חדשות היום

שמני זרעי ענבים וזיתים ובריאות

עולמות הכרמים והיין הם עולמות רחבים מאוד ומורכבים, המכילים מיידע רב שמתחדש כל הזמן. על יין כותבים הרבה, מוזגים, מערסלים בכוס, מריחים ולוגמים, נהנים או לא , ממנו. כשמיצרים יין, נשארת הרבה פסולת של זרעים וקליפות, שנזרקת לאחר שהופק ממנה היין.
לאחרונה נודע לי שקבוצת משקיעים מעוניינת להקים בארץ מפעל לייצור שמן מזרעי ענבים. וכך גם היקבים וגם המשתמשים יכולים להרוויח מהפסולת שיכולה גם להפוך לשימושית מאוד. למה יכול להועיל שמן זרעי הענבים המופק בכבישה קרה? מצאתי לכך תשובות שונות ומקיפות, ברחבי הרשת.
לשמן זרעי הענבים יש יתרונות בריאותיים. הוא עשיר בחומצות שומן רב בלתי רוויות  ובחומצות שומן אומגה 6. בשמן זה  יש 120 קלוריות בכפית של 15 גרם.
הדעות לגבי שימוש בשמן זה חלוקות, קבוצה אחת טוענת כי השמן מכיל כמות גדולה של אומגה 6. צריכת חומצת שומן זו בכמויות גדולות ולא מאוזנות מגדילה את הסיכוי ללקות במחלות לב. הקבוצה השנייה טוענת כי לשמן איכויות בריאותיות רבות כמו הפחתת בצקות, הורדת כולסטרול, הורדת טריגליצרידים, איזון לחץ דם ועוד. בנושא נזה נעשו מחקרים רבים עם תוצאות חיוביות. כמו כל דבר, מומלץ לצרוך גם שמן זה בכמות מאוזנת והגיונית.

השמן מכיל ויטמין E בכמות גדולה. כף שמן מכילה 3.9 מ”ג ויטמין E. ויטמין זה חיוני לשמירה על מבנה התא והאטת תהליכי הזדקנות התא, מסייע ליצירת תאי דם אדומים, משפר את זרימת הדם וגמישות כלי הדם ואפילו מסייע לטיפול בטחורים. ויטמין E מסייע בהגנה על תאי הגוף מפני פגיעה ברדיקלים חופשיים אשר קשורים לסרטן, מחלות לב ומחלות כרוניות אחרות. ויטמין E תומך גם במערכת החיסונית, וכנראה גם עשוי להאט את התקדמות הדמנציה.
לויטמין E יש יכולת לעמוד בחום ולכן הוא מתאים לבישול ולטיגון. לשמן זרעי ענבים יש נקודת עישון בינונית של כ 216 ° C חברות למוצרי יופי משתמשות בשמן זרעי ענבים במוצרי טיפוח העור וטיפוח השיער. היתרונות לטיפוח היופי ושמירת העור ע”י שמן ענבים עשויים להיות בגלל תכולת ויטמין E וחומצת שומן אומגה 6. רדיקלים חופשיים וגורמים סביבתיים כמו שמש, רוח וזיהום יכולים להגביר את סימני ההזדקנות ולגרום לעור להתייבש ולשנות צבע. ויטמין E מסייע במלחמה ברדיקלים חופשיים, ולכן הוא עשוי לסייע בשיפור העור בעת צריכתו בתזונה. אותם יתרונות עשויים לחול כאשר הוא נמרח ישירות על עור בצורת שמן ענבים. חומצה לינולנית הנמצאת בשמן עשויה לסייע בהפחתת דלקות בשכבות העור השונות. סיבות נוספות לשימוש בשמן ענבים לטיפוח העור הן: הוספת לחות לעור, לרפא אקנה, הבהרת עור, להפחית את הופעת הצלקות, להסיר איפור.

שמן זרעי ענבים עשוי לשפר את מצב השיער והקרקפת. מריחת שמן זרעי ענבים מרככת עור יבש בקרקפת ומונעת יצירת קשקשים. שמן זרעי ענבים מוסיף לשיער לחות, חוזק וברק.
שמן ענבים משמש כתרופה טבעית נגד התקרחות. חומצה לינולנית נחשבת כממריצה את צמיחת השיער. השמן מכיל נוגדי חמצון חזקים  העשויים לגרום לצמיחת שיער, לדעתם של חוקרים שונים. אומרים שאין תופעות לוואי ידועות של צריכת שמן זרעי ענבים,  בכמות מדודה וסבירה אך אנשים אלרגיים לענבים אינם צריכים להשתמש בו.
מחקרים שונים מראים שהשמן מכיל חומרים נוגדי חמצון, המועילים במיוחד בחיזוק כלי דם ולכן השמן יעיל בהורדת LDL והעלאת HDL.
אמנם אין די ראיות כדי לקבוע אם נטילת תמצית זרעי ענבים יכולה להוריד את רמת הכולסטרול, אך אולם מחקרים ראשוניים הראו תוצאות מבטיחות. שמן זרעי ענבים מעכב  היווצרות תאי שומן, דבר היכול  להפחית לחץ דם  מחקרים נוספים מצאו כי תמצית שמן זרעי ענבים יכולה להוריד את הסיכון לפתח סרטן. תמצית זרעי ענבים יכולה גם לסייע במניעת נזק לתאי כבד הנגרם על ידי תרופות כימותרפיות.

מחקר נוסף שנערך על מתנדבים בריאים מצא כי נטילת תמצית זרעי ענבים הגדילה את רמות נוגדי החמצון בדמם, כלומר, קיימת תמורה להאטת ההזדקנות.זה המקום גם לסכם בקיצור את השפעת שמן הזית על הבריאות לצורכים אותו:

הפחתת רמות הכולסטרול – שמן הזית מכיל כ-73% חומצות חד-בלתי-רוויות – בעיקר חומצה אולאית. זו חומצה המאזנת את רמות הכולסטרול בדם. ירידה משמעותית ברמות כלל הכולסטרול בדמם, ברמות ה-LDL – הרע.

הפחתת תהליכי חמצון  וסיכונם- מפחית סיכון לחימצון  שומנים בזרם הדם. רבות מן המולקולות מכילות השומן בדמנו, כולל מולקולות כמו LDL-כולסטרול, זקוקות להגנה מפני נזקי החמצן. הורדת-LDL מאיטה בתהליך טרשת והסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם. הפחתת רמות לחץ הדם – מחקרים שנערכו לאחרונה מראים ששמן זית והחומצה האולאית שבו, עשויים להוות גורמים חשובים בהפחתת רמות לחץ הדם. הפחתת הסיכון לסרטן – במחקרים נמצא שצריכת חומצה אולאית הנמצאת בשמן זית קשורה להפחתה בסיכון לחלות סרטן. הפחתת הסיכון לסוכרת –  אינסולין הוא ההורמון האחראי על החדרת הסוכר לתאים ובכך לוויסות רמות הסוכר בדם. פגיעה ברגישות הגוף לאינסולין עושה רע לגוף. צריכת חומצות שומן חד-בלתי-רוויות, בהן עשיר שמן הזית, משפרת אותה.

בריאות העצם – במחקרים שונים נמצא קשר בין צריכת שמן זית לרמות טובות יותר של סידן בדם. נמצא גם שפוליפנולים הנמצאים בשמן הזית מגבירים את ייצור העצם. וניראה שזה לא הכל. כדי ליהנות מכל היתרונות האלה, מומלץ לרכוש ולהשתמש בשמנים איכותיים אמיתיים, ולא בכאלה מזויפים או מהולים.

אז, איזה שמן עדיף לתזונה?  לי לפחות ניראה ששניהם חשובים לטיפול נאות בגופנו.
בתיאבון ולבריאות !!!


ישראל פרקר,
היוזם והעורך הראשי של אתר היין
www.winesisrael.com
האתר מתעדכן מדי יום בנושאי יינות
ישראל, יקבים, אלכוהול, בירה, אירועי יין,
קולינריה ומסעדות

ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות