חדשות היום

ויכוח עמוק

לא רק בישראל סוערות הרוחות סביב רכש צוללות יקר, מתברר שגם בארצות הברית מתנהל בימים אלה שיח ער סביב עסקת צוללות חדשה. הצי האמריקני – NAVY הודיע בסוף חודש נובמבר האחרון כי חתם עם מספנות General Dynamics’ Electric Boat מקונטיקט ו  Huntington Ingalls Industries Inc מוירג’יניה על חוזה לבניית צוללות התקיפה הבינוניות מדגם   Virginia-class Block V. העסקה נחשבת ליקרה ביותר בתולדות הצי, עומדת על 22 מיליארד דולר ל 9 צוללות ואופציה לצוללת עשירית (בתוספת של 2 מיליארד דולר). הצוללת הראשונה מדגם Block V תסופק לצי ב 2025, והאחרונה מהדגם הזה, ב 2029. צוללות ה Block V אמורות להיות גדולות יותר מהדגם הנוכחי של ה Virginia-class והן יכללו מדור נוסף המוגדר, רב משימתי. כך למשל, כל אחת מהצוללות החדשות תוכל לשגר בבת אחת 40 טילי שיוט מסוג Tomahawk – לעומת 12 בדגם הנוכחי, שיפור של 230% ביכולת הירי. המדור החדש הנקרא, Virginia Payload Module  – VPM , יהיה באורך של 28 מטרים והוא יבנה במרכז הצוללת. בתצורת טילי ה Tomahawk, ה VPM יכלול ארבעה משגרים שכל אחד מהם מכיל 7 טילים, זאת בנוסף למשגרים הקבועים של הצוללת. ה NAVY מתכנן לבנות ב Block V חללים גנריים שיותאמו גם לטילים היפר סונים וטילים נגד ספינות. נוסף לכך, יהיה ניתן לשגר מהמדור החדש גם כלים תת ועל מימיים בלתי מאוישים כמו גם הובלת כוחות מיוחדים. מומחים שניתחו את הצוללות החדשה מדברים על קונספט הפעלה חדש, שונה באופן מהותי מזה הקיים כיום בצי האמריקני.

“אין ספק שמדובר בקשת חדשה של יכולות”, אומר ל DEFENCE NEWS , בראיין קלארק, קצין בכיר לשעבר במערך הצוללות של הצי האמריקני וכיום אנאליסט מחקר ב Center for Strategic and Budgetary Assessments. “הייתי מגדיר אותה כ ” Swiss Army knife” (הכוונה לאולר המתקפל המכיל בתוכו כמה סוגים של להבים נוסף למברגים שונים, מספריים, חולץ פקקים ועוד… – א.ב.ש). כבר עכשיו ניתן לומר שה Block V יחליפו את צוללות התקיפה הישנות שייעודן היה מוגדר לשיגור טילים מונחים או הובלה של כוחות מיוחדים. הצוללות האחרות התמקדו במשימות סיור ואיסוף מודיעין, ה Block V היא שילוב של שתי היכולות הללו. בפרספקטיבה רחבה הייתי מגדיר זאת כחזרה לתפיסת ההפעלה של שנות ה 60 וה 70. אז, בעיצומה של המלחמה הקרה, צוללות עשו שלל משימות כאלו. עם השנים, התפיסה השתנה לבניית צוללות ייעודיות, ועכשיו למעשה חוזרים לתפיסה הישנה של רב- משימתיות”.

צוללת ) USS Hawaii )SSN 776 מגיעה לנמל פרל הרבור,
יוני 2019
צילום: U.S. Navy photo by Mass Communication
Specialist 1st Class Daniel Hinton

חלק מתכנית הפיתוח של ה Block V כולל את פרויקט , Acoustic Superiority Program. ה ASP אמור לכלול מערכות הנעה חדשות – שקטות יותר, יכולות סונאר מתקדמות, ושילוב חומרים מתקדמים בגוף החיצוני של הצוללת להגברת החמקנות.

“המכרזים הללו יאפשרו לנו להגביר באופן משמעותי את קצב הייצור”, אומר קווין גראני, מנכ”ל     General Dynamics Electric Boat  למגזין NAVAL NEWS . “ההערכה שלנו היא כי נכפיל את הקצב לשתי צוללות בשנה, כך שתאריך היעד של סיום הפרויקט ב 2029 הוא בהחלט ריאלי”.

יחד עם ה  Virginia-class Block V אמורות המספנות בקונטיקט לבנות צוללות נוספות, גדולות יותר מדגם,  Columbia-class המיועדות לשיגור טילים בליסטיים גרעיניים. הצוללת הראשונה מהדגם הזה מתוכננת להגיע לצי ב 2031. השילוב של שני קווי הייצור אמור לחסוך לצי האמריקני בעלות הפיתוח, שהיו חלק מדרישות הבסיס של המכרז. ההערכה היא כי בסופו של תהליך יעמוד מחיר של כל צוללת מדגם   Virginia-class Block V , על כ 3.5 מיליארד דולר.

בכתבת תחקיר של DEFENCE NEWS על עסקת ה  Virginia-class Block V, נטען שלמרות היכולות המתקדמות שלה, היא לא עונה על הצרכים המבצעיים של הצי. לטענת הכותב, דיוויד לארטר – לשעבר קצין בצי האמריקני, הסתמכות על ה  Virginia-class יכולה להיות מסוכנתBlock V .

“זוהי חרב פיפיות. מצד אחד יכולת מתקדמת, מהצד השני היא יקרה מאד. כיום, ארסנל הטילים נגד ספינות שקיים בסין או ברוסיה הוא עצום” , כותב לאטר. “הצוללות החדשות יוכלו   להתמודד עם המשגרים – קרקעיים או ימיים, דרך מכה מקדימה מטווח קרוב למטרה, מבלי להיחשף לאיומים. אבל, כדי ליצור יכולת שתתמודד עם אלפי טילים, חייבים הרבה יותר מעשר צוללות  Virginia-class Block V, והצי ממש לא יכול להרשות לעצמו את זה בהיבט התקציבי”.

לחיזוק הטענה הזו מביא מביא לארטר ציטוט משיחה שערך בספטמבר האחרון עם ד”ר ג’רי הנדריקס , לשעבר בכיר בצי האמריקני וכיום חבר בצוות המומחים ב Telemus Group, המתמחה בניתוח צרכים אסטרטגים של מדינות וצבאות.

“ה  Virginia-class Block V הוא הימור יקר. כדי להתמודד עם ארסנל טילים גדול עדיף לדעתי לבנות יכולות לכלי שטח- כלומר ספינות- ולא לצוללות. כל נשק שאתה משלב בצוללת הוא יקר יותר. אם הצי ישקיע בנשק מתקדם, ארוך טווח ומדויק שישוגר מספינות שיהיו מחוץ לטווח האיום, זה עדיף בעיני על פיתוח יכולות כאלה בפלטפורמות תת מימיות”.

פצצת טורפדו מועמסת על הצוללת “) “Minnesota )SSN 783
בבסיס בנורבגיה
צילום: U.S. Navy photo by Chief Mass Communication
Specialist Travis Simmons

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תעודת זהות  Virginia-class Block V

אורך : 143 מטר

הנעה : כור גרעיני S9B, 30 MW

מהירות: 25 קשר (46 קמ”ש)

עומק מרבי : 800 מטר

חימוש:        40 טילי שיוט   Tomahawk BGM-109

4   טורפדו Mk-48 torpedo

יכולת אכסון של 65 טילים נוספים מסוגים שונים.

צוות: כ 130 לוחמים.

בשירות מבצעי: 17 צוללות מתוך 66 מתוכננות.


תמונת כותרת: ה ) Delaware )SSN 791 , באימון באוקיינוס האטלנטי, אוגוסט 2019
צילום: U.S. Navy photo courtesy of HII by Ashley Cowan

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות