חדשות היום

צעדים הכרחיים להגשמת חזון האינטרנט של הדברים

האינטרנט של הדברים הוא המנוע העיקרי של המהפך הדיגיטלי בארגונים, וב-IDC צופים כי ההוצאות בשוק האינטרנט של הדברים יגיעו ל-1.4 טריליון דולר עד שנת 2021. זה מספר גדול – אבל הוא סותר את הסטטיסטיקות שמראות כי עד רבע מכל החברות זונחות פרויקטים כאלה בלי לסיים אותם.

קיים מחסור בידע בנוגע ליישום האינטרנט של הדברים. אם תבקשו מאנשים לתאר את האינטרנט של הדברים, רוב הסיכויים שהם יתחילו לדבר על מיליארדי מכשירים. הנחת   יסוד היא שמדובר ברשת של מכשירים שמציעה דרך קלה ולא יקרה לאסוף מידע עסקי מדויק, להפוך אותו לידע מעשי, להעביר אותו לאדם הנכון לקבלת החלטות שישפרו את הביצועים העסקיים.

השווקים התחרותיים של ימינו דורשים פתרונות יצירתיים וחדשניים ואם עסקים יעשו את זה, לפי ההנחה, הם יוכלו לפתור בעיות, לפתח אפליקציות חדשות ולהמשיך להוביל בתחומם. אבל החזון הזה לא יתממש עד שנפרק את המורכבות שעומדת מאחורי יישומו.

תמונה: השווקים המובילים את מהפכת ה- Io

שחקנים גדולים רבים שצריכים להיות בשוק הזה עדיין לא נכנסו אליו באופן מלא. המציאות מורכבת, רשת מסובכת של ספקים ומכשירים לא תואמים שנראית כמו פאזל חתוך ועקום. ולמעט מאוד ארגונים יש את הידע הנדרש כדי להרכיב את התמונה המלאה.

השוק הפוטנציאלי עצום; תחומים  רבים יכולים – ובסופו של דבר יזכו – להרוויח מיישום האינטרנט של הדברים. תחומים אלה כוללים מעקב אחר נכסים, בריאות, אבטחה, טלמטיקה, נקודות מכירה, מכשירים לבישים, טלמטריה, תעשייה, אנרגיה, מדידה חכמה: והרשימה עוד ארוכה. למעשה, האינטרנט של הדברים יביא תועלת לכל מגזר שיש בו ערך לנתונים, ולכן אפשר לטעון שהשמיים הם הגבול.

אבל בשביל שהארגונים יהפכו למעצמות נתונים, הם זקוקים לעוד מידע, הכוונה ועזרה במינוף הפוטנציאל. עבור ארגונים רבים, מהפך מוצלח יקום וייפול על היכולת של העסק לסנן, למדוד, לנתח ולהגיב לנתונים שהוא צריך; ועל היכולת שלו לאסוף מידע באופן יעיל ואפקטיבי מהלקוחות, או המכונות, מערכות ההפעלה והמכשירים האישיים שלו. עם זאת, המורכבות של הקמת האינטרנט של הדברים בפועל היא המכשול העיקרי בדרך למהפך שהנתונים יכולים לספק. עלינו לפרק את המורכבות, להיפטר מהעלויות הלא חיוניות ולהביא פשטות – וזה אומר לגרום לכל האלמנטים של האינטרנט של הדברים לעבוד ביחד בצורה חלקה.

בקצרה, העתיד של האינטרנט של הדברים יהיה תלוי בתאימות תפעולית. אך כרגע אין תקן אחד בחלל הזה, אין אמצעי קישוריות בודד. הנתונים יכולים לבוא ממגוון מקורות, ובהינתן הרגישות של חלק מהמידע שיטופל, תאימות תפעוליות על פני האינטרנט של הדברים תדרוש מהם להיות פתוחים ומאובטחים בו-זמנית (על האף הסתירה המובנית בין הדרישות). גרטנר טוענים כי מעל ל-50% מכל הפרויקטים בתחום האינטרנט של הדברים צפויים לחשוף מידע רגיש בשנת 2020 לאור כשלי אבטחת חומרה, עלייה משמעותית בהשוואה לפחות מ-5% בשנת 2016.*

זה אומר שהדרך לחזון מתחילה עם פשטות הגישה אל הנתונים ולא משנה מה המקור. היא תדרוש מארגונים לאחד ולנרמל נתונים ממגוון מקורות על מנת שאפשר יהיה לשתף אותם במודל עקבי עם אבטחה נאותה כדי לשלוט בגישה ולהגן על מאפייני הנתונים.

ל-4G היו הישגים רבים שבנו לקראת מטרה זו ו-5G מבטיח להתקדם אף הלאה על הנתיב האבולוציוני. LTE Mobile IoT (Cat-M ו-NB) נועד לתפקד בתור הבסיס לרשתות 5G עם מכשירי IoT בעלי צריכת חשמל נמוכה (המאפשר הפעללה ע”י סוללה לאורך חיי המוצר) ותמיכה בפריסה מאסיבית של מכשירים. Release 15, שאושר ביוני 2018,  יהיה מפרט ה-3GPP הראשון ל-5G עם אלמנט IoT חזק. שדרוגי האינטרנט של הדברים ב- Release 15כוללים תמיכה בתאים קטנים ל-NB-IoT, ותמיכת TDD למצבי תפעול in-band, guard-band ועצמאיים.

אלון סגל, CTO חברת TELIT

בעוד LTE-A Pro ו-5G מתפתחים כעת ביחד, הצורך בתאימות תפעולית הוא חיוני להבטחת ההתפתחות של מערכת אקולוגית של האינטרנט של הדברים על מנת להבטיח שהיא תוכל לספק את היתרונות העסקיים המצופים. אך בזמן ש-3GPP מתכננים להגיש LTE ו-New Radio (NR) ל-ITU תחת הגג של 5G, אין ספק שהמאמצים המוקדמים יעמדו בפני אתגרים.

המטרה מוכרחה להיות לצמצם את המורכבות הזו, מכיוון שחלק מרכזי של החדשנות הוא הערך ללקוחות הארגוניים. נכון לעכשיו, הם צריכים להתמודד עם יותר מדי דברים שלא קשורים לידע ה-IT שלהם – וכשזה מגיע לאימוץ האינטרנט של הדברים, זה מעכב את השוק.

בניית הארכיטקטורה הנכונה זה דבר שלוקח זמן, ומצריך גם נכונות לשתף פעולה, ואת הגמישות להסתכל על הדרישות המשתנות והאבולוציה הטכנולוגית. למרות כל הדיבורים על תעשייה 4.0, אנחנו עדיין מפתחים את הדור הראשון של האינטרנט של הדברים, והניסיון הוא קריטי.

5G נועד לספק מסגרת לשילוב מלא של מערכות IT של ארגונים והאינטרנט של הדברים. עבור הארגונים, עם זאת, התווך (G3, LTE , G5 ) הפך למשני; לארגון בדרך כלל לא אכפת מהטכנולוגיה הבסיסית. בזמן שבתעשייה מדברים על מהפכה תעשייתית רביעית, הלקוחות שלנו פשוט שואלים: “אתם יכולים לפתור את הבעיה העסקית שלי?”

צריך להיות מעבר מגישה המתרכזת בטכנולוגיה לגישה המתרכזת בלקוחות – היכן שפלטפורמות ושירותי IoT מנצלים את כל הנתונים שהמערכות אספו בצורה יעילה ואפקטיבית על מנת להשיג אינטגרציה ותפעול מוצלחים. אז נראה את האינטרנט של הדברים מספק תוצאות עסקיות טובות יותר – ולקוחות של TELIT  כמו הונדה (HONDA ), ג’ון דיר ( DEERE JOHN ) וג’ונסון אנד ג’ונסון  ( J&J )יכולים להעיד על כך.

הפשטות והמדרגיות (SCALABILITY )  תהיינה  תלויות תאימות תפעולית  ויניעו את השלב הבא באבולוציה ברגע שנפרק את המורכבות הטכנית. הבטחת פריסות הטרוגניות מקושרות בקלות תניע את התעשייה, תייצר מקורות הכנסה חדשים ותאפשר מידרגיות מאסיבית של האינטרנט הדברים כדי להפוך אותה לרשת הגלובלית שהיא נועדה להיות.

 

מאת אלון סגל, TELIT , באדיבות חברת איסטרוניקס

תגובות סגורות