חדשות היום

בעולם דיגיטאלי ומחובר הכל מתחיל בקשר – רציף, איכותי ואמין

בעולם דיגיטאלי ומחובר הכל מתחיל בקשר – רציף, איכותי ואמין

1,125,000,000,000 ביטס (1.125 terabits) / שניה. זה שיא המהירות בהעברת מידע דרך תשתית פיזית שנקבע בשנת 2016. לעומתו, המהירות הגבוהה ביותר של מערכת אלחוטית G5 צפויה להיות 10,000,000,000 ביטס (10 gigabits) / שניה – פחות מ-1% ממהירות ההעברה בתשתית הפיזית.

העולם המודרני מבוסס על מערכות משולבות חכמות אשר בסיס פעולתן הוא תקשורת. ככל שרמת האיכות של המידע שמועבר ועוצמת החוויה של המשתתפים והנהנים מהמערכות הנ”ל גבוהות וגדולות יותר חשיבותה של תשתיות התקשורת שמאפשרות את עצם קיומן של המערכות הולכת וגדלה. מהירות היא רק אחד היתרונות שיש לתשתיות תקשורת פיזיות על פני תשתיות אלחוטיות. תשתיות פיזיות גם מציעות אמינות ויציבות גבוהות יותר והן בטוחות יותר מתשתיות אלחוטיות מפני חדירה עוינת וגניבת מידע.

תמונה ATEN VE7835 :1

באופן פשטני, ניתן לחלק את המרכיבים של כל תשתית תקשורת לארבע קטגוריות: ציוד היקפי (משדרים, מגברים ומקלטים), כבלים, מחברים ומקורות אנרגיה להפעלת המערכת כולה. מבלי להמעיט בחשיבותם של הציוד ההיקפי ומקורות האנרגיה, מאמר זה יתרכז בשני התחומים האחרים: כבלים ומחברים.

בעולם המורכב מחיבורים מתקדמים חשוב לחזור לבסיס. כבלים:

לא ניתן להגזים בחשיבותם של כבלים בבנייה ובקביעת רמת תפעולן של מערכות תקשורת איכותיות ואמינות לאורך זמן. יחד עם זה, המרכיב הזה הוא הבעייתי ביותר לאבחון ולהבנה של משתמש הקצה ואף ברובו נעלם מעין אותו משתמש. דוגמה אחת מן החיים: שני כבלי HDMI מתאימים (על פי המפרסם) לשימוש בתקשורת 4K@60 Hz. 1080p High Speed with Ethernet. עלותו של הכבל הראשון (באורך 8 מטר): $164.95; עלותו של הכבל השני (באורך 9 מטר): $21.99. אחד ההבדלים המשמעותיים שיכולים להסביר את הפרשי המחיר הבלתי נתפסים בין שני הכבלים הוא הרכב החוטים מהם הכבלים בנויים – הכבל היקר עשוי מחוטי נחושת LGC (Long-Grain Copper) בעוד שהכבל הזול עשוי מחוטי נחושת OFC (Oxygen Free Copper). המבנה הפיזי של LGC נחושת (ברמה המולקולרי) מביא לכך שהוא יעביר אותות שמע נקיות ויציבות יותר מאשר כבלים עשויים נחושת מסוג OFC. כל המידע הזה זמין באינטרנט, אבל לא מובלט בצורה כלשהי באתר המכירות של הקמעונאי שמוכר את שני הכבלים. גרוע מכך, יש גם יצרני כבלים שמשווקים את תוצרתם ככבלים באיכות מעולה במחיר מציאה כשבפועל אותם הכבלים עשויים חוטי אלומיניום, שאריות ברזל  ועוד מיני חומרים שלא עומדים בתקן כלשהו.

באותה המידה, פרמטרים אחרים, חשובים ביותר לאיכות ולאמינות של כבלים, כגון: בידוד החוטים בכבל (למנוע רעשים פנימיים בין ערוצים), סוג ומבנה הסיכוך של הכבל (המונע זליגה של אותות בין כבלים וחדירה של אותות לכבל נתון מן החוץ), החוזק הפיזי של הכבל (נתון חשוב מאוד במיוחד בתשתיות גדולות הדורשות משיכה של כבלים למרחקים גדולים), עלולים להיעלם מעיני הקונה / המתקין / וכמובן המשתמש התמים. כתוצאה מחוסר ידיעתנו אנו עלולים לקבל מערכת תקשורת באיכות ו/או אמינות ירודה למרות העובדה שציוד הקצה הוא מהטוב ביותר ושמקור המידע שמשודר מספק אות איכותי ביותר.

השותף הטוב ביותר שלכם לחיבור מוצלח- המחברים:

גם אם נוודא שהכבלים שאנו קונים עשויים מהמוליכים הטובים ביותר, בעלי בידוד פנימי וסיכוך איכותי ביותר ובעלי חוזק פיזי שמבטיח את איכות התשתית בכללותה, יש עוד חוליה חיונית שדילוג עליה עלול להיות הרת אסון – המחברים. יש שני פרמטרים עיקריים של מחברים שעלינו להתעמק בהם למען תקשורת איכותית ואמינה: החומרים מהם המחברים עשויים והבטחת הקשר הפיזי של המחבר לשני האלמנטים שהוא מחבר.

בעוד מחברים עשויים מנחושת עם ציפוי זהב מהווים אחת הבחירות המועדפות למען יצירת חיבור טוב שעמיד מפני קורוזיה, גם הם עלולים לא למנוע זאת לאורך שנים, במיוחד בסביבות בעלות לחות גבוהה או פתוחות לאוויר הפתוח. במקרים אלה יש צורך להגדיל באופן משמעותי את שכבת הזהב ולהבטיח את איכותה ברמה הגבוהה ביותר, מה שהופך את הפתרון לבלתי ישים מבחינה כלכלית. בחיפוש אחר פתרונות זולים יותר, אבל מספיקים מבחינת הביצועים, יצרנים משתמשים במבחר רחב של מתכות וסגסוגות (ביניהם: נחושת, אלומיניום, כסף, בדיל וצירופים שונים של אותם חומרים ואחרים). סוג החומר הרצוי תלוי במספר רב של פרמטרים הכוללים: טמפרטורת סביבת העבודה, תדר השידור (ככל שתדר השידור גבוה יותר יש צורך להשתמש בחומר מוליך, כגון כסף, שמצטיין בהעברת תדרים אלה), עוצמת האותות להעברה ועוד. מעבר לבחירה נכונה של כבלים ומחברים בעת הבנייה הראשונה של מערכות תקשורת, גם בעת שדרוג של מערכות חייבים לוודא שהפרמטרים החדשים של המידע שישודר ושל הציוד ההיקפי שיוחלף נמצאים בטווח הביצוע של הכבלים והמחברים.

חשיבות אבטחת הרצף הפיזי בעידן הדיגיטאלי

תמונה ATEN LockPro :2

בעוד שאנו עוסקים בטכנולוגיות הכי מתקדמות בתקשורת ודנים בסגסוגות מתכת ועובי ציפוי זהב, זה נשמע טריוויאלי לחלוטין לציין שיש צורך לאבטח את חיבורי החשמל של כל מערכת כדי לוודא שהיא לא תפסיק לעבוד באופן פתאומי – אבל לפעמים ה”טריוויאלי” נשכח, עד שזה מאוחר מדי. כך היה באירוע בו קבלן שעבד במרכז המידע של בריטיש איירוויס באנגליה ניתק בשוגג כבל כוח ושיבש את פעולתן של מערכות ה-IT של החברה. התוצאה – 75,000 נוסעים תקועים וכ-$128,000,000 בפיצויים לכל מי שנפגע מכך. באופן דומה, כמעט מובן מאליו שככל שיש לכבל ה-HDMI במערכת הסופר-איכותית שלך נטייה להתנתק, ויש לא מעט סיבות שזה עלול לקרות, זה יקרה בדיוק בשנייה של הגול המכריע במשחק האליפות או חס וחלילה באמצע ניתוח מסובך הכרוך במכשור אופטי ברזולוציה גבוהה.

דרור מערכות תקשורת, הנציגה הבלעדית בישראל של חברת ATEN המציעה פתרונות רשת לניהול מערכות AV באיכות וביעילות, מציעה מגוון פתרונות איכותיים ואפקטיביים לאבטחת מחברים וחיבורים חשמליים ואלקטרוניים, וכן כבלי תקשורת בעלי מחברים איכותיים כדי להבטיח העברת אותות ברמה הגבוהה ביותר בכל עת.

 


 

רותם ד. דרור מערכות תקשורת

תגובות סגורות