חדשות היום

״יעשה עליה?״

האם מסוק ה CH-53K בדרך לחיל האוויר הישראלי?

״זה המסוק הראשון בעולם שנבנה מלכתחילה בהתאם לדרישות מבצעיות קפדניות וממוקדות״, כך פותח את השיחה רוב פופלאקיס, טייס הניסוי הראשי של פרוייקט ה CH-53K . פופלאקיס הגיע לישראל באמצע חודש מאי האחרון כחלק ממשלחת של חברת לוקהיד מרטין. מטרת הביקור הייתה להציג את יכולות המסוק למקבלי ההחלטות בישראל. בשיחה איתנו באולם התצוגה של לוקהיד מרטין בתל אביב,  מגלה ראש המחלקה הבינלאומית בפרויקט ,באת פארסלה,  כי חיל האוויר הישראלי הודיע לאחרונה כי הוא עומד לבחון את המסוק, כבר בשנה הקרובה. בחיל האוויר מתכוונים להוציא משירות בשנת  2025 את 24 מסוקי היסעור שנמצאים בשירות כבר 50 שנה. ראשוני המסוקים נרכשו במהלך שנות ה 70, מיד אחרי מלחמת יום הכיפורים, ומאז עברו סדרה של שדרוגים. על פי גורמים בלוקהיד מרטין, נספח חיל האוויר בוושינגטון כבר טס על המסוק, ובהמשך השנה צפוייה משלחת גדולה יותר להמשיך את סדרת הבדיקות.

ה CH-53K נחשב למסוק התובלה והסער הגדול והמתקדם בעולם. הוא מונע בעזרת שלושה מנועים,(ראו הרחבה בהמשך), מה שמאפשר לו יכולת נשיאת מטען וטווח טיסה גדולים ב 30% ממסוקי הסער הנוכחיים.

״כמי שטס על מספר מסוקי תובלה בעבר, אני יכול לומר שמדובר בחוויית טיסה אחרת״, מספר פופלאקיס, בזמן הדרכה על סימולטור של מסוק ה k שהוצב במשרדי לוקהיד מרטין בתל אביב. ״בדיוק כמו התפיסה של ה f-35, שבה הטייס מפעיל מערכות והמטוס טס בעצמו, כך גם במסוק הזה. כיום, טייס מסוק מהדגם הישן עסוק בשני דברים: הטסה וניהול משימה. מאחר והתפיסה של fly by wire מיושמת כאן באופן מלא, הטייסים מתפנים לעסוק בדברים אחרים, זה יתרון עצום. המארינס האמריקנים הציבו לנו דרישה של טיסה ב level 1, כלומר טיסה בתנאי ראות אפס. ההדגמה הטובה ליכולת המסוק הייתה בניסויי הנחיתה המדברית שערכנו בתחילת השנה. כל טייס מסוק יודע היטב עד כמה זה מורכב לנחות בענן אבק מבלי לראות את הקרקע. בניסוי עצמו נחתנו בלב מדבר אריזונה, כאשר ראות הטייס מוגבלת עד בלתי קיימת. בשלב הזה הטייס, אחרי שאיתר את מרחב הנחיתה מהגובה, ווידא שאין בו מכשולים, מעביר את המערכת לתצורה אוטומטית והמסוק נוחת לבד. בכל שלב, הטייס יכול לקחת בחזרה את השליטה ולהנחית את המסוק בעצמו או לנסוק בחזרה למעלה״.

לוקהיד מרטין קיבלה בתחילת חודש אפריל האחרון הזמנה ראשונה ל 12 מסוקי CH-53K שיסופקו ליחידות המארינס של ה navy. החוזה בשווי של 1.2 מיליארד דולר הוא חלק מפרויקט ענק של החלפת כל מסוקי הסער הכבדים של הצי ב 200 מסוקי CH-53K חדשים. אספקת המסוקים התעכבה במספר חודשים, בשל בעיות טכניות שהתגלו במהלך ניסויי הטיסה.

״זה חלק מבעיות צפויות כאשר בונים פלטפורמה אווירית חדשה״, אומרת באת פארסלה בהמשך לשאלה ישירה בעניין הבעיות שהתגלו במהלך ניסוי  הטיסה שערך הצי עצמו.

״את בעיית פליטת הגז של  מנועים 2 ו 3 (מנועים בנמצאים בצדי המסוק – מנוע מספר 1 נמצא בחלק העליון- א.ב.ש),  אפיינו די מהר ואנחנו כבר מיישמים את הפתרון. לא בכדי ראש הפרויקט מטעם המארינס האמריקני ציין שהמסוק עמד בכל תנאי מעטפת הטיסה שנקבעו לו. במהלך הניסויים איתרנו כ 600 תקלות,  500 מתוכן כבר תוקנו והשאר יתוקנו עד למסירה הראשונה ב 2022״.

בחיל האוויר בחנו בנוסף ל CH-53K גם את מסוק ה ״צ׳ינוק״ של חברת בואינג, אבל ככל שהדברים נראים כרגע, הנטייה היא לכיוון ה CH-53K. גם הצבא הגרמני עורך בימים אלה מכרז ענק להחלפת מערך מסוקי הובלה הכבדים שלו, וההתלבטות שלו דומה מאד לזו ל חיל האוויר הישראלי. כחלק מתצוגת היכולות של ה CH-53K, הטיסה לוקהיד מרטין  לפני שלושה חודשים  מסוק CH-53K  בתוך מטוס תובלה מדגם  c-17 לגרמניה, ובתוך 36 הוא הורכב והוכן לטיסה.

״זה מסוק שנבנה על שלושה עקרונות : אמניות, תחזוקה קלה וזולה ובטיחות טיסה. זו למעשה התפישה שלו בהשוואה למסוקי התובלה שקיימים היום ומתבססים על טכנולוגיות של המאה הקודמת״, נסכם פופלאקיס. ״טיסת תובלה היא עניין מאד מורכב, במיוחד כאשר מדובר בנשיאת משקל גדול לטווחים רחוקים המצריכים תידלוק. המסוק הזה למעשה מוריד מהטייס חלק גדול מהעבודה, הוא עושה הרבה מאד פעולות באופן עצמאי ממוחשב ומשאיר לטייס את הצורך בבקרה בלבד״.

CH-53K מסוק ה « צילום: לוקהיד מרטין

CH-53K מסוק ה
צילום: לוקהיד מרטין

CH-53K תעודת זהות

המאפיינים המתקדמים בדגם החדש כוללים תא טייס מתקדם (glass cockpit) ובקרת טיסה על-חוט (fly-by-wire),  המסוק מופעל על ידי צוות של חמישה אנשים,שני טייסים ושלושה מכונאים מוטסים. הוא מוביל עד 55 לוחמים בהתאם לציוד שיישאו וסידור הישיבה במסוק.   שיפור של כמעט 50% בהשוואה לדגם הנוכחי שבשירות המארינס. ה-CH 53 K  יוכל לשאת מטען של עד 12,250 ק”ג למרחק של יותר מ  200 ק”מ. נוסף לכך, גוף המסוק הותאם לשאת גם רכבי האמר, שנמצאים בשימוש כוחות החי״ר בצה״ל. מעבר ליכולות נשיאת המטען המשופרות ניתן יהיה לחמש את ה CH 53 K בשלושה מקלעים כבדים.
בשונה מדגם הדו מנועי הישן, ל-CH 53 K יהיו 3 מנועי GE38-1B שלכל אחד מהם הספק של 5600 קילוואט (כ 7500 כוחות סוס). קוטר הרוטור יהיה 24 מטרים והוא מורכב משבעה להבים. מערכת ההנעה החדשה שלו תקנה לו מהירות שיוט של 170 קשר , 20 קשר מהר יותר מהדגם הנוכחי שבשירות חיל האוויר הישראל. טווח המרבי של ה k עומד על  852 ק”מ. רדיוס הלחימה במשקל מלא  יהיה 204 ק”מ עם יכולת טיסה בגובה מירבי של 14,400 רגל.

 

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות