חדשות היום

סדרת יינות כרם יחידני של יקב רקנאטי

יקב רקנאטי הציג לאחרונה את סדרת יינות כרם יחידני החדשה שלו , הכוללת את הזנים הים תיכוניים מבציר 2016 והזנים הקדומים מבציר 2017
יינות מהזנים הים תיכוניים:
קריניאן פרא רזרב 2016
מרסלאן רזרב  2016
רקנאטי פטיט סירה רזרב 2016
רקנאטי סירה רזרב 2016

cof

במדור הפעם אני מתמקד ביינות מהזנים הקדומים המגלים התעניינות רבה מחובבי יין ברחבי העולם.
בשנים האחרונות ישנה התעוררות וסקרנות רבה סביב חקר הזנים המקומיים של אזורנו, זני ענבים מהם ייצרו יין לפני אלפי שנים בתקופת ישו, הרומאים ודוד המלך.
בתקופת הכיבוש הממלוכי, ולאחריו העותמאני, השלטונות המקומיים אסרו על הכנת יין וגם על שתייתו, ולכן  תעשיית היין המקומית נפגעה וזני הענבים המקומיים  שטופחו ושימשו להכנת יין נעלמו לאיטם וזני ענבים בודדים שהתושבים, כאן מצאו אותם כטעימים גם למאכל שרדו, ולא בקלות.
מספר חוקרים ישראלים אוספים בשנים האחרונות שתילי גפנים שנותרו במדרונות הרי יהודה ושומרון, בודקים DNA ומנסים לשחזר מהם הזנים.
חלקם חשים למדענים, וחלקם ענבי מאכל שזנם מוכר.
אנשי יקב רקנאטי  החליטו להחזיר את הזנים הקדומים לכוסות היין בישראל ובעולם, שכאמור  רבים מתעניינים בהם. הגיע כבר מזמן הזמן למצוא יינות שיהיו אופיניים לישראל.
שני היינות החדשים (מזנים עתיקים) שהשיק יקב רקנאטי לאחרונה הם:

מראווי בציר 

2017:

מראווי הוא זן ענבים מקומי, עתיק ויוצא דופן ומוצאו מארץ ישראל.  יש הקוראים לא גם חמדאני,  אם כי לפעמים המקומיים מבדילים ביניהם כזנים נפרדים בגלל שדרגת צפיפות הפרי באשכול המראווי גבוהה יותר מזו של החמדאני. זהו זן  קדום של ענבים לבנים  אשר בעבר הופקו ממנו יינות רבים וייצורו פסק לפני כמה מאות שנים.
המחקר מראה שהמראווי איננו זן בינלאומי שיובא לכאן ע”י גורמים שונים, כמו זני הענבים שהביאו שליחי הברון רוטשילד,  בשלהי המאה ה 19 , אלא זן שגדל ושרד באדמת המקום, ואזכורים לנוכחותו ולאיכותו קיימים עוד מתקופת המשנה והתלמוד.

יין מראווי 2017 נסחט בעדינות, תסס והתיישן בטמפרטורה נמוכה על משקעיו, בחביות עץ אלון צרפתי למשך 9 חודשים, כדי לשמר את רעננותו ואופיו המיוחד.
היין מתאפיין בארומת פרי הדר ובמינרליות יוצאת דופן, ביטוי לאדמת המקום ולטרואר החברונית בו גדלו הענבים.

מהמראווי יוצרו 4,980 בקבוקים בלבד.

מחיר מומלץ לצרכן: 99 ₪

ביתוני בציר 2017:

גם הביתוני הוא זן ענבים מקומי, עתיק, שמוצאו מארץ ישראל. שמו של הביתוני כנראה על שמה של העיר ביתוניא שבאזור רמאללה.זהו זן ענבים אדומים, בעל אשכול צפוף וקליפה עבה ובשרנית. הוא נחשב בעיני מגדליו לזן אציל עם ארומות פרחוניות מיוחדות.
אנשי יקב רקנאטי מוסרים שבעזרתם של האגרונום יעקב הניג ודר’ שיבי דרורי, החוקרים את הזנים האבודים, בארצנו, הם הצליחו למצוא כרם ביתוני בודד אחד, הגדל בגובה הרב של הרי יהודה, ליד העיר חברון. זהו כרם בעל שאיננו מושקה כלל. הכרם גדל בשיטת הדלייה מסורתית, הקרויה “סוכה חברונית”.

יין ביתוני 2017 תסס תסיסה עדינה שחלקה עם אשכולות ענבים שלמים, כדי לבטא את פרחוניות הזן, עדינותו ואופיו האלגנטי.
תקופת התיישנות של כ-9 חודשים בחביות עץ אלון מבורגון שבצרפת, העניקה ליין  שכבה נוספת של מינרליות ואיזון. ליין יש ארומת פרחים נעימה, סיגליות ועשבי תיבול ים תיכוניים.

מהביתוני יוצרו 3,970 בקבוקים בלבד.

מחיר מומלץ לצרכן: 99 ₪

לדברי ד”ר שיבי דרורי נמצאו בארץ קרוב ל-120 זנים קדומים אותנטיים לחלוטין, שמתוכם כ-20 יכולים להתאים ליצירת יין. חוקרים ויצרני יין בודקים, כמובן, לייצר עוד יינות מזנים קדומים וכולנו מצפים לתוצאות.
עד כה הגיעו הענבים ליקב רקנאטי מכרמים באזורי חברון ובית לחם, אבל אנשי היקב גם נטעו כרמים בצפון המדינה, ומקווים לקבל תוצאות טובות לייצור יינות שחובבי היין יאהבו ללגום.

ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות