מרוץ משולש

רבות דובר על מרוץ החימוש בין המעצמות. בשנות ה 50 ועד תחילת שנות ה 90 היו אלה ארצות הברית וברית המועצות, ראש בראש. במירוץ של האלף השלישי זו עדיין ארצות הברית, אלא שעתה היא מתמודדת מול שתי יריבות: רוסיה וסין. יש שטוענים כי במירוץ הזה ארצות הברית נמצאת משתרכת מאחור.

בסוף חודש מארס הודיע משרד ההגנה האמריקני על השלמת ניסוי ראשון באב טיפוס של טיל היפרסוני. נזכיר, רוסיה כבר מחזיקה בטיל מבצעי – “Avangard” (ראו הרחבה בהמשך). בניסוי שנערך בשדה ניסויים בהוואי, נורה גוף טיל ללא חימוש,  hypersonic glide body – C-HGB, לצורך ניסויי טיסה ומעקב ביצועים.

״הניסוי הזה עמד בכל הציפיות״, אמר תת אדמירל ג׳וני רולף, ראש הפרוייקט מטען הצי האמריקני. לדבריו, בשונה מניסוי הטיסה הראשון שנערך ב 2017, המערכת ההיפרסונית שנוסתה כללה מרכיבים רבים מאד. הצלחת הניסוי מקדמת אותנו באופן משמעותי ליכולת תקיפה היפרסונית מבצעית ומוכחת״, הוסיף רולף. בהודעת משרד ההגנה נאמר במפורש כי על פי לוחות הזמנים של הפרויקט, הכוונה היא להכריז על יכולת מבצעית ראשונית של המערכת, כבר במחצית השנייה של 2020.

יחד עם הצי האמריקני משתתף בפרויקט הזה גם ה ARMY. המחקר והפיתוח נעשים במעבדות הצי יחד עם התעשיות הביטחוניות האמריקניות וה ARMY אחראי על הייצור והתאמת הטילים לפלטפורמות השונות.

תמונה:מפציץ b-52 בטיסת ניסוי עם נשק היפרסוני צילום: Lockheed Martin

״הניסוי הזה היה צעד חשוב מאד בפרויקט לאומי״, אומר סגן אלוף ניל טורגוד, בכיר במנהל הרכש והפיתוח של ה ARMY. מהדברים שלו, שצוטטו בהודעה הרשמית של משרד ההגנה, ניתן להבין את הדחיפות שמייחס הממשל להצטיידות בנשק היפרסוני, במטרה לסגור את הפער המבצעי שנפתח מול רוסיה. ״אנחנו מבינים היטב את הצורך המיידי להגיע ליכולת מבצעית היפרסונית, כחלק מתפיסת הביטחון הכוללת של ארצות הברית״.

תמונה: 30 דקות טיסה…
איור: Lockheed Martin

על פי גורמים בפנטגון הצי מעוניין להגיע ליכולת מבצעית מלאה במערך ספינות התקיפה שלו   ב 2023 ושנה אחר כך עם מערך הצוללות. ה ARMY מתכנן גם הוא להכריז מבצעיות ב 2023, מפלטפורמות ניידות. עדיין לא ברור האם גם חיל האוויר האמריקני יתבסס על ה C-HGB הנוכחי, או שיתמקד בפרויקט ה Air-Launched Rapid Response Weapon (ARRW) שהוא מפתח יחד עם לוקהיד מרטין. על פי פרסום באתר defene news בפברואר האחרון, בחיל האוויר האמריקני מדברים על הכרזת יכולת מבצעית היפרסונית כבר ב 2022, מבלי לפרט באיזה חימוש מדובר.

אלא שלצד היכולת ההתקפית, בארצות הברית נמצאים גופים רבים במירוץ פיתוח ליכולות גילוי, עקיבה והתראה מפני נשק היפרסוני. זו הסיבה שבניסוי האחרון בהוואי השתתפה גם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים – MDA.

המערכת האמריקנית, בדומה לזו הרוסית מתבססת על חימוש גולש. בשלב ההאצה הוא מתנהג כמו טיל, ואחרי הגעה לשיא גובה מתנתק מהמנוע וגולש תוך כדי תמרון במהירות עצומה לעבר המטרה. כחלק מהפתרונות המיידים להתמודדות עם המערכת המבצעית הרוסית, מפתחים ב MDA מערכת עקיבה מהחלל. זאת בנוסף לפרויקט פיתוח דומה שנמצא במגרשה של ה SDA – Space Development Agency. מתברר שהפער שפתחה רוסיה על ארצות הברית מדאיג מאד גם את מקבלי ההחלטות. מספר חברים מהקונגרס האמריקני פרסמו מסמך שבו הם מעלים תהיות לגבי הפתרונות המסתמנים.

״אנחנו רואים חוסר הסכמות בפנטגון לגבי הצורך המיידי בפיתוח מערכות עקיבה והתראה מפני נשק היפרסוני. מספר רב של גופים מפתח יכולת כזו מהחלל בהם: חיל האוויר האמריקני, הסוכנות להגנה מםני טילים והסוכנות לפיתוח יכולת בחלל. משרד ההגנה חייב לסנכרן בין הגופים כדי להגיע לפתרון מהיר וזול״.

נשק היפר סוני

מהירות היפרסונית מוגדרת כ 5 מאך ומעלה, הוא מבצע תמרונים חדים במהירויות עצומות, מה שמאפשר לו לחמוק ממערכות המכ״מ ומערכות ההגנה מפני טילים. גם ארצות הברית וגם רוסיה מתכננות לשלב בנשק ההיפרסוני ראשי קרב גרעיניים. עד היום רוסיה היא המדינה היחידה שהכריזה על מערכת היפר סונית מבצעית, עם טיל ה “Avangard”. נשיא רוסיה פוטין חשף את הנשק הזה לראשונה במארס 2018. ההכרזה שלו, כי הטיל לחדור את כל מערכות ההגנה האמריקניות ולפגוע באופן מדויק בכל מטרה בארצות הברית, הכניסה את הממשל האמריקני לסחרור. שנה וחצי אחר כך בסוף 2019, הכריזה רוסיה על פריסה מבצעית של ה “Avangard”. אלא שמספר מומחים מטילים ספק בנכונות ההצהרות הרוסיות בעניין יכולות הטיל וטוענים כי מדובר בניסיון ללחוץ על ארצות הברית להגיע להסכם חדש עם רוסיה בדבר הגבלת כמות הנשק הגרעיני. ממשל טראמפ מתנגד להסכם חדש עם רוסיה בלבד, ומתעקש לכלול בו גם את סין.

שחקנית היפרסונית חדשה

עוד לפני ההודעה על הצלחת הניסוי האמריקני, הודיעה יפן באמצע חודש מארס כי היא מתכננת לפתח נשק היפרסוני באופן עצמאי וזאת כדי להתמודד עם שורת איומים אזוריים. על פי משרד ההגנה היפני, הכוונה לפתח בשלב הראשון שני סוגי חימושים : טיל שיוט ופצצה גולשת. טיל השיוט יצויד במנוע scramjet ואילו הפצצה הגולשת תתבסס על דלק מוצק בשלב ההאצה. בנוסף לכך מתכננת יפן לשלב ראשי קרב שונים בנשק ההיפר סוני בהם: חימוש מדויק נגד נושאות מטוסים וראשי קרב בעלי יכולת חדירה גבוהה. על פי לוחות הזמנים הרשמיים שפורסמו, עד 2028 יושלם תהליך המחקר והפיתוח וב 2030 תוכרז המערכת מבצעית


תמונת כותרת: הניסוי האמריקני ב
C-HGB , הוואי מארס 2020
צילום: U.S. Defense Departmen

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות