חדשות היום

בינה מלאכותית – איום או הזדמנות?

בינה מלאכותית (AI) תשנה בעתיד את אופן הפעולה של עסקים וארגונים שונים. החל מעסק יצרני וכלה אפילו בכוחות הביטחון (כבר היום משטרת דרהאם בבריטניה החלה בעריכת ניסוי במערכת בינה מלאכותית, שתסווג חשודים על פי רמת סיכון ותסייע לשוטר בשטח להחליט אם לבצע מעצר). השתלטות הבינה המלאכותית על כל תחום עסקי בחיינו מובילה לדיון הערכי – האם מדובר בתהליך חיובי או שמא מדובר בתהליך הרסני לעתיד הרחוק, אשר יוביל לצורך מוגבל בכח אדם?

על פי מחקר של PwC (יוני 2017) בינה מלאכותית תתרום לתמ”ג הגלובלי לגדול בשיעור עצום של 14% או 15.7 טריליון דולר מ-2016 עד 2030. המחקר מצא שההשפעה העסקית של הבינה המלאכותית כה גדולה, עד שהיא תביא לשיפור דרמטי בפרודוקטיביות.

היתרונות בשימוש בבינה מלאכותית, כחלק בלתי נפרד מתהליכי העבודה שלנו, הולכים ומתבהרים. מיכון מטלות פשוטות משחרר את העובדים להתמקד בהיבטים יותר מורכבים ומרתקים של עבודתם. קחו למשל את משרד עורכי הדין החדשני Berwin Leighton Paisner. חברה בריטית זו פיתחה מודל עסקי שונה לחלוטין המסתמך על מערכת בינה מלאכותית בפתרון חלק מהמחלוקות המשפטיות על רכוש. המערכת מחלצת את נתוני הגלם ובודקת את הנתונים הבסיסיים הדרושים להגשת התראות משפטיות לבעלי הנכסים המעורבים. החיסכון בעלויות ברור אך גם החיסכון בזמן הוא עצום: משימה שהייתה דורשת לעובדים אנושיים שבועות תמימים ניתנת לביצוע תוך דקות, הודות למיכון פשוט של תהליך באמצעות בינה מלאכותית. המערכות העתידיות יבצעו מטלות הרבה יותר מקיפות.

אפשרויות היישום של הבינה המלאכותית רחבות למדי והטכנולוגיה שלה מתפתחת כל העת, כפי הנראה מהר יותר ממה שחזינו. החל ממיון מידע עד למכונות אוטומטיות בתהליכי ייצור. היכולות הן ללא ספק גדולות מספיק בכדי להניע את העסקים למהר ולהשקיע בבינה מלאכותית. אין זה בהכרח מעיד על אובדן הצורך של עובדים אנושיים, ההיפך הוא הנכון – עובדים יוכלו לעסוק במשימות מאתגרות יותר ואת המשימות הקשורות לעיבוד מידע שלוקח זמן – ישאירו למכונות.

בנוסף, טכנולוגיית הבינה המלאכותית יכולה לשמש לצורך משימות שעין אנושית לא יכולה להבחין בהן, כגון איתור מדויק ומניעת בולענים תת-קרקעיים על ידי איתור חללים שנפערים בכביש עוד לפני במתרחשים ובכך למנוע היווצרות בולענים. בעולם העסקי יכולה הטכנולוגיה של בינה מלאכותית לנתח עבור חברה עסקית נותנת שירות את רגשות הלקוחות המתקשרים ובכך לאפשר לנציג השירות להתאים את טון השיחה לפנייה.

מה שברור הוא שהעתיד כבר כאן ועסקים אינם יכולים להרשות לעצמם להתעלם מהבינה המלאכותית. הטכנולוגיה תמשיך לשנות את כללי המשחק והבינה המלאכותית תשפיע על כל הענפים. עסקים חייבים “להתבגר מבחינה דיגיטלית” מיד, משום שרק עם יכולות דיגיטליות יוכלו לממש את הפוטנציאל של הבינה המלאכותית לתועלתם.

חשוב לזכור כי הבינה המלאכותית אינה בהכרח מאיימת על הגורם האנושי. הטמעה חכמה ונכונה תסייע לעובדים ולא תאיים עליהם. הטמעה של תהליכים עסקיים חכמים יותר, הנתמכים בבינה מלאכותית היא גורם מאפשר לעסק, והיא מפנה את זמנם של העובדים להתמקד במטלות מורכבות וחכמות יותר. עובדים מיומנים הם עמוד השדרה של כל עסק וחבל לבזבז את יכולותיהם על ביצוע מטלות שגוזלות זמן וחוזרות על עצמן. מערכות בינה מלאכותית מסוגלות לבצע את המטלות האלו ביעילות רבה יותר וגם באופן מדויק יותר. חשוב לזהות את התחומים שבהם בני אדם יוצרים את הערך הרב ביותר ולתמוך במטלות או בחלקים אחרים המבוצעים במערכות של למידת מכונה. בסופו של דבר, הבינה המלאכותית צריכה להפוך לחבר צוות נוסף ולאפשר לעמיתיה האנושיים להתמקד בפעילויות מתמחות.

היתרונות הכלכליים ברורים. בינה מלאכותית מציעה לא רק חיסכון עצום כתוצאה מהתייעלות אלא גם משחררת פוטנציאל עסקי שלא היינו עדים לו מעולם. שיפור איכות חיי העבודה ושביעות הרצון מהעבודה לא רק שיתרמו לפעולותיו של העסק אלא גם יאפשרו לו להתמקד בחדשנות, הודות למיכון תהליכים שגרתיים.

מה שברור הוא שעסקים ששואפים לשגשג צריכים להכין את ארגונם לבינה מלאכותית כבר עכשיו. שדרוג הכישורים של עובדים, ביצוע ההשקעות הכספיות ועבודה עם מומחים טכנולוגיים הן הדרכים היחידות להצלחה וחשיבותם תגבר ככל שהטכנולוגיה תיעשה מתוחכמת יותר. חשוב להבין איך, היכן ומתי ליישם פתרונות בינה מלאכותית בעסקים. בינה מלאכותית אינה פתרון ארוז שהעסק לוקח מהמדף. היא מצריכה כישורי מומחים, הן בבינה מלאכותית והן בעסקים.

עסקים יידרשו להסתגל ולאמץ רעיונות דיגיטליים שיכינו אותם לעתיד המונע על-ידי טכנולוגיה. אנו זקוקים לדיון על ההשלכות של בינה מלאכותית בהיקף רחב ולהסכים על מערך כללים ומסגרות אשר אנו כחברה נחיל על הבינה המלאכותית. במיוחד בכל הנוגע לחינוך והשכלה בכל הרמות, הכשרה והסבה מקצועית של עובדים קיימים ופיתוח תכנית מוסכמת. שתבטיח שהפרודוקטיביות תצמח ותפיק ערך נקי גדול יותר לא רק לעסק בודד אלא לחברת האדם כולה.

יכולות הבינה המלאכותית (AI) יכול לתת מענה רחב התחום אבטחת מידע וסייבר וכדוגמת מערכת לזיהוי Fraud. שיטות מתחום הבינה המלאכותית מיושמות יותר ויותר במסגרת הגל הבא של פתרונות אבטחת הסייבר. בין אם מדובר בשימוש בלמידה עמוקה לאיתור תוכנות מזיקות או יישום למידה חישובית לצורך ניתוח התנהגות והערכת סיכונים, טכנולוגיית הבינה המלאכותית מציעה מגוון רחב של ישומים באבטחת סייבר

מזה תקופה ארוכה ארגונים נאלצים להתמודד עם כמויות גדלות והולכות של מידע, דבר הכולל מידע המאוחסן בפורמטים שונים ומגוונים, אשר מקורו בערוצים רבים. לצד סוגיות עסקיות ואתגרים עסקיים טהורים, איתור מידע רלוונטי מהווה נתבך חשוב בנושא התמודדות עם סוגיות אבטחת מידע וסייבר כדוגמת איתור חריגות בהתנהגות משתמשים או מחשבים, איתור  APT ו-AVP

ו- .

פתרונות הבטחת המידע המסורתיים, כדוגמת

SIEM (Security Informtion and event Managemet) מתקשים לספק תמונה הוליסטית, וזאת כאשר תקורות ניהול של המוצרים אלו גדלות מעת לעת.

לדוגמה אף פתרון Sandbox מסורתיים מתקשים להתמודד עם תקיפות APT ו AVT וזאת עקב התחכום של התוקפים. הסיבה לקושי היא מגיע בגלל מוגבלות הזמן במרבית המקרים, דבר הנובע בין השאר מאילוצים עסקיים שונים. פתרון המוביל כיום לשם התמודדות עם סוגיות אשר צוינו קודם לעיל הינו שילוב יכולות בינה מלכותית AI במוצרי הבטחת המידע והסייבר.

השילוב בין פלטפורמות חישוביות מקבילות המשתמשות ב-GPU, אלגוריתמים חדשניים המבוססים על רשתות עצביות ותשתיות מסיביות בענן הניבו פיתוח של שפע ישומים חדשניים.

ככל שההתקפות הופכות למתוחכמות יותר, ארגונים מתקשים להתגונן, וגם אלה בעלי צוותי האבטחה היעודיים המשתמשים במוצרים העדכניים ביותר במסגרת ההגנה הרב-שכבתית שהם מפעילים מוצאים את עצמם לא פעם מוכרעים על ידי כמות הנתונים והתראות השווא, ומתקשים להפריד בין איתותים על התקפות לבין “רעש”.

הבינה המלאכותית יכולה להוות מכפיל כוח באבטחת הסייבר, אם על ידי הוספת כלי שיסרוק ויסנן את המידע האבטחתי, ישפר הגנות באמצעות למידה מוגברת ואנליטיקת חיזוי ואם על ידי ישום למידה חישובית כדי להדגיש אירועים משמעותיים על ידי חיזוי ההשלכות והחומרה של איומים מזוהים.

יכולות הבינה מלאכותית מאפשרות שימוש בישומים רבים למשל לגבי השימוש בזיהוי תמונה, עיבוד שפה טבעית ומודיעין עסקי. אך אותה יכולת להתאמת דפוסים המאפשרת לאלגוריתמים «לראות» גידול פוטנציאלי או לזהות העדפות לקוח, הופכת את הבינה המלאכותית לכלי רב עוצמה…

רענן ביבר, Fujitsu ישראל

תגובות סגורות