מחברי M12 נהפכים לאמינים יותר, לקלים יותר להרכבה ומפחיתים את פציעות המתקיניםמחברי M12 נהפכים לאמינים יותר, לקלים יותר להרכבה ומפחיתים את פציעות המתקינים

מערכות המחברים האטומים מסדרת M8 ומסדרת M12 הם השיטה הנפוצה ביותר לישום כבלים לסביבה קשה ביישומים תעשייתיים ושל בקרה. שנת 2015 מהווה את תום העשור השלישי להכרזת מערכות החיבורים M12 והיא הושקה במקור בגרסאות של 3 ושל 4 פינים. מיועדים במקור לשוק ייצור כלי הרכב, המחברים מהסוג המתוברג, החסינים מפני האבק והאטומים למים מצאו חן בתעשיות רבות אחרות, כולל של מזון ומשקאות, טקסטיל ובניית מכונות.
הצורך בהגברת יעילות הייצור ויוזמת התעשייה הדיגיטלית שלב 4.0 (Digital Industry 4.0) הגבירו את הדרישה לקצבי נתונים גבוהים יותר. קווי ומערכות הייצור אינם עוד עומדים בעצמם, אלא מחוברות ספרתית ביניהן, “משוחחות” ביניהן כדי לספר נתונים קריטיים עבור קבלת החלטות מידיות. אפשרויות הקידוד של מחברי סדרת M8 וסדרת M12 התרחבו מהקוד המקורי A (אנלוגי) בשימוש בחיישנים ומפעילים, לסוגים של קוד B‏ (fieldbus) וכוללות כעת את הקוד ‎100 MB Ethernet) Cat5) את הקוד למהירות גבוהה ( ‎Gigabit Ethernet Cat6). הדבר הזה הוביל בתורו לציפיות גבוהות יותר של חיבורים אמינים יותר אפילו בתנאים הקשים באופן קיצוני. בנוסף לדרגת ההגנה IP67 (אטום לאבק ולטבילה במים בעומק 1 מ’), מחברי סדרת M12 מוצעים גם בדרגות ההגנה של
IP65, IP68 וגם IP69K (לחץ גבוה וטמפרטורה גבוהה).

הדבר שמסבך את האתגר הוא המספר הרב של המחברים שנמצאים בשימוש. המיקום שלהם, לרוב במקומות מאוד מצומצמים, עשוי להפוך את ההתקנה שלהם לקשה לביצוע. שדרוגי ציוד לשם התאימות לקצבי הנתונים הגבוהים יותר עלולים להיהפך לגוזלי זמן רב ולמסובכים ביותר. מולקס, בתור יצרן של מחברים, הגדירה לעצמה את המשימה לפישוט ולזירוז ההתקנה תוך שיפור אמינות התקשורת.
המחבר המסורתי המקובל משתמש בתבריג שהינו בעל שלושה חסרונות. מומנט הפיתול המופעל ידנית בזמן ההתקנה הינו בעצם תהליך בלתי מבוקר יחסית. הידוק בלתי מספיק ועלול לגרום לחיבור גרוע, אך הידוק חזק מדי עלול לפגוע באטם. שנית, הזמן להרכבת המחבר די ארוך ושלישית קיים הפוטנציאל של פגיעה למתקין עקב תנועה חוזרת ונשנית.
עם מערכת המחברים המוגנת פטנט
®Brad® Ultra-Lock, החברה הביאה לשוק מבחר שלם של מחברי M12 עם פונקציונליות של דחיפה-משיכה (Push-Pull). התכן נטול התבריג פורץ הדרך הזה משלב הנדסה חדשנית ביחד עם הנדסת אנוש מתקדמת, תוך מילוי עדיין של הדרישות המכניות והחשמליות התקן IEC 61076-2-101.
המחבר נדחף פשוט למקומו ומנגנון נעילה אוטומטי מבטיח שילוב בטוח, אפילו תחת מאמצי רעידות מכונה ומשיכות כבלים שלא במתכוון. הפעולה הקלה והחוזרת הזאת ניתנת לביצוע חוזר בעל תוצאה אחידה בכל פעם, ללא תלות באדם שמבצע את המשימה. משיגים חיסכון בשעות עבודה של עד 75% בהשוואה לסוג המסורתי המתוברג. מפחתים גם חוסר הריכוז והתעייפות הקשורים במשימה המונוטונית וחוזרת על עצמה כזאת. זה הוא במיוחד המקרה שבו ההתקנה אמורה להתבצע בחללים צרים ובתיבות חיבור התקנים צפופים. ראש המחבר נראה במבט ראשון גדול יותר, אך הוא חוסך בפועל מקום היות ואין עוד צורך בשמירת מרחב נוסף בצדדים עבור הידוק ההברגה ביד או באמצעות כלי יעודי. אטם רדיאלי מוכלל מחליף את האטם הצירי שבשימוש הנפוץ עם התוצאה של אחריות שכל חיבור, שמבוצע אפילו ללא עזרי התקנה, מעניק תאימות אפילו לדרגה IP69K המחמירה ביותר.
החברה השיקה גם את הסדרה
Brad Ultra-Lock (M12) EX Connection System, המיועדת לשימוש באוטומציה תעשייתית באזורים מסוכנים מהסוגים Class I ,Division 2 and Zone 2. במקרים שבהם למכונה מספר חיבורים רב, שבהם הפועל אמור להבריג\לשחרר הברגה של מאות מחברים, פעולת הדחיפה במערכת המחברים Ultra-Lock מפחיתה בצורה דרמטית את הפוטנציאל לפגיעה עקב תנועות חוזרות ונישנות. בעולם הדבר מהווה נושא לדאגה מהדרגה הראשונה. מחקר בתעשייה שנערך בארה”ב אומד את העלות הכספיות של טראומה עקב מאמץ מצטבר על סך של 20 ביליון דולר לשנה בפיצויים לפועלים. הוא מציין את חברות היצרניות בתור אחת מהתעשיות שבהן קיים שיעור גבוה של מקרי פגיעה תעסוקתית. המכון הלאומי האמריקאי לבטיחות ולבריאות תעשייתית (NIOSH) מעריך שבערך 20 מיליון עובדים בקווי הייצור נמצאים בסכנה ללקות בפגיעות כמו תסמונת מנהרת שורש כף היד (Carpal tunnel syndrome). המועצה הלאומית לבטיחות האמריקאית מדווחת שללקויות טראומה חוזרת קצב ההופעה הגבוה ביותר מכל המחלות התעסוקתיות, כאשר עובדי הייצור נוטלים חלק של 72% בלקויות האלה. לסיכום, המחבר של מולקס Brad Ultra-Lock נהפך במהירות לפתרון המועדף עבור מערכות מחברים מסוג M12:
• חיבור בעל חזרתיות גובהה, מהיר, בטוח ואטום באמצעות עקרון הנעילה בדחיפה
• הפחתה בשיעור של 75% בזמני ההרכבה
• עומס עבודה וסיכויי פגיעה מופחתים עבור המתקינים
החל ממחברים שניתן להרכיבם בצורה חופשית דרך מחברים עם יציקת על, מחברים מסוככים, מפלגים ותיבות הסתעפות, סדרת Brad Ultra-Lock של מולקס מכסה את כל טווח המוצרים הדרושים לפתרון כבילת מכונה.

Michael Meckl, Molex

תגובות סגורות