פורד, LG ו-IBM מסמנות את הדרך: מקימות רשת בלוקצ’יין שתצמצם נזק סביבתי וניצול עובדים בשרשרת האספקה של תעשיית הרכב והאלקטרוניקה

, ענקית הרכב פורד, חברת LG Chem של תאגיד האלקטרוניקה הקוריאני LG וחברות נוספות התאגדו לפרויקט משותף במסגרתו יעקבו אחר מחצבים וחומרי גלם נדירים המשמשים בתעשיית האלקטרוניקה, כדי לשפר את השקיפות לכל אורך שרשרת האספקה, לצמצם את הפגיעה בסביבה והפגיעה בזכויות העובדים.

המיזם המשותף, אליו חברו גם ענקית הכרייה הסינית Huayou Cobalt וחברת הייעוץ RCS Global, יבצע את המעקב באמצעות פלטפורמות בלוקצ’יין, שתאמת את הפעולות בכל שלבי שרשרת האספקה של חומרי הגלם – מהמכרה ועד למשתמש הקצה.

חומר הגלם הראשון שינוטר ברשת החדשה כפרויקט פיילוט יהיה קובלט – מתכת נדירה שהיא מרכיב מרכזי בסוללות ובסגסוגות מתכת. קובלט נבחר לפרויקט הפיילוט משום שהוא חומר גלם מבוקש בשל השימוש הגובר בסוללות ליתיום-יון במגוון רחב של מוצרי אלקטרוניקה, החל ממחשבים ניידים, טלפונים סלולריים ועד לכלי רכב חשמליים. סוללה סטנדרטית של מחשב נייד דורשת כשלושים גרם של המינרל הזה ומצבר טיפוסי של רכב חשמלי דורש כעשרה ק”ג של קובלט. דו”ח של מורגן סטנלי חוזה כי עד שנת 2026 יוכפל הביקוש לקובלט פי שמונה, במיוחד על רקע ביקושים גוברים בתעשיות הרכב החשמלי ומוצרי הצריכה.

במסגרת הפרויקט תקים IBM פלטפורמת בלוקצ’יין פתוחה שתנטר את משלוחי חומרי הגלם לכל רוחב שרשרת האספקה – מהמכרה של Huayou בקונגו, דרך המשלוח למפעל הסוללות של LG בדרום קוריאה ומשם לקו ייצור הרכב של פורד בארה”ב.

עד היום נאלצו כל השותפים בשרשרת האספקה של קובלט לתעשיית האלקטרוניקה לסמוך על ביקורות שבוצעו בידי גורם צד ג’ כדי לוודא עמידה בתקנים המקובלים בתעשייה. השימוש בפלטפורמת בלוקצ’יין, תוך שימוש ביומן רישום התנועות המבוזר Hyperledger Fabric, יעניק לשותפים שקיפות אלה כלפי אלה.

כל אחד מהם יקבל גישה בזמן אמת לנתונים שלא ניתן לשנות לאחר שיוצרו ללא הסכמה כללית. הרשת תבטיח גם שהמסחר והעיבוד של הקובלט מתבצעים באופן אחראי, ידידותי לסביבה ובמסגרת תנאי סחר הוגן שאינו פוגע בזכויות העובדים משום שכל המשתתפים ברשת יוכלו לאמת שהם מבצעים את פעילותם בהתאם לתקנים ולתקנות שהוגדרו על ידי ה-OECD.

הפיילוט צפוי להתחיל לפעול באמצע השנה הנוכחית. בהמשך צפויה הרשת להתרחב ולאפשר מעקב גם אחר מתכות ומינרלים אחרים המשמשים בתעשיית הסוללות, דוגמת טיטניום, בדיל, טנגסטן וזהב – המוגדרים לעתים כ”מחצבי סכסוכים” (conflict minerals) בשל נדירותם.

“המאפיינים הייחודיים של טכנולוגיות בלוקצ’יין מאפשרים לרשתות גדולות של שחקנים עסקיים – גם אם הם מתחרים – להחליף ביניהם נתונים רגישים באופן מהיר, מאובטח ומבוקר”, אמר אורי חייק, מנהל הטכנולוגיות הראשי של IBM בישראל. “העובדה ששחקנים כה גדולים בתעשייה כמו פורד ו-LG פועלים במשותף כדי לבחון מודלים חדשים של שקיפות – במקרה הזה כדי לצמצם נזק סביבתי ולהגן על זכויות עובדים – מבליטה עד כמה המערכת העסקית זקוקה לפתרונות חדשניים מבוססי אמון”.

תגובות סגורות