שמיים סגורים

28 בנובמבר 2002 ייזכר כאבן דרך בתעופה האזרחית הישראלית. מטוס בואינג 757 של חברת ארקיע המריא בשעה 07:30 בבוקר מנמל התעופה של מומבסה. מיד לאחר ההמראה הבחינו  הטייסים בשני שובלי עשן לצד המטוס. השניים הבינו מיד כי טילי כתף שוגרו לעברם מהקרקע, אבל החטיאו את המטרה. הטייסים דיווחו על כך מיד למגדל הפיקוח ולמרכז השליטה בישראל. לימים התברר כי רק הפעלה לקויה של הטיל על ידי חוליית מחבלים מקומית מארגון ״אל קאעיידה״, היא שמנעה אסון כבד.

התקרית הזו היוותה תמרור אזהרה לגורמי הביטחון הישראליים ובמשרדי הביטחון והתחבורה יצאו לפיתוח מואץ של מערכות הגנה למטוסי נוסעים  מפני טילי כתף. כך נולד פרויקט ״מגן רקיע״ שבמסגרתו הותקנו מערכות שיבוש נגד טילי כתף על מטוסי הנוסעים הישראליים. המערכות הללו DIRCM: Directional Infrared Counter Measures, מבוססות על קרן לייזר מדוייקת ועוצמתית, שמסיטה את הטיל ממסלולו. את אחד הפיתוחים המתקדמים בתחום הציגה לאחרונה חברת BIRD Aerosystems הישראלית, שממוקמת בהרצליה פיתוח. BIRD Aerosystems  פיתחה מערכת DIRCM מתקדמת המבוססת על מכ״מ דופלר משתלב במערכות הנורים של המטוס.

מערכת ה SPREOS נגד טילי כתף
צילום: BIRD Aerosystems

״ההבנה שלנו הייתה כי האיום הזה מחייב פתרונות מתקדמים. אנחנו פשוט ״התנפלנו״, על האתגר הטכנולוגי כדי ליצור שבש לייזר ייחודי. הייתי מגדיר את זה ״האייפון״ של מערכות dircm״, אומר בראיון מיוחד ל new tec סמנכ״ל השיווק והפיתוח העיסקי של החברה שאול מזור. ״הבאנו בשורה של מעטפת הגנה מתקדמת הכוללת לא רק נורים וקרן לייזר אלא פתרון אינטגרטיבי זול, קל ופשוט להתקנה״. המוצר החדש שלנו ה  SPREOS  (Self-Protection Radar Electro Optic System) היא מערכת שיבוש DIRCM   המשבשת את נעילת הטיל באמצעות קרן לייזר ובאופן ייחודי מגבירה את מעטפת ההגנה כנגד טילים בכך שהיא מוודאת את קיום האיום, עוקבת אחר הטיל ומשבשת אותו. ה SPREOS , מחופה בכיפת ספיר, רכיב אשר מאשר ומאמת את קיום האיום ורק לאחר מכן חוסם אותו.  פעולת החסימה נעשיית על ידי  טכנולוגיית לייזר מתקדמת המתבססת על מידע ספציפי שכולל את הטווח,המהירות והמסלול של הטיל. בנוסך לכך המערכת מזהה ומשרטטת את שטח חתך מכ”ם (RCS) של האיום. היכולת  הייחודית של ה SPREOS לאשר את עצם  קיום האיום, מאפשר לנו להוריד את רמת התרעות השווא לאפס, ולהבטיח שרק איומים אמיתיים ייענו. לאחר מכן, ה-SPREOS מבצע מעקב מתמשך אחרי האיום  להערכת נטרולו הסופי״.

אחד היתרונות הגדולים של ה-SPREOS הוא מחירו ומשקלו. כיום מערכות dircm המיועדות למטוסי נוסעים גדולים ובינונים שוקלות בממוצע 60 ק״ג. התאמה של מערכת כזו, בשל משקלה , מצריכה לעיתים שינויים בגוף המטוס וזאת כדי לשמור על ביצועי טיסה ובטיחות. ה SPREOS של BIRD Aerosystems,  שוקלת 13 ק״ג ונחשבת לפתרון הקומפקטי והקל ביותר שקיים כיום בשוק. ה SPREOS משולב במסגרת מערכת ההגנה האווירית נגד טילים במערכת הגנת נורים AMPS-MV.

״אין ספק שהפתרון שאנחנו מציעים לשוק הוא פורץ דרך בכמה מובנים״ , ממשיך מזור. ״השילוב של המכ״מ מעבר להיותו קריטי באימות האיום , מאפשר למערכת להתמודד טוב יותר עם מספר איומים. כך למשל,  כאשר האיום מזוהה בוודאות כטיל, ועדיין נמצא רחוק מהמטוס, נתון שמאפשר למערכת לבחור את אופן הטיפול בו. אם האיום נמצא רחוק, המערכת יכולה לשחרר נור בודד ולנסות להסיט את הטיל בשלב מוקדם. המכ״מ במקרה הזה עוקב אחריו וקובע אם על פי מסלול המעוף שלו הוא נוטרל. במידה ולא, אז המערכת יודעת לבחור בשיטת נטרול אחרת, בין אם שימוש בקרן הלייזר העוצמתית והמדוייקת של המערכת ובין אם לשחרר ענן של נורי הטעייה. בכל המערכות האחרות הקיימות כיום בשוק, אין את היכולת הזו שמאפשרת שרידות גדולה יותר למטוס בזמן מטח״.

BIRD Aerosystems הציגה את מערכת ה ה SPREOS לראשונה בתערוכת יורוסטורי האחרונה בפריס. כבר היום היא נמצאת בשלבי ניסוי מבצעי מתקדמים בישראל וגם במספר חילות אוויר של נאטו.

״אין ספק שמעבר ליכולת שלנו לפנות כיום למיגוון גדול מאד של פלטפורמות אוויריות, היכולת המבצעית של המערכת היא בבחינת game changer. עצם העובדה שאנחנו מורידים משמעותית את מספר זיהויי השווא, מאפשר תיפקוד טוב יותר לטייסים, כל שכן במתווה טיסה מורכב. תאר לך מצב שבו בשל חיווי שווא , תופעל מערכת פיזור נורים מעל שטח אוייב…  זה יכול להיות  קריטי בהיבט מבצעי. עם ה SPREOS הסיכוי שזה יקרה קטן מאד, עד אפסי״.

פוד ה Aeroshield פתרון קטן למיגוון איומים

פוד ה- Aeroshield הוא פתרון המשלב את מגוון אמצעי ההגנה מפני טילים (AMPS) בפוד אחד המותקן בגחון כלי הטיס ומספק פתרון הגנתי כולל. ה- Aeroshield מכיל את מערכת ה-AMPS-MV  שכוללת את פתרון ה SPREOS DIRCM   ומהווה למעשה את הפוד היחידי בעולם אשר מספק הגנה הן על ידי  קרן לייזר והן על ידי נורים, מה שהופך אותו לפתרון אופטימלי להגנה על מטוסים צרי גוף ורחבי גוף וכן למטוסי סילון המשמשים ראשי מדינות ואישים חשובים.  ה- Aeroshield קל להתקנה ולהעברה בין כלי טיס שונים, וכן , מספק מעטפת הגנה אופטימלית במינימום התערבות והפרעה למבנה של כלי הטיס. ה Aeroshield  מותאם  עבור כלי טיס רבים בהם מטוסי נוסעים מדגם: איירבוס  a 320, איירבוס a 380 ובואינג 737 ובואינג  777.

 

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות