פתרון עם יתרון: איך גורמים להצלחת מוצר OEM בעולם המחשוב?

פתרון יצרן ציוד מקורי (OEM), מעניק התאמה מדויקת לצורכי ללקוחות, הן הטכניים והן העסקיים, תוך שמירה על הרמה הגבוהה ביותר של ייצור, תמיכה ועדכונים

 

בעולם המחשוב, ההגדרה המקורית של OEM היא Original Equipment Manufacturer  – יצרן ציוד מקורי. כלומר, יצרן המייצר מוצרים הנרכשים על ידי חברה אחרת ונמכרים תחת שם המותג שלה. בשנים האחרונות יותר ויותר חברות הזנק וחברות גדולות הבינו שעל ידי שיווק מוצר ייעודי, אשר תוכנן רק עבורן – הן יכולות לייצר ערך עסקי גדול יותר בתהליך המכירה שלהן.

בעבור חברות ICT האמונות גם על תהליכי האינטגרציה של המערכות בארגונים וחברות, כמו בבינת, המשמעות עמוקה יותר, וכוללת תכנון וביצוע אינטגרציה לפתרון הנכון ביותר על מנת להעשיר את המוצרים של החברה ולתמוך בהם, בעבור החברה וגם עבור הלקוח הסופי שלה.

תכנון נכון

בשונה מפתרונות לשוק ה-IT, תכנון ובנייה של מוצר OEM דורשים בחינה של היבטים ופרמטרים נוספים, מעבר לאפיון הפתרון הטכני הנכון והמתאים ביותר. לרוב, תכנון נכון של פתרון OEM יספק מענה הן לצורך הטכני והן, ואולי אף חשוב יותר, לצורך העסקי של הלקוח. לכן חשוב לא להקל ראש באפיון הדרישות או בבחירת חברת האינטגרציה. בחירה נבונה בחברה עם התמחות בפתרונות OEM,  תתרום להשקעת פחות אנרגיה בכלל התהליכים התומכים בשלבי תכנון, ייצור, הפצה ותמיכה של המוצר, ועם זאת יתקבל ערך גבוה יותר למוצר הסופי. כך אפשר להשקיע פחות זמן ומשאבים ולקבל יותר תמורה.

ישנם סגמנטים רבים שבהם קיימים לקוחות עם צרכים לבניית מוצר  OEM: לקוח כזה יכול להיות למשל חברת תוכנה המשווקת מוצר Software only, אשר שוקלת להגדיל את הפוטנציאל העסקי של המוצר על ידי הוספת פתרון משולב חומרה בנוסף לתוכנה המותקנת מראש. דוגמא נוספת היא  חברה מהתחום הרפואי בעלת פתרון אשר זקוק לחומרה ייעודית ובעלת תקנים רפואיים לתמיכה במוצר הסופי; חברה אשר מייצרת פתרון לתוכנת אבטחה, בעלת דרישות שרידות וגיבוי גבוהות או מובנות; וקיימות דוגמאות רבות נוספות.

לירן מצליח, ראש צוות הנדסה
OEM , בינת תקשורת מחשבים

בסופו של דבר, גם אם סוגי הלקוחות רבים ומגוונים, הדרישות מחברת האינטגרציה יכולות להיות דומות והן כוללות:

  • חברה המתמחה באפיון ובאינטגרציה של פתרונות OEM;
  • דרישה להפצה גלובלית של המוצר הסופי;
  • מעבר לייצור מקומי בישראל, ייצור מקומי מקביל בארצות הברית או בארצות האיחוד האירופי, תחת אותם נהלי עבודה בכל האתרים;
  • אספקה של מוצר סופי הכולל את התוכנה ואת כל ההתאמות הנדרשות, כדי לספק מוצר מסוג Plug & Play;
  • איתור תקלות ואי התאמות להגדרת המוצר בשלבים מוקדמים ולא בשלבי הייצור;
  • תמיכה מלאה בגידול או בהאצה של המוצר;
  • גמישות הנדסית ותמיכה בשינויים הנדרשים במוצר;
  • מעקב אחר אורך חיי המוצר וכלל הרכיבים הקריטיים, על מנת למנוע הפתעות בקו הייצור;
  • התראה על כל שינוי במוצר או באחד הרכיבים, תמיכה הנדסית באיתור המחליף המתאים ביותר, תוך שימור הייצור השוטף עם רכיבים מאושרים בלבד;
  • התמחות בתהליכי  New Product Introduction (NPI)

מעבר לאמור לעיל, ייתכנו דרישות נוספות ייחודיות לסגמנט הלקוח, כגון עמידות לתנאי סביבה קיצוניים, אטימות למים ו/או אבק, אורך חיים ארוך מהמקובל בשוק או חיבור עבור כרטיסים ייעודיים המיוצרים על ידי הלקוח.

מוצר לכל מטרה

יש כמה סוגים עיקריים של מוצר OEM ובהם:

מוצר מדףCOTS (Commercial off the Shelf) –  מיוצר כקו סטנדרטי על ידי היצרנים, בעל אורך חיים מוגדר מאוד, תאריכי השקה, סיום ורכישת Last time buy . לרוב, יוצע זמן חפיפה בין המוצר הישן למוצר החדש, כדי לאפשר ללקוחות זמן בדיקות לפני אישור המוצר, מוצר זה כבר כולל לרוב תמיכה בהתקנים הנפוצים בשוק.

מוצר מדף עם שינויים מינוריים – מוצר זה הינו בעל תכונות אורך חיים וזמינות הדומות מאוד למוצר המדף, אך עם שינויים קלים אשר אינם דורשים תכנון הנדסי מיוחד. למשל, שינוי מיתוג חיצוני או מובנה, כמו לדוגמה לוגו החברה המוצג בזמן עליית המחשב; תמיכה בכרטיס ייעודי שלא אושר מראש על ידי היצרן; בדיקת עמידות לטמפרטורות עבודה שלא נבדקו כחלק מדרישות התקן הסטנדרטיות; רישום דגם מוצר ייעודי עבור הלקוח במסמכי התקינה.

מוצר בתכנון מיוחד התפור למידות הלקוח – מוצר שתוכנן כדי לתת מענה לדרישה ייחודית, שאין מוצר מדף אשר עונה עליה, ואשר נדרש תכנון הנדסי מיוחד בעבורו. מוכר גם כפתרון   ODM  (Original Design Manufacturer). תכנון כזה יכול לכלול: עיצוב מארזים ייעודיים; תמיכה ברכיבים שאינם חלק סטנדרטי במוצר הסופי; תכנון הנדסי מלא הכולל תכן מכני, אלקטרוני ותרמי, על מנת לוודא שהמוצר הסופי יעמוד בדרישות התקינה. תכנון של מוצר ייעודי דורש הוצאות נוספות, אך היתרון הגדול שלו הוא קבלת מוצר התפור למידות הלקוח, עם אורך חיים ייחודי ושונה מכלל המוצרים בשוק, משום שאינו תלוי בלוחות זמני היצרן וברצון שלו להתעדכן ביחס למוצרים העדכניים ביותר בשוק, כדי לעמוד בתחרות. זהו מוצר בעל יתרון משמעותי מול התחרות בסגמנט הלקוח.

בתכנון נכון של פתרון  OEM, יש לקחת בחשבון כמה גורמים:

  • בחינת הפתרונות העדכניים ביותר בשוק;
  • התחשבות בלוחות הזמנים של כלל היצרנים על מנת למקסם את אורך חיי המוצר.
  • בחינת הטרנדים החדשים בשוק ובדיקת היכולת שלהם להעשיר את המוצר, או לתת לו ייחוד.
  • תמיכה בגידול עתידי.
  • בחינת ההיצע של מספר יצרנים גדול על מנת לבחור את הפתרון המיטבי.

פתרון עם יתרון

מעגל החיים של מוצר OEM שונה בתכלית ממוצר  ITוכך גם צריכה להיות ההתייחסות הן בשלבי התכנון והן בשלבי האינטגרציה. בניגוד למוצר IT , שאדיש יותר לשינויים ולעדכון ברכיבי החומרה, מוצר OEM הנו רגיש ביותר לשינויים, אשר יכולים להשפיע בצורה לא צפויה ואף לייצר בעיות תאימות מול התוכנה הייעודית שרצה עליו. כל יצרן חומרה מפרסם רשימות תאימות, של מערכות הפעלה נתמכות שבדק ואישר טרם שחרור המוצר לשוק. מהלך דומה חייב לבצע כל יצרן תוכנה טרם אישור חומרה חדשה עבור התוכנה שלו.

הסיכוי לבעיות תאימות דורש מהאינטגרטור ביצוע של תהליכים תומכים, כדי לזהות בהקדם האפשרי כל שינוי שהוא, עוד טרם ביצוע האינטגרציה. לדוגמה, בדיקה חודשית של אורך חיי הפריטים מול כלל הספקים וביצוע בדיקות קבלה בהתאמה למה שהגדיר הלקוח למוצרים ולרכיבים שמגיעים מהיצרנים, על מנת לזהות רכיבים שגויים, תקולים או עם גרסה שונה מזו שנבדקה ואושרה. אם זוהתה חוסר תאימות יש לטפל מול הספק, ללא סיכון קו הייצור של הלקוח.

בעבר, יצרני תוכנה נזהרו מאוד מביצוע עדכונים משום שהדבר היה כרוך בטרחה של הלקוח ובסיכון המודל: אם זה עובד, לא לגעת. אף על פי שיש סגמנטים שלמים אשר עדיין פועלים בגישה זו, כמו למשל חברות רפואיות, חברות רבות שולחות עדכונים רבים יותר לעתים תכופות יותר.

ניהול שינוי או עדכון גרסה, אם בגלל תיקוני באגים או מתן תכונות נוספות למוצר, דורש ניהול מדויק של מהנדס מערכת, וזאת על מנת לוודא השקה אחידה בכל אתרי הייצור בו בזמן, תוך אישור הנדסי אישי של כל אתר ויכולת לספק ללקוח בכל רגע נתון עדכון סטטוס, ושמירת נתוני התהליך לאורך שנים.

מה היתרונות להחלטה על מכירה של מוצר OEM ללקוח הסופי, בניגוד למכירה או אספקה של תוכנה בלבד?

  • אספקת מוצר שהוגדר, נבדק ואושר בצורה מקיפה ועבור תאימות מקסימלית לתוכנה הייחודית;
  • יכולת הקפאת רכיבי חומרה קריטיים או גרסאות קושחה, עד לנקודה שבה יבוצעו בדיקות תאימות מלאות, לפני העדכון בקו הייצור;
  • הקלה בהתקנת המוצר בשטח על ידי מהנדס השירות;
  • הגברת החשיפה השיווקית על ידי מיתוג חיצוני ומיתוג מובנה;
  • הקלה באפיון תקלות בשטח, עקב חוסר תאימות של חומרת הלקוח הסופי;
  • הגדלת נפח העסקה הסופית.

לקוח השוקל ייצור ושיווק של מוצר OEM צריך לוודא קבלת תמיכה הנדסית הכוללת תכנון, ניהול שינויים ושירותים; ייצור על פי נוהלי עבודה המוגדרים ומקובלים בתעשייה; תמיכה ברכש ובהפצת המוצר המוגמר בצורה מקומית ובינלאומית על פי תחזיות, כולל גמישות לשינויים. כל זאת, תוך עמידה בדרישות איכות קפדניות ומבדקים חיצוניים. בתנאים אלו, נוכל להגדיר את הפתרון כמוצלח.

*** הכותב הוא ראש צוות הנדסה  OEM, בחברת בינת תקשורת מחשבים, הפועלת יותר מארבעים שנה במגוון תחומים, ומתמחה בתחום ה- OEM , עם חטיבת OEM  ייעודית אשר מכירה את הדרישות ואת המענה הנכון עבור חברות עם רצפות ייצור בישראל, בארצות הברית ובאירופה. פעילויות ה-OEM בחברה מבוצעות כולן בכפוף לסטנדרטים המחמירים ביותר, כולל אישור ISO 9001:2000, ISO 27001 ואף אישור התקן הרפואי הייחודי ISO13485.

 

לירן מצליח, בינת תקשורת מחשבים

תגובות סגורות