FieldIn מייעלת תהליכים בתחום החקלאות

תופעה ידועה בעולם החקלאות היא שקיימים הבדלים בכמות (ולעיתים גם באיכות) התוצרת המופקת בשטחי גידול שונים אצל אותו המגדל. מחקרים שונים שפורסמו לאחרונה מציגים פער של כ-30% בין התוצרת הממוצעת המופקת בפועל עבור כל יחידת שטח, לבין סך התוצרת הפוטנציאלית. מה הסיבה לשונות בין החלקות? מדוע חלקת אבוקדו אחת תניב טון תוצרת לדונם, ואילו החלקה הסמוכה תניב רק 700 ק”ג לדונם? אחת הסברות הרווחות, על פי אותם מאמרים, היא כי חלק נכבד מן השונות נגרם בשל שימוש לקוי בפרקטיקות חקלאיות נהוגות, וכן בשל מחסור במידע רלוונטי לקבלת החלטות ושימוש מצומצם (וממילא בלתי מספק) במידע קיים.

בועז בכר, מייסד ומנכ"ל פילדאין

בועז בכר, מייסד ומנכ”ל פילדאין

את החלל הזה ממלאת חברת FieldIn, סטארט-אפ טכנולוגי, מחממת הסטארט אפים של טרה ונצ’רס ביוקנעם, שהוקם בשנת 2013 ואשר מתמקד בתחילה בתחום ההדברה – תחום שמהווה בין 12-15% מעלויות הגידול ומהווה נקודת תורפה עבור חקלאים בהקשרי איכות תוצרת.  FieldIn מתמחה באופטימיזציה של תהליכי ניהול הדברה משולבת בכרמים ומטעים. החברה מנטרת, מנתחת ומנגישה באופן ויזואלי מידע ממקורות חישה שונים בחווה, המסייעים לחקלאי ולצוותו המקצועי לקבל החלטות מושכלות, כל אחד בהתאם לצרכיו ובנקודות זמן שונות. עוד לפני שנבחן את יכולות המערכת בפירוט, ראוי לציין מספר טכנולוגיות מובילות בשוק העולמי, אשר מעוררות עניין אצל חקלאים. הוכח כי השימוש בטכנולוגיות אלו, עשוי להוביל תוך זמן קצר לשיפור משמעותי בכמות התוצרת וביעילות העבודה בשטח:
1. תחנות מטאורולוגיות פרטיות – תחנות המותקנות בנקודות אסטרטגיות בחווה, המספקות באופן רציף מידע ממוקד על מספר רב של פרמטרים (טמפרטורה, לחות, מהירות וכיוון רוח וכדומה). אלה מסייעים בקבלת החלטות תלויות מזג-אוויר, כגון השקיה, דישון וריסוסים.
2. תחזית מזג אוויר נקודתית – שימוש במודלים מתקדמים לחיזוי מזג אוויר (לטווח של 72-96 שעות קדימה). לתחזיות נקודתיות השפעה גדולה על תזמון החלטות שונות בחווה, למשל: השקיה, דישון וחלונות זמנים לריסוס.
3. חיישנים – רכיבי חומרה חכמים (סנסורים) הפזורים בחלקות השונות ומספקים מידע בזמן אמת, על פי רוב בנושאי השקיה ודישון. בין הסנסורים הנפוצים ניתן למנות חיישנים למדידת לחות בקרקע, לחות בעלה, מוליכות חשמלית ועוד.
4. צילום מתקדם – שימוש בנתוני חישה מרחוק הנאספים באמצעות לוויינים ורחפנים. מדובר בצילומים חדשניים שנלקחים בגבהים שונים, ומספקים נקודת מבט חדשה לחקלאי בהערכת הימצאות מחלות בחלקה, מצב העשבייה בחלקה, ואף מצב המים בקרקע.
הטכנולוגיות הנ”ל ואחרות נמצאות בשימוש כבר מספר שנים, ואינן בגדר הפתעה גמורה עבור מביני עניין. נשאלת השאלה, אם כך, מדוע הן אינן נמצאות בשימוש קבוע ומתמשך אצל כל החקלאים? או, במילים אחרות, מדוע בעולם בו הטכנולוגיה מתקדמת, מרבית החקלאים מתעקשים שלא ליישם את ההמצאות ולהמשיך ב”עסקים כרגיל” כפי שאביהם וסבם לימדם?
התשובה, בפשטות, טמונה בעודף המידע שמניבות הטכנולוגיות החדשות. אלה, יחד ולחוד, יוצרים רתיעה עצומה אצל אנשי המקצוע. לא פעם, כאשר חקלאים מבקשים להתנסות בטכנולוגיות חדשות, התוצאה היא שימוש מינימלי ביכולות המוצעות (למשל, בחינת פרמטרים בודדים בלבד של חיישן מסוים). שימוש מועט במידע שהמערכות השונות מנפקות, ובאופן כללי מיצוי חלקי בלבד של הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיות אלה מייצר הרגשה ש”אפשר גם בלעדיהם”, כאשר לרוב הניסוי מסתיים בתחושת החמצה ובעיקר בתחושה של החקלאים כי אלה הם אשר נדרשים לעבוד בשביל הטכנולוגיה, ולא להיפך.

מפת פיזור מרחבית

מפת פיזור מרחבית

מכאן שניתן להסיק שטכנולוגיה בלבד, מתקדמת ככל שתהיה, ובייחוד בעולם החקלאות, איננה מסוגלת לתת מענה עבור קהל משתמשיה הייעודיים. לאמצעים חדשניים חשוב להוסיף נדבך לא פחות חשוב של ידע ופרקטיקה חקלאית יישומית אשר נלמדו עקב לצד אגודל, במשך שנים. ידע כזה מגיע הן מחקלאים מנוסים, והן מחוקרים ואנשי שטח במשרד החקלאות, לרבות מכון וולקני והפקולטה לחקלאות ברחובות.
את השילוב בין השניים מנגישה בדיוק רב מערכת FieldIn, שפותחה בשיתוף אגרונומים מובילים בארץ, ומטרתה לספק לחקלאי וצוותו תובנות מקצועיות חדשות (אשר לא היו זמינות קודם לכן) הנובעות בראש ובראשונה מהצרכים הפרקטיים בעבודת השטח. כיוון שהמערכת מותאמת למתודולוגיות עבודה שכיחות, FieldIn מאפשרת הלכה למעשה לסגור מעגל מלא בתהליך הריסוס של חומרי ההדברה: החל משלב ניטור המזיקים והמלצות לסוג הריסוס הנדרש ותזמונו (בהתאם לתחזיות מזג אוויר נקודתיות, למשל), וכלה בבדיקת איכות הביצוע בשטח. המערכת תומכת בכלל מקבלי ההחלטות המקצועיים ומנגישה עבורם מידע רלוונטי, לאחר שעובד ונותח באמצעות אלגוריתמיקה חכמה. כאמור, השילוב בין טכנולוגיה לפרקטיקה מגביר את יעילות המערכת עבור החקלאי, ומקל על שילובה הטבעי בסדר יומו.
בשונה ממערכות אחרות בשוק, FieldIn פונה לשכבה המקצועית עם התמחות ייחודית בתחום ההדברה במטעים וכרמים – ולא ל”חווה” באשר היא. מפאת אופי העבודה השונה של אנשי הצוות המעורבים בתהליך, כך גם המידע נאסף ממקורות מגוונים. נתוני מיכון, למשל, נאספים ממערכת סנסורים ייחודית שפיתחה החברה ומותקנים על גבי כל טרקטור על מנת למשב בזמן אמת את איכות הריסוס. סוגים אחרים של מידע כוללים תחזיות מזג אוויר, תחנות מטאורולוגיות, מסדי נתונים קיימים ועוד, כאשר פלטי המידע מתורגמים לתובנות שונות עבור כל איש מקצוע. כך למשל, בעוד פקח המזיקים יקבל תמונת מצב מפורטת של סוג ותפוצת המזיקים בחלקות, למנהל האגרונומי יונגש “סיכום מנהלים” של תמונת מצב זו, בתוספת פריט מידע אחר המסייע לו בקבלת החלטות באותה נקודת זמן. באופן זה, כנגזרת ישירה של שילוב תהליכים, ניתן לייצר שקיפות בין כלל הגורמים בחווה הקשורים לממשק ההדברה.

דף סיכום פעולות בחלקה

דף סיכום פעולות בחלקה

הגישה הזו פותרת לא מעט מן הבעיות שצוינו. במקום אינספור מקורות מידע, אשר כל אחד בפני עצמו מספק כמות עצומה של פלטי נתונים שמכבידה על החקלאי, מערכת FieldIn מתממשקת לכל אותם מקורות טכנולוגיים ומספקת כלים ויזואליים מועילים, ידידותיים וקלים לשימוש. וכך גם האפשרות לזיהוי אוטומטי של משתמש במערכת, אשר מנגישה מידע שרלוונטי רק לגביו, מבלי להעמיס מידע אחר שקיים (שאינו מעניינו). שימוש בממשק מערכת אינטואיטיבי עוזר למשתמשים לקבל את ההחלטות הנכונות ביותר החל מהרגע הראשון, מבלי להעבירם בסדנאות ותרגולים מעייפים. וכמובן, השילוב בין טכנולוגיה מתקדמת לפרקטיקות חקלאיות מקובלות גם הוא מעודד שימוש, כאשר יתרונות הזמינות של מערכת אינטרנטית מבוססת web מכל מכשיר (מחשב,טאבלט וסמארטפון כאחד) ברורים.
יעילות המערכת מוכחת על ידי תוצאות כמותיות בשטח: בשנה האחרונה משתמשיFieldIn נהנו מחיסכון של כ-15-20%
בישומי הריסוס, והפחיתו טעויות ריסוס בזמן אמת בכ-35%. כמו כן, כמות הריקבונות כתוצאה ממזיקים ירדה בכ- 10%; כלומר, חלק מן החקלאים נהנו מעלייה של כ-10% ביבול.
לסיכום, מערכות מתקדמות כמו זו של FieldIn מסייעות לאנשי המקצוע בתחום ההדברה לבצע את תפקידם בצורה מקצועית יותר, על ידי הנגשת פתרונות טכנולוגיים קיימים והתאמתם למציאות בשטח. השילוב של תוכנה מתקדמת יחד עם חומרה ייחודית מספקת תמונת מצב עדכנית על איכות הריסוס, סוגרת מעגל שלם בזמן אמת משלב התכנון ועד לביצוע, ומאפשרת לאורך זמן לייעל התהליכים – ולהגביר תפוקות.

בועז בכר, פילדאין

תגובות סגורות