ספק חמקן

בסוף חודש ספטמבר האחרון הרעידה חברה קטנה מגרמניה את אמות הסיפים של עולם החמקנות. לטענת החברה היא הצליחה לאתר בתמונת מכ”מ טיסה של   מטוס חמקן אמריקני מדגם F-35. החברה, הנסולדט ( Hensoldt) , המייצרת מערכות מכ”מ, פיתחה מכ”מ פסיבי בשם TwInvis. בהודעת החברה נטען כי המכ”מ הזה הצליח לאתר בסלון האווירי שנערך ב 2018, זוג חמקנים שהמריאו מברלין, לאחר שהשתתפו בסלון אווירי, ועקבה אחריהם לאורך 150 ק”מ. דובר מטעם היצרנית, חברת לוקהיד מרטין אמר למגזין DEFENCE NEWS כי באירועים פתוחים בהם מוצגים מטוסי חמקן, המטוס לא טס בתצורה מבצעית חמקנית. “כדי לשמור על בטיחות הטיסה והמטוסים האחרים שטסים במרחב, ה F-35 טס עם מערכות גלויות וסנסורים המזהים אותו על מסכי המכ”מ”, מסר מייקל פרידמן מלוקהיד מרטין, בהודעה כתובה מטעם החברה. “לגבי הופעה בסלון האווירי בברלין אני מציע לפנות לחיל האוויר האמריקני”.

התברר שמטוסי החמקן שהוצגו בגרמניה בחודש אפריל 2018, היו מהטייסת שממוקמת בבסיס חיל האוויר האמריקני “LUKE” באריזונה. הם טסו במשך 11 שעות לגרמניה, כאשר מעל אירופה הם היו בוודאות בתצורת טיסה גלויה. בסלון עצמו, כדי לא לחשוף את יכולות החמקנות מול מערכות מכ”מ שונות, המטוסים לא טסו אלא הוצגו על הקרקע.

מטוסי F-35 בבסיס חיל האוויר האמריקני ” LUKE ” באריזונה
צילום: U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Jensen Stidham

מתברר ש Hensoldt ניהלה את העקיבה כמבצע צבאי לכל דבר. מאחר וחיל האוויר האמריקני לא התיר גישה ישירה למטוסים על הקרקע, Hensoldt החליטה להמתין לסוף הסלון האווירי. בינתיים היא שכרה מתחם בחוות סוסים הסמוכה לנמל התעופה Schönefeld , ופרסה שם את המערכת שהוסתרה בתוך טנדר קטן בעל אנטנה טלסקופית. לטענת גורמים בחברה, הטכנאים שהפעילו את המערכת קיבלו התרעה על המראת זוג מטוסי החמקן חזרה לארצות הברית וכך הצליחו לעקוב אחריהם. גורמים בפרויקט ה F-35 למגזין   כי c4isrnet.com כי על זוג המטוסים הוצבו רפלקטורים מיוחדים – מחזירי מכ”מ חיצוניים – כדי שיהיו גלויים למערכות השליטה האווירית בגרמניה. תמונות שפרסם מאוחר יותר משרד ההגנה האמריקני איששו את הטענה על הצבת הרפלקטורים.

Hensoldt מבחינתה ממשיכה לטעון כי העקיבה אחרי מטוסי החמקן נעשתה בלי קשר לרפלקטורים המיוחדים, שכן המכ”מ הפסיבי עוקב אחרי ספקטרום שונה של אותות. (ראו הרחבה נפרדת לגבי מכ”מ פסיבי) . בלי קשר לפרסום, או אולי בהמשך ישיר לו, חיל האוויר הגרמני ערך במהלך הסתיו האחרון ניסוי ארוך למיפוי התמונה האווירית בדרום המדינה , על ידי מערכות מכ”מ פסיבי. אחת המשתתפות בניסוי הייתה Hensoldt הגרמנית.

מערכת הרדאר הפסיבי TwInvis
צילום: Hensoldt

סימני שאלה נוספים באשר לעיתוי הפרסום, צצו בהקשר תכנית ההצטיידות העתידית של חיל האוויר הגרמני. ממשלת גרמניה נמצאת בימים אלה בתהליך בחירה של מטוסים חדשים שיחליפו את 90 מטוסי ה Tornado המזדקנים. בתחילת השנה פסלה משרד ההגנה של גרמניה את ה F-35, והשאיר ברשימה את מטוסי הדור הרביעי:  Typhoon ו F/A-18E/F Super Hornet האמריקני מתוצרת חברת בואינג. ההערכה היא כי הנטייה הגרמנית היא לבחור ב Typhoon (שאמור לעבור שדרוג משמעותי ביכולות שלו), כדי להמשיך לעודד את היצרניות האירופאיות. את מטוס ה Typhoon מייצר קונסורציום של שלוש חברות: Leonardo מאטליה, Airbus, מצרפת ו BAE Systems מבריטניה. מומחים שבחנו את ההחלטה הגרמנית לפסול את החמקן האמריקני הצביעו על בעייה מרכזית: ה Typhoon לא מותאם כיום לשאת נשק גרעיני אמריקני, והעניין הזה, מנוגד לאמנת שיתוף הפעולה הביטחוני של ברית נאטו.

במהלך הועידה הביטחונית בברלין – Berlin Security Conference (BSC)-   שנערכה בסוף חודש נובמבר, אמר נציג לוקהיד מרטין כי החברה עדיין לא הרימה ידיים, באשר לניסיון לשכנע את הממשלה הגרמנית בדבר נחיצות ה F-35 לחיל האוויר הגרמני. “אנחנו יודעים שההחלטה שהתקבלה בינואר 2019, להוציא את ה F-35 מהמכרז, היא החלטה פוליטית ולא מקצועית. אנחנו מכבדים את החלטת משרד ההגנה הגרמני, אבל יחד עם זאת נמשיך להציג את היתרונות המשמעותיים של ה F-35 על פני המטוסים האחרים”, אמר אלכסנדר וולפרוד. העניין עלה גם בפגישתם של שרי ההגנה של ארצות הברית וגרמניה בחודש ספטמבר בוושינגטון. לדברי שרת ההגנה קראמפ קארנבאוור, היא ביקשה מהאמריקנים להעביר לגרמניה פירוט דרישות מדויק לגבי היכולת לשאת נשק גרעיני, וזאת כדי שהמטוסים יתוכננו בהתאם.

 

מכ”מ פסיבי

מכ”ם פסיבי פועל על ידי ניתוח שידורים אלקטרומגנטיים כמו שידורי רדיו וטלוויזיה מסחריים רשתות סלולאריות וקליטת ההחזרות של שידורים אלה מגופים הנעים באוויר. למכ”ם הזה יש פוטנציאל להיות יעיל נגד מטוסים חמקניים, כאלה שתוכננו כך שההחזרים שלהם יצומצמו כלפי מכ”ם המשדר וקולט מאותה נקודה – מכ”ם מונו-סטטי. (מתוך הלקט הבטחוני של משרד הבטחון)

חמקן אירופאי

הסירוב של גרמניה לרכוש את ה F-35 נובע ככל הנראה מהרצון לבנות חמקן אירופאי. גרמניה יחד עם צרפת וספרד, נמצאות בתהליך תכנון ראשוני של מטוס קרב חדש מדור 6, Future Combat Air System (FCAS). בתחילת 2020 אמורה גרמניה להעביר 75 מיליון יורו לתכנית, לצורך תכנון גוף המטוס ותא הטייס. במקביל לפרויקט הזה, הציגה BAE Systems הבריטית את פרויקט ה Tempest, חמקן בריטי- איטלקי-צרפתי, שאמור להיכנס לשירות מבצעי ב 2035, ולהחליף את ה  Eurofighter Typhoon.


תמונת כותרת: מטוסי Eurofighter Typhoons בתרגיל משותף לחילות האוויר של גרמניה ואטליה, 2018
צילום: Copyright Eurofighter, Giovanni Colla 2018

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות