יישומי IoT (“האינטרנט של הדברים”) בתחומים תעשייתיים מסורתיים ראיון עם אבי רבינוביץ’- מנכ”ל Gemsense מבית היי-סנטר וונצ’רס בחיפה

חברת ג’מסנס (Gemsense) פיתחה צ’יפ חכם ואפליקטיבי היכול להפוך כל מכשיר אלקטרוני למכשיר חכם ומחובר לאינטרנט של הדברים (IoT).
חברת ג’מסנס מובילה תעשיות מסורתיות זרות לעידן האינטרנט של הדברים. החברה משתמשת באסטרטגיה שמבוססת על שלושה עמודי תווך: טכנולוגיה חדשנית, שיטת פיתוח מוצר באופן מואץ, ותוכנית שותפות טכנולוגית עם חברות הזנק ישראליות.
החברה, שעוסקת ב-IoT, האינטרנט של הדברים, הינה חברת הזנק חיפאית שנוסדה בסוף 2014 ע”י אבי רבינוביץ’ ויונתן שיפר. החברה גייסה את השקעת ה-Seed בהובלת הי-סנטר וונצ’רס.
רבינוביץ’, בוגר הנדסת חשמל בטכניון ותואר במנהל עסקים בחיפה, עבד שנים רבות בתעשיית ההיי-טק הישראלית – בחברות כגון אלביט מערכות וגיוון אימג’ינג, הינו מומחה בתחום פיתוח מוצרים מורכבים בעולמות של חומרה ותוכנה ועוסק ביזמות כבר למעלה מעשור. המיזם הראשון שהקים ביחד עם פרופ’ דורון קליגר (ראש החוג לכלכלה באוניברסיטת חיפה) בשלהי 2007 עסק בניהול תיקי השקעות אוטומטי באינטרנט.
יונתן שיפר הינו מומחה בכיר בתחומים של מיחשוב לביש, מציאות מדומה ורבודה, והאינטרנט של הדברים. שיפר מוביל את פורום המחשוב הלביש בישראל (Wearable Tech Israel) יוזם האקטונים ואירועים מקצועיים, והינו יועץ לחברות ומרצה בתחום. בעברו עבד בחברות מובילות בתעשיית ההיי-טק הישראלית כגון אלוט טכנולוגיות וצ’ק פויינט והרצה במכללת בצלאל בתחומי ממשקי גוף.
כשנשאלה באשר לפוטנציאל הגלום בטכנולוגיות IoT בכלל, ובטכנולוגיה שפיתחה ג’מסנס בפרט, השיבה יעל מיטלמן, מנכ”לית היי סנטר ונצ’רס: “אנו רואים בג’מסנס, חברה מפורטפוליו של היי סנטר ונצ’רס, ובתחום ה-IoT פוטנציאל רב. זהו תחום שרק אומר את מילותיו הראשונות והולך וצובר תאוצה. החברה מייצגת נאמנה את המנטורינג, הפיתוח העסקי והסיוע בגיוס השקעות נוספות אשר אנו מעמידים לרשות חברות הפורטפוליו בהן בחרנו להשקיע. אנו מאמינים בחברת ג’מסנס ובפתרונות הטכנולוגיים שהיא מעמידה. בעולם המודרני והדינמי, השווקים עוברים שינויים מרחיקי לכת בתקופות זמן קצרות. לעיתים, תוך כדי עבודת הפיתוח של טכנולוגיה או יישום, דרישות השוק עוברות שינוי מהיר, וחברת הזנק שלא משכילה להיערך, ולייצר פלטפורמה גמישה שמסוגלת להתאים עצמה לדרישות המשתנות של השוק, לא תצלח. אחד היתרונות של ג’מסנס, בהקשר זה, הינו הגמישות-האפליקציות המגוונות שהפלטפורמה הטכנולוגית שלה מאפשרת”.

שימוש בטכנולוגיית ה-GEM כטכנולוגיה תשתיתית למגוון מוצרי קצה חכמים
“החברה מובילה תעשיות מסורתיות לפיתוח סוגים מגוונים של מוצרי קצה חכמים ומחוברים תוך שימוש בטכנולוגיית ה-GEM (ג’מ) שאותה היא מפתחת”, מתאר אבי רבינוביץ’. “החזון של החברה בתחום האינטרנט של הדברים דומה מאוד לחזון של ענקית הטכנולוגיה “אינטל” בתחום השבבים, והינו GEM INSIDE – כלומר, שכל מוצר חכם ישתמש בטכנולוגיה של החברה”.

כיצד פועלת החברה להחדרת הטכנולוגיה?
“לשם כך, החברה מובילה אסטרטגיה לכיבוש ורטיקלים מרכזיים בתעשייה – במיוחד בתחומים תעשייתיים, כאשר הטקטיקה הינה להתחיל בורטיקל Smart Spaces (מרחבים חכמים). החברה מפנה את מאמציה העסקיים לשוק במזרח (בניגוד לחברות הזנק אחרות שמתחילות במערב), מכיוון ששם ישנה תעשייה מסורתית רבה שנמצאת בתנופה של חדשנות וחידוש, עם הערכה רבה לטכנולוגיה הישראלית. כבר היום יש לחברה משרד ב Taipei שחולש על טיוואן ודרום סין ומובל ע”י מר Hao-Wei Haung”.

פרט על הפיתוח הטכנולוגי שלכם
“החברה מפתחת את הג’מ =Gem – תשתית טכנולוגית חדשנית של חומרה ותוכנה, אשר מאגדת את ארבעת המרכיבים הנדרשים לפיתוח מוצרים מתקדמים בתעשיית האינטרנט של הדברים: חומרה ייעודית וזעירה לאיסוף מידע באמצעות סנסורים רבים במגוון תחומים (כגון סנסורי חישת תנועה, סנסורים סביבתיים, סנסורים רפואיים, ממשקי אדם-מכונה), תשתית תקשורת אלחוטית שתומכת במגוון פרוטוקולים לטווחים קצרים ביננוניים וארוכים , תשתית לפיתוח תוכנה במגוון מערכות הפעלה עם תמיכה בענן, ואלגוריתמים לניתוח נתונים מותאמים למוצרי הקצה המפותחים.
ה-Gem הינו, למעשה, טכנולוגיה תשתיתית לדגימה, העברה וניתוח נתונים והינו המכנה המשותף לכל מוצר פיזי חכם המחובר למרחב הדיגיטאלי”.

מה ליבת המודל העסקי שלכם? מה הרציונל?
“כיום, מרבית החברות מבקשות להנהיג את עידן האינטרנט של הדברים ולפתח לעצמן מוצרים חכמים ומחוברים. פיתוח טכנולוגיות ייעודיות וחדשניות, התאמת המוצר לשוק, פיתוח המוצר וחדירה מהירה לשוק הינם אבני הייסוד להצלחה. ג’מסנס מקדמת מול לקוחותיה אסטרטגית הנהגה שתאפשר להן להגשים את חזונן. האסטרטגיה מבוססת על שלושה עמודי תוך:
(1) שימוש בטכנולוגיה של ג’מסנס כבסיס לכל מוצר מפותח.
(2) מתודולוגיית פיתוח מוצרים של חברות הזנק (Lean Start-up methodology) שתאפשר חדירה מהירה לשוק. המתודולוגיה מבוססת על שלושה שלבי פיתוח מהירים של אב טיפוס, מוצר עם תכונות מינימאליות ומוצר קצה סופי.
(3) תכנית שותפויות עם חברות ישראליות אחרות מהתעשייה, על מנת לשלב את הטכנולוגיות שלהן ביחד עם התשתית של ג’מסנס לפיתוח מוצרי קצה מובילים.
האסטרטגיה העסקית של החברה הינה מבוססת חדירה מהירה לשוק, עבודה עם לקוחות ומכירות. החברה מעוניינת לגדול במהירות ולהיות חברה גדולה מובילה במשק הישראלי באסטרטגיה של IPO מאמינה שערך נקבע ע”י מכירות ורווחים. למרות היותה חברת חומרה – החלה החברה למכור את מוצריה כבר בסוף השנה הראשונה לקיומה ופתחה משרד במזרח – השוק המרכזי שלה”.

מה כוללת התשתית שפיתחה החברה?
“תשתית ג’מ (GEM Platform) מגשרת בין המרחב הפיסי לבין המרחב הדיגיטאלי/וירטואלי באינטרנט של הדברים. היא מאפשרת חישה, תקשורת, הצגה וניתוח של מידע באמצעים מתקדמים וחדשניים ביותר. התשתית כוללת את המרכיבים הבאים:
(1) רכזת ג’מ (GEM HUB) – רכיב חומרה זעיר הכולל חיישן תנועה, יחידת עיבוד מרכזית ויחידת תקשורת. ניתן לחבר אליו סנסורים מגוונים ורבים נוספים דרך מנגנון הרחבה ייעודי ומיוחד הכולל ממשקים דיגיטאליים, אנלוגיים וטוריים. הרכיב מתוכנן לעבוד כיחידת קצה בטופולוגית כוכב, כיחידה עצמאית או כשילוב בין השניים.
(2) רשת תקשורת אלחוטית התומכת במגוון רחב של פרוטוקולים, כגון Bluetooth 4.x and 5.x; Proprietary 2.4 Ghz; Wi-Fi; Sub-Giga; ULE, GPRS, ומאפשרת לרכיב הג’מ להיות מחובר תמיד למרחב הדיגיטאלי. הרשת תומכת בטופולוגית כוכב, שימוש במספר פרוטוקולים במקביל, ודילוג בין פרוטוקולים.
(3) ערכת פיתוח תוכנה לפיתוח אפליקציות במגוון מכשירים דיגיטאליים (מכשירים נישאים, מכשירים עומדים, מציאות מדומה ורבודה, ענן), ובמגוון מערכות הפעלה וסביבות פיתוח (Android, Windows, iOS, Linux, Unity).
(4) אמצעי ויזואליזציה וניתוח של מידע גדול (Big Data) אשר תפורים לצורכי הלקוח ולמוצר המפותח.
יש לציין, כי המתחרים העיקריים של החברה הינם Intel Curie , Samsung Artik, Atomation ו-Seebo. בהקשר זה, היתרון המשמעותי של החברה על המתחרים הינו טכנולוגיה ייעודית המשלבת מודל עסקי מיוחד החותר למגע מתמיד עם הלקוחות. החברה ממקדת את מאמציה לחדור לשוק המרחבים החכמים כורטיקל ראשון ומרכזי באסטרטגיה שלה. מוצרים בשוק זה מחברים למעשה בין האדם, החפצים הסובבים אותו והסביבה הדיגיטאלית במרחב העבודה שלו. מוצרי קצה בשוק זה כוללים, בין השאר, ריהוט חכם, תגים חכמים, מיחשוב לביש לסביבת עבודה וכו’. החברה פועלת בשיתוף פעולה עם מספר לקוחות ושותפים גדולים – כגון אינטל, NSG, IBM, DSPG ועוד, לפיתוח מוצרים חדשניים בתחום”.

ספר על פרויקט או יישום מרכזי של ג’מסנס בשלב זה
“התחום בו אנחנו מתמקדים הוא מרחבים חכמים. המדובר בפיתוח מוצרים בתחום ה-IoT והעולם הדיגיטאלי, ברמת סביבת העבודה. הפרויקט הראשון אל מול הלקוח המרכזי שלנו כיום-Nowy styl Group – חברת הריהוט השלישית בגודלה באירופה, אשר רצתה לעבור ממצב של חברת ריהוט “מסורתית” לחברת ריהוט “חכמה”, ולהיכנס לעולם ה-IoT. משרדים חכמים וסביבות עבודה חכמות זהו תחום מאוד חם כיום, המורכב למעשה משני אלמנטים מרכזיים: הראשון הנו שיפור וניטור ה-Wellness – איך לשפר את סביבת העבודה של העובד, מתוך ההנחה כי ככל שיהיה יותר מרוצה ונינוח, כך יהיה פרודוקטיבי יותר. בהקשר זה, פיתחנו כיסא שחש את האופן שבו העובד יושב על הכיסא, ואת הסביבה הפיסית המיידית שלו – תנאים סביבתיים כגון טמפ’ ולחות – ועל סמך זה יכול לשפר את האֶרְגּוֹנוֹמְיָה, לייעץ לעובד לקום ולנוע וכדומה. הצגנו את אב הטיפוס ביחד עם DSP Group, ו-Nowystyle, ובשלב זה ייצרנו 12 כיסאות כאלו, לבדיקות היתכנות באירופה. מטרה נוספת לכיסא בעולמות של משרדים חכמים קשורה לחיסכון אנרגטי: לשלוט על התשתית המשרדית ולעשות בריהוט המשרדי שימוש “חכם”. לשמש כתשתית ברמת המשרד ע”מ להפחית בהוצאות מיותרות, כגון מיזוג או תאורה. בנוסף, שוק מרכזי שלנו הוא השוק הסיני. בימים אלו אנו נכנסים לפרויקטים מאוד מעניינים בבתי ספר חכמים – זהו שוק ענק, כאשר בסין לבדה כ-330,000 בתי ספר, הסינים מייחסים למערכת החינוך חשיבות מרכזית, וההשקעה של ההורים ברווחת וטיפוח התלמידים היא אדירה”.

מערכת ניו-טק

תגובות סגורות