חולם בחלל

פול אלן הוא אדם שיש לו הכל בחיים: אי פרטי שבו הוא מתגורר במדינת וושינגטון בחוף המערבי, יאכטה עצומה ששווה רבע מיליארד דולר, מטוס פרטי ועוד ועוד ועוד. טוב, ככה זה כשאתה נחשב לאחד מהממציאים ששינו את ההיסטוריה במאה ה 20 וה 21. פול אלן, למי שלא זיהה, הוא שותפו של ביל גייטס להקמת מייקרוסופט. עכשיו הכל ברור….

מתברר שפול אלן לא נח וכמו מיליארדרים אחרים דוגמת אילון מאסק וריצ׳ארד ברונסון, הוא לוטש עיניים לחלל. מדוע? ראשית כי הוא יכול, יש לו הרבה מאד כסף, ושנית מתברר שממציאים חייבים כל העת אתגרים חדשים.

אז בשנים האחרונות פול אלן מתמקד במיזם החדש שלו, שעשוי להיות, מעבר לפריצת דרך טכנולוגית, גם עסק ריווחי מאד מבחינה כלכלית.

ה- startlaunch בטקס הגלילה, יוני 2017
צילום: startlaunch system

אלן הקים בשנת 2011 את חברת startlaunch systems, שבונה מטוס מיוחד לשיגור לוויינים קטנים ובינוניים לחלל. למיזם של אלן שותף מהנדס האווירונאוטיקה בכיר ברט רוטאן.  רוטאן נחשב לפורץ דרך בתחומו, הוא תכנן את ה voyger, המטוס שהקיף ב 1986 את כדור הארץ ללא תדלוק. השניים פיתחו תחילה חללית ניסיונית שנקראה space ship one והייתה לחללית הראשונה שהמריאה לחלל ולא במימון ממשלתי. אחרי המיזם הזה של אלן ורוטאן, צמח מיזם ה space x  של אלן מאסק, שהפך ברבות השנים לקבלן עולמי של שיגורי לווינים וחלליות.

“חלמתי זמן רב לעשות את הצעד הגדול הבא בטיסות חלל פרטיות. אחרי ההצלחה של
space ship one, על סמך הידע שצברנו הגענו למסקנה שבשלה השעה להגעה למסלול סביב כדור הארץ באותה גישה גמישה” אמר אלן ב 2011 ( ציטוט מאתר ״הידען) . “אנחנו עדים לשחר של שינוי קיצוני בתעשייה החלל הפרטית, פתרון חדשני זה יחולל מהפכה במסע בחלל״, אמר ולא ידע מה אמר, או שאולי כן…

startlaunch systems ,  שמה לעצמה למטרה לשגר חלליות לתנועה במסלול בגובה 400 ק״מ מעל כדור הארץ. המטוס אמור לשאת טיל משלח במשקל של עד 250 טון. הטיל ישוגר מהאוויר בגובה רב, ויכניס את הלווין למסלול קבוע , מיד לאחר היציאה מהאטמוספירה. השיגור האווירי אמור להיות כדאי מאד כלכלית, שכן אינו מצריך הכנות נרחבות כפי שהן נעשות כיום בשיגורים קרקעיים ובנוסף רמת הבטיחות אמורה להיות גבוהה יותר. מעבר לשני היתרונות הללו אלן ורוטאן מדברים על זמינות גבוהה  של המטוס למשימות. כבר היום חלק מטילי השיגור  של space x הם טילים רב שימושיים כשאחד מכיווני הפיתוח המוצהרים של אילון מאסק, הוא טיל רב שימושי שיצליח לבצע מספר משימות בשבוע.

ה- startlaunch על מסלול ההמראה
צילום: startlaunch systems

בחודש יוני 2017 חשפה startlaunch systems   לראשונה את המטוס, שבמבט ראשון נראה מוטציה תעופתית. ה startlaunch מזכיר במבנה שלו סירת קטמרן, הוא בעל שני גופים המחוברים בכנף קדמית אחת, כנף אחורית ושתי זנבות. המטוס מסיע  בעזרת מערכת המכילה 28 גלגלים, ומשקלו הסופי, ללא מטען, אמור להיות כ 230 טון. בשל הגוף הייחודי, המטוס מצוייד בשני תאי טייס על כל אחת מזרועות הגוף, תא טייס אחד יעסוק בתפעול המטוס משלב ההמראה , ההגעה לגובה השיגור והנחיתה. תא הטייס האחר אמור לשלוט על תהליך השיגור עצמו וניהוג הטילים למסלול ההחדרה לחלל.

התכנון הוא כי המטוס יוכל לשאת בגיחה אחת 3 לווינים שיוכנסו כאמור למסלול נמוך מעל כדור הארץ (orbit). הטיל המשלח שייתלה על גוף המטוס, ישוגר בגובה שבין 11 ל 12 ק״מ בזווית אופקית, מיד אחר כך ידליק מנועים, יעבור למצב אנכי ויחצה את שכבת האטמוספירה. מנועי ה startlaunch  הם Pratt & Whitney PW4056  המשמשים את מטוס הבואינג 747′ כאשר משקל ההמראה המקסימלי שלו מתוכנן להיות קרוב ל 500,000 ק״ג. מוטת הכנף של המטוס שווה באורכה למגרש כדורגל, 118 מטרים, ואורכו מקצה עד זנב עומד על 76 מטרים. המשקל הרב של המטוס בתצורה מלאה יחייב מסלול ההמראה  באורך מינימלי של 3.7 ק״מ.

בשבועות האחרונים השלים המטוס סדרת ניסויים קרקעית  בשדה התעופה Mojave

 בקליפורניה. הסדרה שמוגדרת עדיין כ  preflight tests  כללה את מערכות הקשר, מערכות הדלק והרצת מנועים. את ניסוי ההסעה ( taxi) שתוכנן, נאלצו מהנדסי החברה לבטל, בשל בעיות שהתגלו במערכות הגלגלים הקדמיים של המטוס. בשבועות הקרובים אמורה

החברה להתחיל בניסוי הסעה במהירויות גבוהות, עד כדי הרצת המטוס על המסלול במהירות הקרובה למהירות המראה.

מערכות המנועים של ה- startlaunch
צילום: startlaunch systems

בהודעה שהוציאה startlaunch systems  מיד אחרי הניסוי האחרון, ב 17 באוגוסט נאמר : ״חשוב לנו מאד להגיע בהתאם ללוחות הזמנים לטיסות המבחן.  במקביל אנחנו נצמדים לנהלי הבטיחות המחמירים שלנו שהם חלק מתכנית הפיתוח של המטוס״ .

ההערכה היא כי ה startlaunch יבצע את טיסת הבכורה שלו בתחילת 2019, ומיד אחרי שיסתיים שלב ניסויי הטיסה והרישוי על ידי ה faa,  יחלו ניסויי השיגור של משגר הלווינים. הטיל שנבחר לניסוי הוא מדגם ״ Pegasus״   של נורתרופ גרומן. ה Pegasus״  יכול לשאת לווינים במשקל של עד כ 440 ק״ג למסלול נמוך והוא בנוי משלושה שלבים, ומונע על ידי דלק מוצק.   בהודעת החברה נחשפה תכנית נוספת, שיגור מעבורות חלל. על פי התכנית המעבורות יהיו דומות בצורתן החיצונית למעבורות החלל הישנות של nasa, אם כי בגודל קטן יותר. הן ישוגרו מגחון המטוס וינועו במסלול נמוך. בשלב הראשוני  הן מתוכננות להיות ללא צוותים, ובעתיד יוצג גם דגם מאויש.

 

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות