חדשות היום

פוינטגראב משנה את עולם הנדל”ן

הטכנולוגיה של פוינטגראב מנטרת את השימוש בחלל העבודה ובהתאם מאפשרת לשפר את התפוסה ואת ניצולת הנדל”ן. לאחרונה פרשה החברה אלפי חיישני IoT במטה חברת דלויט בלונדון

חברת פוינטגראב (PointGrab) מהוד השרון פרשה במטה הענק והחדש של פירמת ראיית החשבון דלויט (Deloitte) בלונדון רשת הכוללת כאלף חיישני IoT המנטרים באופן רציף את תנועת האנשים בבניין ומספקים בזמן אמת נתונים על נוכחות העובדים בחללי העבודה השונים והשימוש בשטחים המשותפים ותשתיות הבניין.

מטה דלויט הינו בניין המשרדים הגדול והחדיש ביותר בעולם, הממוקם בלב אזור העסקים בלונדון ומשתרע על פני שטח של 25,000 מ”ר. הבניין משרת 5,500 עובדים אשר יכולים לנווט לעמדות העבודה הפנויות באותו רגע הודות למערכת החכמה של פוינטגראב. בנוסף לשימוש החכם בחללי העבודה וחיסכון משמעותי של כ-30% בעלויות הנדל”ן לדלויט, מאפשר הפתרון ניהול צריכת אנרגיה באמצעות ויסות מערכות מיזוג האוויר והעברת נתונים באשר לטמפרטורה ורמות חמצן בחללים השונים.

תמונה 1: ניטור של 78 עמדות במטה דלויט בזמן אמת

פוינטגראב פועלת באחד השווקים הכי חמים כיום בעולם הנדל”ן, בנייני משרדים חכמים, כאלה היודעים לחבר את מרבית האמצעים והמכשירים בהם לרשת האינטרנט ובכך לייעל ולהקל על החיים, תוך יכולת לבצע תחשיבים וניתוחים הקשורים בצריכת אנרגיה, ניצול מיטבי של כיווני אוויר, זמני זריחה ושקיעה ותוך שכלל המכשירים מדברים אלו עם אלו ומביאים לכדי יישום את תפישת טכנולוגיית ה-IoT (אינטרנט של הדברים). מרגע שפוינטגראב בחרה לכוון לשוק העסקים הגדולים והעמידה את היכולות והפתרונות שלה לטובת בנייני העסקיים היוקרתיים בעולם, הרי שהיא הצהירה בכך שתי הצהרות ברורות: אנחנו בעולם של הגדולים; ואנחנו יודעים לפתח טכנולוגיה ופתרונות בסטנדרט הגבוה ביותר. לשם מכוונת פוינטגראב, תחילה באמצעות הרחבת פריסת החיישנים הייחודיים שלה במוקדי נדל”ן מרכזיים בעולם, דוגמת העסקה עם דלויט, הן בפרויקטים בלשב הבנייה והן בפרויקטים קיימים, ובשלב שני תוך הבטחת מענה לכלל צרכי סביבת העבודה החכמה, באמצעות שיתופי פעולה עם ספקי ויצרני פתרונות מובילים נוספים בעולם.

הפתרון של פוינטגראב הנקרא CogniPoint, מהווה נקודת מפנה בעבור החברה שהוקמה בשנת 2008. בזמנו עסקה החברה בפיתוח תוכנה אשר אפשרה למשתמשים להפעיל מכשירים חכמים שונים בבית באמצעות מחוות גוף. לקראת סוף שנת 2014 עברה החברה שינוי משמעותי – עת החליטה לפנות לתחום הבניינים החכמים והחלה בפיתוח מוצר ה- CogniPoint.

בשיחה עם מנהל המוצר של  חברת פוינטגראב, אודי בן-ברון הוא מסביר: “הבנו כי יש צורך משמעותי בקרב חברות ענק לניהול חכם של שטחי נדל”ן. עלויות הנדל”ן הגבוהות ברחבי העולם, במיוחד בערים מרכזיות, מביאות לצורך ממשי בפתרונות יצירתיים אשר יכולים להניב חיסכון משמעותי בטווחי זמן קצרים וכאן בדיוק פוינטגראב נכנסת לתמונה. אחרי שהתייעצנו עם חברת פיליפס שהינה אחת המשקיעות העיקריות שלנו, ומפיצה של המוצרים שלנו תחת פתרונות התאורה החכמה שלה, הגענו למסקנה כי מעבר לנושא החיסכון בעלויות הנדל”ן, יש דרישה בשוק לפתרונות שיאפשרו ניהול חכם יותר של משרדים ובכלל זה שימוש במיזוג, ויסות אנשים וכמובן שימוש בתאורה. קיבלנו החלטה שאנחנו מתקדמים בכיוון הזה IoT על מנת להוביל את שינוי הבנת השימוש בנדל”ן על ידי פתרונות מבוססי בינה מלאכותית.”

פתרון לצד פרטיות

אחת המגמות המשמעותיות עליהן מתבסס הפתרון של פוינטגראב הוא השימוש בבינה מלאכותית וטכנולוגיות Deep Learning. בן-ברון מסביר: “היה חשוב מאוד מבחינתנו לספק פתרון שיסייע למנהלי החברות ויאפשר חיסכון משמעותי בשטחי הנדל”ן ובעלויות בזמן קצר יחסית, ומצד שני לא יחייב את החברה להכשיר עובדים שיטפלו בנושא. בסופו של דבר המידע נאסף במערכת ועובר עיבוד חכם, כך שלמשתמש נותר רק לקרוא את הדו”ח ולהבין איפה וכיצד ניתן לחסוך.”

“דבר נוסף שהיינו צריכים לספק בהתאם לדרישה מצד הלקוחות הוא השמירה על פרטיות. אף עובד לא רוצה שינטרו את התנועה האישית שלו וידעו באיזה משרד הוא שהה, כמה זמן בדיוק הוא היה ליד המחשב, כמה זמן אכל ארוחת צהריים וכד’.” לאור הבקשה לפרטיות עיבוד הנתונים של פוינטגראב מתבצע בחיישן עצמו ולא בענן. “בדומה לפשטות של גלאי עשן, החיישן מבצע Deep Learning בנקודת הקצה, ללא העברת וידאו החוצה כאשר רק מידע משמעותי על נוכחות אנשים ומיקומם יוצא מהחיישן וכל זה על מעבד זול יחסית המאפשר פריסה רחבה של הפתרון בכל שטחי המשרדים.”

לצד השמירה על פרטיות הטכנולוגיה מאפשרת ניתוח מגמות שהינה משמעותית. כך לדוגמא ניתן להוציא פלט על כמות העובדים אשר יושבים במטבח ברגע נתון או לחילופין לקבל מידע באשר לתדירות בה פוקדים את חדרי הישיבות או השירותים. בהתאם ניתן להעביר לאזורים אלו צוותי ניקיון ותחזוקה, כך שמעבר לחיסכון בעלויות הנדל”ן זהו כלי משמעותי לניהול הבניין.

אז כמה חוסכים?

לאחרונה פירסמה דלויט נתונים באשר לחסכון שהושג בשימוש במערכת של פוינטגראב במטה החדש. לפי הנתונים, דלויט מעסיקה כוח אדם גדול יותר ב-30% בשטח נדל”ני קטן יותר ב-3%. החיסכון בשכירות לפי דלויט מוערך בסכום של כ-14 מיליון דולר בשנה, ודלויט הצליחה להחזיר את ההשקעה בחיישנים של פוינטגראב לאחר חודש אחד בלבד.

תמונה 2: ניתוח שימוש בעמדות עבודה במטה דלויט

פוינטגראב גובה דמי מנוי חודשיים בעבור כל חיישן אותו היא מתקינה וכאמור מתמקדת בעיקר במגזר הבניינים החכמים. בימים אלה מגייסת החברה עובדים בעיקר בתחום הפיתוח.

ההערכות בקרב חברות המחקר הן שתחום הבניינים החכמים בשוק העסקים, לבטח בקרב חברות הענק, צפוי לצמוח משמעותית בשנים הקרובות וכי פלח שוק זה יהיה הראשון לאמץ באופן מלא ונרחב פתרונות של בניין חכם, שכן התועלות עבור העסק הן הרבה יותר מידיות ומתחייבות, בבחינת Must Have, בהשוואה לצרכן הביתי שרואה בפתרונות הללו כ-Nice to Have. נקודה נוספת שמבדלת מאוד את שוק העסקים הגדולים אל מול שוק ה-SMB (עסקים קטנים ובינוניים) ולבטח מול הצרכן הפרטי הוא נושא אבטחת המידע. איש מאתנו לא רוצה שהמשרד החכם יהפוך לזירה מאיימת מבחינתו, כך בעוד עסקים גדולים נוהגים להשקיע כספי עתק באבטחת המידע בעסק ולא חוסכים בכל אמצעי כדי להטמיע טכנולוגיות מתקדמות לצד מציאת פתרנות אבטחה מתקדמים, הרי שהצרכן הפרטי חשוף הרבה יותר לניסיונות של פריצה על ידי האקרים ומכאן שקצב אימוץ הטכנולוגיה אצלו צפוי יהיה להיות איטי ומדוד יותר.

הבנה זו נמצאת בבסיס האסטרטגיה של פוינטגראב והיא שהובילה את החברה לכוון לבנייני העסקים היוקרתיים בעולם ולתור אחר הלקוחות הגדולים אלו שמרגישים הכרח לספק לעובדיהם את סביבת העבודה המתקדמת והבטוחה ביותר, אלה שרודפים אחר טאלנטים בעולם העסקי עם משכורות של שש ספרות ובהתאמה גם אלה שחייבים יהיו למצוא דרכים לניהול חכם של מקומות העבודה ושטחי הנדל”ן שלהם כדי לחסוך ולהתייעל בעולם התחרותי בו הם פועלים.

פוינטגראב

שנת הקמה: 2008

מייסדים: סער וילף, חיים פרסקי, אמיר קפלן

תחום פעילות: פיתוח מערכות IoT לאיסוף וניתוח מידע לבניינים חכמים

משקיעים: Philips Lighting, ABB Ventures , Mitsubishi Capital

מיקום: הוד השרון

מספר עובדים: 25

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות