חדשות היום

מציאות רבת מימדים

באחד הסרטים שפרסם דובר צהל במהלך מבצע ״צוק איתן״, תועדה שיחה של טייס מסוק קרב עם מפקד פלוגת חי״ר שלחמה על הקרקע בין בתיה הצפופים של רצועת עזה. הטייס העביר לכוח הקרקעי מודיעין בזמן אמת על הנעשה בגזרתם, תוך כדי הכוונת הכוח לעבר מקורות האש. הצידוק לפרסום הזה אמנם לא היה מבצעי – הטייס ומפקד הכוח הקרקעי היו אחים – אבל עצם תיעודו חשף עד כמה שיתוף פעולה כזה מורכב מבחינה מבצעית, במיוחד בכל הקשור ליצירת תמונת אחידה לכוחות שונים. אחד הפתרונות המוצעים להתמודדות עם הקושי הזה הוא פיתוח של משקפים חכמות לכוחות מתמרנים. הרעיון הבסיסי הוא להעתיק את טכנולוגיית התצוגה העילית של קסדות הטייסים למפקדים על הקרקע, כך שכל האינפורמציה הרלוונטית תוקרן למפקד הכוח בזמן אמת. כך למשל יוכל כוח קרקעי לקבל תמונה ממצלמה המותקנת על רחפו, מל״ט או כל כלי טיס שנע מעל אזור המטרה. עד כמה שהתיאור הזה ישמע דמיוני, המציאות הרבודה  הזו כבר קיימת ונמצאת בתהליכי פיתוח והטמעה מתקדמים. בחודש אוקטובר האחרון השלים צבא ארצות הברית את השלב השני  בניסוי של מערכת משקפיים חכמות הנקראת  IVAS – Integrated Visual Augmentation System. המערכת הזו אמורה לשפר את המודעות המצבית של חיילי החי״ר בשדה הקרב, ובנוסף היא יכולה לנטר ולשדר לאחור פרטים על מצבם הפיסי של החיילים כמו: חום גוף, מצב נוזלים (התייבשות) ומתן אינדיקציה ברור על מצבי עייפות שונים, כולל הירדמות. הניסוי הראשון  עם משקפי מציאות רבודה התחיל לפני כשנתיים ב army  האמריקני, שעשה שימוש במוצר אזרחי בשם   HoloLens headsets של מייקרוסופט. הניסוי הוכיח כי ניתן להזרים נתונים מכמה סנסורים לכוח מתמרן בזמן אמת. אבל המשקפיים עצמם התגלו כלא עמידים מספיק לתנאי שדה, כל שכן במצב לחימה.  במהלך אחד התרגילים החל לרדת גשם שגרם לכך שהמשקפיים הפסיקו לעבוד.

לפני כחודשיים נערך שלב נוסף בניסוי עם המערכת חדשה ומוקשחת. ה ivas  חולק לכמה יחידות  בתרגיל שערכה בווירג’יניה יחידת העילית, הדיביזיה המוטסת ה 82.  ״אין מה להשוות בין המערכת הקודמת שנוסתה לנוכחית. זה הבדל שמיים וארץ״, סיפר לוטנט קולונל בראד ווין בראיון לאתר  spacewar.com.

במהלך התרגיל נוסתה המערכת במגוון משימות כמו: ניווט לילה על בסיס מפה וירטואלית, רכישת מטרות, תכנון משימה על פי מודיעין חזותי בזמן אמת, זיהוי ״כוחותינו״, ירי חי,  ותחקור לאחר ביצוע. לנוכח הצלחת הניסוי הוחלט לרכוש באופן מיידי כ 40,000 ערכות מהיצרנית CACI International Inc, בעסקה בשווי 128 מיליון דולר. ״אם בעבר היה לנו יתרון מוחלט בקרבות לילה בשל המובילות  הטכנולוגית, הרי שבשנים האחרונות היתרון הזה נשחק. כיום בתקציב נמוכים ניתן להצטייד ביכולת ראיית לילה מתקדמת. זה נכון לארגוני טרור וכל שכן למדינות״, אומר בריגדיר ג׳נרל דיוויד הודן בראיון למגזין business insider. ״איבדנו את התואר – מלכי הלילה וזה הצריך אותנו לחשב מסלול מחדש. אנחנו מבינים שבמצב החדש, מי שיגיב מהר יותר, ינוע מהר יותר, ובעיקר יחשוב טוב יותר, יכריע את הקרב״.

בהקשר הזה בארצות הברית לא מסתירים את הדאגה מצבאות היבשה של סין ורוסיה, המצוידים כיום ביכולת ראיית לילה מתקדמת. בעתיד מתוכננת מערכת ה ivas לכלול גם יכולות זיהוי פנים, תרגום טקסט משפות שונות, הנחייה עינית של חימוש מדוייק, ירי מדויק מהמותן, ירי מעבר לפינות בלי להיחשף ויכולת סימון מטרות בתנועות ראש.

״המערכת הזו מבחינתנו היא יישום מבצעי של מה שבעבר הוגדר מדע בדיוני״, סיפר אחד ממפקדי המחלקות שהשתתף בניסוי. ״אין ספק שתהיה לה השפעה גדולה מאד על היכולת המבצעית שלנו לנוכח הביצועים שלה״.

אחד הליקויים החשובים אותם חשף הניסוי הראשון ב 2019,  היה יכולת הניווט בלילה. הדגם המשופר שנוסה באוקטובר האחרון כלל מערכת מרובת חיישנים עם יכולת עיבוד מתקדמת ותצוגה משופרת. בניסוי שנערך תוך כדי מגיפת הקורונה, הותקן במערכת חיישן קירבה מיוחד שהתריע בכל פעם שהחיילים התקרבו יותר מדי. ״המערכת הזו היא למעשה הכל כלול – all in one ״, סיפר קייל מקניל, סמל ב Special Forces. ״במקום לסחוב מכשיר ראיית לילה, מצפן, gps, ומפות, יש לנו כאן מכשיר אחד עם ממשק עבודה נוח מאד לסביבה מבצעית. אני יכול לעשות מספר פעולות ועדיין לאחוז כל העת את הנשק האישי״.

ניקולאס כריסטופר מפקד מחלקה תיאר זאת כך: ״אני רואה כל הזמן את כל חיילי המחלקה. הם מופיעים לי שמית על צג המשקפיים, כך שהשליטה שלי בכוח מוחלטת. זה חוסך ממני  דיבור במכשיר הקשר ומפנה אותי למשימות נוספות. בנוסף כל חייל יכול לחלוק עם המחלקה תמונות מזווית הראיה שלו, ומבחינתי זה יוצר תמונת מצב רחבה מאד של האירוע״.

ההחלטה להצטייד בעשרות אלפי ערכות התקבלה לאחר 20,000 שעות ניסוי ב ivas ומשובים מקרוב ל 1000 חיילים ביחידות שונות. הערכות הראשונות יסופקו כבר בתחילת 2021 ליחידות המיוחדות של צבא ארצות הברית ובהמשך ללוחמי ה army  והמארינס.


תמונה ותמונת כותרת: מערכת ה ivas
בניסוי של הדיביזייה המוטסת ה « 82
צילום: u.s army

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות