חדשות היום

תוכנית ה-F-35: שדרוגים וחידושים טכנולוגיים במקביל להמשך ההתייעלות וירידת מחירי המטוס

תוכנית מטוס ה-F-35, מטוס הקרב החמקני והמתקדם מהדור החמישי מתוצרת לוקהיד מרטין ממשיכה לצבור תאוצה ברחבי העולם. מטוסים רבים נמסרים, בקצב שנתי עולה, הטמעת שדרוגים רבים אשר תורמים ליכולות המטוס מתבצעים ללא הרף והמפעילים של המטוס מעצימים את ההפעלה המבצעית שלו במתארים רבים ועם כלי חימוש מתקדמים. בזכות היכולות החמקניות, היתוך המידע מהחיישנים, המהירות, יכולות נשיאת התחמושת וטווח הטיסה, מטוס ה-F-35 הוא בעל הקטלניות והשרידות הטובים ביותר בעולם. כמכפיל כח המסוגל לאסוף ולנתח מידע רב ולהעבירו בזמן אמת לכוחות נוספים במשימה, המטוס מהווה את הפלטפורמה הטובה ביותר לעמידה במשימות ולשמירה על חיי הצוות הפועלים במשימה.

עד כה, נמסרו למעלה מ-435 מטוסים שפועלים בשמונה מדינות מ-19 בסיסים, בהן ישראל. בחודש נובמבר צפויים לנחות בבסיס חיל האוויר בנבטים זוג מטוסים נוסף, אשר יעמיד את מספר מטוסי ה-F-35 הפועלים בבסיס ל-20. קצב המסירה הצפוי הוא שישה מטוסים בשנה, עד השלמת מסירתם של 50 מטוסים בשנת 2024. מעל 910 טייסים ו-8350 אנשי תחזוקה הוכשרו לפעילות על המטוסים, אשר טסו במצטבר כ-220 אלף שעות טיסה. גורם משמעותי בתוכנית הוא הגעה למחיר המטרה של 80 מיליון דולר למטוס F-35 מדגם A עד שנת 2020. נראה, כי תוכנית המטוס תגיע ליעד שכן מחיר המטוס ירד מתחת לרף 90 מיליון הדולר במהלך השנה הנוכחית. הגעה למחיר תאפשר למעשה למפעילים להנות ממטוס קרב מהדור החמישי, במחיר של מטוסי הדור הרביעי.

מערכות משודרגות וטכנולוגיות חדשות

בתקופה האחרונה, הוכרזו מספר שדרוגים במערכות המטוס. אחת מהמשמעותיים שבהם היא הכרזת מנהלת תוכנית מטוס ה-F-35 (JPO), לוקהיד מרטין וחיל האוויר האמריקאי להתחלת הטמעת המערכת האוטומטית למניעת התנגשות בקרקעAuto-GCAS  (Automatic Ground Collision Avoidance System) במטוסי ה-F-35A של חיל האוויר האמריקאי. באמצעות גישה מהירה לתחום הפיתוח, הניסוי וההטמעה, שיתוף הפעולה בין התעשייה לממשל בפרויקט סייע להטמעה מהירה של המערכת מצילת החיים שבע שנים מוקדם מהתכנון המקורי. מערכת ה-Auto-GCAS פותחה לראשונה עבור מטוסי ה-F-16 בשיתוף פעולה עם נאס”א ומעבדות המחקר של חיל האוויר האמריקאי. באמצעות שימוש במיפוי קרקעי, יכולות איכון ואוטומציה מתקדמת, מאפשרת המערכת לאתר ולהימנע מפגיעה אפשרית בקרקע. כשהמערכת מזהה סיכון לפגיעה אפשרית בקרקע, היא מתריעה על כך לטייס. במידה והטייס אינו מתפקד מסיבה כלשהי כדוגמת אובדן הכרה או איבוד התמצאות מרחבית משמעותית, המערכת מסוגלת לקחת שליטה על ההגאים, להוציא את המטוס מהסכנה ולהחזיר את השליטה לטייס לאחר הגעה למצב טיסה בטוח. מערכת ה-Auto-GCAS פועלת כבר כחמש שנים במטוסי ה-F-16 והצילה את חייהם של שמונה טייסים ברחבי העולם.

תכנון ההטמעה המקורי של מערכת ה-Auto-GCAS במטוסי ה-F-35 נקבע ל-2026. מעבדות הפיתוח של חיל האוויר האמריקאי ולוקהיד מרטין פעלו במרץ כדי לבצע את הבדיקות וההתאמות הנדרשות בכדי להטמיע את הטכנולוגיה בצורה מלאה במטוסי ה-F-35. משרד ה-JPO ולוקהיד מרטין פיתחו את הטכנולוגיה המותאמת בצורה מהירה לפי דרישות ותקני תוכנית מטוס ה-F-35. כנף 412 בבסיס חיל האוויר אדוארדס בארה”ב ביצעה את תוכנית הבדיקות הקפדניות במטרה לאמת ולתקף את הביצועים של המערכת ואת העמידה הנדרשת בבטיחות הטיסה ואשר הובילה להמלצה הרשמית להטמיע אותה בכל מטוסי ה-F-35. מטוסי ה-F-35 מדגם A של חיל האוויר האמריקאי יהיו הראשונים בהם תוטמע מערכת ה-Auto-GCAS, ולאחריהם היא תוטמע גם במטוסי ה-F-35B וה-F-35C.

בנוסף, לוקהיד מרטין הכריזה על המשך הפיתוח של המערכת האלקטרו-אופטית לרכישת מטרות או EOTS (Electro-Optical Targeting System ) עבור מטוסי ה-F-35. המערכת החדשה תהיה מציאותית יותר, אמינה וגם תאפשר איתור והשמדה של מטרות מטווח רחוק יותר. מלבד היכולות המקצועיות היא צפויה גם לחסוך כסף רב למפעילים. המערכת נראית כמו חלון קטן שנמצא מתחת לחרטומו של מטוס- – F-35 כאשר למעשה מדובר בחיישן המשלב בין מערכת הדמיה מסוג FLIR יחד עם חיפוש ועקיבה IRST  ומספק לטייס יכולת גילוי מטרות מדויקת במגוון משימות. המערכת מאפשרת לזהות מטרות או כל נקודת עניין בכל מזג אוויר, יום ולילה, לאסוף מודיעין או להשמיד את אותה מטרה עם חימוש חכם כמו לייזר או GPS ומבלי לאבד את החמקנות.

הדגם המתקדם אותו מפתחת החברה יאפשר לטייס לראות את המטרה שלו בטווחים ארוכים יותר וברזולוציה גבוהה משמעותית מהקיים כיום. המערכת צפויה לייעל את הפעלת המטוס ותחסוך כמיליארד דולר במעגל עלות חיי המטוס (Life-cycle cost). יתרון נוסף של המערכת הוא היכולת להוות מאתר מטרות חמקני עבור מעגלי אש נוספים – באמצעות EOTS שמשתמשת במגוון הסנסורים שיש על מטוסי החמקן, ניתן לשלוח לצוות יורה את הקואורדינטות לתקיפה ברשת מאובטחת.

בתחום האמל”ח בוצעו ניסויים רבים, בעיקר בכל הנוגע להטלת פצצות כבדות. במסגרת תרגיל שהתקיים לאחרונה באוקיינוס השקט, באזור גינאה החדשה, פוצצו מטוסי F-35B של חיל המרינס מטרה בשם “עגבנייה קטלנית” באמצעות טילים במשקל כבד במיוחד. במסגרת מבצע לחימה משולב, שכלל הפצצת מטרה וטעינה חוזרת של טילים על כלי שיט, בוצע התרגיל הייחודי, שהסתיים בהצלחה. כלי טיס של המרינס יצאו במסגרת התרגיל לעבר ה”עגבנייה קטלנית”, מטרה מתנפחת בצבע אדום זועק, שהושטה מחופי גינאה החדשה ללב ים. עם זיהוי המטרה הפציצו אותה מטוסי F-35 בעזרת טילים מונחי לייזר במשקל של 1,000 ו-500 פאונד.

תמונה 1: הגעת מטוסי ה F-35- לישראל בחודש ספטמבר
)קרדיט: מייק יודין, חיל האוויר(

ממשיכים להתפתח – גם בישראל

בזווית הישראלית, שיתוף הפעולה של לוקהיד מרטין וה-JPO (מנהלת התוכנית בפנטגון), ממשיך להתרחב הן עם משרד הביטחון והן עם התעשיות הביטחוניות.

התעשייה האווירית וחברת לוקהיד מרטין ציינו בטקס שנערך בקו הרכבת כנפיים של מטוס ה-F-35 בחטיבת התעופה של התעשייה האווירית את מסירת הכנף המאה של מטוס ה-F-35. הטקס נערך בנוכחות נציגים בכירים מהנהלת לוקהיד מרטין, נציגי משרד הביטחון, סיב”ט והרשות לשיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה.

בתמונה משמאל לימין: יהושע )שיקי( שני, מנכ”ל לוקהיד מרטין ישראל ונמרוד שפר,
מנכ”ל התעשייה האווירית )קרדיט: התעשייה האווירית(

המרכז להרכבת כנפיים למטוסי קרב מתקדמים של התעשייה האווירית הוקם בנובמבר 2014. מאז הוא זוכה למוניטין בינלאומי רב, בשל הידע והניסיון המבוססים על עשרות שנות ניסיון שצברה החברה בייצור כנפיים עבור מטוסי 16-F ו- 38-T והוא צפוי לייצר מעל 800 זוגות כנפי F35 עבור חברת לוקהיד מרטין עד לשנת 2034. בדצמבר 2018 נחנך בתעשייה האווירית קו רובוטי חדשני לייצור מעטים (סקינים) לכנפי ה- F-35, ובכך התרחב שיתוף הפעולה בין שתי החברות. פס הייצור החדשני של כנפי מטוס ה-35-F, עומד בכל דרישות הייצור ואבטחת האיכות של לוקהיד מרטין. מאז חתימת חוזה הייצור, השקיעה התעשייה האווירית משאבים רבים במערכות ובטכנולוגיות המתקדמות ביותר, והקימה קו ייצור חדשני המאופיין ברמות דיוק קפדניות, רמה גבוהה של הבטחת איכות ובקרה מחמירה של תנאי לחות וטמפרטורה, באופן המאפשר לפתח בין היתר, רכיב ייחודי וחדשני מחומרים מרוכבים לחלקים העליונים של הכנפיים.

בנוסף, מינהל הרכש במשרד הביטחון וחברת לוקהיד מרטין ישראל חתמו על הסכם אחזקה ראשון מסוגו למערכות מטוס ה”אדיר” (F-35) של חיל האוויר. בטקס החתימה השתתפו סגן ראש מנה”ר לרכש אוויר וים, זאב לנדאו, ומנכ”ל חברת לוקהיד מרטין ישראל, יהושע (שיקי) שני.

במסגרת ההסכם, בעשור הקרוב, חברת לוקהיד מרטין תפעיל ותתחזק את מרכז האימון המתקדם בבסיס חיל האוויר בנבטים, שבמרכזו סימולטור המשימה המלא (FMS) למטוס, ותעניק שירותי תמיכה ומומחים למערכת ה-“ALIS” – מערכת ניהול המידע הלוגיסטי- תחזוקתי הייחודית למטוסי ה-F-35. החוזה הינו לחמש שנים, עם אופציה להארכה בחמש שנים נוספות. היקפו נאמד ביותר מ-150 מיליון ₪, וכחלק ממנו תגייס החברה כ- 25 עובדים חדשים, רובם ככולם מאזור הדרום.


תמונת כותרת: הגעת מטוסי האדיר בחודש יולי השנה
)קרדיט: אמית אגרונוב, חיל האוויר(

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות