חדשות היום

מסבירים פנים לתקן FACE לתחומי תעופה וביטחון

פלטפורמת VxWorks 653 של ווינד ריבר עברה את הסמכת התאימות של ה-Future Airborne Capability Environment עבור פלטפורמות  הבטיחות.

FACE הינו ממשק תוכנה מוסדר (Middleware) המאפשר תהליך שימוש חוזר פשוט ושקוף בקוד תוכנה, ומבטל את הצורך לשנות ולתקן קוד. כך, לדוגמא, מאפשר FACE להשתמש עבור מטוס קרב בקוד שפותח עבור מערכת קשר של מסוק.

VxWorks 653 הינו מוצר מדף מסחרי (COTS) ראשון שמשיג ציון דרך משמעותי שכזה בהסמכת FACE, וכעת ניתן להטמיע אותו במהירות עם רכיבי תוכנה אחרים שעברו אימות תאימות FACE.

ממשק FACE הינו סטנדרט תוכנה ואסטרטגיה עסקית משותף לממשלת ארה”ב ולתעשייה, עבור רכישה של מערכות תוכנה זמינות המקדמות חדשנות ואינטגרציה מהירה של יכולות מתניידות במגוון תוכניות הגנה גלובליות.

תאגיד FACE, המנוהל על ידי ה-Open Group, יצר מערך של מסמכים עסקיים וטכניים ליצירת הבסיס של מפרט גלובלי זה, הנתמך על ידי יותר מ-90 ארגונים חברים מהממשלה והתעשייה, ולמעלה מ-1,000 חברים עצמאיים. החברה עבדה עם TES-SAVI – רשות ההסמכה של FACE, כדי להשלים בחינת תאימות הסמכת  FACE קפדנית זאת, והוכרזה על ידי Open Group בחודש מרץ 2017.

ההשלמה המוצלחת של הסמכת FACE לחברה, פותחת עידן חדש של אינטגרציה ופריסה מהירה של תוכנות אוויוניקה גלובליות. הסמכת FACE זו מורידה באופן ישיר סיכונים מתוכניות לבניית הדור הבא של מערכות אוויוניקה משולבות מודולריות.

VxWorks 653 היא מערכת הפעלה המשמשת לפיתוח אפליקציות אוויוניקה משולבות ומודולריות (IMA) ברמת בטיחות קריטיות שונות. פתרון קונסולידציית פלטפורמות אוויוניקה זה המוביל בתעשייה, נמצא עתה בשימוש ביותר מ-400 תוכניות, על ידי יותר מ-200 לקוחות ו-80 מטוסים, ונתמך על ידי 24 שותפים. VxWorks 653 היא טכנולוגיה מרכזית במגוון רחב של תוכניות תעופה מסחרית, חלל, בטיחות, מטוסים אוטונומיים, ותוכניות של משימות קריטיות, הקיימות ברחבי העולם. אלה כוללות מטוסים מסחריים וצבאיים כגון איירבוס A400M, בואינג 787 Dreamliner, ותוכנית הדיגיטציה של תא הטייס ב-Black Hawk UH-60V של נורת’רופ גרומן.

תמונת הכותרת: FACE מאפשר להשתמש עבור מטוס קרב בקוד שפותח עבור מערכת קשר של מסוק
ולעיל: סטנדרט FACE מייצר מומנטום גם בתחום החלל ובתחומים צבאיים

VxWorks 653 נתמכת על ידי הסטנדרטים הגבוהים ביותר להבטחת רמת תכנון ובטיחות על ידי רשויות התעופה השונות.  VxWorks 653 זכתה לאחרונה בציונים לשבח גבוהים ביותר בתחרות פרסי החדשנות בטכנולוגיה והאלקטרוניקה לצבא, תעופה וחלל בארה”ב.

משמעות הסמכת FACE מבחינת לקוחות באירופה ובישראל

לפי האתר של The Open Group Face, “גישת FACE היא סטנדרט תוכנה לממשלה ולתעשייה, ואסטרטגיה עסקית לרכישה חסכונית של מערכות תוכנה שיקדמו חדשנות ואינטגרציה מהירה של יכולות גמישות על פני תוכניות הגנה גלובליות”. מכאן שמדובר בגישה אשר לוקחת מספר סטנדרטים, שמה אותם יחד במסגרת עבודה, ומוסיפה אסטרטגיה עסקית לרכש של מערכות FACE. בדומה לכל הסטנדרטים הפתוחים, רשות מרכזית לבחינת עמידות היא הכרחית בכדי להבטיח עמידה בסטנדרט וממשקים בין מערכות.

אין זה מפתיע כי VxWorks 653 היא מערכת הפעלה זמן אמת (RTOS) הראשונה שקיבלה את ההסמכה, זאת לאור היסטוריית התארים והפרסים שלה והעובדה כי מדובר בפתרון חדשני לתעשיית התעופה המסחרית אשר עומד בסטנדרט ARINC 653. ואכן, במהלך פיתוח המוצר עבדה החברה על תוספות לסטנדרט ARINC 653, במיוחד בכל הנוגע להפרדת תפקידים כחלק מסטנדרט EUROCAE ED-124.

אם לחזור להתמקד בנושא ההתאמה ל-FACE, היעד הוא להחיל זאת עבור כל המטוסים בארה”ב, ובאמת הוא כבר שולב במספר תוכניות. לכן עבור כל ספק של DoD (משרד ההגנה של ארה”ב) הסטנדרט הופך להכרחי, ללא קשר למיקומו. סטנדרט FACE בעצמו זמין באופן חופשי באתר The Open Group, ועם מוצרי מדף כגון VxWorks 653 אשר עומדים בסטנדרט, פשוט יותר לגשת אליו ולהפעילו.

יש לזכור שמטוסים צבאיים של ארה”ב נמכרים ברחבי העולם, וכאשר אנו רואים אימוץ של FACE במטוסים אלה, אין היגיון כלכלי עבור יצרנים לאמץ סטנדרט אחר. כיום ישנם מספר מרכיבים שמשתלבים בשיקול זה, אחד מהם הוא הביטחון הלאומי של ארה”ב כך שמערכות הנחשבות מסווגות על ידי ארה”ב לא יימצאו במטוסים לייצוא, והשני הוא שמספר מערכות מקומיות יצטרכו להיות מותקנות. בכל מקרה, בשני המקרים השימוש ב-FACE  יעזור במטוס – זכרו כי היעד של FACE כולל אינטגרציה מהירה של יכולות מתניידות.

האינטגרציה המהירה של יכולות מתניידות נראית כמו משהו שיעבוד טוב גם בארגונים כגון נאטו, בהם התממשקות בין מדינות הכרחית לצורך פעילות כקואליציה. ייתכן שהמשמעות היא שמדינות נוספות יצטרכו לבחון אימוץ של סטנדרט FACE, או לכל הפחות לכלול מערכות מבוססות FACE במטוסים שלהן.

כמו כן, לאור ההצלחה של סטנדרט FACE, הוא מתחיל להשפיע על מגזרים נוספים בתעשייה. אם מסתכלים פעם נוספת על המטרה, היא אינה כבולה אך ורק למטוסים. דוגמא טובה לכך היא העבודה המתמשכת על The Open Process Automation Forum, שמובל גם הוא על ידי Open Group, כדי לפתח ארכיטקטורה פתוחה ומאובטחת לפי סטנדרט הבסיס, עבור בקרה ואוטומציה של תהליכים. הגישה שמובילה את מאגד FACE תהיה חשובה מאוד, תוך מיקוד ביצירת מצב של ווין-ווין לספקים ולמשתמשי קצה.

לסיכום, סטנדרט FACE כאן בכדי להישאר, והוא מייצר מומנטום לא רק בתעופה, אלא גם בתחומים אחרים.

תחום התעופה והביטחון (A&D) חשוב מאוד לחברה. החברה פועלת כבר למעלה משלושה עשורים כספקית של תוכנה משובצת המסייעת לבנות את המערכות המתוחכמות, מאובטחות ואמינות ביותר בעולם עבור תעופה, חקר החלל, ופעילויות צבאיות.

בתחום הביטחוני ממוצבת החברה באופן ייחודי כדי לסייע לתעשייה הביטחונית לנצל יתרונות של טכנולוגיות חדשות המקדמות את האינטרנט של דברים (IoT), שדה הקרב המקושר והמרושת, וענני קרב. תחומי החדשנות של החברה כוללים מעבדים מרובי ליבות, מערכות וירטואליות, קישוריות מבוססת תוכנה, מודיעין בזמן אמת, וניתוחים אנליטיים מבוססי ענן.

בתחום החלל תופסת ווינד ריבר מקום נכבד. החל מהגשושית Mars עד למערכות לוויינים, החברה ממציאה דרכים חדשות להבאת יכולות ואמינות רבה יותר למכונות ומכשירים אוטונומיים, הפועלים בתנאים הקיצוניים ביותר.

=

צ'יפ דאונינג ואלכס ווילסון, ווינד ריבר

תגובות סגורות