסקאות הגדולות בתולדותיה: אספקה של מערכות אימון טיסה לחיל האוויר המלכותי הבריטי, עסקה בשווי של כ-700 מיליון דולר.  “למעשה, המשמעות של העסקה הזאת היא שאלביט והשותפה שלה בבריטניה תבנה ותאמן את חיל האוויר המלכותי בעשור וחצי הקרובים”, אומר מנכ”ל אלביט, בצלאל “בוצי” מכליס, בראיון מיוחד לניו-טק. מכליס הצטרף לאלביט מערכות בשנת 1991 וכיהן בתפקידי ניהול בחטיבות התקשו”ב והיבשה. בשנת 2004 מונה למנכ”ל חטיבת יבשה וסגן נשיא במטה החברה. ב-2012 נבחר מכליס למחליפו של יוסי אקרמן, בתפקיד מנכ”ל החברה. בשנים האחרונות רושמת אלביט עלייה עקבית בהכנסות, ברבעון השלישי של שנת 2015 הסתכמו הכנסות החברה ב-764.8 מיליון דולר בהשוואה ל-722.7 מיליון דולר ברבעון השלישי של שנת 2014.

מנכ"ל אלביט, בצלאל "בוצי" מכליס

מנכ”ל אלביט, בצלאל “בוצי” מכליס

בשנים האחרונות עברה אלביט שינוי קונספט שעיקרו, מעבר מאספקת מערכות לתפיסה מערכתית כוללת, בהתאם לדרישת הלקוח. השינוי בא לידי ביטוי במיוחד בתחום המודיעין, מנוע צמיחה של אלביט, שהקימה בשנה החולפת חברת מודיעין המורכבת מחטיבת הכלים הבלתי מאוישים ומיכולות האלקטרו-אופטיקה של אלאופ. מכליס מסביר את היחודיות שיש לאלביט בתחום המודיעין בשילוב של כמה מרכיבים: יכולתה הטכנולוגית של אלביט והדרישות המבצעיות המשתנות של הלקוחות.
“יש בעולם הבטחוני מעט מאד חברות עם מוטת שליטה כל כך רחבה וטכנולוגיה כל כך מתקדמת. את היכולת הזאת אנחנו מביאים ללקוח, ומתאימים לו “חליפה מבצעית לפי מידותיו וצרכיו”. כדי להבין את העיקרון הזה צריך ראשית להבין את הדרישה המבצעית. כיום העימותים מאופיינים בעיקר באיומים עם עצימות נמוכה, כלומר מלחמה בעיקר נגד טרור מתוך ובתוך אוכלוסייה אזרחית. למאפיין לחימה כזה הפתרון חייב להיות מדויק מאד, END TO END. באלביט אנחנו מציעים ללקוח חבילה שלמה של יכולות: איסוף מודיעין, ניתוח מידע רב – BIG DATA בפרקי זמן קצרים מאד וסגירת מעגל אש על המטרה מבלי לגרום לנזק סביבתי גדול”. המערכות שמספקת כיום אלביט, כוללות יכולת מתקדמת של ריכוז מידע מסנסורים שונים בזמן אמת. איסוף המידע מגיע ממערכות אלקטרואופטיות, מערכות מכ”מ מתקדמות, מידע סיגנטי ויכולות סייבר מתקדמות. את שלל המידע הזה מרכזת מערכת אחת, ש”מתיכה” את המידע בזמן קצר והופכת אותו למטרה שמוזנת לאמצעי תוקף מדויק.
“אין ספק שזהו אתגר מורכב מאד, במיוחד בלחימה א-סימטרית שבה זמן “חיות המטרה” קצר מאד. ליכולת לתקוף מטרה כזאת יש משמעות קריטית”, מוסיף מכליס. “לנו יש את כלל הפתרונות הללו IN-HOUSE: סנסורים, פלטפורמה מוטסת, טכנולוגיית IT ויכולות סייבר מתקדמות. מעבר לכך, הפתרון ללקוח הוא לעיתים קרובות גמיש מאד. אנחנו יכולים להתאים את המערכות שלנו למערכות שכבר קיימות אצל הלקוח. הגמישות הזאת מאפשרת ללקוח להוזיל עלויות, במקביל לשדרוג משמעותי של היכולות המבצעיות”. לצורך שיפור יכולות הסייבר שלה, רכשה אלביט בחודש מאי האחרון את חטיבת הסייבר והמודיעין של NICE. מיד לאחר סיכום העסקה אמר מכליס למגזין “דה מרקר”: “חטיבת הסייבר והמודיעין של נייס תחזק את שלושת תחומי הפעילות של חברת סייברביט: תחום טכנולוגיות מערכות מידע גדולות שבו מתפתחת אלביט מערכות, בשיתוף אגף התקשוב של צה”ל, פתרון להגנה על מערכות המיועדות לצבאות, חברות עסקיות, רשתות תקשורת וחברות אנרגיה”.  מאז תחילת העשור הנוכחי התאפיין השוק הביטחוני העולמי בקיצוץ עקבי בתקציבי הביטחון, בעיקר בשל המשבר הכלכלי. 2015 היא בבחינת שינוי כיוון כשהסיבה העיקרית היא איום הטרור של דעאש באירופה וארצות הברית, אבל לא רק…
“אין ספק שסדרת הפיגועים בצרפת המחישה במשהו את השתנות האיום”, אומר מכליס. “כבר לא טרור שנמצא אי שם במזרח התיכון אלא טרור שכבר נמצא כאן, בחצר הקדמית תרתי משמע. בנוסף לכך התחדשה המלחמה הקרה, הבין גושית, בווריאציה של האלף השלישי. מדינות באירופה חשות כיום מאוימות על ידי רוסיה, כאשר הן רואות את ההתנהלות שלה בגאורגיה ב-2008 ובאוקראינה בשנים האחרונות. שני התהליכים הללו יצרו איום חדש שהצריך פתרון אחר, ולשם אנחנו מכוונים. אלביט, עם היכולות המגוונות שלה והפריסה הגאוגרפית הרחבה, ידעה לתת מענה מבצעי/טכנולוגי מהיר מאד. כמעט בכל מדינה שבה אנחנו פועלים יש חברה מקומית שמספקת את השירותים והתמיכה, בשפה המקומית ובלוחות זמנים כמעט מיידים. זו לדעתי הסיבה שבעתיד אלביט צמחה דווקא בתקופה שבה השוק הלך והצטמצם”.
למרות הפריסה הגאוגרפית הרחבה שלה (אלביט מחזיקה כיום מפעלים וחברות באירופה, ארצות הברית והמזרח הרחוק ולמעשה בכל מקום בו היא פועלת), ליבת הפעילות נשארה בישראל. מכליס, ממש לא מסתיר את גאוותו בעניין הזה. “אנחנו מעסיקים 10,000 עובדים בישראל, מתל חי בצפון ועד לשדרות בדרום. אין כמעט חברות שמושרשות כל כך בשוק הישראלי, הן מבחינת גודלן והן מבחינת הפריסה הגאוגרפית. כמדיניות, אנחנו משקיעים לא מעט בפריפריה זה לא כורח, זה חלק מתפיסה. אני בהחלט חש שאלביט היא נדבך חשוב בכלכלה הישראלית. כל הטכנולוגיה שלנו נעשית כאן, היא כולה כחול לבן. זה ממש לא עניין מובן מאליו בעולם הטכנולוגי של היום”.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות