הבינה המלאכותית (AI) מייתרת את הניחוש בהתנהגות האנושית

בשנת 2035, בינה מלאכותית תהיה בכל מקום, אך היא תהיה בלתי נראית. מאחורי הקלעים, היא תסייע לנו לנווט בין בחירות שונות ותציע לנו את האפשרויות הטובות ביותר לניהול אורך חיים טוב ובריא. היא תעזור לנו להתאים את השירותים והמוצרים שאנו רוכשים כך שיתאימו בצורה הטובה ביותר להעדפות שלנו. היא תעשה כל זאת בעזרת היכולת הסופר-מהירה שלה לעבד כמויות עצומות של נתונים ולשלוף מידע. נוכל גם לקוות כי היא תוסיף יצירתיות וחוכמה. כל זאת לדברי רודי לאוריינס (Rudy Lauwereins), סמנכ”ל פתרונות דיגיטליים ממוקדי משתמש בחברת imec.

שימוש בעולם כבסיס הידע

דמיינו לעצמכם שבאחד הימים בשנת 2035 אתם צריכים ללכת לבית החולים נראה כי אתם סובלים מאיזו בעיה נדירה ומורכבת. הרופאים פונים ישר להיסטוריה הרפואית שלכם באמצעות מערכת בינה מלאכותית ומחפשים אחר תבניות דומות בבסיס נתונים עולמי של נתוני מטופלים אנונימיים. הם מוצאים עשרות מקרים העונים לפרטי החיפוש שביצעו ובוחנים טיפולים אפשריים וההשפעות של טיפולים אלה. מכאן שיש פחות צורך לנחש ולהסתמך רק על הניסיון האנושי והמזל שהוביל אתכם לבית החולים המתאים: תהיו מי שתהיו ובכל מקום בו תחיו – תקבלו את האבחון הזמין הטוב ביותר. אבל חכו רגע … יש סיכוי שלא תיגשו לבית החולים וזאת בגלל שהנתונים הגופניים שלכם מנוטרים באופן רציף ולכן תוכלו לקבל מידע על אפשרויות מושכלות בכל רגע נתון בחייכם. בין אם מדובר באוכל שאתם אוכלים, הפעילות הגופנית שאתם עושים, בחירות קריירה … כל אלה ישמרו עליכם בריאים לאורך זמן.

אחד הענפים המוצלחים ביותר בתחום הבינה המלאכותית הוא לימוד מכונה. אלגוריתמים של לימוד מכונה מאפשרים למחשבים ללמוד ולאתר תבניות מתוך כמויות עצומות של נתונים, לבסס קשרים בין קלט ופלט, בין ערימות נתונים ענקיות ומסקנות משמעותיות. הם יכולים למשל ללמוד לזהות אנשים בחומרי צילום, להסיט רכבים הנוסעים מאובייקטים בתנועה, לאתר כוכבי לכת המצויים הרחק ברקיע, או לזהות מקבצים של תנאים גופניים שחוזים התפרצות מחלה. ומרגע שהם למדו את הטריק, הם יכולים ליישם זאת במהירות הבזק, ללא שהות ומבלי להתעייף.

 איור 1 – נאסא השתמשה בבינה מלאכותית כדי לגלות כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש שלנו, למשל אלו שנחשפו לאחרונה – שמונה כוכבי לכת הסובבים את Kepler-90, כוכב דמוי שמש במרחק 2,545 שנות אור מכדור הארץ (באדיבות נאסא).

איור 1 – נאסא השתמשה בבינה מלאכותית כדי לגלות כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש שלנו, למשל אלו שנחשפו לאחרונה – שמונה כוכבי לכת הסובבים את Kepler-90, כוכב דמוי שמש במרחק 2,545 שנות אור מכדור הארץ (באדיבות נאסא).

הפצת תובנות באופן מיידי, בכל רחבי העולם

סצנה נוספת משנת 2035. עלית ברגע זה למכונית אוטונומית הנוסעת בכוחות עצמה הנוסעת בחלק מהמסלול שלך לכנס בנושא בינה מלאכותית. יורד גשם והמכונית מאיצה בכביש המהיר. לפתע, המכונית נאלצת לסטות כדי להימנע מענף של עץ שעף ופגע במשאית. הרכבים לצידך ומאחוריך חייבים לבלום ונוצרת מהומה. כמעט שהיתה פגיעה. נדיר מאד אך אפשרי. במהלך הלילה, נתוני הרכבים שהיו מעורבים בתקרית ינותחו ובסיומו יישלח עדכון לכל המכוניות ברחבי העולם לגבי האופן שבו יש להגיב במצב כזה בעתיד. אתם, כמובן, כבר מזמן תגיעו ליעד שלכם מבלי להיות מודעים לאופן בו המסע הקצר שלכם השפיע ואף שיפר את התנהגות הנסיעה של כל המכוניות ברחבי העולם

“בני אדם מסוגלים לשנות את דעתם, להסתגל ולשנות את התנהגותם בהתאם לנסיבות חדשות ובעקבות למידה. כך גם סוכנים בעלי אינטליגנציה, כמו מכוניות. ומשום שבשנת 2035 העולם כולו יהיה מקושר, הידע החדש יכול להיות מופץ לכל הסוכנים בעלי הבינה כמעט מייד. כך שלא תהיה סכנה של התנגשות עם מכונית המופעלת באמצעות דור קודם של אינטליגנציה”.

כפי שניתן לצפות כאשר אנחנו דנים בטכנולוגיה כה נפוצה, ישנן מגבלות טכניות ומוסריות. האחת היא סוגיית הבינה המלאכותית הניתנת להסבר: אם מערכת קריטית מגיעה להחלטה, בני האדם (אנחנו) צריכים להיות מסוגלים לעקוב אחר ההיגיון שלה על מנת להבין מדוע המערכת פעלה כפי שפעלה. סוגיה נוספת היא שאיכות לימוד המכונה תואם את הנתונים בהם המערכת המסוימת מוזנת. מסיבה זו, מדענים ואנשי טכנולוגיה כל הזמן בוחנים הטיות שעלולות להתעורר בהתנהגות של מערכות חכמות, וזאת בנוסף להטיות הנוספות בכוונת זדון. דוגמאות לכך הן אמצעי זיהוי או הכנת פרופיל על בסיס מוצא אתני או מגדר, או התייחסות למשהו כגלובלי למרות שזה משקף התנהגויות או מנהגים מקומיים או התנהגויות, או אפילו סתם התלהבות מסחרית, זמנית. ולבסוף, קיים חשש בנוגע ליכולת של אנשים להישאר חופשיים ביכולת הבחירה שלכם, להיות מסוגלים לתת או להחסיר מידע ונתונים אישיים, או לפעול על פי ההצעות שמערכות הבינה המלאכותית מציגות.

גלובלי אך אישי

כמובן שבשנת 2035 הבגדים והנעליים שלכם יותאמו לכם באופן מושלם. כאשר תרצו לקנות נעליים, מפעל הנעליים המקומי שלכם יבדוק את נתוני התאום הדיגיטלי שלכם וייקח משם את כל הפרמטרים האפשריים כדי להכין לכם נעליים ייחודיות, שלא יעלו יותר ממה ששילמתם בעבר עבור זוג נעליים רגילות שתמיד הכאיבו לכם בקרסול. אבל זה לא רק זה: קניתם גם חיישן פעילות גופנית שנצמד לבגד. תוך מספר שעות החיישן ילמד את הקשר האינטימי ביותר בין לחץ הדם שלכם, הדופק שלכם, חום הגוף ועוד… הוא יהפוך לחלק מכם, חיישן התואם רק לכם בכל העולם.

תעשייה זו כבר אינה מסתפקת בייצור מגוון קטן של מוצרים ממוצעים. במקום זאת, ניתן כיום לייצר מוצרים נפרדים הייחודיים לכל אחד ואחת. בדיוק כמו הסנדלר טוב מזמנים עברו, אבל במחיר ובמהירות התואמים ייצור המוני. חלק מהמוצרים גם ממשיכים להשתנות וללמוד לאחר הרכישה. זה לימוד מכונה אך היא אינה מוגבלת להגדרות היצרן וקלט מתויג, היא לומדת את הגוף שלכם ללא צורך בנתונים מתויגים.

איור 2 – תבניות מזג אוויר משתנות ונתונים אחרים משמים לשפר מודלים לשינוי אקלימי ויכולים, למשל, לחזות הצפות או סערות (באדיבות נאסא)

איור 2 – תבניות מזג אוויר משתנות ונתונים אחרים משמים לשפר מודלים לשינוי אקלימי ויכולים, למשל, לחזות הצפות או סערות (באדיבות נאסא)

אניצני חוכמת הבינה המלאכותית

הגעת ליעד שלכם לחגוג את החגים וגיליתם שהמזוודות שלכם אבדו. אתם מתקשרים למוקד התמיכה של חברת התעופה ועונה לכם נציג מוסמך, שטון הדיבור ושפת הגוף שלו מייד מנחמים ומרגיעים אתכם. בתוך דקות, אפילו תוך כדי השיחה, מאתרים את המזוודות שלכם ואתם קובעים שעה שהן יימסרו לכם בבית המלון בו אתם נמצאים.  אתם מודים מקרב לב לנציג, שמחייך ומאחל לכם בילוי נעים וחג שמח. לשבריר שנייה, עוברת לכם בראש המחשבה שזה בטח היה רובוט, אבל אתם כבר כל כך מורגלים לקבל עזרה מרובוטים דמיוניים מלאי אמפתיה שאתם די מרוצים.

כפי שכבר ניחשתם, לימוד מכונה היא רק לכאורה בינה. בני אדם עדיין צריכים לטפל במערכות ML, הם אלו שמספקים למערכות את הנתונים ומכשירים אותם ומגדירים את הבעיה שהמערכות צריכות לפתור. ישנה תועלת רבה בכך למגוון מערכות שכן הן הופכות לשימושיות ביותר, אבל זו לא באמת אינטליגנציה. אבל עד שנת 2035, אנחנו נראה את הניצנים הראשונים של מערכות בעלות אינטליגנציה אמיתית, מערכות שיפגינו מידה מסוימת של היגיון, יצירתיות, דמיון, שכל ישר, ומעל לכל אמפתיה.

כיצד חברת imec תורמת לעתיד?

חברת imec ממנפת את המומחיות שלה בתחומי החומרה והתוכנה והיא מקימה תכנית בינה מלאכותית שאפתנית. היא פועלת בשיתוף עם שותפים תעשייתיים הפעילים במגוון תחומים, החל מטיפול רפואי מותאם אישית, ניידות חכמה, תעשיית הייצור החדשה, ערים חכמות ואנרגיה חכמה. הגישה של imec היא להביא בינה מלאכותית לכל החיישנים בקצוות האינטרנט של הדברים (IoT) על ידי הצגת צנרת של חומרה ותוכנה חדשניות שבמקום לצרוך מאות וואט, תצרוך פחות מוואט אחד, אולי אפילו מאית הוואט.

על ידי פיתוח יישומי לימוד מכונה שמותאמים לשימושים ספציפיים ולאנשים פרטיים – באופן מיידי ובמקום, ולא בעזרת פרמטרים שנלמדו מראש.

בסתיו, Flanders  השקיע סכום משמעותי לחקר בינה מלאכותית, אפשרויות יישום בתעשיות, ומדיניות. חברת imec חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם מרכז המחקר ופיתוח הצרפתי CEA-LETI כדי לקדם בינה מלאכותית ומחשוב קוונטי.

רודי לאוריינס, סמנכ”ל בחברת im

אודות רודי לאוריינס (Rudy Lauwereins)

רודי לאוריינס הוא סמנכ”ל בחברת imec. הוא אחראי על יחידת הפתרונות הדיגיטליים ממוקדי המשתמש. היחידה מתמקדת באבטחה, קישוריות, עיבוד תמונה, שילוב חיישנים, לימוד מכונה, ניתוח נתונים והפיכת הטכנולוגיה לבטוחה לחברה. הוא גם מנהל האקדמיה של imec (imec.academy) ומתאמת את תכנית הלימודים הטכנית, הפנימית והחיצונית. רודי הוא פרופסור, המרצה במשרה חלקית ב- KU Leuven שבבלגיה, הוא חיבר לבד ויחד עם עמיתים יותר מ- 400 סקירות ומאמרים שפורסמו בכתבי עת בינלאומיים, הוא הוציא לאור ספרים וחוברות כנסים. הוא חבר עמית ב- IEEE.

רודי לאוריינס, IMEC

תגובות סגורות