חדשות היום

לבד בשטח

בחודש יולי האחרון הוציאה יצרנית הנשק המשוטט UVISION  הודעה למה שכבר היה ידוע זה זמן, צה”ל הכניס לשירות מבצעי את ה Hero-30. מדובר בנשק משוטט מהמתקדמים בעולם לטווח של 10 ק”מ, המיועד לכוחות חי”ר ויחידות מיוחדות. מדובר בנשק מדוייק מאד, בעל יכולת שהיה ארוכה יחסית באוויר, הניתן לשימוש חוזר במידה ולא נמצאה לו מטרה.  על פי הודעת  UVISION הנשק כבר נוסה במספר משימות מבצעיות אמיתיות והוכיח רמת אמינות וביצועים גבוהים. UVISION הישראלית מכוכב יאיר, היא חברה שהפכה בשנים האחרונות למובילה בשוק המתפתח של נשק משוטט. בחודש אוקטובר האחרון חשפה החברה את אחד הפיתוחים המתקדמים ביותר שלה, משגר רב קני המוצב על רכב לא מאוייש. הפרויקט הזה נעשה בשיתוף עם   Milrem robotics האסטונית, יצרנית של פלטפורמות קרקעיות בלתי מאויישות ופתרונות רובוטיים מתקדמים. מדובר  בשני דגמים של רכבים בלתי מאויישים: TYPE X ו THeMIS. לשתי  הפלטפורמות הללו הותאמו מערכות הנשק:  Hero-120 ו- Hero-400EC (ראו פירוט טכני בהמשך).

תמונה ותמונת כותרת: מערכות Hero-120 ו – Hero
400EC על גבי רכבי THeMIS ו « TYPE X
איור: UVISION

“אנחנו בהחלט מבינים את הצרכים המבצעיים המתפתחים בשדה הקרב המודרני , ונותנים להם מענה מבצעי מתקדם”, אמר אבי מזרחי מנכ”ל UVISION לאחר פרסום שיתוף הפעולה עם  Milrem robotics. “השילוב שלנו עם  Milrem robotics הוא בבחינת פסגת הטכנולוגיה כיום, בכל הקשור לשילוב של חימוש משוטט  מדוייק עם פלטפורמות לא מאויישות. המוצר הזה משלב ידע רב שצברנו בחברה בשנים האחרונות בהתבסס עם יכולת מבצעית מוכחת”.

הפתרון המשולב של   Milrem robotics ו  UVISION , יאפשר לכוחות מתמרנים עוצמת אש מדוייקת וקטלנית וכן יכולת איסוף מודיעין בזמן אמת ובאופן עצמאי, ללא הסתמכות על יחידות עורפיות ופלטפורמות מסופחות. בנוסף מאפשר הפתרון הזה יכולת פעולה מבצעית ברמה גבוהה בסביבה שבה קיים סיכוי גבוה לשיבוש או חסימה מוחלטת של GPS ותקשורת. דגם ה TYPE X  הכבד יותר יותאם לכוחות חי”ר מתמרנים בקו ראשון,  ואילו הכרב”מ  THeMIS הקטן יותר,  יותאם ליחידות קומנדו. ה THeMIS  נחשב למוצר הדגל של   Milrem robotics. הוא  אמין מאד מבחינה מבצעית, אחרי שהשתתף בפעילות אינטסיבית של נאט”ו במאלי במערב אפריקה באזורים מדבריים ואורבניים. לנוכח ההצלחה המבצעית שלו הוא נרכש על ידי צבאות נורבגיה, בריטניה, גרמניה, הולנד וארצות הברית. ככל הידוע זו פעם ראשונה שבה מוצב משגר נשק משוטט על גבי רכב לא מאוייש.

תמונה: PILUM נשק משוטט בעל חתימת מכ”מ נמוכה
צילום: A.DRON

פיתוח מעניין נוסף בתחום הוא הנשק המשוטט הוא פלטפורמות בעלת חתך מכ”מ נמוך, עד כדי חמקנות. לעיתים קרובות הנשק המשוטט נראה על מסכי המכ”מ של האוייב ולכן ניתן להפיל אותו. חברת A DRONES מאוקראיינה טוענת כי היא פיתחה נשק משוטט חמקן עם ראש נפץ של 2 ק”ג המגיע לטווח מקסימלי של 50 ק”מ. על פי הסרטון שפרסמה החברה מדובר במל”ט בעל כנף כפולה , מה שמעלה סימני שאלה לגבי מידת החמקנות שלו. פיתוח נוסף שמגיע מאוקראיינה הוא של חברת ATHLON AVIA שפיתחה נשק משוטט רב משימתי שקט הממריא אנכית על ידי שישה רוטורים המורכבים סביב הגוף המרכזי. הרוטורים מאפשרים לו לרחף בשקט מעל מטרה, וברגע הפקודה לצלול אליה במהירות. ב ATHLON AVIA אומרים כי בשל יכולת הריחוף בדומה למסוק , ה ST-35 “Silent Thunder” מאפשר פגיעה מדוייקת במטרות בסביבה אורבנית, עם מינימום נזק סביבתי ופגיעה בבלתי מעורבים. מדובר בנשק קטן מאד הנישא בקופסא ייעודית על ידי חייל אחד, שיכול לבחור בין שלושה ראשי נפץ שונים, בהתאם למטרה הנבחרת.

מאפייני המערכת

מערכות Hero-120 ו- Hero-400EC של  UVISON  הן מערכות חימוש משוטט, ורסטיליות, מדויקות ורב משימתיות. שתי המערכות מצויידות בראשי קרב ייעודיים  לפגיעה במטרות קשות כגון רכב, טנקים, ביצורי בטון, וכוחות מבוצרים במגוון זוויות פגיעה. הן בעלות זמן טיסה ארוך (עד שעה ב- Hero-120 ועד שעתיים ב- Hero-400EC) וטווח שיטוט של 40 ק”מ (Hero-120) ו-150 ק”מ (Hero-400EC). שתי המערכות נחשבות לבעלות חתימה אקוסטית וחתימה ויזואלית – תרמית נמוכה, ויכולת עקיבה מיוצבת יום-לילה. ה TYPE X של Milrem robotics, הוא רכב רובוטי קרבי (RCV) בעל מאפיינים טקטיים של נגמ”ש לחימה (IFV). מדובר בכלי אמין עם יכולת פריסה מהירה שמנווט ומבצע משימות בצורה אוטונומית, תוך שמירת המפעיל בחוג למודעות מצבית. ה TYPE X תוכנן בארכיטקטורה פתוחה, מה שמאפשר להוסיף עליו מגוון מטע”דים למשימות שונות. הוא יצוייד באנטנת תקשורת לטווח של עד 40 ק”מ שתותקן על גבי תורן טלסקופי. מה  TYPE X  יוכל המפעיל   לשגר במקביל את שתי מערכות החימוש. ה  THeMIS  הוא הכרב”ם ההיברידי המלא הראשון בעולם. הרכב הזה נועד לסייע לכוחות חי”ר רגליים כרכב נושא ציוד, עמדת נשק נשלט, מערכת גילוי מטענים ומשימות נוספות המצריכות נשיאה של מערכות ייעודיות. גם ה THeMIS  כמו  ה TYPE X תוכנן בארכיטקטורה פתוחה, שמאפשר גמישות תפעולית גדולה בהיבט של מערכות נילוות.

(מקור: לקט בטחוני משרד הבטחון)


אמיר בר-שלום

תגובות סגורות